📢 פעמים רבות משתמשים שואלים אותי - "תגיד המיקרופון הזה טוב"...?
ראשית, הערה חשובה מאוד:
תזכרו טוב - עבור תלמידים מתחילים ואפילו מתקדמים מספיק לרכוש מיקרופון במחיר ממוצע של 1000 ש"ח!
רבים חושבים שאם יהיה להם מיקרופון במחיר יקר מאוד, זה שיאפשר להם להגיע לסאונד איכותי ומקצועי - אז תמחקו את זה מהראש!
הסאונד מגיע קודם כל מידע מקצועי, ולכן עדיף עשרות מונים להשקיע בלימוד מקצועי, תזכרו זאת.
למי שמעוניין לקבל שיחת ייעוץ מקצועית חינם אודות הקורסים:
◀️ לחצו כאן ותועברו ישירות לווצאפ וקבלו ייעוץ מקצועי חינם.
ולאחר הקדמה חשובה זו, אתם מוזמנים לקרוא מאמר מקצועי זה אודות מיקרופונים.
מאמר זה הוא חלק מתוכנית הלימודים ב-מיזם לימודי סאונד והפקה אונליין הראשון והמקצועי בישראל!.
קריאה מהנה ומועילה.
שלושת החלקים המרכזיים שמהם בנויים כל המיקרופונים
מיקרופונים מגיעים במגוון צורות, גדלים, עיצובים ודגמים, אך לא משנה כיצד בנויים אותם מיקרופונים ודרך פעולתם, כולם משרתים את אותה מטרה:
* להמיר תנודות אקוסטיות (כתוצאה מלחץ אוויר) לאנרגיה חשמלית כך שיהיה ניתן להגביר או להקליט.
* לרוב, תהליך זה מושג על ידי תנודות אוויר על diaphragm אשר מומר לזרימה אלקטרונית.
ישנם 3 סוגי טכניקה מכנית לבניית מיקרופונים מקצועיים
אך שלושתם מכילים 3 מרכיבים עיקריים:
Diaphragm
קרום דק וקשיח המתרגם בין אות חשמלי לגלי קול.
לחץ אוויר פוגע בחלק הנקרא דיאפרגמה כדי לשחזר במדויק תדירות צליל גבוהה - אלמנט זה חייב להיות קל ככל האפשר.
מתמר - Transducer
רכיב הממיר אות פיזי כלשהו לאות חשמלי ולהפך, לשם מדידה, בקרה והעברת מידע.
תנודות האוויר של הדיאפרגמה מומרות לאות חשמלי על ידי מתמר (Transducer).
מארז - Casing
מספק הגנה תכנית עבור הרכיבים (Transducer + Diaphragm).
בנוסף, מאפשר לשלוט על כיוון קליטת האות של המיקרופון.
המיקרופונים נבדלים בדרך שבה הם ממירים צליל/קול (תנודות באוויר) לאות חשמלי.
סוגי המיקרופונים הנפוצים וההבדלים ביניהם:
מיקרופון דינמי - Dynamic microphone
"סוס עבודה" מבין כל הסוגים. עלות מיקרופון יחסית לאחרים נחשב זול.
הם מגוונים ואידיאליים לשימוש למטרות כלליות, עיצוב פשוט ועם כמה חלקים נעים.
הם יציבים וגמישים לטיפול אגרסיבי. מיקרופונים אלה מתאימים יותר לטיפול בעוצמות גבוהות, כגון כלי נגינה מסוימים או מגברים (בהמשך המאמר אני מפרט בנושא זה). אין להם מגבר פנימי והם אינם דורשים סוללות או חשמל חיצוני.
כיצד פועל מיקרופון דינמי?
כאשר מגנט עובר ליד סליל של חוט, זרם חשמלי נוצר בחוט (עיקרון אלקטרומגנט).
המיקרופון הדינמי משתמש עם סליל חוט ומגנט כדי ליצור את אות השמע.
דיאפרגמה מחוברת לסליל - כאשר הדיאפרגמה רוטטת בתגובה לגלי קול נכנסים, ה-סליל נע קדימה ואחורה על פני המגנט.
תהליך זה יוצר זרם בסליל אשר מתועל במיקרופון לאורך חוטים.
תגובת מיקרופון דינמי ועוד כמה נקודות:
* מיקרופון דינמי (לרוב) אינו בעל תגובת תדרים מאוזנת כמו מיקרופון קונדנסר.
* במקום זאת הם בעלי תגובה עבור תדרים מסוימים והם מגיבים פחות לתדרים מעל 10Khz.
* מיקרופונים דינמיים ידועים באמינות והעמידות שלהם.
* הם לא צריכים סוללות וספקי כוח חיצוניים והם עולים זול מאוד יחסית למיקרופון קונדנסר.
* בעלי תגובה חלקה, מורחבת ורמת עוצמת אות חזקה מספיק כדי לעבוד ישר לתוך כניסת מיקרופון עם יחס אות לרעש אידיאלי.
* מיקרופון דינמי צריך ממש מעט תחזוקה, ועם טיפול סביר ניתן לשמור על איכות ביצוע במשך שנים רבות.
מיקרופון דינמי ישמע טוב או מיועד למצבים הבאים:
מיקרופון דינמי מפיק סאונד גדול משום מכלול הבניה שלו.
