המאמרים הקודמים בסדרה זו עסקו במיתוג/שיווק ברשתות חברתיות, אך כמו כולם, אנחנו רוצים להרוויח כסף/למתג את עצמנו כמה שיותר.
אם אתם ביצעתם באופן המושלם את כל הנאמר בסדרת מאמרים זו, עכשיו הזמן להרים הילוך ולהתחיל "לקטוף את הפירות" להרוויח כסף מהמוזיקה שלכם!
מאמר זה מחולק לפי הנושאים הבאים:
1מה השתנה בשנים האחרונות ובגדול?
2
שיווק ומכירת השירים שלכם ב-Itunes
3
מכירה בעזרת Bandcamp
4
רווחים בערוץ - YouTube
5
שכפול דיסקים עבור מיתוג ומכירה
6
הפצה לתחנות הרדיו/תקשורת
קריאה מהנה ומועילה.
אז מה היה - ומה השתנה בשנים האחרונות ובגדול?
כיצד למכור מוזיקה כיום?
ראשית, בואו נגיד תודה לרשת האינטרנט אשר גרמה לשינוי גורף בכל הקשור להפקת רווחים
והתנהלות שונה לחלוטין מהימים בהם חברות התקליטים גרפו רווחים מטורפים עד שהאלבום שלכם הגיע לחנויות הדיסקים ז"ל…
היתרונות כיום הם:
1 מכירה ללא צורך בתשלום רווחים בכלל ואם כן, אז במחיר הגיוני ביותר ובשליטה מלאה של האמן.
2 אתה לא חייב להיות אמן מפורסם בתקשורת אלא לקדם את עצמך דרך האינטרנט.
שלא תבינו אותי לא נכון, אני מאחל לכולכם להיות אמנים מפורסמים - אך ניתן להגיע לפרסום מאוד גדול רק דרך האינטרנט ומשם לצמוח, מה שלא היה ניתן בעבר
3 ניתן למכור שיר בודד ועד אלבומים מלאים להורדה או שליחה פיזית.
4 להפיץ את המוזיקה שלך בכמה פלטפורמות מכירה שונים בו זמנית
5 הפצה בינלאומית - זהו אחד הפרמטרים אשר יאפשרו לך להרוויח כסף גדול (בהמשך אסביר).
כעת אני ארחיב על כל אחת מהאפשרויות וכיצד לבצע מכירה ושיווק - קריאה מהנה ומועילה.
שיווק ומכירת השירים שלכם ב-Itunes
אני מאמין שאין אחד שלא מכיר את ענקית המכירות באינטרנט Itunes של חברת Apple.
משתמשים רבים שואלים אותי, כיצד אני יכול למכור את המוזיקה שלי באייטונס?
אפשרות 1 - שליחה באופן עצמאי
ביצוע מכירה באופן עצמאי לחלוטין, כלומר: אתה מעלה את החומרים ישירות למערכת של אייטונס.
לרובנו אופציה זו אינה אפקטיבית משום הדרישות הרבות של Apple לביצוע התהליך.
אם אתם בכל זאת מעוניינים לדעת מה הדרישות לכך, תקראו את התוכן בתמונה המצורפת.
אז מה עושים? תעברו לאפשרות 2.
אפשרות 2 - שליחה דרך צד ג
ישנם כיום הרבה מאוד חברות שיווק מדיה באינטרנט.
חברת אפל מפרסמת בעצמה המלצה שלה בנושא זה, ראה לינק - Music Partner.
ישנן חברות אשר לוקחות רווחים מהמכירה שלכם - לעומת זאת, חברות אשר מחייבות אותך פעם בשנה עבור סינגל או אלבום.
אמן אשר כמות המכירות שלו גדול מאוד (ולפי דעתי גם אם לא) יעדיף תשלום מזערי של 9$ לסינגל או 40$ לאלבום (בממוצע) לשנה מאשר לשלם 15 עד 20 אחוז רווחים מהמכירה...
