פרוטולס Pro Tools 12

כל החידושים בגרסת פרוטולס Pro Tools 12>12.7


מאת: דודי תמיר | עדכון אחרון: 30/9/2019







Pro Tools 12

הקדמה:
לנוחיותכם מצורף בראש המאמר מצורף סרטון הדרכה אשר כולל את כל תוכן המאמר 1 על 1.
בנוסף, כל סעיף במאמר כולל את החלק הספציפי בסרטון אשר עוסק בו - פשוט ללחוץ ולצפות.

תוכנת Pro Tools מגיעה ב-2 גרסאות:

* Pro Tools
* Pro Tools HD
גרסת HD תומכת בחומרה היוקרתית של חברת AVID: כרטיסי HDX עם הממירים HD I/O.
חומרה/תוכנה זו מובילה בתעשיית המוזיקה/פוסט פרודקשיין והיא למעשה הסטנדרט בתעשייה המקצועית.

סרטון/מאמר זה עוסק בגרסת Pro Tools 12.
החלק הראשון של המאמר יעסוק בכל החידושים אשר היו קיימים עד היום רק בגרסת פרוטולס HD וכעת נוספו לגרסה הרגילה של התוכנה.
בהמשך הסרטון/מאמר אני אפרט את החידושים שנוספו ל-2 הגרסאות
.

מאמר זה עוסק עד לעדכון 12.4
צפייה וקריאה מהנה, דודי תמיר.

ניטור מתקדם Metering

  1. יכולת ניתור מתקדם של הערוצים בתכנה מאפשר:
    ניטור מתקדם Metering * גרפיקה גדולה וברורה
    * ניתור מתקדם ובחירה בין 17 סטנדרטים שונים בתעשייה
    * תצוגת וויסות הסאונד בערוצים - שליחות וערוצי Aux

    * לבחירה בין 17 הפורמטים השונים לחץ עם העכבר כפתור ימין על מד התצוגה.


    Sample Peak
    ברירת מחדל של התוכנה.
    סולם המדידה וזמן הדעיכה מחושב ב-שניות/db וכתוצאה מכך התוצאה מבחינת זמן הדעיכה איטי יותר בהשוואה לגרסאות ישנות יותר של Pro Tools.

    מד Sampel Peak הוא היחיד מבין המדדים אשר מיוצג על ידי 0 sample integration time וכתוצאה מכך - כל הפעילות הדינמית של אות דיגיטלי בתוכנה נמדד בכל רגע נתון.

    זהו אינו מדד אשר משקף את עוצמת האות אלא הנקודה הגבוהה ביותר של רגע בודד.

    Pro Tools Classic
    השיטה הישנה של פרוטולס למדידת אות

    Linear
    אותן תכונות המדידה של Sample Peak ובנוסף תצוגת מד Linear - קו מדידה רציף בסדר עולה.
    רזולוציית תצוגה גובהה. טווח התצוגה נא בין 0-40DB.

    Linear Extended
    אותו הדבר כמו Linear אך טווח התצוגה מורחב - 0-60DB.

    RMS
    מציג את עוצמת אות אודיו. R.M.S = ROOT MEAN SQUARE (בעברית, שורש ממוצע הריבועים).
    בנוסף, מוצגת נקודת ה-Sample Peak בו זמנית.
    זמן תגובה של מדד זה בתכנה הוא 300ms (זמן תגובה המאפשר מדידת עוצמה מדויקת ולא נקודת רגעית - Sample Peak)

    VU
    ראשי תיבות של Volume Unit.
    משמש לצורך מדידת אות אודיו במכשירים אנלוגיים. הוא נועד להציג רמת מתח של אותות חשמליים בדומה ל-RMS (מדד ממוצע של עוצמת גל קול).
    חיוו VU יגיב לאות מוזיקה קצבי באופן מאוד "אגרסיבי".
    עוצמה של 0VU בציוד הקלטה אנלוגי שווה ל: 18DBFS- בציוד דיגיטלי. ניתן להגדרה בתוכנה, אך זהו הסטנדרט.
    טווח התצוגה בתוכנה מינוס 20 עד 3DB+

    Digital VU
    אותה שיטת מדידה כמו VU אך עם סולם דיגיטלי מודרני.
    מינוס 60 עד 0DB

    Peak programme meter = PPM
    מבוסס לפי מדד Sample Peak אך עם טווח תצוגה וזמן שחרור שונה.