מיקרופון זה מעניק הדגשה בתחום התדרים 1-4Khz ולכן הוא מתאים לשירה בהופעות חיות ובמקרים רבים גם בהקלטות אולפן. כמו כן הם מאוד שימושיים ב-הקלטות תופים ומגברי גיטרות משום הסאונד הגדול שהם מפיקים.
לרוב SM57 משמש להקלטות תופים וגיטרות.
משמש עבור שירה בהופעות חיות SM58.
מיקרופון דינמי צריך לחץ אוויר/אנרגיה חזק כך שהוא יגרום ל-diaphragm לזוז - אנרגיה חזקה זו המפיקה סאונד ייחודי המאפיין מיקרופון דינמי.
מיקרופון דינמי נפוץ מאוד - SM7 של חברת Shure.
הוא עלה לפופולריות רבה לאחר ששימש את קווינסי ג'ונס להקליט את השירה של מייקל ג'קסון באלבום Thriller.
Ribbon Microphones
מיקרופון Ribbon קולט את גלי הקול או אנרגיית הסאונד באופן דומה למיקרופון דינמי.
אך במקום ביצוע הזזת סליל אשר מחובר לדיאפרגמה המרכיב המרכזי במיקרופון זה הוא פס דק של אלומיניום או סוג אחר של מתכת.
רצועת מתכת/סרט נמצא בין שני מגנטים בשדה חשמלי אשר מופרה כמו סרט נע הלוך ושוב בתוך השדה המגנטי בתוך הקפסולה של המיקרופון.
תזוזת השדה המגנטי מפיקה זרם חשמלי משתנה אשר מועבר ישירות לכבל המיקרופון.
מיקרופון Ribbon עדין הרבה יותר מאשר מיקרופון דינמי ולכן חייבים לשמור אליו בזהירות ולהתנהל בעדינות.
הסיבה לכך משום חתיכת סרט מתכת דק אשר נמצא בתוך הקפסולה.
הם אינם מתמודדים עם אנרגיה חזקה כמו מיקרופון דינמי.
בתחילת הדרך השתמשו בהם בעסקי השידור בגלל הדרך והאופן בו הם מייצרים סאונד שירה.
מיקרופונים ribbon מפורסמים מאוד:
RCA 44 | RCA 77.
סאונד של מיקרופון ribbon כולל מסנן תדרים גבוהים מה שמבדיל אותו לעומת מיקרופון קונדנסר.
סינון זה אינו נעשה בדרך מזיקה אלא סינון אשר מייצג באופן יותר טבעי את הסאונד הנשמע במציאות.
הם הרבה יותר רגישים ללחץ אוויר מאשר מיקרופון קונדנסר בנוסף, מגיבים באופן שונה תלוי קרבת המיקרופון למקור הסאונד.
במידה ומיקרופון זה ממוקם קרוב למקור הסאונד - התדרים הגבוהים מונחתים. אך במידה ואנו נזיז את המיקרופון ממקור הסאונד, התדרים הגבוהים נשמעים באופן טבעי עם סאונד נקי.
הם מאוד פופולריים להצבה מרחוק, כגון: Drums Overhead או עבור הקלטת סאונד אווירה (חלל החדר) .
גיטרות, כלי נשיפה ותופים מפיקים תועלת על ידי מיקרופון זה משום הסאונד "הקשיח" או "מלוכלך" אשר כלים אלו יכולים להפיק.
צריך להתייחס בזהירות היכן אנו ממקמים את המיקרופון לעומת מקור הסאונד.
* הערה חשובה מאוד
מיקרופון זה אינו זקוק להפעלת מתג -
Phantom Power.
אתם יכולים לפגוע ולהזיק למיקרופון על ידי כך.
כאשר אתם משתמשים עם מיקרופון מסוג זה - פשוט תסגרו את מתג ה-48 וולט בערוץ שלכם.
מיקרופון קיבולי - Condenser Microphones
מיקרופון קונדנסר כולל כמה מאפיינים של מיקרופון דינמי ו-ribbons אך עם עוד כמה תוספות.
מיקרופון קיבולי מבוסס על שינוי הקיבול החשמלי (קיבול - תכונה של המבנה הגיאומטרי של המוליכים תלוי גם במבודד שמפריד ביניהם) כתוצאה מגלי הלחץ הנוצרים בזמן הדיבור. מיקרופון זה מורכב ממברנה הניתנת לתנועה בנוסף, לוחית אחורית קבועה.
פגיעת גלי קול בממברנה הנעה גורם לשינוי מיקומה ביחס ללוחית הקבועה, וכתוצאה מכך משתנה הקיבול החשמלי בין שתי הלוחיות.
מיקרופון קונדנסר מגיע בשתי תצורות: דיאפרגמה קטנה/גדולה.
דיאפרגמה קטנה קולטת את הסאונד מלפנים - בעוד דיאפרגמה גדולה יכולה לקלוט סאונד מכמה כיוונים עד קליטה של 360 מעלות.
בהמשך המאמר אני אפרט זאת.
בשונה מאשר מיקרופון Ribbon, הקונדנסר זקוק למקור כוח אשר יגביר את עוצמת רמת המתח עבור: 2 הצלחות - ממברנה - לוחית אחורית.
זה נעשה על ידי 2 דרכים:
1 כפתור phantom power בערוץ.
2 מטען שבא יחד עם המיקרופון מחובר אליו.
הסאונד של מיקרופון Condenser
"חותמת סאונד" של מיקרופון קיבולי מאופיין על ידי תגובה בתדרים גבוהים באופן מובלט.
