המדריך המלא לבחירת מיקרופונים לאולפן הביתי
📢 אחת השאלות הנפוצות ביותר שתלמידים שואלים אותי היא: "איזה מיקרופון כדאי לי לקנות?".
![[כאן יבוא תיאור התמונה שלך]](/images/microphone-750.webp)
רבים חושבים בטעות שמיקרופון יוקרתי ויקר הוא המפתח לסאונד מקצועי. אז קבלו ספוילר: זה לא נכון. הסוד לאיכות גבוהה מגיע קודם כל מידע מקצועי!
במאמר זה נצלול לעומק עולם המיקרופונים, ובסופו תמצאו רשימה מפורטת של מיקרופונים מומלצים, המחולקת לפי תקציב, מטרה ורמת ניסיון, כדי לעזור לכם לעשות את הבחירה הנכונה ביותר עבורכם.
◀️ עדיין מתלבטים?, לחצו כאן לקבלת ייעוץ מקצועי וחינמי בווצאפ
דודי תמיר, מייסד Class-A-Studio בית הספר המקצועי והראשון בישראל ללימודי סאונד והפקה אונליין.
קריאה מהנה ומועילה דודי תמיר.
שלושת החלקים המרכזיים שמהם בנויים כל המיקרופונים
מיקרופונים מגיעים במגוון צורות, גדלים, עיצובים ודגמים, אך לא משנה כיצד בנויים אותם מיקרופונים ודרך פעולתם, כולם משרתים את אותה מטרה:
* להמיר תנודות אקוסטיות (כתוצאה מלחץ אוויר) לאנרגיה חשמלית כך שיהיה ניתן להגביר או להקליט.
* לרוב, תהליך זה מושג על ידי תנודות אוויר על diaphragm אשר מומר לזרימה אלקטרונית.
שלושת סוגי המיקרופונים המקצועיים – דינמי, קונדנסר, Ribbon – פועלים על פי עקרונות טכנולוגיים שונים, אך כולם כוללים שלושה רכיבים מרכזיים:
ממברנה (Diaphragm):
זוהי יריעה דקה מאוד, לרוב עשויה מחומר מוליך כמו מיילר מצופה זהב. הממברנה רוטטת בתגובה לגלי הקול הנכנסים.
לוח אחורי (Backplate):
פלטה מוליכה קבועה הממוקמת מאחורי הממברנה. יחד עם הממברנה, היא יוצרת קבל חשמלי.
קדם-מגבר (Preamplifier):
רכיב אלקטרוני שמגביר את האות החשמלי החלש שנוצר על ידי הקבל, כדי שיהיה ניתן לעבדו או להקליטו.
דרך הפעולה שלהם
כאשר גלי קול פוגעים בממברנה, המרחק בינה לבין הלוח האחורי משתנה, מה שגורם לשינוי בקיבול החשמלי של הקבל. שינוי זה מתורגם לאות חשמלי המייצג את הצליל שנקלט. המיקרופונים נבדלים בדרך שבה הם ממירים צליל/קול (תנודות באוויר) לאות חשמלי.
סוגי המיקרופונים הנפוצים וההבדלים ביניהם:
מיקרופון דינמי - Dynamic microphone
"סוס עבודה" מבין כל הסוגים. עלות מיקרופון יחסית לאחרים נחשב זול.
הם מגוונים ואידיאליים לשימוש למטרות כלליות, עיצוב פשוט ועם כמה חלקים נעים.
הם יציבים וגמישים לטיפול אגרסיבי. מיקרופונים אלה מתאימים יותר לטיפול בעוצמות גבוהות, כגון כלי נגינה מסוימים או מגברים (בהמשך המאמר אני מפרט בנושא זה). אין להם מגבר פנימי והם אינם דורשים סוללות או חשמל חיצוני.
כיצד פועל מיקרופון דינמי?
כאשר מגנט עובר ליד סליל של חוט, זרם חשמלי נוצר בחוט (עיקרון אלקטרומגנט).
המיקרופון הדינמי משתמש עם סליל חוט ומגנט כדי ליצור את אות השמע.
דיאפרגמה מחוברת לסליל - כאשר הדיאפרגמה רוטטת בתגובה לגלי קול נכנסים, ה-סליל נע קדימה ואחורה על פני המגנט.
תהליך זה יוצר זרם בסליל אשר מתועל במיקרופון לאורך חוטים.
תגובת מיקרופון דינמי:
* מיקרופון דינמי (לרוב) אינו בעל תגובת תדרים מאוזנת כמו מיקרופון קונדנסר.
* במקום זאת הם בעלי תגובה עבור תדרים מסוימים והם מגיבים פחות לתדרים מעל 10Khz.
* מיקרופונים דינמיים ידועים באמינות והעמידות שלהם.
* הם לא צריכים סוללות וספקי כוח חיצוניים והם עולים זול מאוד יחסית למיקרופון קונדנסר.
* בעלי תגובה חלקה, מורחבת ורמת עוצמת אות חזקה מספיק כדי לעבוד ישר לתוך כניסת מיקרופון עם יחס אות לרעש אידיאלי.
* מיקרופון דינמי צריך ממש מעט תחזוקה, ועם טיפול סביר ניתן לשמור על איכות ביצוע במשך שנים רבות.
מיקרופון דינמי מיועד למצבים הבאים:
מיקרופון דינמי מפיק סאונד גדול משום מכלול הבניה שלו.
מיקרופון זה מעניק הדגשה בתחום התדרים 1-4Khz ולכן הוא מתאים לשירה בהופעות חיות ובמקרים רבים גם בהקלטות אולפן. כמו כן הם מאוד שימושיים ב-הקלטות תופים ומגברי גיטרות משום הסאונד הגדול שהם מפיקים.
לרוב SM57 משמש להקלטות תופים וגיטרות.
משמש עבור שירה בהופעות חיות SM58.
מיקרופון דינמי צריך לחץ אוויר/אנרגיה חזקה כך שהוא יגרום ל-diaphragm לזוז - אנרגיה חזקה זו המפיקה סאונד ייחודי המאפיין מיקרופון דינמי.