    * ניתן לבחור בין 5 תצוגות שונות של PPM:

    PPM Digital
    שימוש באירופה אסיה, שידורי רדיו ובנוסף, Avid System5 consoles זמן תגובה איטי הרבה יותר מ- Sample Peak ומדמה (פחות או יותר) את תגובת אוזן האדם לשינוי עוצמה.

    PPM BBC
    שימוש מסחרי באמצעי השידור באנגליה.
    BBC משתמש במרווחים של 4DB בין סימני תצוגת המדידה.

    PPM Nordic
    לפי שיטת מדידה סקנדינבית עם נקודת "TEST" לאורך גרף המדידה אשר מסמן את נקודת 0DBu.

    PPM EBU
    גרסה דומה ל- British PPM. מסומן ביחידות DB כאשר נקודת 0 מיוצגת על ידי האות T.

    PPM DIN
    משמש באמצעי השידור הגרמני.

    את שיטת המדידה הבאה המציא מהנדס הסאונד ואיש המאסטרינג הנודע Bob Katz.
    שיטה זו מבוססת על יחידת מדידה ראשית RMS ומדד משני Sample Peak.
    נקודת 0DB מיוצגת כ-מינוס 12 - 14 או 20 DB.
    מלבד נוחות משתמש, איכות הסאונד הכללי יהיה יותר טוב או "חם" ללא חשש מחוסר Headroom (טווח דינמי).
    המלצה חמה שלי - לעבוד עם שיטה זו תמיד!

    K-12
    מוזיקה לרדיו בסגנונות כגון: פופ, דאנס או מיינסטרים

    K-14
    ניתן להשתמש בפורמט זה אם אתם מעוניינים להפיק מוזיקה עם יותר מרווח דינמי.

    K-20
    עבור מוזיקה לסרטים, קלאסי, ג'אז. היכן שצריך מקסימום מרווח דינמי.

    VENUE Peak
    מדידה מבוססת Sample Peak אך מותאם לקונסולה VENUE (קונסולה דיגיטלית להופעות חיות של חברת AVID) מגיע עד +20DB

    VENUE RMS
    מדידה מבוססת RMS אך מותאם לקונסולה VENUE מגיע עד +20DB

    מד ויסות
    ניתן להגדיר היכן יופיע מד הוויסות:

    לחץ עם העכבר (כפתור ימין) ובחר מבין האפשרויות הבאות:
    * שליחות - Send
    * נקודת השחלה - Insert
    * ערוצי אודיו

    בנוסף, ניתן להגדיר איזה מעבד סאונד ישפיע על התצוגה:
    קומפרסור/לימטר או גייט/אקספנדר
    ניתן לשלב את כולם יחדיו או לתת עדיפות לאחד מהם.

ערוצי - VCA Masters

  1. VCA Masters הרבה משתמשים אינם יודעים או מודעים מדוע להשתמש בערוצי VCA Master ?.
    ניתן הרי להשתמש בערוץ AUX רגיל. ובכן, יש דמיון בין ערוץ AUX לבין VCA אך יחד אם זאת ישנם כמה הבדלים מהותיים אשר יעניקו לכם מהלך ביצוע מיקס מהיר וקל הרבה יותר.





    היתרונות לשימוש בערוצי VCA Masters:
    1 שליטה מלאה על קבוצות ערוצים במיקס באופן אפקטיבי הרבה יותר:

    א ניתן לשנות עוצמת ערוץ בודד בתוך קבוצה ללא השפעה על שאר הערוצים.
    ב כאשר נשנה את עוצמת ערוץ ה-VCA כל הערוצים בקבוצה יושפעו באופן יחסי.
    ג ניתן לאפס את עוצמת ערוץ VCA על ידי פקודת coalesce vca automation.

    לביצוע:
    לחץ עם צד ימין של העכבר על שם הערוץ ובחר בתפריט שנפתח: coalesce vca automation.