בדרך כלל יש בליטה בתדר התהודה של הדיאפרגמה בתגובת התדר של המיקרופון.
בליטה זוהי אשר מעניקה למיקרופון זה את הסאונד הייחודי לו.
דיאפרגמה קטנה מכילה בליטה קטנה יותר בתדרים גבוהים, אשר מרגישים פחות וזאת משום גודלה הקטן.
לרוב, מיקרופון קונדנסר משמש ב-הקלטות אולפן אך ניתן לראות אותם גם בהופעות.
מיקרופונים אלו ידועים בשל פירוט ובהירות מדהימים בסאונד בגלל גודלה הקטן של הדיאפרגמה כך שהיא מגיבה במהירות לסאונד וגם לניואנסים קטנים מאוד (שונה מאשר מיקרופון דינמי).
הם משמשים עבור הקלטות: Drum Overheads, גיטרות אקוסטיות, פסנתר ושירה.
כמובן שזה אינו "חוק" וניתן להוסיף לרשימה זו עוד הרבה אפשרויות.
מיקרופון קונדנסר עדין מאוד וחשוב לשמור עליו:
* הוא מכיל מטען חשמל סטטי אשר "שואב" אבק אשר מצטבר על הקפסולה אשר גורם להחלשת תדרים גבוהים של המיקרופון. לכן, השתמשו במגן רוח ולאחר שימוש הכניסו את המיקרופון אל תוך קופסת האריזה שלו!
* על תשאירו את המיקרופון במקום חם/קר מדי וללא מעבירים קיצוניים של טמפרטורה.
* על תנשפו אל תוך המיקרופון, וזאת בנוסף לזמרים אשר נושמים לתוך המיקרופון.
* כאשר אתם מנתקים את כבל מיקרופון חשוב להעביר את כפתור 48-Volt בערוץ שלכם למצב Off. אם לא תעשו זאת, אות סאונד חזק ישמע ויכול לפגוע במיקרופון.
מיקרופון זה מגיע במבחר רב של גדלים וצורות, נוסף לכך ישנם 2 תצורות בנייה:
* מנורות Tube
* טרנזיסטורים - מכונה, Solid-State
שתי השיטות מתפקדות על אותו עיקרון מלבד שתי המרכיבים הללו.
לפניכם רשימת יתרונות וחסרונות לכל אחד מהם:
יתרונות מיקרופון - Tubes
כאשר מגיעים ל-Clipping הסאונד יותר "חלק" או רחב מאשר transistors.
מגיב טוב בזמן עומס יתר ומתח פתאומי גבוהה.
טווח דינמי רחב יותר מאשר מעגל טרנזיסטור טיפוסי.
החלפת tube קלה ביותר (אך תמיד רצוי לעשות זאת בחברה עצמה).
חסרונות מיקרופון - Tubes
מגושם פיזית ושברירי - למרות שכיום ישנם דגמים קטנים יותר.
יכול להרעיש במקרים מסוימים (בגלל המבנה הפנימי).
אורך חיים קצר יותר (5 שנים בערך...אך מיקרופונים איכותיים יכולים להחזיק גם 40 שנה)
החלפת נורה יכול לשנות את הסאונד הראשוני.
* הערה
לקנות מיקרופון מנורות זול רק בשביל הפוזה זה רעיון רע מאוד!
יתרונות - Solid State Designs
מחיר נמוך יחסית לעומת מיקרופון מנורות.
קטנים פיזית.
מבזבזים פחות חום.
יכול לפעול במתח נמוך יותר.
נשמר לתקופה ארוכה.
סאונד עקבי.
חסרונות - Solid State
אם מגיעים ל-Clipping התוצאה לא תהיה טובה.
פחות סבלני כאשר מגיע עומס או מתח פתאומי גבוהה.
נוטה יותר לקלוט תדרי רדיו (אישית לי זה מעולם לא קרה…)
הבנת המפרט הטכני של המיקרופונים - מומלץ.
***הערה:
ישנן חברות אשר מפרסמות נתונים כאלה ואחרים אודות המיקרופונים שלהם, אך בפועל מה שרשום אינו מדויק "בלשון המעטה". אין זה אומר שאתם לא צריכים להבין נתונים אלו, כי חברות רציניות יעשו עוול אם הם ינהגו כך. מעבר לכך, תמיד נכון להשוות במבחן A-B, זאת האמת הכי נכונה! אל תתנו לאף איש מכירות או מישהו שמכיר מישהו ששמע לנסות לבלבל לכם את המוח ... תלמדו, תשמעו ותמיד ניתן ללכת על הטוב והמפורסם ביותר, אך אני לא רוצה לרושש את הכיס שלכם, פעמים רבות אין צורך בכך. הכל כמובן תלוי במטרה שלכם. אבל ברוב המקרים - איכות שווה כסף.
רגישות מיקרופונים Microphone Sensitivity
רגישותו של מיקרופון מוגדרת כיחס בין המתח החשמלי שהמיקרופון מפיק לשינוי מסוים בלחץ האוויר שגרם להפקתו של המתח. הרגישות משתנה - מיקרופון למיקרופון מטכנולוגיה לטכנולוגיה. זהו אחד המאפיינים החשובים של מיקרופון והוא נמדד ומדווח בכל מיקרופון מקצועי.
את המדידה נהוג לבצע על ידי השמעת אות בתדירות של 1Khz בעוצמה של 94 dB SPL ובמרחק של 1 מטר בזווית 0 מעלות למיקרופון. המתח החשמלי במוצא המיקרופון במצב זה נקבע בתור רגישות.