מיקרופון דינמי נפוץ מאוד - SM7 של חברת Shure.
הוא עלה לפופולריות רבה לאחר ששימש את קווינסי ג'ונס להקליט את השירה של מייקל ג'קסון באלבום Thriller.
כיום יש דגם חדש ומאוד איכותי SM7B של חברת Shure במחיר ממוצע של 2000 ש"ח.
Ribbon Microphones
מיקרופון Ribbon קולט את גלי הקול או אנרגיית הסאונד באופן דומה למיקרופון דינמי.
אך במקום ביצוע הזזת סליל אשר מחובר לדיאפרגמה המרכיב המרכזי במיקרופון זה הוא פס דק של אלומיניום או סוג אחר של מתכת.
רצועת מתכת/סרט נמצא בין שני מגנטים בשדה חשמלי אשר מופרה כמו סרט נע הלוך ושוב בתוך השדה המגנטי בתוך הקפסולה של המיקרופון.
תזוזת השדה המגנטי מפיקה זרם חשמלי משתנה אשר מועבר ישירות לכבל המיקרופון.
מיקרופון Ribbon עדין הרבה יותר מאשר מיקרופון דינמי ולכן חייבים לשמור אליו בזהירות ולהתנהל בעדינות.
הסיבה לכך משום חתיכת סרט מתכת דק אשר נמצא בתוך הקפסולה.
הם אינם מתמודדים עם אנרגיה חזקה כמו מיקרופון דינמי.
בתחילת הדרך השתמשו בהם בעסקי השידור בגלל הדרך והאופן בו הם מייצרים סאונד שירה.
מיקרופונים ribbon מפורסמים:
RCA 44 | RCA 77.
סאונד של מיקרופון ribbon כולל מסנן תדרים גבוהים מה שמבדיל אותו לעומת מיקרופון קונדנסר.
סינון זה אינו נעשה בדרך מזיקה אלא סינון אשר מייצג באופן יותר טבעי את הסאונד הנשמע במציאות.
הם הרבה יותר רגישים ללחץ אוויר מאשר מיקרופון קונדנסר בנוסף, מגיבים באופן שונה תלוי קרבת המיקרופון למקור הסאונד.
במידה ומיקרופון זה ממוקם קרוב למקור הסאונד - התדרים הגבוהים מונחתים. אך במידה ואנו נזיז את המיקרופון ממקור הסאונד, התדרים הגבוהים נשמעים באופן טבעי עם סאונד נקי.
הם מאוד פופולריים להצבה מרחוק, כגון: Drums Overhead או עבור הקלטת סאונד אווירה (חלל החדר) .
גיטרות, כלי נשיפה ותופים מפיקים תועלת על ידי מיקרופון זה משום הסאונד "הקשיח" או "מלוכלך" אשר כלים אלו יכולים להפיק.
צריך להתייחס בזהירות היכן אנו ממקמים את המיקרופון לעומת מקור הסאונד.
* הערה חשובה מאוד
מיקרופון זה אינו זקוק להפעלת מתג -
Phantom Power.
אתם יכולים לפגוע ולהזיק למיקרופון על ידי כך.
כאשר אתם משתמשים עם מיקרופון מסוג זה - פשוט תסגרו את מתג ה-48 וולט בערוץ שלכם.
מיקרופון קיבולי - Condenser Microphones
מיקרופון קונדנסר כולל כמה מאפיינים של מיקרופון דינמי ו-ribbons אך עם עוד כמה תוספות.
מיקרופון קיבולי מבוסס על שינוי הקיבול החשמלי (קיבול - תכונה של המבנה הגיאומטרי של המוליכים תלוי גם במבודד שמפריד ביניהם) כתוצאה מגלי הלחץ הנוצרים בזמן הדיבור. מיקרופון זה מורכב ממברנה הניתנת לתנועה בנוסף, לוחית אחורית קבועה.
פגיעת גלי קול בממברנה הנעה גורם לשינוי מיקומה ביחס ללוחית הקבועה, וכתוצאה מכך משתנה הקיבול החשמלי בין שתי הלוחיות.
מיקרופון קונדנסר מגיע בשתי תצורות:
1 דיאפרגמה קטנה - קולט את הסאונד מלפנים
2 דיאפרגמה גדולה - יכול לקלוט סאונד מכמה כיוונים עד 360 מעלות.
בהמשך המאמר אני אפרט זאת.
בשונה מאשר מיקרופון Ribbon, הקונדנסר זקוק למקור כוח אשר יגביר את עוצמת רמת המתח עבור: 2 הצלחות - ממברנה - לוחית אחורית.
זה נעשה על ידי 2 דרכים:
1 כפתור phantom power בערוץ.
2 מטען שבא יחד עם המיקרופון מחובר אליו.
הסאונד של מיקרופון Condenser
"חותמת סאונד" של מיקרופון קיבולי מאופיין על ידי תגובה בתדרים גבוהים באופן מובלט.
בדרך כלל יש בליטה בתדר התהודה של הדיאפרגמה בתגובת התדר של המיקרופון.
בליטה זוהי אשר מעניקה למיקרופון זה את הסאונד הייחודי לו.
דיאפרגמה קטנה מכילה בליטה קטנה יותר בתדרים גבוהים, אשר מרגישים פחות וזאת משום גודלה הקטן.
לרוב, מיקרופון קונדנסר משמש ב-הקלטות אולפן אך ניתן לראות אותם גם בהופעות.
מיקרופונים אלו ידועים בשל פירוט ובהירות מדהימים בסאונד בגלל גודלה הקטן של הדיאפרגמה כך שהיא מגיבה במהירות לסאונד וגם לניואנסים קטנים מאוד (שונה מאשר מיקרופון דינמי).
הם משמשים עבור הקלטות: Drum Overheads, גיטרות אקוסטיות, פסנתר ושירה.
כמובן שזה אינו "חוק" וניתן להוסיף לרשימה זו עוד הרבה אפשרויות.