במאמר זה אני מביא דוגמה של חברת שיווק צד שלישי בשם - Reverbnation.
חשוב לציין - שיווק דרך חברה זו או אחרת מאפשר לכם למכור את המוזיקה בשלל אתרים במקביל לפי בחירתכם, לדוגמה:
iTunes, Google Play, Amazon, Beats Music, Spotify, Rdio, last.fm, Deezer
ועוד… סה"כ 40 חנויות מקוונות דרך אתר זה
* חברה זו משאירה את כל הזכויות של היצירה אצל האמן באופן מלא!
טיפים לפני פרסום השיר/אלבום:
* אם אתם משווקים חומרים בשפה זרה אתם יכולים להגיע לקהל יעד ענק ברחבי הרשת.
* תבצעו מיתוג/שיווק ברשתות חברתיות ובנוסף, לינק בכל מקום אפשרי לחנות שלכם באייטונס.
המכירות שלכם יהיו אפקטיביות הרבה יותר כתוצאה מכך.
* גם אם השירים שלכם בעברית תמלאו את כל הנתונים באנגלית, שמות השירים וכו'.
כיצד לבצע תהליך פרסום השיר/אלבום שלכם למכירה:
1 תפתחו חשבון משתמש (חינם) באתר reverbnation
ניתן לפתוח חשבון משתמש בתשלום ואז אתה לא משלם כלל על מכירת המדיה שלך אלא רק על חברות באתר.
2 לחץ באתר על tools ובתפריט בחר distribution itunes + אתרים נוספים לפי בחירה.
3 כעת נלחץ על הלינק Start Here
4 בחרו את סינגל או אלבום ומלאו את הטופס: שם האמן, סגנון מוזיקלי, שנה ותאריך שחרור.
*הערה - חשוב לוודא שיש לכם את הזכויות לחומרים שאתם מוכרים.
5 ללחוץ על continue ולהעלות תמונת עטיפה לשיר/אלבום שלכם.
מידות 1500x1500 pixels בפורמט JPG, GIF, PNG
6 לסמן ב-V שאתם צפיתם בסרטון ההנחיות של החברה (מומלץ לצפות) וללחוץ על continue.
7 כעת, נעלה את השיר/שירים (במקרה של אלבום)
פורמט הקובץ חייב להיות WAV.
44.1-96KHz Sample Rate | 16-48 bits per sample
חברת אפל מבצעת המרה לקבצים אלו לפורמט: mp4 בשיטת קידוד AAC codec
Apple's QuickTime file format.
חשוב מאוד
***רבים אינם מודעים לנושא קידוד השירים לאייטונס וכתוצאה מכך, השירים שלהם נשמעים באיכות הרבה פחות טובה.
אם אתם רוצים להבטיח מקסימום איכות לשירים שלכם באייטונס (ובאופן כללי) אתם מוזמנים לבצע אצלנו מאסטרינג מקצועי למטרה זו או לכל מדיה אחרת כגון: יוטיוב, CD וכו'.
עכשיו נמלא את הפרטים הבאים:
* Song Title - שם השיר רצוי באנגלית
* Copyright Year - השנה שבא הוקלט השיר
* Contains Explicit Lyrics
הכוונה היא: האם ישנם מילים גסות או פוגעניות בשירים שלכם - סמנו Yes או No
* ברקוד או מספר סידורי UPC או ISRC
ISRC עבור שיר בודד - אתם לא צריכים למלא שום דבר האתר יעשה זאת למענכם.
UPC במקרה של אלבום - גם במקרה זה לא צריך למלא כלום האתר יעשה זאת למענכם.
* Mix Title
יש למלא רק אם זה מיקס עבור הופעה חיה או רמיקס לשיר קיים. אם זה לא המקרה, השאירו סעיף זה ריק.
* Publisher
אם אתם מבצעים גרסת כיסוי לשיר קיים יש לרשום את בעלי הזכויות של השיר: כותב ומלחין.