אז בואו נבין מה המספרים אומרים: Microphone Sensitivity
לדוגמא: כאשר נשווה 2 מיקרופונים: אחד בעל רגישות של 43dbv- השני 65dbv-.
מי מהם יותר רגיש? התשובה היא: 43dbv-.
בואו ניקח לדוגמא מיקרופון מאוד פופולרי - SM58.
תחת פרמטר רגישות אתם תבחנו במספרים הבאים:
54dbv/Pa (1.85mV) 1Pa = -94db spl.
בואו נבין מספרים אלו:
1Pa = 94dB SPL
זהו קריטריון מבחן עבור המיקרופון (לחץ אוויר).
כלומר, הם משתמשים בתקן של 94 dB SPL אשר שווה ל-פסקל אחד.
פסקל - היא יחידת מידה סטנדרטית למדידת מאמץ הנדסי ולחץ - סימולה Pa
רגישות לפי יחידות Voltage = mV
יחידת פסקל 1 (לחץ אוויר של 94db spl) אשר נשמע על ידי המיקרופון לדוגמא: Shure SM58 = 1.85mv.
ככל שפרמטר Voltage יהיה גבוהה יותר (על ידי לחץ האוויר 94db) כך רגישות המיקרופון תהיה גדולה יותר.
לדוגמא: אם התוצאה במיקרופון אחד היא 15mv ולעומת זאת במיקרופון SM58 התוצאה היא 1.85mv ?
אין ספק - המיקרופון הראשון הרבה יותר רגיש.
ביצוע המרה מיחידות Voltage ליחידות DB
אם הבנתם זאת, הגיע הזמן לבצע המרה של הנתונים ליחידות decibels) DB).
מדוע? כי חברות רבות מפרסמות נתונים אלו על ידי voltage או Decibels.
חשוב לזכור כי יחידת DB היא יחסית - במקרה זה בין מתח המוצר Voltage 1.85mV לבין רמת התייחסות של 1 volt.
חישוב יחס דציבלים זה נותן לנו את המספר dbv54-.
לאחר בדיקה בעוצמה של 94 DB SPL = פסקל 1.
מיקרופון SM58 מפיק אות של 54.5dbv מתחת ל-1 volt.
מדידה זו תהיה תמיד מספר שלילי כלומר - מינוס 54.5 dbv.
📌 לסיכום:
כאשר נשווה מדד רגישות, זה יעשה על ידי 2 האפשרויות הללו:
ביחידות milli-volts mV.
או ביחידות decibels dBV.
📌 חשוב לזכור:
מיקרופון עם רגישות גבוהה מתאים למטרה מסוימת.
לפעמים אנו נרצה בדיוק ההפך, לדוגמא: מיקרופון למגבר גיטרה אינו צריך להיות בעל רגישות גבוהה.
Microphone Frequency Chart
תרשים תדר הקליטה של מיקרופון יכול להגיד לך הרבה אודות המצבים שמתאימים למיקרופון ומה לא מתאים.
תרשים תדר נוצר במפעל על ידי בדיקת המיקרופונים בחדר שנבנה במיוחד רק לבדיקת שמע.
הרעיון כאן הוא ליצור אווירה מבוקרת שבו כל מיקרופון ניתן לבדוק באופן שווה.
חדר הבדיקה "מת" לחלוטין (מבחינה אקוסטית) ללא כל צורה של השתקפות צליל.
בדרך כלל, רמקול מונח מול המיקרופון ומשמיע Pink Noise (רעש המכיל את כל התדרים עם אנרגיה שווה לכל אוקטבה).
מיקרופון מנותב אל מנתח ספקטרום המודד את התפוקה וכך מתקבל תרשים התדרים.
התרשים בדרך כלל נע בין 20Hz - 20kHz. מהווה את טווח שמיעה אנושית.
אז, איך אתה קורא טבלה זו?
המספרים האופקיים בתרשים - מייצגים את טווח תדרים 20Hz - 20kHz.
המספרים האנכיים מייצגים תגובה יחסית ב-dB (דציבלים).
תרשים זה מלמד אותנו כיצד מיקרופון מסוים מגיב בתדרים מסוימים.
כיצד זה מועיל לנו?
בואו לדוגמא ניקח תרשים תדירות של Shure SM57 הידוע:
תגובת התדרים של SM57 מאפשר לו להתאים לכלים מסוימים כגון: snare Drum בגלל התדר המרכזי של תוף ה-Snare אשר נמצא בין 150Hz - 250Hz בדיוק במקום בו תגובת התדרים של SM57 לפי הטבלה היא Flat (מאוזנת).
תרשו לי להסביר את מה שאנו רואים בתמונה:
במילים אחרות, תדרים אלו, מה שאתה שומע אשר נקלט על ידי המיקרופון אמור לצאת החוצה דרך המיקרופון - לא פחות ולא יותר.
התצוגה מימין בטבלה מייצגת את התדרים המייצרים סאונד “snap” (סאונד התקף או הקשה) של התוף.
בנוסף, מתבצע סינון בתדרים נמוכים אשר מאפשר מקום לסאונד של תוף הרגל (בדרך כלל מייצר את אפקט הקרבה Proximity ומדגיש על ידי כך תדרים low-mid).