מיקרופון קונדנסר עדין מאוד וחשוב לשמור עליו:
הוא מכיל מטען חשמל סטטי אשר "שואב" אבק אשר מצטבר על הקפסולה אשר גורם להחלשת תדרים גבוהים של המיקרופון. לכן, השתמשו במגן רוח ולאחר שימוש הכניסו את המיקרופון אל תוך קופסת האריזה שלו!
* על תשאירו את המיקרופון במקום חם/קר מדי וללא מעבירים קיצוניים של טמפרטורה.
* על תנשפו אל תוך המיקרופון, וזאת בנוסף לזמרים אשר נושמים לתוך המיקרופון.
* כאשר אתם מנתקים את כבל מיקרופון חשוב להעביר את כפתור 48-Volt בערוץ שלכם למצב Off. אם לא תעשו זאת, אות סאונד חזק ישמע ויכול לפגוע במיקרופון.
מיקרופון זה מגיע במבחר רב של גדלים וצורות
נוסף לכך -ישנם 2 תצורות בנייה:
1 מנורות Tube
2 טרנזיסטורים - מכונה, Solid-State
שתי השיטות מתפקדות על אותו עיקרון מלבד שתי המרכיבים הללו.
לפניכם רשימת יתרונות וחסרונות לכל אחד מהם:
יתרונות מיקרופון - Tubes
כאשר מגיעים ל-Clipping הסאונד יותר "חלק" או רחב מאשר transistors.
מגיב טוב בזמן עומס יתר ומתח פתאומי גבוהה.
טווח דינמי רחב יותר מאשר מעגל טרנזיסטור טיפוסי.
החלפת tube קלה ביותר (אך תמיד רצוי לעשות זאת בחברה עצמה).
חסרונות מיקרופון - Tubes
מגושם פיזית ושברירי - למרות שכיום ישנם דגמים קטנים יותר.
יכול להרעיש במקרים מסוימים (בגלל המבנה הפנימי).
אורך חיים קצר יותר (5 שנים בערך...) אך מיקרופונים איכותיים יכולים להחזיק גם 40 שנה
החלפת נורה יכול לשנות את הסאונד הראשוני.
* הערה
לקנות מיקרופון מנורות זול רק בשביל הפוזה זה רעיון רע מאוד!
יתרונות - Solid State Designs
מחיר נמוך יחסית לעומת מיקרופון מנורות.
קטנים פיזית.
מבזבזים פחות חום.
יכול לפעול במתח נמוך יותר.
נשמר לתקופה ארוכה.
סאונד עקבי.
חסרונות - Solid State
אם מגיעים ל-Clipping התוצאה לא תהיה טובה.
פחות סבלני כאשר מגיע עומס או מתח פתאומי גבוהה.
דוגמה למיקרופון Solid State היא ה-Neumann U87A
נוטה יותר לקלוט תדרי רדיו (אישית לי זה מעולם לא קרה…)
הבנת המפרט הטכני של המיקרופונים - מומלץ.
אז קראתם מפרט טכני, אבל איך תדעו אם הנתונים אמיתיים? האמת היא שחלק מהחברות "מעגלות פינות", בעוד שמותגים רציניים שומרים על אמינות. לכן, חשוב להבין את המפרט כדי לדבר בשפה המקצועית, אבל לעולם אל תוותרו על מבחן A/B. ההשוואה הישירה באוזניים שלכם היא האמת היחידה שתגלה אם המיקרופון מתאים לכם, הרבה יותר ממה שיגיד איש מכירות.
רגישות מיקרופונים Microphone Sensitivity
רגישותו של מיקרופון מוגדרת כיחס בין המתח החשמלי שהמיקרופון מפיק לשינוי מסוים בלחץ האוויר שגרם להפקתו של המתח. הרגישות משתנה - מיקרופון למיקרופון מטכנולוגיה לטכנולוגיה. זהו אחד המאפיינים החשובים של מיקרופון והוא נמדד ומדווח בכל מיקרופון מקצועי. את המדידה נהוג לבצע על ידי השמעת אות בתדירות של 1Khz בעוצמה של 94 dB SPL ובמרחק של 1 מטר בזווית 0 מעלות למיקרופון. המתח החשמלי במוצא המיקרופון במצב זה נקבע בתור רגישות.
בואו נבין מה המספרים אומרים: Microphone Sensitivity
לדוגמא: כאשר נשווה 2 מיקרופונים: אחד בעל רגישות של 43dbv- השני 65dbv-.
מי מהם יותר רגיש? התשובה היא: 43dbv-.
בואו ניקח לדוגמא מיקרופון מאוד פופולרי - SM58.
תחת פרמטר רגישות אתם תבחנו במספרים הבאים:
54dbv/Pa (1.85mV) 1Pa = -94db spl.
ומה זה אומר?
1Pa = 94dB SPL
זהו קריטריון מבחן עבור המיקרופון (לחץ אוויר).
כלומר, הם משתמשים בתקן של 94 dB SPL אשר שווה ל-פסקל אחד.
פסקל - היא יחידת מידה סטנדרטית למדידת מאמץ הנדסי ולחץ - סימולה Pa
רגישות לפי יחידות Voltage = mV
יחידת פסקל 1 (לחץ אוויר של 94db spl) אשר נשמע על ידי המיקרופון לדוגמא: Shure SM58 = 1.85mv.
ככל שפרמטר Voltage יהיה גבוהה יותר (על ידי לחץ האוויר 94db) כך רגישות המיקרופון תהיה גדולה יותר.
לדוגמא: אם התוצאה במיקרופון אחד היא 15mv ולעומת זאת במיקרופון SM58 התוצאה היא 1.85mv ?
אין ספק - המיקרופון הראשון הרבה יותר רגיש.
ביצוע המרה מיחידות Voltage ליחידות DB
אם הבנתם זאת, הגיע הזמן לבצע המרה של הנתונים ליחידות decibels) DB).
מדוע? כי חברות רבות מפרסמות נתונים אלו על ידי voltage או Decibels.
חשוב לזכור כי יחידת DB היא יחסית - במקרה זה בין מתח המוצר Voltage 1.85mV לבין רמת התייחסות של 1 volt.
חישוב יחס דציבלים זה נותן לנו את המספר dbv54-.
לאחר בדיקה בעוצמה של 94 DB SPL = פסקל 1.
