המדריך המלא להקלטת גיטרה בס

דודי תמיר
דודי תמיר | עדכון אחרון: 5/5/2025
כל הטכניקות, מהקלטת מגבר ו-DI ועד לקבלת סאונד בס מקצועי במיקס



במאמר זה אתן לכם את הטיפים החשובים כיצד להקליט גיטרה בס באולפן ומבחר שיטות הקלטה שונות על מנת שנגיע לתוצאה מקסימלית. קריאה מהנה, דודי תמיר.

הכנת הגיטרה להקלטה וטיפים חשובים

  1. תזכרו טוב טוב

    * אולי זה ישמע "משעמם" ולא רציני, אך הסאונד תמיד (ולא משנה באיזה כלי נגינה אנו עוסקים) מגיע מהכלי עצמו.
    חשוב לוודא שהחלפתם מיתרים והגיטרה עברה Setup.(לוודא שהגיטרה מכוונת באוקטבות).

    צליל גיטרה עם מיתרים חדשים ומכוונת 100% היא התחלה מעולה לסאונד "נקי" ונגינה מדוייקת!
    נגן הפקות מקצועי דואג לפני כל סשן באולפן לבצע בדיקה, החלפה וכיוון הציוד שאיתו הוא מקליט.
    אני חושב שזהו אחד הטיפים הפשוטים ליישום, אך משמעותיים ביותר לאיכות בהקלטה.

    * צליל גיטרה בס מעולה תלוי בסוג הגיטרה, הנגן ואיכות החדר (במקרה של הקלטה עם מגבר).
    הנגן אמור להשיג את הסאונד המבוקש בעזרת הידיים וסגנון הנגינה המתאים להפקה.
    איכות הנגן תשפיע באופן קיצוני על איכות ההקלטה!

הקלטת גיטרה בס בעזרת לא מגבר

  1. הקלטה ללא מגבר תעשה בעזרת שרשרת הסאונד הבאה:
    DI - פרה אמפ - קומפרסור - אקולייזר - ממיר A/D - תכנת הקלטה.

    כיום - רצוי להקליט ללא עיבוד סאונד

    * בזמן ההקלטה רצוי מאד להשתמש באופן מינימלי ב-EQ או קומפרסור (אם בכלל), הסיבה לכך:
    1 - תמיד ניתן להוסיף/לשנות לאחר ההקלטה, אך לעולם לא תהיה אפשרות לחזור "אחורה".
    2 - כיום (בשונה מהקלטות על טייפ סלילים) אנו מקליטים על מערכות 24/32 BIT אשר מעניקים HeadRoom גדול ביותר, כך שאין צורך לדאוג בכל הקשור להקלטה "חמה" (כמה שיותר LEVEL) בזמן ההקלטה.

    * מומלץ (או חובה) לשים בשרשרת הסאונד קומפרסור לפני אקולייזר וזאת משום, לדוגמה:
    אם נרים 6DB בתדר 100HZ ולאחר מכן נשים קומפרסור = כל התדרים הגבוהים/אמצע של הבס יעלמו והתדר המרכזי יהיה בנמוכים בלבד. אם נשים את האקולייזר לאחר הקומפרסור, איזון התדרים יהיה נכון עם הדגשה של 100HZ שהוספנו.
    ישנם מקרים שאנו נבצע EQ לפני קומפרסיה וזאת על מנת שנקבל אפקט שונה, אך ברוב המקרים תהליך זה יתבצע כפי שרשמתי.

    עוצמת הקלטה בתוכנה

    מומלץ מאד להקליט עד עוצמה של מינוס 10 דיבי בשונה 180% בתהליך הקלטה אנלוגית (טייפ סלילים) שם הסאונד "חם" כאשר נגיע ל-0DB ואפילו יותר ללא חשש מעיוות.
    רבים חושבים שאם הם יקליטו לתכנה עד מינוס 6 או 3 דיבי הסאונד יהיה יותר טוב - טעות מאד גדולה!

הקלטה בעזרת מגבר בס

  1. הקלטה באמצעות מגבר תעשה בעזרת שרשרת הסאונד הבאה:
    ראש מגבר עם רמקול - מיקרופון - פרה אמפ - קומפרסור - אקולייזר - ממיר A/D - תכנת הקלטה.
    * ההנחיות לגבי קומפרסור/אקולייזר יהיו בדיוק כמו בסעיף הקודם (הקלטת גיטרה בס בעזרת DI).

    עם מגבר - חשוב להקפיד על הסעיפים הבאים:



    1 - חשיבות האקוסטיקה בחדר ההקלטה.

    תדרים נמוכים (במקרה שלנו, גיטרה בס) מתפזרים בחדר וזקוקים "למלכודת בס" כך שלא תיווצר חזרה אין סופית של תדרים אלו. אקוסטיקה טובה חשובה באופן כללי אך בעיקר חשוב הדבר כאשר מקליטים בס או תופים.