השילוב הזה מעולה עבור הרבה מאוד מפיקים אשר מעוניינים ללכוד את הסאונד הטבעי של מקור הסאונד ובנוסף, ליצור הפרדה טבעית בשילוב כלים נוספים.
ולסיכום: לפי טבלה זו אנו יכולים להבין לאיזה כלי נגינה/שירה כל מיקרופון מתאים.
Microphone Polar Patterns
נתון זה מסביר אודות מרחב הקליטה של המיקרופון.
לפניכם פירוט האפשרויות וכיצד כל אחד משפיע על קליטת הסאונד.
חשוב לזכור:
* מיקרופון עם דיאפרגמה קטנה קולט סאונד בצורה אחת בלבד!
* מיקרופון עם דיאפרגמה גדולה קולט סאונד מכמה כיוונים, לפי בחירה.
Cardioid
מיקרופונים עם דפוס Cardioid קולטים מה שקורה מולם תוך דחיית קול בצדדים ומאחור.
הייצוג הגרפי של הדפוס דומה לצורת לב. היכולת לדחות קול מאחור מעניק למיקרופון זה אפשרות ביצוע הקלטה עם מיקרופונים מרובים (multi-miking) וכאשר לא רצוי להקליט כמות גדולה של סאונד אווירה (חלל החדר).
מיקרופון זה פופולרי לשימוש באולפן (במקרים מסוימים בהופעות).
מיקרופון Cardioid משמש לאחוז גבוה מאוד של יישומי מיקרופון.
מיקרופון cardioid יושפע מאוד מ-אפקט הקרבה למקור הסאונד ( Proximity Effect) וכתוצאה מכך עוצמת התדרים הנמוכים תתחזק באופן ניכר מאוד.
Supercardioid and Hypercardioid
Supercardioid תצורה של מיקרופון עם קליטה ממורכזת יותר מאשר Cardioid.
Hypercardioid ממורכז עוד יותר מאשר שניהם מבחינת טווח קליטה.
בניגוד ל- Cardioid מיקרופון זה קולט מעט סאונד מאחור אך זווית הקליטה בצדדים פחותה.
סוגיה זו עלול להפוך מיצוב מיקרופונים אלה למשימה מורכבת במקצת.
כיוון ש-מיקרופון מסוג זה קולט פחות סאונד מהצדדים (ממש מעט מאחור), משתמשים בו כאשר רוצים לבודד בין כמות נגנים גדולה באותו חלל הקלטה או ב-צילומי וידאו. מיקרופון Shatgan Mic אשר בדרך כלל משמש עבור צילומי וידאו - יכול ליצור בעיות פאזה ולכן פתרון זה עדיף.
* לעולם אל תציבו מיקרופון זה בקדמת מוניטור…
Omnidirectional
מיקרופון זה קולט סאונד מכל הכיוונים. כפי שניתן לראות בתמונה, כיוון הקליטה הוא 360 מעלות.
מיקרופון זה לא יפיק אפקט proximity גדול (התחזקות תדרים נמוכים כתוצאה מקרבה למקור הסאונד).
כל המיקרופון בתהליך הבנייה הראשוני הם במצב OmniDirectional.
לאחר מכן, הנדסה נוספת מוחלת כדי ליצור מרחב קליטה מוגדר לפי הצורך.
מיקרופונים אלו מעולים עבור הקלטת סאונד אווירה או קבוצת זמרים אשר עומדים סביב המיקרופון וכו'.
פשוט לתת לדמיון ולידע לשחק עם אפשרויות הסאונד.
Figure-8
תצורה זו מאפשרת למיקרופון להקליט סאונד מקדימה ומאחור אך אינו קולט סאונד מהצדדים.
אם תסתכלו בתמונה תראו את טווח הקליטה אשר מזכיר את המספר 8.
ה-Capsule נמצאת בחיבור בין 2 מעגלים שיוצרים את הספרה 8.
ניתן לכנות תצורה זו - דו כיוונית.
Multiple Pattern
מיקרופונים מסוג קונדנסר מקצועיים ויקרים יותר, כוללים מתג לשינוי אפשרות קליטת אות - דפוסים קוטביים להחלפה. ניתן להחליף מצבי קליטה:
Omnidirectional, Cardioid, Figure-8. אתם יכולים להשתמש עם מיקרופון אחד להרבה מטרות.
גודל הדיאפרגמה - Microphone Diaphragm Sizes
מדוע גודל דיאפרגמה חשוב?
מיקרופון קונדנסר או דינמי מסווגים לפי גודל ה-capsule. באופן מסורתי נתון זה מחולק ל-2 אפשרויות:
דיאפרגמה קטנה או גדולה. לכל אחד מהם יש יתרון לשימוש באולפן הקלטות והופעות.
לאחרונה נוסף דגם נוסף הכולל דיאפרגמה בינונית אשר נחשב מיזוג בין השתיים - גדול/קטן.
Large Diaphragm
קונדנסר עם דיאפרגמה גדולה כמו המותג Neumann U87 נחשב למצרך חיוני מאוד באולפן הקלטות.
משמש להקלטות שירה, כינורות, כלי נשיפה וכלי הקשה - ניתן להשתמש במיקרופון זה כמעט לכל דבר.
אפשרויות קליטת אות מכיוונים שונים ומגוונים ובנוסף, מנגנון הנחתה (pads) במקרה ומקור הסאונד חזק מאוד כגון: מגבר גיטרה וכו'.
בנוסף, מסנן תדרים נמוכים למקרה הצורך.