מיקרופון SM58 מפיק אות של 54.5dbv מתחת ל-1 volt.
מדידה זו תהיה תמיד מספר שלילי כלומר - מינוס 54.5 dbv.
📌 לסיכום:
כאשר נשווה מדד רגישות, זה יעשה על ידי 2 האפשרויות הללו:
ביחידות milli-volts mV.
או ביחידות decibels dBV.
📌 חשוב לזכור:
מיקרופון עם רגישות גבוהה מתאים למטרה מסוימת.
לפעמים אנו נרצה בדיוק ההפך, לדוגמא: מיקרופון למגבר גיטרה אינו צריך להיות בעל רגישות גבוהה.
Microphone Frequency Chart
תרשים תדר הקליטה של מיקרופון יכול להעניק לנו הרבה אודות המצבים שמתאימים למיקרופון ומה לא מתאים. תרשים תדר נוצר במפעל על ידי בדיקת המיקרופונים בחדר שנבנה במיוחד רק לבדיקת שמע. הרעיון כאן הוא ליצור אווירה מבוקרת שבו כל מיקרופון ניתן לבדוק באופן שווה. חדר הבדיקה "מת" לחלוטין (מבחינה אקוסטית) ללא כל צורה של השתקפות צליל. בדרך כלל, רמקול מונח מול המיקרופון ומשמיע Pink Noise (רעש המכיל את כל התדרים עם אנרגיה שווה לכל אוקטבה). מיקרופון מנותב אל מנתח ספקטרום המודד את התפוקה וכך מתקבל תרשים התדרים.
התרשים בדרך כלל נע בין 20Hz - 20kHz. מהווה את טווח שמיעה אנושית.
אז, איך אתה קורא טבלה זו?
המספרים האופקיים בתרשים - מייצגים את טווח תדרים 20Hz - 20kHz.
המספרים האנכיים מייצגים תגובה יחסית ב-dB (דציבלים).
תרשים זה מלמד אותנו כיצד מיקרופון מסוים מגיב בתדרים מסוימים.
כיצד זה מועיל לנו?
בואו לדוגמא ניקח תרשים תדירות של Shure SM57 הידוע:
תגובת התדרים של SM57 מאפשר לו להתאים לכלים מסוימים כגון: snare Drum בגלל התדר המרכזי של תוף ה-Snare אשר נמצא בין 150Hz - 250Hz בדיוק במקום בו תגובת התדרים של SM57 לפי הטבלה היא Flat (מאוזנת).
תרשו לי להסביר את מה שאנו רואים בתמונה:
במילים אחרות, תדרים אלו, מה שאתה שומע אשר נקלט על ידי המיקרופון אמור לצאת החוצה דרך המיקרופון - לא פחות ולא יותר. התצוגה מימין בטבלה מייצגת את התדרים המייצרים סאונד “snap” (סאונד התקף או הקשה) של התוף. בנוסף, מתבצע סינון בתדרים נמוכים אשר מאפשר מקום לסאונד של תוף הרגל (בדרך כלל מייצר את אפקט הקרבה Proximity ומדגיש על ידי כך תדרים low-mid). השילוב הזה מעולה עבור הרבה מאוד מפיקים אשר מעוניינים ללכוד את הסאונד הטבעי של מקור הסאונד ובנוסף, ליצור הפרדה טבעית בשילוב כלים נוספים.
ולסיכום: לפי טבלה זו אנו יכולים להבין לאיזה כלי נגינה/שירה כל מיקרופון מתאים.
Microphone Polar Patterns
נתון זה מסביר אודות מרחב הקליטה של המיקרופון.
לפניכם פירוט האפשרויות וכיצד כל אחד משפיע על קליטת הסאונד.
חשוב לזכור:
* מיקרופון עם דיאפרגמה קטנה קולט סאונד בצורה אחת בלבד!
* מיקרופון עם דיאפרגמה גדולה קולט סאונד מכמה כיוונים, לפי בחירה.
Cardioid
מיקרופונים עם דפוס Cardioid קולטים מה שקורה מולם תוך דחיית קול בצדדים ומאחור. הייצוג הגרפי של הדפוס דומה לצורת לב. היכולת לדחות קול מאחור מעניק למיקרופון זה אפשרות ביצוע הקלטה עם מיקרופונים מרובים (multi-miking) וכאשר לא רצוי להקליט כמות גדולה של סאונד אווירה (חלל החדר). מיקרופון זה פופולרי לשימוש באולפן (במקרים מסוימים בהופעות). מיקרופון Cardioid משמש לאחוז גבוה מאוד של יישומי מיקרופון.
מיקרופון cardioid
יושפע מאוד מ-אפקט הקרבה למקור הסאונד ( Proximity Effect) וכתוצאה מכך עוצמת התדרים הנמוכים תתחזק באופן ניכר מאוד.
Supercardioid and Hypercardioid
Supercardioid תצורה של מיקרופון עם קליטה ממורכזת יותר מאשר Cardioid.
Hypercardioid ממורכז עוד יותר מאשר שניהם מבחינת טווח קליטה.
בניגוד ל- Cardioid מיקרופון זה קולט מעט סאונד מאחור אך זווית הקליטה בצדדים פחותה.
סוגיה זו עלול להפוך מיצוב מיקרופונים אלה למשימה מורכבת במקצת.
כיוון ש-מיקרופון מסוג זה קולט פחות סאונד מהצדדים (ממש מעט מאחור), משתמשים בו כאשר רוצים לבודד בין כמות נגנים גדולה באותו חלל הקלטה או ב-צילומי וידאו. מיקרופון Shatgan Mic אשר בדרך כלל משמש עבור צילומי וידאו - יכול ליצור בעיות פאזה ולכן פתרון זה עדיף.
* לעולם אל תציבו מיקרופון זה בקדמת מוניטור…
Omnidirectional
מיקרופון זה קולט סאונד מכל הכיוונים - 360 מעלות. מיקרופון זה לא יפיק אפקט proximity גדול (התחזקות תדרים נמוכים כתוצאה מקרבה למקור הסאונד). כל המיקרופון בתהליך הבנייה הראשוני הם במצב OmniDirectional. לאחר מכן, הנדסה נוספת מוחלת כדי ליצור מרחב קליטה מוגדר לפי הצורך. מיקרופונים אלו מעולים עבור הקלטת סאונד אווירה או קבוצת זמרים אשר עומדים סביב המיקרופון וכו'.