    2 - מיקום וסוג המיקרופון.

    מיקום המיקרופון כלפי המגבר יעניק לנו צבע סאונד שונה וכך גם לגבי סוג המיקרופון לדוגמה:
    * תניח מיקרופון דינאמי כגון, D-112, RE-20, A-57 באמצע המגבר במרחק של כמה סנטימטרים בודדים.
    * הנקודה "החמה" Sweet Spot = בין אמצע הרמקול לבין קצה הרמקול. נסה לשמוע את ההבדלים ביניהם ומה מתאים לסאונד הרצוי בהקלטה.
    אמצע הרמקול יעניק יותר צבע לסאונד, קצה הרמקול ישמע יותר BOOM.

    * ליצירת סאונד בסגנון Metal:

    1 - חבר יציאת הקלטה 1 דרך DI והשניה דרך מדבר בס.
    2 - למגבר הבס העמד מקרופון קונדנסר. דאג לא להרים תדר 100HZ יתר על המידה במגבר הבס.
    (לרוב, נגני בס נותים להדגיש תדר זה על מנת לשמוע את עצמם).
    3 - כוון את התדרים של מגבר הבס לפי הטעם.
    (תדרי LOW-MID יגרמו לסאונד להישמע BOXY אך תדרים גבוהים יהיו טובים במקרה זה).
    4 - הוסף לפי הטעם את ערוץ ה-DI.

שילוב של 2 שיטות ההקלטה

  1. שילוב בין הקלטת ישירה (DI), לבין הקלטה עם מגבר הוא דבר נפוץ ביותר.
    על ידי שילוב בין ה-2 אנו נקבל צבע סאונד "עשיר" ומעניין יותר.

    אין שיטה אחת טובה יותר מהאחרת, לכל אחת יש את אופי הסאונד שלה והבחירה תעשה לפי סגנון ההפקה המוזיקלית.
    * כאשר משלבים בין ה-2 חשוב לבדוק הפרשי מופע (פזה, או באנגלית Phasing) בין 2 ערוצי ההקלטה.
    * המלצה: ישנו PLAG-IN הבודק/מתקן הפרשי מופע מעולה של חברת WAVES, מוזמנים לצפות בסרטון ההדגמה:
    בסרטון זה מדגימים תיקון הפרשי מופע של הקלטת בס בעזרת מגבר והקלטה ישירה, אך פלאג זה יכול לתקן כל בעיות מופע.

שילוב של 2 שיטות ללא מגבר - מומלץ

  1. כיום, ניתן להגיע לסאונד מדהים בעזרת מדמה מגברים (PLUG-IN) ובנוסף לכך, ניתן ליצור מניפולציות סאונד שפעם היה רק ניתן לחלום אליהם.
    * המלצה שלי למדמה מגברים מעולה הוא של חברת SOFTUBE
    בסרטון הנ"ל ישנו תאור לגבי-3 מוצרים: Vintage Amp Room |Metal Amp Room | Bass Amp Room

    כפי שאני רושם במאמרים אחרים באתר, איכות הסאונד אינה פחותה מהמקור (במקרה שלנו, מדמה מגברים). כיום, איכות דגימות התכנה בכל הקשור לסאונדים או הדמיית מכשירים אנלוגיים, פשוט מדהימה.
    רבים מאנשי התעשייה המקצועית בעולם התנסו במבחן שמיעה A-B בכל הקשור להדמיית תכנת ולא הצליחו לדעת האם שרשרת ההקלטה הייתה (במקרה שלנו) עם מגבר או בלי.

    * נושא לא פחות חשוב, חיסכון בזמן, כסף, אקוסיטקה ייעודית ו"שבירת" הגב :)

לסיכום:
יצירת סאונד זו אומנות. לאחר שאנו יודעים את כל החוקים, רק אז אנו יכולים לנסות גם "לשבור אותם".
אך לפני שתגיעו למצב זה, חשוב ללמוד ולבצע את הבסיס באופן נכון, אחרת, לא תגיעו לסאונד אותו חלמתם.
דודי תמיר

כותרת מוסתרת לנגישות

מפיק מוזיקלי, מעבד ונגן רב-תחומי, למד ב Berklee College of Music ובעל ניסיון של למעלה מ-36 שנים בתעשיית המוזיקה. כבעלים של המיזם המוביל בישראל להוראת סאונד ווידאו אונליין, ליוויתי עד היום מעל 5,000 תלמידים שהגיעו לתוצאות מקצועיות, בלי לבזבז הון על מכללות. המטרה שלי היא להעניק לכם את הכלים הטובים ביותר להגשמה המוזיקלית שלכם, כי האמונה שלי פשוטה: "הבלתי אפשרי? אפשרי!"

לכל המדריכים >>
שליחת הודעה ב-WhatsApp

עוד כתבות שיעניינו אותך

לימודי וידאו מקצועי בישראל