תכונות אלו הופכים מיקרופון זה לשימושי ביותר באולפן.
ישנם מיקרופונים דינמיים עם דיאפרגמה גדולה אשר מותאמים לקלוט סאונד חזק עם תדרים נמוכים חזקים כגון:
תוף רגל או תופי Toms במערכת תופים.
מיקרופון כזה לדוגמא: Sennheiser MD421.
Medium Diaphragm
ההגדרה של דיאפרגמה בינונית הוא נושא שנוי במחלוקת.
חלוקה לאורך ההיסטוריה הייתה בין דיאפרגמה גדולה/קטנה, אך עם הזמן החלו לייצר מיקרופונים אלו וכתוצאה מכך נוספה עוד קטגוריה למרות שלא כולם מסכימים בנושא זה. רוב היצרנים ואנשי המקצוע מסכימים שכל מיקרופון עם דיאפרגמה בקוטר 5/8″ 3/4″ נחשב ל- Medium Diaphragm.
מיקרופונים אלו קולטים באופן מדויק התקפי צליל (Transients) ותדרים גבוהים (בדיוק כמו מיקרופון עם דיאפרגמה קטנה) אך עם סאונד מלא יותר, "עגול" עם סאונד חם יותר כמו דיאפרגמה גדולה.
Small Diaphragm
לעתים קרובות נתפס על ידי משתמשים חדשים כמיקרופון משני של "אחיו הגדול" מיקרופון עם דיאפרגמה גדולה.
מעניק סאונד "זוהר" במקרים בהם דיאפרגמה גדולה נאבקת לקבלת תוצאה זו.
אולטרה-היענות האופיינית שלהם היא דווקא בשל דיאפרגמה קטנה ומסה קלה.
פעמים רבות מיקרופון זה יכול לקלוט גם תדרים נמוכים, הרבה משתמשים אינם מודעים לכך.הרבה משתמשים אינם מודעים לכך. יכול להתאים לגיטרה אקוסטית, תוף Hi-Hat או כל כלי עם התקפים חדים וצלילים עיליים (Overtones).
מפיקים רבים אוהבים להשתמש במיקרופונים אלו מעל מערכת תופים (Drum Overheads).הרבה משתמשים אינם מודעים לכך. היתרון בשימוש עם דיאפרגמה קטנה (לעיתים מכונה מיקרופון עיפרון משום צורתם החדה) משום הקלות בה ניתן למקם אותם.
עכבה - impedance
שיקול אחד אשר לעתים לא מובן או שאנו מתעלמים ממנו הוא דירוג עכבת מיקרופון.הרבה משתמשים אינם מודעים לכך. על מנת להבטיח את האיכות הטובה ביותר ושמע האמין ביותר, תשומת לב צריכה להיות עבור נתון זה.
אם אתם רוצים את התשובה הקצרה:
עכבה נמוכה עדיפה לעומת עכבה גבוהה!
מהי עכבה?
גודל מרוכב המתאר את היחס בין המתח (Voltage) והזרם (Current) ברכיב כללי.
עכבה והתנגדות שניהם נמדדים ביחידה אשר נקראת - אוהם, סמל עבורו הוא 'Ω'.
ככל שהעכבה נמוכה יותר - הזרם גבוה יותר שזה אומר, הספק גבוה יותר.
עכבה גבוהה גורמת לאיבוד תדרים גבוהים במיקרופון.
אם מיקרופון משתמש בכניסות XLR הוא בעל עכבה נמוכה.
עכבה נמוכה עבור מיקרופון נחשבת ל-600Ω. (מיקרופון נויימן בעל עכבה של 50Ω).
עכבה בינונית נחשבת בין 600-10,000 Ω.
עכבה גדולה נחשבת מעל 10,000Ω ולא רצוי כלל להשתמש במיקרופון בעל נתון שכזה.
כמה דברים חשובים בנושא עכבה:
שינוי עכבה ישנה את הסאונד של המיקרופון.
כדי להגביר את כניסת המיקרופון אנו משתמשים בשנאי + Preamp.
קדם המגבר של המיקרופון צריך להיות בעל עכבה גדולה יותר.
אם נחבר מיקרופון לקדם מגבר עם עכבה נמוכה יותר מאשר המיקרופון - אנו נאבד מכוח הסאונד…
בנוסף לכך - אם מיקרופון עם עכבה גבוהה מחובר לקבל ארוך, הסאונד יאבד מכוחו ובעיקר מאבד תדרים גובהים.
לגיטרה (למשל) יש יציאת עכבה גבוהה לכן אנו נחבר אותה למקור עם עכבה גבוהה.
כלומר, צליל הגיטרה ללא חיבור ל-DI לא ישמע כמו שהוא צריך להישמע.
בנוסף, אם נחבר גיטרה חשמלית ללא התאמת עכבות כניסת כרטיס הקול יכול להישרף או לגרום לקצר.
Signal to Noise ratio
S/N או SNR (ראשי תיבות).
הוא היחס בין עוצמת אות לבין עוצמת רעש האות, אשר משפיע על איכות הסאונד.
יחס זה משווה את רמת אות רצויה לרמה של רעשי רקע.
ככל שהיחס גדול יותר - כך עוצמת רצפת רעשי הרקע תהיה פחותה.
יחס אות לרעש נמדד על ידי יחידת מידה db spl.
ככל שמספר זה גדול יותר, כך גדול היחס בין אות השמע לבין Noise Floor "רצפת הרעש". על ידי כך רעשי רקע ישמעו הרבה פחות...
