מאמר זה עוסק במעבד הסאונד הנפוץ ביותר: Delay.
מעבד סאונד זה (הייתי אומר) מוכר מאוד לכולנו, אך יחד אם זאת,
רבים אינם מודעים כיצד ניתן להפיק ממנו תועלת או להשתמש בו באופן נכון וממצא ב-אולפן הקלטות.
מומלץ לא למהר ולקרוא סעיף אחר סעיף ולבסוף, להתנסות בפועל עם הרבה סבלות.
מאמר זה מחולק לפי הנושאים הבאים לנוחיותכם:
1
אפקט ה-Delay וכיצד הוא התפתח לאורך השנים?
2
מה הקשר בין Delay לבין Reverb וכיצד לבחור ביניהם?
3
הפרמטרים של אפקט ה-Delay
4
כיצד מחשבים את זמן ה-Delay?
5
טיפים לשימוש עם דיליי במהלך ביצוע מיקס
מאמר זה הוא חלק מתוכנית הלימודים ב- לימודי סאונד אונליין הראשון והמקצועי בישראל!.
המדריך המלא: ריוורב, קריאה מהנה ומועילה.
אפקט ה-Delay וכיצד הוא התפתח לאורך השנים?
מהו למעשה אפקט ה-Delay?
דיליי הוא אפקט אשר דרכו עובר אות אודיו ולאחר מכן מנגן את את הצליל עם השהייה.
ניתן להגדיר את כמות הפעמים של החזרי הצליל: פעם אחת עד אין ספור פעמים.
ה-delay מאפשר לערוך את הסאונד המקור עם סאונד חדש הנוצר באמצעות פרמטרים מגוונים.
1940-1950 המציאו את הדיליי הראשון
Reel-to-Reel Magnetic Recording Systems.
הדיליי הראשון בוצע על ידי 2 מערכות טייפ סלילים (לפעמים גם שלוש). על ידי קיצור או הארכה של ראשי לולאה ו-התאמת קריאה וכתיבה של ראש הטייפ, ניתן היה לשלוט על כמות ה-delayed echo.
האגדה מספרת כי בעלי אולפני Sun Studios נתקל עם טכניקה של יצירת אפקט הד באמצעות מכשיר הקלטה סליל ל-סליל בטעות.
הוא היה מהנדס ההקלטה הראשונה אי פעם אשר יצר אפקט זה. ניתן בוודאות לשייך את הסאונד הזה אליו.
סקוטי מור, נגן הגיטרה החשמלית של אלביס פרסלי אהב מאוד את הצליל שהתקבל.
היה לו מכשיר הד המובנה בתוך המגבר גיטרה שלו, כך שהצליל Echo לא היה רק אפקט אלא חלק משולב של צליל הגיטרה.
כאשר אלביס עבר אל אולפני RCA, מהנדסי האולפן השתמשו באותה טכניקה זו על להיטיו.
האופי והעומק של הצליל המופק בעזרת טייפ סלילים על התקליטים הישנים היה מאוד שופע, חמים ורחב.
למרות שהקלטות אולפן התקדמו באופן כל כך משמעותי מאז שנות ה-50,
חלק מאוד רחב מהלהיטים שהוקלטו בימינו, השתמשו בטכניקה זו.
1960 ה-echoe הגיע לעולם
הוסיפו את צליל ה-echoe לצליל הדיליי. אפקט זה נוצר על ידי שליחת אות ה-delay בחזרה לעצמו. באותה תקופה מכשיר המותג "Echoplex" היה ספינת הדגל. בסופו של דבר, תהליך הפקת delay היה מסורבל וקשה להשגה באופן מהיר ובנוסף, הייתה בעיה להתאים את אורך חזרות הדיליי (echoe) לזמן ממושך (נגני הגיטרה התעניינו במיוחד בצליל זה).
1970 Analog delay
שתי מכשירים אלקטרוניים הושקו עבור השגת delay.