פשוט לתת לדמיון ולידע לשחק עם אפשרויות הסאונד.
Figure-8
תצורה זו מאפשרת למיקרופון להקליט סאונד מקדימה ומאחור אך אינו קולט סאונד מהצדדים.
אם תסתכלו בתמונה תראו את טווח הקליטה אשר מזכיר את המספר 8.
ה-Capsule נמצאת בחיבור בין 2 מעגלים שיוצרים את הספרה 8.
ניתן לכנות תצורה זו - דו כיוונית.
Multiple Pattern
מיקרופונים מסוג קונדנסר מקצועיים ויקרים יותר, כוללים מתג לשינוי אפשרות קליטת אות - דפוסים קוטביים להחלפה. ניתן להחליף מצבי קליטה:
Omnidirectional, Cardioid, Figure-8. אתם יכולים להשתמש עם מיקרופון אחד להרבה מטרות.
גודל הדיאפרגמה - Microphone Diaphragm Sizes
מדוע גודל דיאפרגמה חשוב?
מיקרופון קונדנסר או דינמי מסווגים לפי גודל ה-capsule. באופן מסורתי נתון זה מחולק ל-2 אפשרויות:
דיאפרגמה קטנה או גדולה. לכל אחד מהם יש יתרון לשימוש באולפן הקלטות והופעות.
לאחרונה נוסף דגם נוסף הכולל דיאפרגמה בינונית אשר נחשב מיזוג בין השתיים - גדול/קטן.
Large Diaphragm
קונדנסר עם דיאפרגמה גדולה כמו המותג Neumann U87 נחשב למצרך חיוני מאוד באולפן הקלטות.
משמש להקלטות שירה, כינורות, כלי נשיפה וכלי הקשה - ניתן להשתמש במיקרופון זה כמעט לכל דבר.
אפשרויות קליטת אות מכיוונים שונים ומגוונים ובנוסף, מנגנון הנחתה (pads) במקרה ומקור הסאונד חזק מאוד כגון: מגבר גיטרה וכו'.
בנוסף, מסנן תדרים נמוכים למקרה הצורך.
תכונות אלו הופכים מיקרופון זה לשימושי ביותר באולפן.
ישנם מיקרופונים דינמיים עם דיאפרגמה גדולה אשר מותאמים לקלוט סאונד חזק עם תדרים נמוכים חזקים כגון:
תוף רגל או תופי Toms במערכת תופים.
מיקרופון כזה לדוגמא: Sennheiser MD421.
Medium Diaphragm
ההגדרה של דיאפרגמה בינונית הוא נושא שנוי במחלוקת.
חלוקה לאורך ההיסטוריה הייתה בין דיאפרגמה גדולה/קטנה, אך עם הזמן החלו לייצר מיקרופונים אלו וכתוצאה מכך נוספה עוד קטגוריה למרות שלא כולם מסכימים בנושא זה. רוב היצרנים ואנשי המקצוע מסכימים שכל מיקרופון עם דיאפרגמה בקוטר 5/8″ 3/4″ נחשב ל- Medium Diaphragm.
מיקרופונים אלו קולטים באופן מדויק התקפי צליל (Transients) ותדרים גבוהים (בדיוק כמו מיקרופון עם דיאפרגמה קטנה) אך עם סאונד מלא יותר, "עגול" עם סאונד חם יותר כמו דיאפרגמה גדולה.
Small Diaphragm
לעתים קרובות נתפס על ידי משתמשים חדשים כמיקרופון משני של "אחיו הגדול" מיקרופון עם דיאפרגמה גדולה. מעניק סאונד "זוהר" במקרים בהם דיאפרגמה גדולה נאבקת לקבלת תוצאה זו. אולטרה-היענות האופיינית שלהם היא דווקא בשל דיאפרגמה קטנה ומסה קלה. פעמים רבות מיקרופון זה יכול לקלוט גם תדרים נמוכים, הרבה משתמשים אינם מודעים לכך.הרבה משתמשים אינם מודעים לכך. יכול להתאים לגיטרה אקוסטית, תוף Hi-Hat או כל כלי עם התקפים חדים וצלילים עיליים (Overtones).
מפיקים רבים אוהבים להשתמש במיקרופונים אלו מעל מערכת תופים (Drum Overheads).הרבה משתמשים אינם מודעים לכך. היתרון בשימוש עם דיאפרגמה קטנה (לעיתים מכונה מיקרופון עיפרון משום צורתם החדה) משום הקלות בה ניתן למקם אותם.
עכבה - impedance
שיקול אחד אשר לעתים לא מובן או שאנו מתעלמים ממנו הוא דירוג עכבת מיקרופון.הרבה משתמשים אינם מודעים לכך. על מנת להבטיח את האיכות הטובה ביותר ושמע האמין ביותר, תשומת לב צריכה להיות עבור נתון זה.
אם אתם רוצים את התשובה הקצרה:
עכבה נמוכה עדיפה לעומת עכבה גבוהה!
מהי עכבה?
גודל מרוכב המתאר את היחס בין המתח (Voltage) והזרם (Current) ברכיב כללי.
עכבה והתנגדות שניהם נמדדים ביחידה אשר נקראת - אוהם, סמל עבורו הוא 'Ω'.
ככל שהעכבה נמוכה יותר - הזרם גבוה יותר שזה אומר, הספק גבוה יותר.
עכבה גבוהה גורמת לאיבוד תדרים גבוהים במיקרופון.
אם מיקרופון משתמש בכניסות XLR הוא בעל עכבה נמוכה.
עכבה נמוכה עבור מיקרופון נחשבת ל-600Ω. (מיקרופון נויימן בעל עכבה של 50Ω).
עכבה בינונית נחשבת בין 600-10,000 Ω.