אם זה שיר מקורי - יש לציין מי הכותב והמלחין. אלא הם בעלי זכויות היוצרים של השיר/אלבום.
* Rights Org
אם השיר/אלבום נמצא בבעלות של אדם או חברה אחרת יש לציין זאת.
זו החובה שלך לבדוק מי הם בעלי הזכויות של השיר.
אם מדובר ביצירה מקורית שלך - אין צורך למלא דבר בסעיף זה.
* Mechanical Org
אם השיר הנ"ל בבעלות אדם אחר או חברת תקליטים זו חובתך למלא זאת בסעיף זה.
* Contributors
קרדיטים מלחין, כותב מעבד וכו' (ניתן להוסיף לפי הצורך).
* עכשיו נלחץ על: Save Song Ditails
ולאחר מכן נלחץ כל Continue
* לסמן ב-V את המשבצת עבור סעיף הזכויות של השיר הנ"ל
I represent that I own or have licensed all rights relating to this submitted material, including rights related to compositions, sound recordings, artwork, images, trademarks, and publicity rights
* ללחוץ על- Finalize Your Release (סיכום כל הסעיפים לפני שחרור השיר/אלבום)
* כל שנותר עכשיו הוא - לשלם $9.95 עבור שיווק שיר בודד (המחיר הוא לשנה אחת)
מחיר עבור אלבום שלם $19.95 לשנה הראשונה $49.95 לאחר מכן.
המחירים הנ"ל תקפים לזמן כתיבת מאמר זה.
זהו - לאחר שאתם מבצעים את התשלום החומרים שלכם יפורסמו.
תהליך זה יכול לקחת יום או כמה שעות אם אין בעיה מיוחדת.
מכירה בעזרת - Bandcamp
1 ניתן לבנות חנות אישית באתר Bandcamp עבור סינגל - אלבום או אלבומים.
לצורך המאמר יצרתי עמוד מכירה עבור סינגל אחד לדוגמה.
2 הטמעה של העמוד ישרות באתר שלכם - לדוגמה:
פרויקט "שירים מהמיטה" הדג נחש ועוד אמנים רבים שהייתי שותף להפקתו.
כעת ניתן בקלות לבצע רכישה ישירות דרך האתר.
3 אתם משלמים 15% מסך כל המכירות שלך וברגע שהגעת לסכום מכירה של 5000$ תשלום הרווחים יורד ל10%.
אין תשלום עבור הפלטפורמה עצמה.
4 עיצב העמוד לפי תבנית בסיסית ואז לשנות את הרקע, תמונות, לינקים, כיתוב וכו'.
5 ניתן לקבוע את סכום המכירה ובנוסף, לתת לקונה להחליט כמה הוא רוצה שלם או לחלק את השיר/אלבום בחינם.
על חלוקה חינם האתר לא יגבה מכם תשלום.
חשוב מאוד
אתר Bandcamp אינו מקושר עם אקו"ם לכן להגנתכם, חשוב להעלות למכירה רק חומר מקורי!
YouTube - רווחים בערוץ
ישנם אמנים רבים מכל העולם שהם לא מפורסמים בתקשורת, אך הם הצליחו בעזרת מיתוג וקידום ברשתות החברתיות ועבודה מאוד רצינית בערוץ יוטיוב לפרסם את עצמם וכפועל יוצא מכך זה מתורגם להרבה, הרבה מאוד כסף. אתם שואלים איך?
זה מתחלק ל-2 קטגוריות
1 ערוץ פעיל ומתחדש כל הזמן בחומרים איכותיים ומעניינים. פרטים לגבי סעיף זה ניתן לקרוא במאמר מיתוג וקידום ביוטיוב.
2 פעולות טכניות בערוץ כך שתהיו זכאים להרוויח כסף.
פעולות אותן יש לבצע בערוץ שלכם:
1 אתם צרכים להיות בעלי ערוץ יוטיוב בבעלותכם הבלעדית!