    2 להכניס קבוצת ערוצים למצב הקלטה או Input Monitoring (הכנה להקלטה).
    למצב Input Monitoring או הקלטה: לחץ Alt בשילוב לחיצה עם העכבר על Input Monitoring או record.

    3 כאשר מכניסים ערוץ AUX למצב Mute אנחנו עדיין נשמע את ההחזרים של שליחות האפקטים בערוצים.
    מצב זה לפעמים רצוי אך ברוב המקרים הוא מפריע למהלך העבודה התקין.

    4 אם תלחצו Solo על ערוץ Aux - אתם לא תשמעו את הערוצים המקושרים אלא אם הם במצב solo safe זהו אינו מצב נוח לעבודה שוטפת.
    כאשר תלחצו Solo על ערוץ VCA כל הערוצים בקבוצה ישמעו ללא בעיה.

    5 ערוצי VCA אינם צורכים כוח עיבוד מהמחשב.

    6 ביצוע אוטומציה בערוץ VCA יופיע בכל הערוצים המקושרים ולאחר מכן ניתן להחזיר את ערוץ ה-VCA למצב מאופס.
    לביצוע:
    לחץ עם צד ימין של העכבר על שם הערוץ ובחר: coalesce vca automation.
    בכל הערוצים המקושרים ניתן לשנות באופן פרטני (לאחר מכן) את האוטומציה שהוקלטה.

Disk Cache

  1. Disk Cache פקודת Disk Cache מאפשר לעבוד עם סשנים גדולים באופן מהיר ללא הודעות שגיאה.
    במקום שהתוכנה תקרא את כל נתוני הסשן מהכונן עצמו, פעולה זו מאפשרת להעלות את כל נתוני הקובץ לזיכרון מטמון בתוכנה תוך ניצול מריבי של זיכרון המחשב - אך פחות מ-4GB מהמקסימום במחשב, לדוגמא:

    אם יש לך במחשב 12GB זיכרון אתה יכול להגדיר מקסימום 8GB זיכרון לשימוש.
    על ידי כך, מהירות העריכה בתוכנה מתבצעת באופן בטוח ומהיר הרבה יותר.

    כיצד לשנות הגדרות Disk Cache
    לחץ: Setup > Playback Engine
    בלשונית Disk Cache בחר את כמות הזיכרון הרצוי.
    ברירת המחדל של Disk Cache הוא Normal.
    באילו מקרים מומלץ לעבוד עם פונקציה זו?
    1 אם אתה מקבל הודעות שגיאה הקשורות לרמת ביצוע בתוכנה, לדוגמא: disk too slow (-9073) DAE error

    2 אתה מעוניין לעבוד באופן מהיר יותר

    3 בזמן הקלטה מומלץ להגדיר Disk Cache למצב Normal לשיפור ה-Latency.
    * בנוסף להקטנת ה-buffer size

    בדיקת Disk Cache על ידי System Usage window
    Disk Cache חלון אשר מראה לנו את פרטי הזיכרון וכוח העיבוד של התכנה/מחשב.
    הנתיב לחלון זה - Window > system usage

    ישנן 2 פרמטרים בחלון זה אשר מראים נתונים עבור Disk Cache
    1 Disk Cache meter - מראה בכמה זיכרון מטמון התכנה משתמשת


    2 Memory Meter - מהי כמות המידע אשר התוכנה שומרת בזיכרון.
    כאשר המדד מראה 100% - התכנה השתמשה בכל הזיכרון.
    במקרה כזה:
    א אתה יכול להרחיב את כמות הזיכרון במחשב.
    ב להקטין את כמות הזיכרון בהגדרה של - Disk Cache

Input Monitoring on Audio Tracks

  1. Input Monitoring on Audio Tracks כאשר נלחץ על כפתור ההקלטה, כל עוד לא עברת למצב Play:
    * לא ישמע אות סאונד בערוץ הנבחר
    * לא יתאפשר לך לבצע בדיקת סאונד בערוצים בהם אתה מעוניין לבצע הקלטה.




    כפתור Input Monitoring (כאשר הוא לחוץ הכפתור נעשה ירוק) מאפשר:
    1 לא משנה אם אתה במצב השמעה, עצירה או הקלטה - ישמע אות סאונד.
    2 בדיקת סאונד לפני ביצוע הקלטה באופן הקל ביותר ומעבר בין ערוצים ללא מגבלה
    לא משנה אם אנחנו במצב: הקלטה, השמעה או עצירה.