עכבה גדולה נחשבת מעל 10,000Ω ולא רצוי כלל להשתמש במיקרופון בעל נתון שכזה.
כמה דברים חשובים בנושא עכבה:
שינוי עכבה ישנה את הסאונד של המיקרופון.
כדי להגביר את כניסת המיקרופון אנו משתמשים בשנאי + Preamp.
קדם המגבר של המיקרופון צריך להיות בעל עכבה גדולה יותר.
אם נחבר מיקרופון לקדם מגבר עם עכבה נמוכה יותר מאשר המיקרופון - אנו נאבד מכוח הסאונד…
בנוסף לכך - אם מיקרופון עם עכבה גבוהה מחובר לקבל ארוך, הסאונד יאבד מכוחו ובעיקר מאבד תדרים גובהים.
לגיטרה (למשל) יש יציאת עכבה גבוהה לכן אנו נחבר אותה למקור עם עכבה גבוהה.
כלומר, צליל הגיטרה ללא חיבור ל-DI לא ישמע כמו שהוא צריך להישמע.
בנוסף, אם נחבר גיטרה חשמלית ללא התאמת עכבות כניסת כרטיס הקול יכול להישרף או לגרום לקצר.
Signal to Noise ratio
S/N או SNR (ראשי תיבות).
הוא היחס בין עוצמת אות לבין עוצמת רעש האות, אשר משפיע על איכות הסאונד.
יחס זה משווה את רמת אות רצויה לרמה של רעשי רקע.
ככל שהיחס גדול יותר - כך עוצמת רצפת רעשי הרקע תהיה פחותה.
יחס אות לרעש נמדד על ידי יחידת מידה db spl.
ככל שמספר זה גדול יותר, כך גדול היחס בין אות השמע לבין Noise Floor "רצפת הרעש". על ידי כך רעשי רקע ישמעו הרבה פחות...
התאמת מיקרופונים לצרכים באולפן
בחירת המיקרופון הנכון והצבתו היא אמנות ומדע גם יחד. אין "חוקים" מוחלטים, והניסיון הוא המורה הטוב ביותר. עם זאת, ישנן נקודות פתיחה מקובלות ובדוקות שיכולות לשמש בסיס איתן לכל הפקה.
מערכת תופים
הקלטת תופים היא אתגר מורכב בשל ריבוי מקורות הסאונד והעוצמה הגבוהה (SPL). הגישה נעה בין הקלטה מינימליסטית לכיסוי מלא של כל תוף בנפרד.
נקודות פתיחה נפוצות:
קיק (Bass Drum): מיקרופון דינמי בעל דיאפרגמה גדולה, המיועד להתמודד עם לחץ קול גבוה ותדרים נמוכים (למשל, AKG D112, Shure Beta 52). ממוקם בתוך התוף או קרוב לפתח התהודה כדי לקלוט את ה"קליק" וה"בום". ניתן להוסיף מיקרופון קונדנסר בעל דיאפרגמה גדולה במרחק מה מחוץ לתוף כדי לקלוט את גוף הסאונד והאוויר.
סנר (Snare):
מיקרופון דינמי (כמו Shure SM57) הוא הבחירה הקלאסית, בזכות יכולתו לקלוט את ה"פאנץ'" ולדחות צלילים מכלים סמוכים.
טומים (Toms):
מיקרופונים דינמיים, לרוב דומים לאלו של הסנר או כאלה עם היענות תדרים מותאמת לטומים (כמו Sennheiser MD 421).
היי-האט (Hi-Hat):
מיקרופון קונדנסר בעל דיאפרגמה קטנה (SDC) הוא אידיאלי בזכות יכולתו לקלוט תדרים גבוהים ומתקף (transients) מהיר בצורה מדויקת ובהירה.
אוברהדס (Overheads):
זוג מיקרופונים תואם (Matched Pair) של קונדנסרים, לרוב במטרה לקלוט תמונה סטריאופונית של כל המערכת, ובמיוחד את המצילות. ניתן להשתמש בקונדנסרים בעלי דיאפרגמה קטנה (SDC) לסאונד מפורט ומדויק, או בקונדנסרים בעלי דיאפרגמה גדולה (LDC) לסאונד "גדול" ומלא יותר.
מיקרופוני חדר (Room Mics):
מיקרופון מונו או זוג מיקרופונים (קונדנסר או Ribbon) המוצבים במרחק מהמערכת כדי לקלוט את האווירה וההדהוד הטבעי של החדר. מיקרופוני Ribbon מצטיינים כאן בזכות הסאונד החם והטבעי שלהם.
גיטרה חשמלית
הבחירה הקלאסית: מיקרופון דינמי כמו ה-Shure SM57 הוא "סוס העבודה" של הקלטות גיטרה חשמלית. הצב אותו קרוב לגריל של המגבר, בזווית ישרה או קלה, וכיוון אותו למרכז הקונוס של הרמקול (לסאונד בהיר יותר) או לקצה שלו (לסאונד כהה יותר).
הוספת עומק:
שלבו מיקרופון קונדנסר בעל דיאפרגמה גדולה (LDC) במרחק של 30-60 ס"מ מהמגבר. הוא יקלוט את "האוויר" ואת הסאונד של החדר, ויעניק להקלטה עומק וממד נוסף. הקליטו כל מיקרופון לערוץ נפרד כדי שתוכלו למקסס ביניהם מאוחר יותר.
בדיקת פאזה (Phase):
בעת שימוש בשני מיקרופונים או יותר, חיוני לוודא שהם נמצאים ב"פאזה". אם צליל אחד מבטל את השני, ההקלטה תישמע דקה וחסרת תדרים נמוכים. הפכו את הפאזה באחד הערוצים בתוכנה ובדקו באיזה מצב הסאונד מלא יותר.
גיטרה אקוסטית
נקודת פתיחה: מיקרופון קונדנסר בעל דיאפרגמה קטנה (SDC) עם מרקם קליטה Cardioid הוא בחירה מצוינת. מקמו אותו במרחק של כ-20 ס"מ מהגיטרה, כשהוא מכוון לאזור שריג 12. מיקום זה מספק איזון אידיאלי בין צלילות המיתרים לגוף התהודה של הגיטרה, ונמנע מהסאונד ה"בומי" של פתח התהודה.