התאמת מיקרופונים לצרכים באולפן - טיפים
תופים
עבור מתחילים, בדרך כלל אתם תרצו להישאר עם מיקרופון דינמי על מערכת התופים.
קונדנסר עם דיאפרגמה קטנה עבור Hi-Hat וזוג מיקרופונים קונדנסר עם דיאפרגמה קטנה או גדולה עבור overheads.
מיקרופון קונדנסר יכול לשמש עבור Snare, Toms ואפילו על תוף הרגל (להרפתקנים שביניכם).
ברגע שאתה יודע את כל הכללים אתה גם יודע כיצד לשבור אותם, אחרי הכל אתה אמן אשר יוצר סאונד.
ניתן (למשל) להציב מיקרופון דינמי עבור BD ובנוסף מיקרופון קונדנסר אחד או זוג עבור כל המערכת.
הצבת מיקרופונים למערכת תופים
היא דבר מורכב ודורש הרבה ניסיון. בקש מהמתופף לנגן והקשב.
הזז את המיקרופונים כמה ס"מ והאזן שוב. שב בחדר הבקרה, בקש ממישהו לבצע שינויים אלו והאזן לתוצאה ברמקולים תוך כדי שינוי המיקום שלהם.
לאחר הרבה התנסות תהליך זה נעשה קל בהרבה.
אתה תדע איזה מיקרופון אתה הכי אוהב ובאיזה מקום הוא נשמע הכי טוב.
זאת רק נקודת התחלה, גם המקצועיים ביותר ישנו מקום ומיקרופונים עד שהם יגיעו לסאונד אותו הם חולמים.
אם משתמשים במיקרופונים מסוג קונדנסר על מערכת תופים יהיה מאוד רצוי שהמיקרופון יכלול מתג הנחתה כך שהוא יתמודד עם עוצמת הסאונד של התופים.
כמו כן, הרבה פעמים ניתן להשיג הקלטה מאוד טובה עם 2 או 3 מיקרופונים - תאמינו לי, הרבה פעמים זה עדיף.
הכל תלוי בסגנון ההפקה ומה אנו רוצים לקבל בתוצאה הסופית.
הצבת מיקרופונים מלאה לתופים (לרוב) כוללת את המפרט הבא:
BD - מיקרופון דינמי עם דיאפרגמה גדולה + מיקרופון קונדנסר דיאפרגמה גדולה ממוקם חיצוני לתוף.
Snare + Toms = מיקרופון דינמי.
Highest - מיקרופון קונדנסר עם דיאפרגמה קטנה.
מצילות - זוג מיקרופונים קונדנסר עם דיאפרגמה קטנה או גדולה.
Room - מיקרופון מונו או זוג (לפי הצורך) להקלטת סאונד אווירה.
מיקרופון מסוג Ribbon נפוץ לשימוש זה (מעבר לאפשרויות רבות נוספות).
גיטרה חשמלית
במקרה זה אין הרבה צורך לחשוב. אם אתה צריך לבחור מיקרופון אחד, זה יהיה מיקרופון דינמי (אחד אשר נחשב "סוס עבודה" SM57).
הצב אותו קרוב לרמקול. אם יש ברשותך מיקרופון קונדנסר עם דיאפרגמה גדולה, הצב אותו במרחק 30-60 ס"מ.
אם מקור הסאונד חזק מאוד השתמש במתג הנחתה של המיקרופון (אם יש לך אחד כזה).
ניתן לשלב 2 תצורות הגברה אלו יחדיו ולהקליט אותם כל אחד לערוצים נפרדים בתוכנה.
אם אתה מבצע העלאות נוספות של ערוצי גיטרה (Overdubbing) או מקליט את הגיטרה בחלל אחר, אתה לא צריך לחשוש מדליפת סאונד עם מערכת התופים.
אם אתה מקליט את הגיטרה בחדר מבודד נסה לשנות את מיקום הקונדנסר במרחק מסוים כך שהוא יקלוט את סאונד החדר.
אם למיקרופון יש אפשרויות קליטת מגוונות, נסה לשנות ל-OmniDirectional.
ניתן כמובן לבצע הקלטה עם 2 מיקרופונים רק חשוב לבדוק יחסי פאזה (Phase Relationships).
גיטרה אקוסטית
קונדנסר Cardioid בעל דיאפרגמה קטנה מתאים במקרה זה.
נקודת פתיחה - הצב את המיקרופון נוטה מטה כלפי סריג מספר 12 בגיטרה ובמרחק של 20 ס"מ (בערך).
קונדנסר בעל דיאפרגמה גדולה יכול לעבוד טוב עם גיטרה אקוסטית וכנ"ל מיקרופון ribbon.
ניתן לשחק עם מיקומי מיקרופון או מיקרופונים, ישנם דרכים רבות לעשות זאת - שחק ותהנה.
שירה
במקרה של הקלטת שירה אנו נעדיף מיקרופון קונדנסר עם דיאפרגמה גדולה.
רבים המפיקים אשר מתאימים את המיקרופון לזמר ובוחרים אותו לאחר השוואה בין דגמים רבים.
פשוט לתת לזמר להקליט (אם יש ברשותך) קטע שירה בכל פעם מיקרופון אחר מוקלט לערוץ נפרד.
לאחר מכן, הזמן את הזמר להאזין לקטעים ותבחרו את מה שנשמע או מרגיש הכי נכון להפקה.