דיליי אנלוגי היה הראשון. הוא נוצר עם מעגל מסנן בעל תגובת תדרים מאוזנת.
המסנן (filter) השהה מעט את ה-אודיו ו-delay ארוך ניתן היה להשגה כתוצאה מהעברת האות דרך סדרה של מעגלי סינון.
יותר מאוחר Analog Delay דגם את ה-אודיו כמה פעמים במחזור וביצוע עיקוב של הדגימה ואז שחזר את הדגימה בחזרה לאות אודיו מלא. שינוי בצליל נעשה באמצעות מעגל חשמלי שיש בו רכיבים אקטיבים (טרנזיזטורים) ופסיבים (נגדים, קבלים, סלילים).
1980 Digital Delay
הראשונים שיצאו לשוק בשנות ה-80 היו Delay Pedal אשר קיימים עד היום.
אפקט זה יושב בתוך המעגל שלו (מעבד - כמו של מחשב). הוא משנה את הצליל לפי דגימות והוראות שניתנו לו מראש.
מעבד זה מכיל תדירות הדגימה + עומק הסיביות (sample rate, bitrate). מודדים אותו בBps (ביטים לשנייה).
ככל שקצב הדגימה יותר גבוה, כך הסאונד יותר טוב והאפקט יחשב ליותר איכותי וכנראה גם יותר יקר.
אות אודיו נדגם ואז מתבצעת המרה דיגיטלית אשר עוברת השהייה. לאחר מכן מתבצעת המרה חוזרת לאות אנלוגי, בדיוק כמו איכות הקלטה בתוכנת ההקלטה שלכם (A/D - D/A).
1990 מיקסרים דיגיטליים + מכשירי הקלטה
הגיעו לעולם מיקסרים דיגיטליים (כמו Yamaha 02R) ומכשירי הקלטה דיגיטליים (multitrack recorders) כמו ADAT.
כל המכשירים הללו כללו ערוץ delay אם אפשרות ביצוע עד 100ms. השימוש בפונקציה זו היה נפוץ מאוד.
* ms = אלפיות שנייה - MilliSeconds
Looping Delay 1992
יחידות long delay לא יצרו לולאות דיליי.
המכשיר הראשון שיצא לשוק בשנת 1992 Paradis Loop Delay אם אפשרות הקלטת לולאה וביצוע Overdub וכו'.
חברת Gibson ביצעו שיפור במוצר והוציאו את Echoplex Digital Pro עד שנת 2006.
אחד הדגמים המאוחרים יותר הוא Boss DD-20 עם קרוב ל-12 דגימות דיליי, loop ועוד.
2000 - Software delays
לאחר התפתחות digital delay-processing hardware הגיעה לעולם מערכות delay מבוססות תוכנה (plug-in).
ביצוע דיליי באמצעות תוכנה מאפשר גמישות גדולה בהרבה גם מאשר מכשירי עיבוד דיגיטליים האחרונים.
מערכות מחשבים אישיים מודרניים מאפשרים אחסון בלתי מוגבל כמעט ויעילות השימוש בעזרת אלגוריתם תוכנה.
כמו כן, מתבצעת דגימה של כל מכשיר דיליי (אנלוגי או דיגיטלי) של רוב הדגמים ל-plug-in בנוסף לאלו החדשים. בידי המפיק חופש יצירה עם אפשרויות עריכה בלתי מוגבלות.
היעילות הטבעית של אלגוריתם delay מאפשרת ביצוע:
* shifting or random delay times.
* השחלה של אפקטים אחרים כחלק מבניית הסאונד.
מדוע Analog Delay נשמע יותר "חם" מאשר Digital Delay?
תארו לעצמכם שורה של 900 אנשים אשר מעבירים דלי מים מאחד לשני.