אפשרויות נוספות:
מיקרופון קונדנסר בעל דיאפרגמה גדולה (LDC) יעניק סאונד מלא וחם יותר. מיקרופון Ribbon יכול להפיק צליל וינטג'י וחלק.
הקלטת סטריאו:
לקבלת תמונת סאונד רחבה ועשירה, השתמשו בזוג מיקרופונים. טכניקה נפוצה היא למקם מיקרופון אחד באזור שריג 12 ואת השני ליד גשר הגיטרה. שחקו עם המיקומים והמרחקים עד שתמצאו את הסאונד הרצוי, ותמיד בדקו יחסי פאזה.
שירה (ווקאלס)
הבחירה העיקרית: מיקרופון קונדנסר בעל דיאפרגמה גדולה (LDC) הוא הבחירה המועדפת ברוב המקרים להקלטת שירה, בזכות הרגישות, הפירוט והסאונד ה"גדול מהחיים" שהוא מעניק.
התאמה אישית:
לכל זמר ולכל שיר יש את המיקרופון שמתאים לו ביותר. אם יש ברשותכם מספר מיקרופונים, בצעו "מבחן השוואה" (Shootout): הקליטו את הזמר שר קטע קצר דרך כל מיקרופון לערוץ נפרד. לאחר מכן, האזינו יחד ובחרו את המיקרופון שמרגיש הכי נכון להפקה ומחמיא ביותר לקולו של הזמר.
אביזר חובה:
תמיד השתמשו ב"פופ פילטר" (Pop Filter) הממוקם בין הזמר למיקרופון. הוא מונע את צלילי ה"פופ" הנשמעים בהגיית עיצורים כמו פ' וב', ומגן על קפסולת המיקרופון הרגישה.
פסנתר אקוסטי
הקלטת סטריאו: לרוב, נקליט פסנתר בסטריאו כדי לשמר את תמונת הצליל הרחבה שלו. זוג תואם של מיקרופונים קונדנסרים (LDC או SDC) הוא הבחירה הנפוצה.
תזכורת:
LDC (Large Diaphragm Condenser):
קונדנסר עם דיאפרגמה גדולה. הוא נוטה להפיק סאונד "חם", "מלא" ו"גדול". מעולה לשירה ולכלים שרוצים להעניק להם גוף ועומק.
SDC (Small Diaphragm Condenser):
קונדנסר עם דיאפרגמה קטנה. הוא מדויק מאוד, קולט מצוין תדרים גבוהים ופרטים קטנים. אידיאלי לגיטרות אקוסטיות, מצילות (overheads) וכלי נגינה שדורשים פירוט רב.
בקיצור: LDC = סאונד גדול וחם, SDC = סאונד מדויק ומפורט.
כלי קשת (כינור, צ'לו)
איכות ופירוט: כל מיקרופון קונדנסר איכותי יעבוד טוב. מיקרופון Ribbon הוא בחירה מצוינת נוספת, במיוחד עבור כינורות, מכיוון שהוא נוטה "לרכך" תדרים גבוהים שעלולים להישמע צורמניים.
כלי נשיפה
עוצמה ודינמיקה: עבור כלים בעלי עוצמה גבוהה כמו חצוצרה או טרומבון, מיקרופון Ribbon או קונדנסר עם מתג הנחתה (Pad) הם בחירות טובות. מיקרופון דינמי יכול לעבוד גם כן, במיוחד בהקשר של מוזיקת פאנק או ג'אז.
הצליל מגיע מכל הכלי:
חשוב לזכור שהסאונד של כלי נשיפה אינו בוקע רק מהפעמון. בסקסופון, למשל, חלק גדול מהאופי של הצליל מגיע מהקלידים. מיקום המיקרופון במרחק של 20-40 ס"מ, ובזווית קלה, יאפשר לקלוט סאונד מאוזן יותר. ניסוי עם מיקום המיקרופון ביחס לפעמון ולגוף הכלי הוא המפתח.
מילת סיכום
ההנחיות הללו הן נקודת מוצא בלבד. הכלל החשוב ביותר הוא: אם זה נשמע טוב, זה טוב. אל תפחדו לשבור את הכללים, להשתמש במיקרופון "לא נכון" בכוונה, או לנסות מיקומים לא שגרתיים. המטרה הסופית היא לשרת את השיר ולהגיע לסאונד שמעורר רגש. הקשיבו, התנסו, ותיהנו מהמסע.
רשימת מיקרופונים מומלצים (מהזול ליקר)
אחרי שלמדנו על התיאוריה, הגיע הזמן לדבר על דגמים ספציפיים. הרשימה הבאה מחולקת לפי קטגוריות ותקציב, ומציגה כמה מהמיקרופונים הפופולריים והמוערכים ביותר בשוק, שיתאימו למגוון רחב של מטרות.
קטגוריה 1: פתרון לאולפן לא מטופל אקוסטית
אם החדר שלכם לא מטופל אקוסטית, מיקרופון דינמי הוא הפתרון הטוב ביותר עבורכם, מכיוון שהוא "שומע" פחות את החדר ויותר את מה שקרוב אליו.
Shure SM58 / SM57 (מיקרופון דינמי)
מחיר ממוצע: כ-500 ש"ח.
מאפיינים:
אלו "סוסי העבודה" של תעשיית המוזיקה. ה-SM58 מעולה לשירה וה-SM57 הוא סכין שוויצרי שיכול להקליט כמעט הכל (במיוחד מגברי גיטרה ותופים). הם עמידים מאוד ומבודדים רעשי רקע בצורה פנטסטית.
קטגוריה 2: קונדנסרים איכותיים למתחילים
מיקרופונים אלו דורשים חדר שקט יחסית, אך מספקים רמת פירוט גבוהה בהרבה ממיקרופון דינמי.
Audio-Technica AT2020 (מיקרופון קונדנסר)
מחיר ממוצע: כ-550 ש"ח.
