הקלטת גיטרה אקוסטית

כיצד להקליט גיטרה אקוסטית/קלאסית באופן מקצועי באולפן?


מאת: דודי תמיר | עדכון אחרון: 30/9/2019



הקדמה:
במאמר זה אתן לכם את הטיפים החשובים ביותר בנושא: כיצד להקליט גיטרה אקוסטית/קלאסית באולפן הקלטות באופן המקצועי ביותר! לאחר ניסיון של 24 שנים כמפיק/נגן באולפן הקלטות Class-A-Studio אשר מוביל את תעשיית המוזיקה בישראל - אני שמח להעניק לכם ידע חשוב זה "על מגש של זהב"...! קריאה מהנה.

כלי נגינה תקין ומוכן להקלטה באופן המושלם ביותר!

  1. הדבר החשוב ביותר (הנוגע לכל כלי נגינה זה או אחר) לפני הסבר על ציוד, כיווני סאונד, העמדת מקרופונים ועוד...הוא: איכות והכנה נכונה של כלי הנגינה עצמו להקלטה! על תצפו לתוצאות טובות משום שקניתם את המיקרופון הטוב ביותר בעולם או כל ציוד אחר.
    הקלטה טובה מתחילה באיכות הכלי והכנתו להקלטה.
    * אתם מחוייבים שתהיה לכם גיטרה איכותית בעלת צליל טבעי מעולה וכזו המאפשרת כיוון טונלי באופן מושלם!
    * לפני כל הקלטה - חובה להחליף מיתרים! אין להשוות צליל של גיטרה עם מיתרים המתפקדים שבועיים ויותר לגיטרה בעלת מיתרים חדשים שהחלפנו יום אחד לפני הכניסה לאולפן. בנוסף, הגיטרה תשמור על כיוון טונלי, אשר כל כך חשוב לנו בתהליך ההפקה.

    עדיף שתהיה לכם גיטרה מקצועית ביותר, עם מיתרים חדשים ואיכותיים - מאשר שיהיה לכם מיקרופון בשווי 30,000ש"ח...! במקרה הזה תחשבו בדיוק הפוך - מיקרופון ב - 1000ש"ח וגיטרה איכותית ככל האפשר, זהו הסדר העדיף לתוצאה טובה בהרבה.

בחירת סביבה אקוסטית להקלטה

  1. התחלנו להבין שהסאונד מגיע מהכלי עצמו ורק אחר כך, משלל הציוד שברשותנו! באותה מידה, אנו חייבים להבין כיצד משפיעה סביבה אקוסטית על הסאונד.

    * אנו חייבים להקליט בחדר נטול רעשים חיצוניים לגמרי!

    * חדר הקלטה "רטוב 100%" (ללא טיפול אקוסטי) יעניק לנו הדהוד או אפקט סאונד של חדר (גדול/קטן). לפעמים, אנו נרצה אפקט זה בתור "צבע" שונה בהפקה, אך ברוב המקרים אנו נעדיף הקלטה בחדר מטופל אקוסטי. אם נבצע הקלטה בחדר 90%-100% "יבש" (ללא הדהוד) נוכל "לשחק" עם הסאונד המולקט ללא גבול, לפי סגנון ההפקה אותו נהיה מעוניינים לקבל.

    * סוג החומר האקוסטי או שילוב של חומרים אקוסטים שונים בחדר ההקלטה - ייצור סאונד אחר/שונה, לדוגמה: פלטת סכוכית בחדר אקוסטי יעניק לנו החזר של סאונד הגיטרה עם "צבע" סאונד שונה ועוד...

הצבת מקרופונים והסוגים השונים

  1. לאחר שוידאנו את כל האמור בסעיפים הקודמים - אנו עוברים לשלב בחירת המקרופון/ים + אפשרויות הצבתם בחדר הקלטה.
    ב - 90% מהמקרים, אנו נעדיף להקליט עם מקרופון קונדנסר! הוא מעניק קליטה "עשירה" של הסאונד ומאפשר נגינה שאינה צמודה למקור הצליל. לעיתים, ניתן להשתמש במקרופון דינאמי במידה ונרצה סאונד "אחר" או שילוב של כמה גיטרות כאשר כל אחת מוקלטת באופן שונה.

    מקרופון קונדנסר 1 - מונו.

    אם אתם מקליטים כמה ערוצי גיטרות, מומלץ להקליט כל גיטרה בערוץ מונו! אחרת, מרחב הסטריאו שלכם בהפקה הכללית יהיה "סתום" ולא ישאר לכם מיקום בספקטרום הסטריאו למיקם את הערוצים השונים. כל שינוי במיקום המקרופון יעניק לנו "צבע" סאונד אחר, לדוגמה:

    * במרחק של 15 ס"מ מהגיטרה ממש מול חור התהודה - יעניק לנו סאונד "שמן" המדגיש את התדרים הנמוכים של הגיטרה.
    * הצבת מקרופון לכיוון גשר הגיטרה ידלל את הנמוכים וידגיש תדרים גבוהים.
    * הצבת המקרופון במרחק גדול יותר מהגיטרה ( 30-60 ס"מ) יעניק צבע סאונד מאוזן יותר ללא אפקט הקירבה.