2 החשבון שלכם צריך לעמוד בסעיפים הבאים: (ראה תמונה מצורפת)
* הערוץ שלכם חייב לעבור אימות נתונים - שותף מאומת
* הנחיות הקהילה = תקין
* זכויות יוצרים = תקין
* מונטיזציה = אפשרי (מונטיזציה - הפקת רווח מהסרטונים שלכם).
3 אתם צריכים לפתוח חשבון - Google AdSense
בעזרתו בעל החשבון יוכל לקבל כסף מרווחים של סרטונים ביוטיוב או פרסומות של גוגל באתר האישי שלך וכו'.
בחשבון AdSense אתם צריכים להגדיר לאן אתם רוצים שהכסף יתקבל.
הערה: ניתן להגדיר כל כמה זמן אתם תקבלו את הכסף, לדוגמא:
בסוף שנה או לאחר סכום מסוים אשר נצטבר בחשבון וכו'.
לאחר שתקבלו אישור עבור חשבון בנק מאומת ותקין אתם יכולים לעבור לשלב הבא.
להגדיר מאיזה סרטון/סרטונים אתם רוצים לייצר רווחים, לשם כך:
1 להיכנס למנהל הסרטונים בערוץ שלכם
2 ליד כל סרטון יש סימן - $ (כרגע הוא בצבע אפור)
3 תלחץ על סימן הדולר - זה יוביל אותך לשינוי הגדרות מונטיזציה
4 יש להזיז את הלשונית (ייצר רווח בעזרת מודעות) ימינה כך שתראה צבע כחול עם סימן V בלשונית.
5 עכשיו ניתן לבחור בין שלושה אפשרויות תצוגת פרסומות על הסרטון שלך
* מודעות שכבת-על - פרסום באנר על הסרטון (מחשב שולחני בלבד)
* כרטיסים ממומנים - מודעה על פרסום ממומן של גוגל
* מודעות וידאו שניתן לדלג עליהן - פרסומת וידאו מתנגנת על הסרטון שלנו
ניתן לבחור את 3 האפשרויות יחדיו.
6 ללחוץ על כפתור - שמור שינויים.
אם הפקתם גרסת כיסוי לשיר קיים בעיבוד מקורי:
אם אתם ביצעת גרסת כיסוי לשיר ידוע ואתם מבקשים לקבל רווחים עבור השיר:
לאחר שאתם תעבירו את כפתור המוטיזציה למצב ירוק, השיר שלכם יבחן על ידי המערכת והיוצרים המקוריים של השיר/או חברת התקליטים.
אם מופיע לכם לאחר בקשת רווחים סימן V ובנוסף (זוהי גרסת הכיסוי שלי לשיר שנכתב על ידי מישהו אחר). 99.9% מקבלים אישור. הרווחים של השיר יחולקו ביניכם לבין בעלי הזכויות של השיר.
שכפול דיסקים עבור מיתוג ומכירה
אין זה סוד שכיום אמנים מוכרים את המוזיקה שלהם ברשת (כפי שמוצג במאמר זה) אך יחד אם זאת שיכפול דיסקים עדיין יכול לשמש את האמן למגוון רחב של צרכים, כגון:
1 שיווק בהופעות
2 כרטיס ביקור
3 מכירה פיזית דרך הרשת או שיווק לחנויות
4 אם אתם מבצעים מימון המונים לפרויקט שלכם, אתם יכולים להעניק מתנה לכל תורם דיסק פיזי.
5 דיסק פיזי אינו קובץ מחשב, יש לו ערך מוסף. אריזה מהודרת, תמונות, כיתוב, מילים וכו'.
מתי יצא לכם לזרוק דיסקים לאחרונה...?
אם אני יכול להמליץ על חברה אחת יציבה ואיכותית בנושא שכפול דיסקים היא: CDI .
מוניטין של עשרות שנים בתחום ומתן פתרונות מגוונים.
כאשר האמן משלב את כל הדרכים האפשרויות בשיווק/מיתוג - הוא מעלה את הסיכוי שלו להגיע למטרה - פרסום!
