אם את/ה מעוניין ללמוד פיתוח קול לצורך הנאה בלבד - ולא לשם קידום מקצועי משמעותי, אין זה משנה לאיזה מורה לפיתוח קול תלך. במקרה זה, יקבל אותך כל מורה לפיתוח קול כל עוד תשלם על כך כסף. מאמר זה מעניק לכם טיפים - כיצד לבחור מורה מקצועי לפיתוח קול למטרה רצינית.
* כמפיק/מורה, אני מעניק פגישות ייעוץ חינם באולפן - אתם מוזמנים לנצל זאת.
בפגישה זו אתן לך אבחון מקצועי, האם את/ה בעל כישרון שירה/מוזיקלי והאם כדאי להשקיע בתחום זה.
במידה ואין לך כשרון, (אני בכל אופן) לא אגרום לך לחיות באשליה.
לא יקבל כל תלמיד אלא רק את אלא שיש להם פוטנציאל
אם המורה אינו רציני או מקצועי, הוא ידאג למלא את היומן שלו בכמה שיותר תלמידים ללא אבחנה מקצועית.
תופעה זו נפוצה לא רק אצל מורים פרטיים אלא גם במכללות. כל עוד הכסף נמצא בחשיבות עליונה, רק אתם, התלמידים תפסידו מכך.
אני מאמין שאם המורה מעריך את עצמו ונחשב מקצועי בתחומו - יבואו אליו תלמידים שראוי ללמדם ותוצאות הלימוד יגרמו לתהודה חיובית בפני תלמידים אחרים.
פיתוח קול זהו תהליך ארוך ולא "שרביט קסמים" למשך חודש אחד
לימוד פיתוח קול אינו "שרביט קסמים". זהו תהליך ארוך ומשתנה מתלמיד לתלמיד. מורה אשר יאמר לך משהו בסגנון "אין בעיה, ניתן ללמוד חודשיים והכל יסתדר", אני מציע לך בחום, על תתקשר למורה שכזה.
פעמים רבות תלמידים מתקשרים ומבקשים לפתור סוגיות שונות, כגון:
"אני צרוד - אני רוצה לשיר יותר גבוה ועוד...
במידה ואני מאבחן שאותו זמר כישרוני בכל הפרמטרים האפשריים והסגנון המוזיקלי שהוא מתעסק בו מותאם לסגנון הקול הטבעי שלו, אני שוקל להעניק לאותו זמר כמה מפגשים בודדים לצורך התעסקות ספציפית בבעיה.
ניתן לקרוא מאמר שלי העוסק בשאלה - האם צריך ללכת ללמוד פיתוח קול? משפט זה נשמע תמוהה, אך לאחר קריאת המאמר, תבינו את כוונתי.
המורה יהיה בקיא בסגנונות מוזיקליים מגוונים/עכשוויים
מורים רבים יעניקו לך ידע תאורתי ותרגילים חשובים לפיתוח קול.
אך חשוב להבין - חלק חשוב בתהליך פיתוח קול (וכמו שאני מכנה זאת, הפקת שירה) נועד לעצב את סגנון השירה הייחודי לך ולא רק אוסף תרגילי פיתוח קול.
תהיה עדיפות חשובה למורה אשר יעניק לך השראה מוזיקלית וחשוב שיהיה בקיא בסגנונות מוזיקליים רבים ומה מאפיין כל סגנון, לדוגמה:
שירה קלאסית אינה תואמת שירה בסגנון רוק לסוגיו המגוונים. איננו רוצים להישמע כמו עוד זמר ששר טוב, אנו רוצים "צבע" קול וסגנון ייחודי שיהווה "חותמת" אמנותית!
יצא לי לשמוע זמרים אשר למדו שנים פיתוח קול, אך לא ריגשו בקולם, לעומת זמרים שכלל לא למדו אלא התעסקו באופן אובססיבי בהופעות, הקלטות, שירה בבית - והם פשוט הדהימו אותי בסגנונם הטבעי.
רצוי שהמורה בעצמו יהיה אומן פעיל ולא מורה טכני בלבד
כמפיק, נגן ומורה אני תמיד זוכר מה השפיע/עיצב אותי לאורך השנים = השראה!