פסנתר אקוסטי
בדרך כלל מבצעים הקלטה בסטריאו. השתמש ב-2 מיקרופונים קונדנסר עם דיאפרגמה גדולה.
ניתן גם להשתמש במיקרופון דיאפרגמה גדולה עבור הצלילים הנמוכים בנוסף למיקרופון דיאפרגמה קטנה עבור הצלילים הגבוהים.
מיקום מיקרופונים במקרה זה יכול להשתנות ולהיות מגוון מאוד.
ניתן להתנסות לשחק עם מיקומים שונים ומגוונים אך חשוב לוודא שאין בעיות מופע (Phase Relationships).
אגב, אין מן הנמנע להקליט פסנתר מונו - מה שקובע זה מרחב אשר נרצה להעניק לו בהפקה.
אך יחד עם זאת ניתן להקליט סטריאו ולאחר מכן להחליט בתוכנה לגבי אופן ביצוע צידוד הערוצים.
כך אנו משאירים לנו את כל האפשרויות פתוחות...
כינורות
לכל כלי הקשת ניתן להשתמש בכל מיקרופון קונדנסר איכותי.
אם ברשותך מיקרופון Ribbon זו גם תהיה אפשרות טובה מאוד, פשוט לנסות ולשמוע.
ככל שבשרותך מיקרופונים רבים יותר ואיכותיים כך תהנה ממגוון רחב של סאונד.
כלי נשיפה
במקרה זה מיקרופון קונדנסר עם דיאפרגמה גדולה + מיקרופון Ribbon.
הצב את המיקרופון במרחק של 20-30 ס"מ ממקור הסאונד ואם יש צורך השתמש במתג הנחתה של המיקרופון (במקרה שיש לך אחד כזה) אם מקור הסאונד חזק מאוד, כגון טרומבון או חצוצרה.
כל כלי נשיפה דורש הצבה שונה על מנת שכל התדרים של הכלי ייקלטו באופן הכי נכון.
לדוגמא: אם נציב מיקרופון קרוב לחור התהודה של הסקסופון אנו נקבל סאונד ללא תדרים גבוהים...
*הערה:
אין מן הנמנע להשתמש במיקרופון דינמי במקרים מסוימים - הכל תלוי בסגנון ההפקה והסאונד אליו אנו שואפים להגיע.
אז איזה מיקרופון כדאי לרכוש? סיכום
אז בואו נסכם: כיצד לבחור מיקרופון?
התאימו את המיקרופון לשאר הציוד ומצב החדר…
אם המטרה שלכם לבצע הקלטת סקיצות בבית ויש לכם ציוד מינימלי ופשוט:
אם החדר אינו מטופל אקוסטי - קנו מיקרופון דינמי sm58 או 57.
אם החדר כן מטופל אקוסטי - קנו מיקרופון קונדנסר פשוט עם דיאפרגמה גדולה.
אני (במקרה זה) לא הייתי מוציא יותר מ-1000 ש"ח על מיקרופון.
זכרו טוב טוב
אין טעם להוציא סכומי עתק על מיקרופון איכותי מאוד כאשר שאר שרשרת הסאונד שלכם אינה מותאמת…!
זכרו טוב, הסאונד מתחיל ממקור הסאונד ולאחר מכן איכות הסאונד של החדר ולאחר מכן כל שרשרת הסאונד - מיקרופון - קדם מגבר - ממיר A/D (כרטיס קול).
וכמובן אם הכנסתם לשרשרת זו אקולייזר + קומפרסור. כל אחד מהחלקים חשוב מאוד ותלוי אחד בשני.
אם יש לכם שרשרת סאונד איכותית מאוד - כי אז שווה להשקיע במיקרופון איכותי מאוד.
במידה וקראתם מאמר זה ואתם הבנתם את הנאמר, אתם יכולים לבדוק ולהשוות ורק אז לקנות.
כמובן שיש דרך קלה ומקוצרת: לקנות מיקרופון מותג (המשמש לאותה מטרה) שכל הגדולים משתמשים בו לאורך השנים, דוגמא:
אם תקנו מיקרופון נוימן U87 תהיו שקטים ובטוחים בבחירה שלכם!
אם מדובר באולפן מקצועי:
במקרה של אולפן הקלטות מקצועי אשר מקליט מקורות סאונד מגוונים, כגון:
תופים, מגברי גיטרה, שירה, קבוצת זמרים, הקלטת סאונד אווירה וכו'.
במקרה זה, תעשו רשימה מדויקת לפי קטגוריות:
דינמי (כמות וחלוקה לכלים - BD תמיד יהיה מיקרופון ייעודי רק למטרה זו).
קונדנסר דיאפרגמה גדולה/קטנה (שירה, כלי נגינה וכו').
מנורות או בנוי טרנזיסטורים - Solid State Designs.
מיקרופון Ribbon.
לפי התקציב שלכם והמטרות תחלקו אותו בהתאם לפי סדר החשיבות.
לסיכום:
ישנם הרבה מאוד מיקרופונים בשוק העצום הזה וחלקם אינם נשמעים טוב (במילה עדינה).
על תקנו מיקרופון כמו "עגבניות בשוק" תתאימו את המטרה למוצר!
מיקרופון הוא כמו צבע. אנחנו בוחרים אותו כמו התאמת צבעים לבית…
מקווה שלמדתם ואם אהבתם את המאמר שתפו אותו, דודי תמיר.