    Pre and Post Fader Metering
    Pre and Post Fader Metering פרמטר זה נמצא בתוכנה בגרסאות קודמות, אך משתמשים רבים אינם יודעים על קיומו וחשיבותו המכרעת.

    אז תרשו לי להסביר:
    כאשר הפרמטר נמצא במצב Pre Fader Metering - אות הסאונד הוא הראשון במסלול הערוץ אחרי כל שאר הרכיבים:
    זחלן, Plug-in וכו'.
    במצב הקלטה חשוב לעבוד במצב זה על מנת שנדע מהי עוצמת הסאונד המדויקת אשר נכנסת לתוכנה.

    בזמן ביצוע עריכת סאונד, מיקס או מאסטרינג - חשוב לעבור למצב Post Fader Metering.
    כלומר, אות ה-אודיו יהיה אחרון בשרשרת הסאונד אחרי הזחלן, כניסות ה-Insert.
    כתוצאה מכך, מד עוצמת האות ישקף את המדד הנכון.

    לדוגמא:
    אם לאחר הקלטה מד הווליום מראה מינוס 24DBfs כאשר נבצע עריכת סאונד בערוץ, כגון:
    וויסות, Eq או הוספת אפקטים וכו' - אם נשאר במצב Pre Fader Metering לא נבחין בשינוי העוצמה במד הווליום וכתוצאה מכך נגיע ל-Clip. מצב שאסור להגיע אליו!

    אך אם תעבדו במצב Post Fader Metering מד הווליום ישקף את עוצמת הסאונד המדויקת כיוון שהוא נמצא בסוף שרשרת הסאונד. אם בכל זאת אתם מגיעים ל-Clip פשוט להנמיך את הזחלן.

AFL and PFL Solo Modes

  1. AFL and PFL Solo Modes האופן הרגיל לבודד ערוץ הוא על ידי כפתור ה-Solo נקרא מצב Solo In Place - SIP.
    מצב זה משתיק את כל הערוצים האחרים והערוץ הנבחר נשמע. כל משתמש מתחיל מכיר זאת.

    אבל, ישנם מקרים בהם נרצה להתנהל אחרת, לדוגמא:
    המפיק ירצה לבודד ערוץ (או ערוצים) במהלך הקלטה/הופעה חיה עם קבוצת נגנים, אך יחד אם זאת, הוא לא רוצה להפריע להם. מערבלי הסאונד המקצועיים בהופעות חיות כוללות קומבינציה של AFL and PFL Solo Modes

    Pre Fade Listen - PFL
    עוצמת הערוץ אינה מושפעת ממד הזחלן.
    After Fade Listen - AFL
    עוצמת הערוץ מושפעת ממד הזחלן.

    במצב זה: כאשר נלחץ על כפתור ה-Solo הסאונד ישלח ליציאה נפרדת, רמקולים או אוזניות.
    הרמקולים הראשיים והאוזניות של הנגנים אינם יושפעו כלל.

    ניתן לבחור בין AFL/PFL על ידי כניסה בתוכנה ל- Options > Solo Mode.
    מצב זה (AFL and PFL Solo Modes) מצריך יציאת אות נפרדת:
    לביצוע
    צריך להיכנס לנתיב הבא: I/O > Setup ושם לבחור יציאה נפרדת עבור אות AFL/PFL.
    כיוון שסרטון זה לא נעשה עם מערכת הסאונד של האולפן עצמו: Pro Tools HDX
    אלא עם כרטיס קול פשוט אשר כולל כניסה ויציאה אחת בלבד - אין לי אפשרות לבחור יציאה נפרדת, לכן אני בוחר לא לשלוח את נתיב AFL/PFL לשום יציאה.

    חשוב מאוד לבחור יציאה נפרדת, אחרת אות הסאונד יופיע ביציאה המרכזית.