מאפיינים:
אחד המיקרופונים הפופולריים ביותר לאולפן הביתי. מספק סאונד נקי, בהיר ומפורט במחיר נגיש מאוד. מעולה לשירה וגיטרות אקוסטיות. Rode NT1 (מיקרופון קונדנסר)
מחיר ממוצע: כ-1,000 ש"ח (בדרך כלל מגיע כחלק מערכה).
מאפיינים:
נחשב לקפיצת מדרגה משמעותית. הוא שקט להפליא (רעש עצמי נמוך מאוד) ומספק סאונד מודרני, נקי ומדויק. תמורה אדירה למחיר.
קטגוריה 3:כלים מקצועיים ורב-תכליתיים
Shure SM7B (מיקרופון דינמי)
מחיר ממוצע: כ-2,000 ש"ח.
מאפיינים:
מיקרופון ייעודי ואיקוני, למרות שהוא דינמי. הסטנדרט העולמי לפודקאסטים, שידורי רדיו, והקלטת שירת רוק ומטאל (מייקל ג'קסון הקליט איתו את "Thriller").
*** דורש הגברה חזקה מהפרה-אמפ ולכן כרטיסי קול פשוטים זקוקים לתוספת של מגבר ייעודי, כמו ה-Cloudlifter.
AKG C414 (מיקרופון קונדנסר) מחיר ממוצע: כ-3,800 ש"ח.מאפיינים:
אחד המיקרופונים הכי ורסטיליים באולפן מקצועי.
עם 9 מרקמי קליטה שונים, הוא יכול להקליט כמעט כל דבר – משירה וכלים בודדים ועד מקהלות ותזמורות.
קטגוריה 4: הליגה של הגדולים (מיקרופונים ייעודיים ויקרים)
Neumann TLM 102 (מיקרופון קונדנסר)
מחיר ממוצע: כ-3,000 ש"ח.
מאפיינים:
הכרטיס כניסה לעולם המקצועני של נוימן. הוא קומפקטי, בעל סאונד מודרני, הדוק ומפורט עם הדגשה קלה בתדרים הגבוהים שעוזרת לשירה "לחתוך" דרך המיקס. בחירה מעולה לאולפן הביתי המתקדם.
Neumann TLM 103 (מיקרופון קונדנסר)
מחיר ממוצע: כ-5,000 ש"ח.
מאפיינים:
אחד המיקרופונים הפופולריים ביותר בעולם לאולפנים מקצועיים. מבוסס על הסאונד של ה-U87 האגדי, הוא שקט להפליא, בעל סאונד "גדול מהחיים", פתוח, אוורירי ומדויק. סטנדרט מוכח להקלטת שירה וקריינות.
Royer R-121 (מיקרופון ריבון)
מחיר ממוצע: כ-5,500 ש"ח.
מאפיינים:
מיקרופון ריבון (סרט) מודרני שנחשב לקלאסיקה. מפיק סאונד חם, טבעי וחלק במיוחד. הבחירה המועדפת על מפיקים רבים להקלטת מגברי גיטרה חשמלית, כלי נשיפה ותופים.
Neumann U87 Ai (מיקרופון קונדנסר)
מחיר ממוצע: מעל 12,000 ש"ח.
מאפיינים:
המיקרופון האולפני המפורסם והנפוץ ביותר בהיסטוריה. נשמע באינספור אלבומי מופת. נחשב בעיני רבים לסטנדרט הגבוה ביותר להקלטת שירה.
קטגוריה 5: "החלום הרטוב" (לעשירים בלבד)
מיקרופונים אלו הם יצירות אמנות. הם לא רק ציוד הקלטה, אלא השקעה לכל החיים בסאונד חסר פשרות.
Neumann M 149 Tube (מיקרופון קונדנסר שפופרתי) מחיר ממוצע: כ-20,000 ש"ח.מאפיינים:
גרסה מודרנית ל-M 49 האגדי משנות ה-50.
זהו מיקרופון שפופרתי עם סאונד עשיר, חם, "תלת-ממדי" ובעל עומק שקשה לתאר במילים. הוא מעניק לשירה נוכחות וגודל יוצאי דופן. כמו ה-C414, גם הוא רב-תכליתי עם 9 מרקמי קליטה.
Sony C-800G (מיקרופון קונדנסר שפופרתי) מחיר ממוצע: מעל 40,000 ש"ח.מאפיינים:
הגביע הקדוש של הקלטות הפופ, ה-R&B וההיפ-הופ המודרניות.
בזכות מערכת הקירור הייחודית שלו, הוא מספק סאונד נקי ובהיר בצורה קיצונית, עם "טופ-אנד" מפורט ויוקרתי שאין שני לו. אם שמעתם את דרייק, מריה קארי או אמינם - שמעתם את המיקרופון הזה.
השורה התחתונה: ידע לפני ציוד!
תסתכלו ותשמעו בעצמכם הששוואה בין מיקרופון בעלות של 100 דולר לעומת 3000 דולר במגוון מצבים:
מחשוב לזכור:
המיקרופון הכי יקר בעולם לא יעזור לכם אם אינכם יודעים איך להקליט נכון. טכניקת הקלטה, מיקום המיקרופון והבנת האקוסטיקה הם אלה שבאמת יוצרים סאונד מקצועי. מעבר לכך, גם ההקלטה המושלמת ביותר תיהרס בקלות במיקס ומאסטרינג חובבניים. זה לא משנה אם היא נעשתה עם מיקרופון בעלות של 10,000 דולר!
בין אם אתם בתחילת הדרך ובין אם אתם מקצוענים - אין שום סיבה לבזבז הון.
מיקרופון איכותי בטווח של 500 עד 1,000 ש"ח, יחד עם השקעה בלימוד הטכניקות הנכונות, ייתן לכם תוצאות טובות בהרבה מאשר התוצאה שתקבלו ממיקרופון ב-10,000 ש"ח עם ידע חובבני.
לסיכום:
רכישת מיקרופון בעלות של 40,000 ש"ח לעשירים, דומה לרכישת תיק יד יוקרתי. ובמילה אחת? טִימְטוּם.
לא מאמינים? צפו בעצמכם במגוון ניסויים שביצעתי ותוצאותיהם.