הפצה לתחנות הרדיו/תקשורת
בעבר הרחוק הייתם צריכים להדפיס דיסקים ולשלוח אותם פיזית לכל המדיות השונות.
"המשחק" הזה השתנה באופן קיצוני בעידן האינטרנט. כיום ישנן 4 חברות הפצה דיגיטלית בשוק.
בהמשך אני הוספתי לוגו עם לינק לכל אחת מהחברות
היתרונות בהפצה דיגיטלית הם:
* שליחה לכל תחנות הרדיו ואנשי התקשורת בארץ.
* בניית כרטיס מרשים אשר כולל את כל המידע האפשרי על האמן:
שירים | תמונות | קליפ וידאו | קומוניקט מקצועי (מידע אודות האמן) | קישורים למדיות חברתיות של האמן | תאריכים של הופעות | הפצה של אלבום שלם או סינגל (לפי בחירה) | עלות נמוכה בהשוואה לשיווק פיזי.
* קבלת מידע חשוב אודות השירים שאתם משחררים, כגון:
מי צפה בכרטיס שלכם, שמע ומי מוריד את השירים למחשב התחנה.
חברות הפצה דיגיטלית הקיימות כיום:
לחצו על התמונות למעבר לכל אחת מהחברות להתרשמות, מחירים ופרטים נוספים.
במידה ואתם רוצים לדעת האם השירים שלכם שודרו?
למי שמעוניין לדעת באופן מיידי וברור מתי, היכן וכמה זמן שידור העניקו לשירים שלו, אני ממליץ בחום לפתוח חשבון באתר mediaforest - אתר זה מחובר לכל רשתות התקשורת וברגע ששיר שלכם מושמע אתם מקבלים ישירות לחשבון המשתמש שלכם. * מידע אודות השידור אשר כולל:
תאריך ושעת השידור, איזו תחנה שידרה, הקלטה של השידור עצמו - פשוט מדהים!
כל אמן רציני חייב (לפי דעתי) להשתמש בשירות זה למעקב.
בנוסף אם אתם רואים שדרן מסוים משמיע את השירים שלכם אתם יכולים ליצור איתו קשר ולהמשך שיתוף פעולה.
* הערה חשובה לאמנים בתחילת הדרך
משתמשים רבים אשר אינם מכירים שירות זה מתבלבלים בין המושג הפצה לבין ייחצנות.
למרות שאתם מנהלים כרטיס מרשים אודות האלבום/סינגל שלכם, עדיין זו הפצה ואין שום התחייבות לכך שאתם תושמעו או תיכנסו לפלייסט זה או אחר.
חשוב מאוד להבין זאת ולפעול במקביל בכמה חזיתות עבור מיתוג/שיווק שלכם כאמנים בדרך להצלחה.
אז מה ניתן לעשות במקביל?
שילוב של יחצן מאוד רציני (ולא סתם אחד אשר מציג עצמו ייחצן) עבודה מאוד קשה בכל הקשור לשיווק ברשת, הופעות, הקלטת חומרים באופן עקבי ולא לנסות להגיד "אני יקליט סינגל ואם הוא יצליח אני אמשיך הלאה" - במצב זה אתם ממש לא בכיוון הנכון.
הדרך עד להצלחה מסחרית אמיתית דומה כמו לטיפוס על ההימלאיה ולא ריצת 100 מטר...
מי שרוצה לזכות בלוטו ללא עבודה, שילך למלא כרטיס, מי יודע, אולי תזכו.
ולסיכום:
ולמרות זאת, מחיר שליחת חומרים דיגיטליים (באופן יחסי) נמוכה מאוד לעומת ההשקעה שלכם באלבום מקצועי ובהשוואה להדפסת אלבום ושליחתו פיזית לכל המדיות... יהיה זה לא הגיוני לא לבצע הפצה דיגיטלית - אך יחד אם זאת, חשוב לעשות זאת נכון!.