עד אשר דלי זה מגיע לאדם האחרון ישפכו כמות נכבדה של מים לאורך הדרך. באופן דומה, "דליפה" זו מתרחשת ב-דיליי אנלוגי, כלומר:
כמות רעש + עיוות נוסף לאות דרך רכיבי המערכת ושעון פנימי אשר בעזרתו מתקבל עיקוב האות.
עקב כל התהליך נוצר רעש לא רצוי אותו צריך לסנן ולכן דיליי אנלוגי נשמע הרבה יותר "כהה" מאשר דיליי דיגיטלי.
מה הקשר בין Delay לבין Reverb וכיצד לבחור ביניהם?
מה הקשר בין Delay לבין Reverb?
דיליי - ריוורב קשורים אחד לשני משום ששניהם תלויים או יוצרים את אפקט echo - אך הם עדיין שונים.
בואו נדמיין את עצמנו בחדר גדול. אם אנו עומדים באמצע החדר ומוחאים כף, מה אתם תשמעו?
ובכן, בהתחלה תשמעו סאונד ישיר של מחיאת כף.
האוזניים והמוח שלכם ישמעו ויקבעו שהסאונד נמצא קרוב אליכם.
אחר כך אתם תשמעו את השתקפות הסאונד אשר פוגע בקיר או בתקרה וחוזר בחזרה אליכם.
השתקפויות אלו הן למעשה אקו (echo). אפקט זה מתחיל להתרבות או לחזור על עצמו ברגע שהוא פוגע ביותר ויותר משטחים בתוך החדר. השתקפויות echo אלו הופכות ל-הדהוד (reverberation).
בתוך אפקט הדיליי קיים echo - אך פעולה זו נוצרת על ידי שינוי הגדרות האפקט.
הסאונד החוזר נקבע לאחר הגדרת זמן מדויקת שאתה מגדיר.
כיצד לדעת מתי להשתמש בריוורב או דיליי?
אמנם (כפי שרשמתי) יש קשר בין השניים אך יחד עם זאת יש גם הבדלים משמעותיים.
תחשבו על כך כמו תבלינים באוכל. כאשר אתם מכינים סלט טרי, יהיה מאוד הגיוני ונכון להוסיף מלח, פלפל ולימון.
כך גם לגבי מוזיקה. כל סגנון מוזיקלי מכיל הרבה פרמטרים דרכם ניתן לזהותו, לדוגמא:
רוק - גיטרות (למשל) אוהבות Delay וכך גם שירה בסגנון רוק.
לעומת זאת, (רק בתור הדגמה) סאונד השירה של שלומה ארצי לא משתמש בדיליי.
הפקות שירה בסגנון hip-hop נעשות עם Delay הרבה פעמים.
כמו כן, תפקיד הערוץ או כלי הנגינה יהיה פקטור מאוד רציני בהתאמת האפקט הרצוי.
זו רק דוגמה קטנה מאוד, אני מאמין שאתם הבנתם את העניין.
בסופו של יום, "הקסם" של המפיק המוזיקלי לדעת מתי, כמה ואיך להשתמש בכל "התבלינים"!
* כאשר אני אומר Delay זה לא אומר שאתם תשמעו echo באופן הרגיל שאתם מבחינים באפקט.
בהמשך המאמר אני אפרט ואדגים מה ניתן לעשות עם Delay.
באופן כללי:
* אקו יוצר "תנועה" או מרחב.
* ריוורב יותר אווירה, עומק.
הפרמטרים של אפקט ה-Delay
כיום עולם ה-plug-in מאפשר לנו חופש יצירה ללא גבולות.
ישנם מכשירי דיליי בתוכנה עם אין ספור מניפולציות על הסאונד אשר החברות השונות יצרו עם השנים.
אני רושם כאן את הפרמטרים הכי חשובים אשר מופיעים בכל דיליי בתוכנה שלכם.
כל השאר אלו וריאציות ותוספים לבסיס ה-delay.
Gain
מאפשר לך לקבוע את עוצמת האות אשר נכנסת לאפקט.