לדוגמה: אני לעולם לא למדתי פסנתר (אפילו לא שיעור אחד) ואני יכול להחשיב את עצמי כפסנתרן.
חלק חשוב מהלימוד שלי התהווה מתוך הסתכלות על נגנים מקצועיים וחיקיי דרך נגינתם.
מורה טוב, ידע להעניק לתלמידו השראה על ידי כך שהוא עצמו אומן ולא מורה שיודע להעביר תרגילים או חוקים טכניים.
כל זאת תקף רק לתלמידים כישרוניים לתחום.
תעקוב על פועלו באינטרנט
אני לא מגלה לכם סוד. כיום, ניתן ניתן לבדוק מידע רב על אדם על ידי חיפוש בגוגל.
אני באופן קבוע משתמש "בכוח" האינטרנט לצורך בדיקה בכל נושא.
אם אני אכתוב לכם בשורות אלא שאני מנגן באופן מקצועי על כלי נגינה רבים, אלא עדיין מילים ויותר גרוע, אני אומר אותן על עצמי, כמו שנאמר - "אין הנחתום מעיד על עיסתו". ומצד שני, אני יכול להפנות אתכם לעמוד אודות דודי תמיר באתר ושם תוכלו לצפות בסרטונים רבים המשקפים את דברי. וכמו שנאמר - תמונה אחת שווה אלף מילים - אז אוסף פרוייקטים בווידאו מספקים את כל התשובות.
* להבין מה מטרת הלימוד ולא "ליפול" לפרסומים כוזבים באינטרנט
תלמידים רבים אינם מבינים, פיתוח קול עוסק בהרבה מאד פרמטרים, כגון:
נשימה נכונה, טכניקת הפקת צליל, הגאה, מנעד, יציבות קולית, יצירת סגנון אישי, פיתוח שמיעה.
אם מורה X יגיד לך - "אין בעיה, אני אלמד אותך 3 חודשים ואתה תוכל לשיר במנעד גבוהה הרבה יותר" - זהו (בלשון המעטה) שקר. לכל אדם ישנו כלי נגינה טבעי וזהו גרון + 2 מיתרים.
כל זמר נולד עם מבנה אישי וישנם זמרים שהמבנה הגרוני שלהם יאפשר להם לשיר מאד גבוהה בעוד זמרים אחרים יכולים לשיר מאד נמוך.
פיתוח קול יכול במידת האפשר לשפר מנעד אך לא לשנות את הכלי הטבעי שלך באופן דרסתי.
יהיה זה רצוי לחזק את האלמנטים הקיימים ולא לנסות להשיג דבר שאינו קיים מלכתחילה.
לבחור מורה אשר משקף את המטרה
*
לדוגמה: אם אתה זמר בסגנון רוק (לסוגיו המגוונים) - אביב גפן, עברי לידר ועוד...
לא יהיה זה רצוי או הגיוני ללכת למורה פיתוח קול קלאסי.
אתה תגרום "נזק" אומנותי לקולך ולאיכות הביצוע הטבעי שלך.
אני אישית, כמפיק ומורה לפיתוח קול, יודע להעניק לתלמידים את אשר הם צריכים לפי יכולתם הטבעית וסגנון המוזיקה המשקפת אותם. ומצד שני, אני לא אלמד זמר המעוניין להיות זמר קלאסי, כי אני עצמי לא אחד שכזה ובנוסף, זו לא המומחיות שלי. גם נותן השירות צריך להיות אמין!
אני הגעתי למסקנה חשובה ביותר - להעניק לתלמיד השראה רבה תוך התעסקות מוזיקלית אמיתית באולפן תוך כדי למידה. היתרונות בלימוד זה מהווים אתגר, הנאה, התעסקות במוזיקה עצמה ופיתוח היצירה ולא רק לימוד תרגילים.
אם אתה באמת כשרוני, בחר מורה המשקף את הקו המוזיקלי שלך.
על תעשה חשבון לכמה שקלים אלא לאיכות המורה.
פיתוח שירה/קול זהו תהליך ולא קסם של חודש.
בהצלחה ובחירה מוצלחת.