הבסיס לכל הפקה מוזיקלית מקצועית ומצליחה הוא לחן ומילים!
שיר טוב יצליח "לגעת בי" במצב בסיסי (שירה ופסנתר או גיטרה).
במאמר זה אעסוק בכל הקשור לנקודות הבאות:
* תהליך ההלחנה/כתיבה בדרך להפקה מוזיקלית מקצועית.
* האם חייבים ללמוד הלחנה, מוזיקה (או כתיבה) על מנת שנוכל להצליח?
תהליך ההלחנה/כתיבה בדרך להפקה מוזיקלית מקצועית
כתיבה והלחנת שירים הוא נושא רגיש לאומנים.
הבסיס לכל אלבום מוזיקלי טוב מתחיל בתהליך הלחן והמילים שדרכם אנו יכולים להביע את עצמנו באופן מושלם.
אם אתם זמרים יוצרים, תהליך זה יכול להיות ממושך (כתיבה/הלחנה לאורך שנים) או עבודה של כמה חודשים מרוכזים מאד.
בכל מקרה, רק התוצאה חשובה לנו, כלומר: שירים מגובשים מבחינת אמירה, סגנון מוזיקלי, התחברות שלנו כאומנים לחומרים אלו ואם אפשר לסכם בשתי מילים = הצלחה מסחרית!.
לפעמים, תהליך הלחנה וכתיבה יוצא לנו כמו "קסם". אתה יכול למצוא את עצמך כאילו "מישהו מלמעלה" שלך לך רעיון ואתה רק מוציא אותו החוצה. אפשר לכנות זאת השראה, או חיבור נפשי ומוזיקלי חזק. אני בטוח שרבים מכם שהתנסו בתהליך בוודאי נתקלו בהרגשה זו.
במידה ואתם מרגישים "תקועים", יושבים שעות ומנסים ליצור וזה פשוט לא מגיע, הייתי ממליץ לנסות את הטיפים הבאים:
טיפים להלחנה/כתיבה
* לא להתייאש, לקחת הפסקה, אך באופן קבוע לשבת כל יום ולנסות (ממש כמו עבודה רגילה).
אם תחליטו כל יום להקדיש 3 שעות להלחנה/כתיבה, אני בטוח שבסופו של תהליך תצליחו.
* במשך כל זמן ההלחנה/כתיבה מומלץ להקליט (אפשר על מחשב או אפילו אייפון) את כל התהליך.
תחשבו שבצעתם הקלטה של שעתיים שלמות הכוללות "משחקים" מלודיים/הרמוניים, כאשר אתם תקשיבו לחומרים אלו לאחר זמן מה, אתם תוכלו לגלות שם רעיונות מוזיקליים ללהיט/אלבום הבא שלכם. אגב, זהו אופן העבודה של שלמה ארצי (כפי שהוא סיפור בראיון).
* הלחנה של שיר יכולה להגיע באופנים שונים, כגון:
1 על ידי נגינת LOOP של תופים כמקור השראה.
2 יצירת מהלך הרמוני או Reef על הגיטרה שאליו מתבסס הלחן.
3 הקלטה של רעיונות מוזיקליים רבים ככל שניתן(כמו שרשמתי בסעיף הקודם).
4 לפעמים אתם (ללא התראה) תזמזמו מלודיה ותרגישו שזה מקסים - מיד תלחצו הקלטה באייפון שלכם ותשמרו זאת.
5 שמיעת מוזיקה בסגנונות מרובים כהשראה.
האם חייבים ללמוד הלחנה, מוזיקה (או כתיבה) על מנת שנוכל להצליח?
*
בזמן שאני כותב מאמר זה, אריאל זילבר קיבל את פרס אקו"ם על מפעל חיים שלמעשה טורפד על ידי אחינועם ניני ושונה בהגדרתו. בזמן כתיבת המאמר, האזנתי לדיון בערוץ 10 (תכנית המטה) בנושא הפרס של אריאל זילבר. נאמר שם משפט (לפי דעתי) המסכם את התשובה לשאלה בצורה הכי טובה.
* האם אתם זוכרים שיר אחד של אחינועם ניני? (ואין זה אומר שאני לא מעריך את אחינועם ניני כזמרת מעולה).
אם תקראו את הביוגרפיה של אריאל זילבר לא תמצאו שם סעיף אחד שמרמז על לימודים כל שהם, נהפוכו.
מצד שני, אחינועם ניני הגיעה להצלחה מוזיקלית דרך לימודים.
המסקנה - שירים טובים שיכולים להיות "הימנון" אינם נחלתם של המלומדים!
אני יכול להמשיך ולכתוב לכם כאן רשימה גדולה של אומנים ללא השכלה מוזיקלית, כגון:
ביטלס, שלמה ארצי, אביב גפן, יוסי גיספן והרשימה יכולה להימשך.
מוזיקה טובה מפעילה אצלנו דבר אחד,רגש. אותי לא מעניין כיצד הגעתם למצב זה.
בשנים האחרונות תופעת מכללות ללימודי מוזיקה צצות כמו פטרויות לאחר הגשם.
אני מכיר הרבה מוזיקאים צעירים שכתבו/הלחינו שירים לפני כניסתם ללימודים במערכות אלו. לאחר פגישה אם כמה שכאלה, רובם אמרו לי שהם זרקו את השירים שהם בעצמם יצרו בטענה מדאיגה -"זה נוצר לפני תהליך הלמידה ולכן זה לא טוב"...
לאחר קריאת שורות אלו אני מקווה שאתם תלמדו כמה דברים חשובים:
* לעולם על תזרקו שירים שכתבתם ולא משנה מתי איך וכיצד הם נוצרו.
* שום גורם לימודי זה או אחר לא יכול להגיד לכם מה טוב או לא, את זה, רק הקהל ידע.
* אם אתם רוצים להיות רופאים אתם זקוקים לתעודה, אם אתם רוצים ליצור שירים מצליחים - תזדקקו לכישרון והשראה.
אין זה אומר שלא צריך ללמוד או שאין מוזיקאים טובים שהצליחו בדרך זו, אני רק אומר - "זה לא שחור או לבן".
לכל אומן ישנה הדרך שלו להגיע לפסגה ובמיוחד שמדובר באומנות.
אני מקווה שהצלחתי להעניק לכם כמה טיפים בנושא חשוב זה ואפילו "להציל" כמה שירים שהיו צריכים להיזרק...:)
תקראו, תשאלו ותבואו אם חשיבה "מחוץ לקופסה" - אני בטוח ששם תמיד תמצאו את התשובה הנכונה.
בהצלחה לכולם.