Mix
שולט על כמות האפקט היוצא. אם פרמטר זה נמצא (לדוגמא) על 50% אתה מאפשר חלוקה שווה בין האפקט לבין מקור הסאונד.
Filter: LPF - HPF
קיצור שם ל- low-pass filter - מאפשר לך לבצע סינון של תדרים גבוהים מאפקט הדיליי.
קיצור שם ל- high cut filter - מאפשר לך לבצע סינון של תדרים נמוכים מאפקט הדיליי.
Delay Time
פרמטר זה שולט על כמות הזמן בין אות מקור לבין הסאונד החוזר.
הזמן מוגדר באלפיות השנייה (ms). הוא יכול להיות קצר עד כמה אלפיות השנייה או ארוך עד כמה שניות.
Depth
פרמטר זה מאפשר לך להוסיף אפנון (modulation) לאפקט ה-דיליי כך שניתן לייצר מעיין chorus אפקט.
ככל שפרמטר זה גבוהה יותר, כך אפקט ה-modulation יהיה חזק יותר.
modulation - מונח המשמש לתיאור תהליך שבו גורם אחד משפיע על השני לדוגמא:
* מתנד תדר נמוך אשר מרעיד תדר אחר - אפקט ויברטו.
* מרעיד את העוצמה שלו - טרמולו.
* משנה את היענות התדרים שלו - wow-wow אפקט.
Rate
פרמטר זה מגדיר את הזמן בו ה-modulation לסיים סיבוב אחד במעגל שלו.
LFO rate to change delay time.
Feedback
מגדיר כמה פעמים ה-echo חוזר על עצמו. ניתן להגדיר חזרה אחת עם הרבה מאוד חזרות.
Tempo Sync
קצב דיליי יהיה בסנכרון מלא עם התוכנה כלומר
אם הטמפו בתוכנה הוא 120 - הדיליי יהיה מותאם 100% לפי מהירות זו ולא משנה איזו חלוקה נבחר באפקט:
1/4 - 1/8- 1/16 וכו'.
Tap tempo
מאפשר את התאמת מהירות פעולה הדיליי על ידי לחיצה לפי הקצב הרצוי.
ישנם מכשירי דיליי הכוללים בתוכם הרבה מאוד מעבדי סאונד נלווים.
במאמר זה אני אמליץ על אחד: Soundtoys Echoboy אשר כולל:
* מסנן תדרים גבוהים/נמוכים low- and high-pass filters.
* אקולייזר ומדמה מגברים equalisation and output-modelling.
* אקולייזר הפועל על ההחזרים Decay EQ section.
* פרמטר צידוד mono >stereo בתוך האפקט.
* בחירה בין 4 מצבי דיליי: single ocho - dual echo - ping pong - rhythm ocho.
ניתן בקלות לעבור מ-presets אחד לאחר ולעצב את סאונד האפקט ללא גבולות.
לחילופין - אתם יכולים להכניס כמה אפקטים בשרשרת ולהגיע לאותה תוצאה סופית - אך זמן שווה הרבה מאוד...
כיצד מחשבים את זמן ה-Delay?
כל משתמש מתחיל אשר פותח אפקט דיליי בתוכנה יכול לבחור את קצב ה-delay בלחיצת כפתור אחת.
בדרך כלל הרבה מכשירים כוללים חלוקה לפי ערכים קבועים מראש, לדוגמא:
1/4, 1/8, 1/16, 1/32
כמו כן, כפתור להוספת נקודה ליד אורך מסוים (למי שלא יודע: נקודה ליד צליל מעריכה אותו בחצי).
ניתן גם להגדיר שלשות - שלוש צלילים על רבע וכו'.
אם אתם רוצים לדעת כיצד מחושב אורך הדיליי, זו הנוסחה:
במידה ומהירות השיר (לצורך ההדגמה) הוא 120 bpm - מאה עשרים פעימות בדקה אחת.