Copy to Sends command

  1. Copy to Sends command פקודה זו מאפשרת העתקת אוטומציה או כל נתוני הערוץ לנקודת השליחה - insert.
    דרך ביצוע פעולה זו:
    בחר ערוץ מסוים על ידי לחיצה עליו.
    לחץ על הנתיב הבא: Edit > Copy to Send
    קיצור דרך: Ctrl + alt + H


    לאחר מכן, יפתח חלון בו תוכל להגדיר אילו הגדרות בערוץ תרצה להעתיק לנקודת השליחה (Send)
    * כל נתוני האוטומציה
    * Volume
    * Pan
    * Mute
    * לאיזו שליחה תרצה להעתיק: a עד j או כולם יחדיו.

פרוטולס 12 ופרוטולס HD עדכונים חדשים ל-2 הגרסאות


Session Metadata Inspector

  1. Session Metadata Inspector תצוגת פרמטרים חשובים של הקובץ - חלקם ניתנים לשינוי וחלקם לתצוגה בלבד.
    נתיב הפקודה - Window > Metadata Inspector





    ניתן להכניס את הפרמטרים הבאים:
    שם הקובץ - לתצוגה בלבד
    כותרת - ניתן לעריכה
    שם האמן - ניתן לעריכה
    קרדיט - ניתן לעריכה
    Sample Rate - תצוגה בלבד
    Bit Depth - תצוגה בלבד
    כתובת - ניתן לעריכה
    זמן ושעה של יצירת הקובץ - תצוגה בלבד
    התאריך והשעה בו בוצע שינוי בקובץ - תצוגה בלבד
    מהירות, BPM - תצוגה בלבד



Track Freeze | Commit | Offline Bounce

  1. שלוש פקודות אלו באותה קבוצה משום שהם קשורים אחד לשני.
    פקודת Offline Bounce נמצאת כבר מאז פרוטולס 11 אך למען הסדר הטוב אני מוסיף אותה למאמר הזה.

    המשותף ל-3 הפקודות הנ"ל:
    * שחרור כוח עיבוד מהמחשב לצורך המשך עבודה רצופה ומהירה בתוכנה.
    * העברת קבצי התוכנה למשתמש אחר להמשך עבודה באופן מהיר וקל.
    * קיזוז זמן ההמרה של הקבצים באופן מאוד משמעותי לעומת המרה/הקלטה בתזמון 1:1.

    Track Commit
    Track Commit פקודת Track Commit מבצעת המרה או רינדור בתוכנה באופן מהיר ופשוט.
    פעולה זו ניתנת לביצוע בערוצים הבאים:
    .Instrument - Aux Input - Midi - Audio Tracks
    לאחר ביצוע פקודת Commit נוצר באופן אוטומטי ערוץ אודיו חדש ובו מופיע ה-Clip באותו מיקום לאורך ה-Time Line בו היה ה-Clip בערוץ הקודם.

    * ערוצי midi חייבים להיות מקושרים לערוץ Instrument אשר מכיל כלי וירטואלי בתוכו לצורך ביצוע פעולה זו.

    אופן ביצוע פעולת Track Commit:
    1 בחר בתפריט Track > Commit.
    2 לחיצה עם צד ימין של העכבר על ערוץ נבחר ובחר Commit.
    חלון ה-Commit יפתח ושם ניתן לבחור את הפרמטרים לשינוי.
    ניתן לבחור חלק ספציפי בערוץ (Clip) לביצוע Commit או כל הערוץ או כל הערוצים יחדיו.
    ניתן לבצע איחוד לכל הקבצים בערוץ - Consolidate

    ניתן לבחור רינדור של הפעולות הבאות:
    * ווליום, השתקה, צידוד.
    * להעתיק שליחות או שיוך לקבוצות (Groups).
    * לקבוע האם הערוץ החדש יווצר מיד אחרי ערוץ המקור.

    לבסוף, ניתן לקבוע מה יהיה "גורלו" של ערוץ המקור:
    * להחביא אותו ולהפוך אותו כבוי
    * כבוי
    * למחוק אותו
    * להשאיר כמו שהוא

    בצד שמאל למטה ישנו כפתור offline - חשוב לסמן אותו v.
    כך הפעולה תעשה מהר מאוד - אחרת זמן ההמרה יהיה 1:1.