    הקלטת עם 2 מקרופנים - סטריאו.

    ככל שמספר הערוצים המוקלטים מדולל, כגון: גיטרה, בס, שירה. כך נעדיף להעניק לכלי מרחב סאונד יותר גדול ועשיר.
    אנו נעשה זאת בעזרת הקלטת סטריאו למקור הצליל (ולפעמים אף הקלטה עם יותר מ-2 מקרופונים).

    דוגמאות להצבת מיקרופונים בסטריאו

    * מקרופון 1 יוצב במרחק של 15-20 ס"מ מול תיבת התהודה | מקרופון 2 יוצב מול סוף גשר הגיטרה. (חשוב לבדוק פאזות כאשר מקליטים עם 2 מקרופנים או יותר).

    * מקרופון 1 מול תיבת התהודה במרחק של 15-20 ס"מ | מקרופון 2 מגיע מעל הגיטרה בצד הגשר.

    * 2 המקרופונים במרחק שווה מהגיטרה משתי הצדדים באופן שווה.

    כמו בהקלטת תופים - ניתן להציב עוד מיקרופונים שמטרתם לקלוט את סאונד החדר כאווירה.
    האפשרויות רבות, אך ככל שאנו נציב מיקרופונים רבים והסאונד יהיה "גדול" יותר, כלים אחרים בהקלטה יהיו חיבים להיות "מצומצמים" מבחינת גודל התדרים והמרחב הסטריאופוני שלהם.

שרשרת הסאונד וכיווני סאונד בהקלטה

  1. כעט, אנו נעסוק בשרשרת הסאונד ואופן ההקלטה מבחינת כיווני סאונד והאפשרויות השונות.
    אני אישית מעדיף (כמעט תמיד) להקליט את הסאונד כמה שיותר "טבעי" ללא "משחקים" קיצוניים בסאונד.
    כך ינקבל תוצאה איכותית, טבעית שתאפשר לנו בשלב מאוחר יותר לבצע שינויים ללא מגבלה כתוצאה משינוי דרסטי בזמן ההקלטה.

    שרשרת סאונד נפוצה:

    * מקרופון | כרטיס קול | תכנת הקלטה.

    אופן ההקלטה מבחינת כיווני הסאונד:

    * קדם מגבר - יעניק לנו הגבר איכותי לסאונד המגיע מהמקרופון! יש להפעיל את כפתור הפנטום 48V עם מיקרופון קונדנסר.

    * כרטיס הקול - לא דורש כיוון מלבד הגדרות ההקלטה בתכנה כגון: 24 ביט 44,100Khz.

    * תכנת הקלטה - חשוב לוודא שעוצמת ההקלטה נמצאת בין הקו הירוק עד לתחילת הצהוב - אך בשום אופן לא להגיע לקו האדום...!

    * כיוונים בתכנה עצמה - לאחר שהקלטנו את הערוץ, אנו נוכל לבצע שינויים רבים בסאונד ללא בעיות - וזאת משום שאנו הקלטנו את הגיטרה באופן הטבעי ביותר, כלומר: תחשבו שהייתם חותחים ב-10Db תדר מסויים...לעולם לא תכלו לשחזר את מה שלקחתם! וכך הלאה.

    * מומלץ מאד לכוון את עוצמת האוזניות ככל שניתן למינימום! כאשר הווליום באוזניות חזק, תתרחש זליגת סאונד מהאוזניות למיקרופון וככל שזליגה זו חזקה יותר, כך הסאונד המוקלט ישמע פחות "נקי" ואיכותי. נגנים לא מקצועיים "נלחמים" על עוצמת שמע באוזניות כתוצאה מכך עוצמת הקליק מהתכנה מתחזק... נגן מקצועי ידע לנגן בעוצמות שמע חלשות מאד ולשמור על הקצב ללא כל בעיה.

דודי תמיר

דודי תמיר

דודי תמיר – מפיק מוזיקלי ובעלים של המיזם המוביל בישראל להוראת סאונד ווידאו אונליין, מלווה מוזיקאים, אמנים ואנשי סאונד בכל שלבי הקריירה כבר יותר מ-36 שנים. עד היום למדו בקורסים שלו מעל 5,000 תלמידים, שהגיעו לתוצאות מקצועיות בלי להוציא הון עתק על מכללות או מורים פרטיים. האמונה שלו פשוטה: “הבלתי אפשרי? אפשרי!”

« לכל המאמרים
צור קשר דרך כפתור הווצאפ באתר

עוד כתבות שיעניינו אותך

לימודי סאונד אונליין הראשון והמקצועי בישראל

לימודי וידאו מקצועי בישראל

לימודי וידאו מקצועי בישראל