אז - הזמן אשר מתנגן רבע אחד 1/4 = חצי דקה ms0.5
הנוסחה לחישוב:
60 שניות חלקי מהירות השיר = התוצאה
60:120=0.5 או 500ms
* ms = אלפיות שנייה - milliseconds
כעת ניתן להכפיל או לחלק עבור ערכים יותר גבוהים או נמוכים.
אם נרצה לחשב אורך תו + נקודה = נכפיל את התוצאה של 1/4 אחד כפול 1.5
(0.5 = 1/4 לפי 120 bpm)
0.5 כפול 1.5 = 0.750ms
אם נרצה לחשב שלשות: נכפיל 1/4 כפול 0.667
0.5 כפול 0.667 = 333.5ms
טיפים לשימוש עם דיליי במהלך ביצוע מיקס
*
הרבה אנשים חושבים ש-delay הוא למעשה echo בלבד...
למעשה, ניתן לבצע עם דיליי הרבה מאוד שימושים אשר אינם קשורים לאפקט ה-echo:
לפניכם שיטות עריכת סאונד בעזרת delay והדגמה כיצד כל אחד משפיע על הסאונד.
טיפול בערוץ שירה בעזרת Delay
בזמן ביצוע מיקס ערוץ השירה מטופל ב-ריוורב ודיליי או לפעמים בשניהם.
בחלק זה אני אפרט כיצד להשתמש בדיליי באופן אפקטיבי על ערוץ שירה.
* הערה:
כל ההדגמות כאן stereo אך ניתן (ולפעמים גם רצוי) לבצע זאת mono.
פשוט - 1/4 Delay
1 הוסיפו ערוץ mono aux או stereo והכניסו לו אפקט דיליי.
* ניתן להכניס את האפקט הפשוט ביותר אשר ברשותכם.
2 הגדירו את זמן הדיליי ל-1/4 אחד. אם אין לכם במכשיר אפשרות התאמת זמן לפי תווים, בסעיף למעלה רשמתי כיצד מחשבים את זמן ה-Delay.
3 בזמן ש-ערוץ ה-Delay מתנגן, הגבר בהדרגה את עוצמת השליחה ל-Delay ואז תשמע דיליי באורך 1/4 אחד.
אפקט זה יכול לשמש תחושה של ambience (אווירה) לערוץ השירה.
4 הגבר מעט את פרמטר ה-feedback במכשיר הדיליי עד שאתה שומע שהאפקט גורם למילויי החלקים השקטים של השירה.
כמובן שאין כאן הגדרות מדידות - אלא לפי סגנון הפקה.
EQ Delay
לאחר שביצעת את האמור בסעיף הקודם (דיליי עם החזרים של 1/4),
ננוכל ליצור חלל ייחודי ומעניין עבור אפקט ה-delay בתוך המיקס על ידי ביצוע EQ לפני או אחרי האפקט. על ידי כך נוצר סאונד שונה עבור חזרות הדיליי.
לפעמים נשאף לקבל אפקט עמום ולפעמים בהיר וברור או באפקט "טלפון".
הכל תלוי בהחלטת מפיק מוזיקלי וההפקה עצמה.
ישנם plug-in delays אשר כוללים בתוכם high- and low-pass filters
אך אם אין ברשותך אחד שכזה, לא לדאוג. אתה יכול להשתמש ב-EQ עם מסנן גבוהים/נמוכים.
כעת, אם נבצע סינון גבוהים של החזרי ה-אפקט, התוצאה:
הדיליי יהיה "אחורה" במיקס וכתוצאה מכך - ערוץ השירה להיות קדימה יותר, פחות מעורפלת וישאיר מקום במיקס לאלמנטים אחרים.
אחת הסיבות מדוע להשתמש ב-delay במקום reverb היא: תו באורך 1/4 או 1/8 נשמע באופן מובהק לעומת צליל המקור.
לעומת ריוורב בו ההחזרים המוקדמים (early reflections) בקלות מתמזגים עם מקור הסאונד ומשנים את הגוון הכללי.
לדוגמא: אם נוסיף דיליי בהיר באורך 1/4 התוצאה: צליל המקור לא ישנה את גוון הסאונד המקורי.
לעומת זאת, הוספת ריוורב בהיר לאותו ערוץ יגרום לערוץ כולו להיות בהיר יותר.
EQ + דיסטורשן Delay
עוד שיטה לבודד סאונד שעובר השהייה (delayed signal) מסאונד המקור:
במקרה שלנו ערוץ שירה - על ידי העברת הדיליי דרך מדמה מגברים.
אפקט זה לא רק ייצור צבע EQ מיוחד, אלא סאונד עם distortion ממדמה המגברים (amp). בנוסף, נקבל ויסות טבעי אשר יעזור לשמור על חזרות ה-דיליי (compression effect) להיות בעצמה אחידה יותר.
שיטה זו מעניקה תחושת sustain עבור הסאונד המושהה.
יהיה נחמד לנסות שיטה זו עם מדמי מגברים שונים ולשחק עם הסאונד לפי הצורך או צבע הסאונד המתאים לסגנון ההפקה.
Ducked Delay
הגדרות delay רגילות, אינן מאפשרות למצוא את עוצמת השליחה נכונה אשר מאפשרת לאפקט הדיליי להישמע כאשר הזמר מסיים משפט או מילה, ובנוסף - לא לגורם לשירה להישמע עמום.
פתרון לבעיה זו ניתן לפתור על ידי ביצוע automation על ערוץ ה-AUX או ערוץ השליחה עצמה.
אם אתם שולחים את אותו אפקט לכמה ערוצים - יהיה הגיוני לבצע אוטומציה על ערוץ השליחה עצמו כך ששאר הערוצים לא יקבלו את אותן הגדרות.
תהליך זה לפעמים רצוי, אך פעמים רבות תהליך זה מייגע במיוחד כאשר אנו ממשיכים לשנות ולעצב את המיקס וכתוצאה מכך אנחנו צריכים לשנות את האוטומציה שוב ושוב.
אפשרות הרבה פחות "מדוקדקת" לביצוע פעולה זו נעשית על ידי הכנסת קומפרסור כך שהוא יבצע ויסות ל-דיליי כאשר הזמר שר.
דרך ביצוע תהליך זה:
1 הכנס קומפרסור לאחר אפקט ה-delay בערוץ ה-AUX.
2 בתוך הקומפרסור בחר אפשרות side-chain input ובחר את שליחת ערוץ השירה (במקרה זה).
אם הגדרנו bus, לשם ההדגמה הענקנו לו שם "dudi delay". אנחנו נבחר שליחה זו ב-side-chain input של הקומפרסור. עכשיו הקומפרסור יושפע מערוץ השירה.
אני מסביר תהליך זה בתוכנת פרוטולס, אך ישנם מקרים בהם תוכנות הקלטה אחרות פועלות אחרת, למרות שתהליך זה הוא סטנדרט בעולם הסאונד.
3 עכשיו אנו נשנה את הגדרות הקומפרסור בהתאם לצרכים שלנו.
שיטה זו מאוד אפקטיבית ונעשתה בהרבה להיטים רבים שאתם מכירים.
במקרים ממש קיצוניים כאשר אנחנו רוצים שהאפקט ישמע 100% רק בסיום משפט או מילה מסוימת - ניתן לבצע אוטומציה ספציפית עם הגדרות מאוד מדויקות.
Ping-pong Delay
הוא סוג של דיליי מוכפל כאשר ההחזר הראשון “ping” מופיע (בדרך כלל) בצד שמאל ומושפע מכמות המוגדרת. ההחזר השני pong מגיע לצד השני ומושפע מהחזר הראשון ping בנוסף להגדרות ההחזר עצמו "pong". לדוגמא:
אם אנו נגדיר ping באורך 200ms ו-pong באורך 400ms, אנו נשמע קודם ping 200ms ולאחר מכן את pong 600ms אשר מושפע מההחזר הראשון.
תהליך זו חוזר על עצמו במידה ופרמטר feedback גדול יותר מאפס.
להקת u2 בשיר 'No Line On The Horizon' המפיק Declan Gaffney משתמש ב- SoundToys Echoboy plug-in בהגדרות Ping-pong Delay. אין ריוורב על סאונד השירה אלא סאונד השירה עם מעט מרחב מהצדדים המופק בעזרת דיליי.
Slapback delay
הכוונה ל-slapback delay (בדרך כלל) מתוארת כחזרה אחת (echo) באורך 60-180ms אשר יוצר עיבויי לסאונד המקור.
אמנים אשר אוהבים להשתמש ב-slapback delay:
כמו כן, דיליי זה נפוץ מאוד בערוצי שירה בסגנון hip-hop.
אפקט זה נוצר בהתחלה על ידי טייפ סלילים - לכן, רצוי לסנן תרדים גבוהים של חזרות האפקט ולהוסיף מעט modulation ב-דיליי עצמו כחלק מחיקוי הסאונד של טייפ סלילים. כמובן שניתן לבצע זאת גם על ידי אייפון סאונד אחר - הכל תלוי בצבע הסאונד הסופי שנרצה לקבל.
ניתן להשתמש ב-stereo slapback delay ולכל צד להגדיר delay time שונה, לדוגמא:
צד ימין 80ms וצד שמאל 120ms.
עוד טיפ קטן:
הגדר short slapback delay ואז הגבר לאט את הפרמטר - feedback.
בגלל הגדרות דיליי קצרות מאוד הסאונד יהיה דומה ל-spring reverb אשר תמצאו במגברי גיטרה.
Stereoising A Delay
אפקט זה נעשה על ידי הגדרות עיכוב (delayed) מאוד מאוד קצרות לכל צד 1-30ms.
האפקט המתקבל גורם להרחבת צליל המקור ללא הד ניכר (אפשר להגדיר זאת הרחבה ולא הד).
יש המכנים זאת אפקט haas effect - סאונד בהיר. אנחנו מקבלים תמונת סאונד רחבה לערוץ שירה מונו.
אנחנו מקבלים מעיין ערוץ שירה מוכפל. בואו ננסה זאת:
הגדירו בצד אחד של הדיליי חזרות עם הבדל של 10ms בין הצדדים.
אתם תשמעו מיד אפקט stereo ולא echo רגיל. נקבל הרחבה של סאונד המקור.
המפיק Jaycen Joshua משתמש בשיטה זו לבצע הרחבה של מצילות התופים בשיר "Baby" של גסטין ביבר.
בגלל שהערוץ היה במקורו mono (כפי שהוא תיאר) הוא הפוך אותו ל-stereo. לביצוע:
הגדרה של 21ms עיכוב. סאונד המקור מצודד 100% לצד שמאל ובצד ימין סאונד העיכוב של הדיליי.
הסאונד המתקבל יהיה כמו הקשה על 2 מצילות בו זמנית ימין ושמאל.
אך יחד עם, זאת שיטה זו יכולה ליצור תופעות לוואי:
1 כאשר מבצעים תהליך זה ב-mono ללא צידוד - גורם לסאונד לא נעים (כמו פילטר).
2 כאשר צד אחד (מעוכב) לעומת סאונד הבסיס - גורם לבעיות איזון עוצמה.
הפתרון לבעיה זו:
Stereoising A Delay + pitch-shift
1 ההגדר דיליי עם 10ms ללא feedback - בצע צידוד לצד ימין.
2 ההגדר דיליי עם 20ms ללא feedback - בצע צידוד לצד שמאל.
3 הוסף pitch-shift plug-in והעלה את הסאונד ב-7 דרגות (50 דרגות = חצי טון).
4 בצע זאת גם בצד השני של הדיליי - צידוד שמאלה והורד את pitch ב-7 דרגות.
Multi-tap Delay
אופציה זו מבוצעת על ידי כמה tap Delay או כמה יציאות דיליי אשר נאגרות בנקודות מסוימות ומתחברות לבסוף עם סאונד המקור.
מעולה ליצירת מקצבים של דיליי Multi-tap delays אך הם יכולים גם ליצור סאונד בעל צפיפות גבוהה עד כדי כך שהסאונד נוטה להזכיר ריוורב.
plug-ins המאפשרים פעולה זו (רשימה חלקית):
* Waves Supertap
* PSP Audioware's PSP608
* Echoboy
* Echo mode (Rhythm על ידי פרמטר)
זה מאוד כייף להשתמש ב-multi-tap delay כדי לעצב סאונד דמויי reverb, למרות שסאונד זה אינו מתחרה עם הסאונד הטבעי של הריוורב, אלא יכול לייצר סאונד ייחודי ומעניין.
דרך פשוטה ליצור הגדרות סאונד דמויי reverb:
הכנס multi-tap delay. בצע הגדרה של 30ms אשר הולך וגדל לאורך הזמן.
כעת ניתן לשנות הגדרות של כל הדהוד בנפרד: צידוד, filtering, עוצמה וכו'.
ניתן להפיק אין ספור אפשרויות סאונד, פשוט תן לדמיון שלך לעוף וכמובן לדעת להתאים זאת למכלול השלם של ההפקה.
Automation- Delay
אתה לא חייב להשתמש ב-delay אחד על סאונד מסוים.
ניתן (במקרים מסוימים) להשתמש על אותו סאונד בכמה delays בתוך ערוצי ה-AUX ולאחר מכן לבצע אוטומציה על חלק מהאפקטים.
כאן האפשרויות כל כך מרובות שאני משאיר לכם את חופש היצירה והדמיון…
כמובן שאתם צריכים לדעת ביצוע אוטומציה בתוכנה שלכם. אישית, ממליץ על הסטנדרט בתעשייה - פרוטולס.
בעזרת אוטומציה ניתן להחליט על איזו מילה בדיוק ומתי פעל ה-דיליי (טיפול כירורגי) ואין ספור אפשרויות אוטומציה באפקט עצמו.
כמה שיטות דיליי נוספות ובעיקר על גיטרה
כל האמור בסעיפים הקודמים נכונים לכל כלי נגינה או מטרה לפי הצורך כמובן.
תרשו לי להעניק לכם עוד כמה אפשרויות ובאופן ספציפי הן יתאימו בטוח על גיטרה.
את ההגדרות הבאות תוכלו לשמוע ב-תקליטים רבים ובמיוחד בגיטרה של להקת U2.
3/16 + 1/8 לגיטרה
הגדירו דיליי של 1/8 עם נקודה או לחילופין 3/16 צידוד לימין או שמאל.
אם לא קראתם את הסעיף במאמר זה העוסק בחישוב זמן delay לחצו כאן לקריאה.
עכשיו אתם יכולים לשחק עם הרבה פרמטרים נוספים, כגון:
* כמות החזרים - feedback.
* modulate LFO - מונח המשמש לתיאור תהליך שבו גורם אחד משפיע על השני.
* panning.
* Filter.
אם אתה משתמש בדיסטורשן וכו' שים את אפקט הדיליי אחרון משום:
* אנחנו רוצים ש-אפקט הדיליי יבצע את פעולתו על הסאונד הכולל של הגיטרה.
* אפקט ה-דיסטורשן (ודומיו) בעל אופי מאוד משמעותי לסאונד.
* אם אתה מקליט עם מגבר תשאיר את הוספת דיליי בשלב מאוחר יותר בתכונה או לפי אותו עיקרון - הדיליי יבוא לאחר המגבר ושאר אפקטים.