    Commit up to this insert
    Track Freeze אם הכנסנו בנקודת ההשחלה - insert חמישה אפקטים (לצורך ההדגמה) ניתן לבחור את כמות ה-Plug-in אשר יעברו המרה לערוץ החדש. Plug-in אשר לא נבחרו יופיעו בערוץ החדש בדיוק באותו האופן בו הם היו בערוץ המקור, כולל העתקה של פעולות אוטומציה.




    לביצוע פעולה זו:
    לחץ עם העכבר צד ימין על ה- plug-in לפני אחרון אותו תרצה לכלול ואז יפתח חלון ה- Commit.
    עכשיו יש לאשר את כל הסעיפים לפי הצורך וללחוץ OK.

    * טיפים
    ניתן בקלות לבצע המרה ליציאות מרובות מכלי ווירטואלי על ידי בחירה של כל הערוצים אותם הגדרנו ליציאה נפרדת.
    מעולה לשימוש עם תופים ווירטואליים.

    שיטה נוספת ומהירה מאוד:
    לחיצה על קובץ מידי בערוץ Instrument track וגרירה לערוץ אודיו.
    באופן קל ומהיר אנו נקבל קובץ אודיו לאחר המרה.
    ערוץ Instrument track stereo לערוץ אודיו stereo.
    ערוץ Instrument track mono לערוץ אודיו mono.


    Track Freeze
    Track Freeze פעולה זו נועדה לשחרר כוח עיבוד מהמחשב שלכם ולהבטיח עבודה רציפה בטוחה ומהירה בתוכנה.
    פעולת Track Freeze מבצעת "הקפאה" של ערוצי אודיו, AUX או ערוצים עם כלים וירטואליים.
    ניתן להבחין בערוץ או plug-in אשר עברו פעולה זו על ידי הופעתם בצבע אפור.




    * שלוש אפשרויות לביצוע פעולת Track Freeze:
    1 בחר בתפריט Track > Freeze
    2. לחץ עם צד ימין של העכבר על הערוץ ובחר Freeze
    3 לחיצה על הריבוע הקטן בערוץ (ממש מעל כפתור ה- tick/sample based).

    ניתן לשחרר כל סוג ערוץ ממצב Freeze בחזרה למצב רגיל על ידי פקודת unfreeze.
    ניתן לעשות זאת בדיוק באותן 3 דרכים כפי שתואר למעלה.

    * הערות:
    1 ערוץ שבוצע בו פעולת Freeze אינו מאפשר פעולות עריכה מלבד שינוי ווליום או צידוד.
    ניתן להכניס Plug-in בערוץ שנמצא במצב Freeze ולהמשיך לעבד את הסאונד.

    2 כאשר מבצעים Freeze בערוץ Instrument קובץ ה-midi בערוץ יהפוך לקובץ wav ויראה אפור.

    3 ניתן לבצע Freeze של ערוץ Instrument עם כלי וירטואלי אשר מחובר ליציאות מרובות, לדוגמה:
    ערוצי תופים - כל הערוצים הנבחרים יופיעו עם קובץ wav אפור.

    4 ניתן לבצע Freeze עד נקודת השחלה (insert) מסוימת ועל ידי כך להשאיר plug-in ספציפי להמשך עבודה בערוץ.

    * לביצוע:
    נניח שיש לך 5 Plug-in בערוץ ואתה מעוניין לבצע Freeze לשלושת הראשונים.
    לחץ על העכבר כפתור צד ימין ב-insert מספר 3 ובתפריט שנפתח בחר:
    Freeze up to this insert

    5 ניתן להקפיא ערוצי AUX בדיוק באותה דרך.
    אתם תבחינו בערוץ ה-AUX ב-Clip אפור ממש כמו בערוץ אודיו רגיל שעבר פעולת Freeze.


    Offline Bounce
    Offline Bounce עיקר פעולת Offline Bounce מיועדת לייצוא קבצים לפי פורמט נבחר במהירות וקלות דרך הערוצים/יציאות הבאות:
    Master Fader | Instrument | Aux Input | Audio Tracks

    פעולת Offline Bounce מבצעת רינדור לכל נתוני הערוץ כולל אוטומציה.
    כאשר קבוצת ערוצים נשלחת לאותה יציאה אשר נבחרת לביצוע Offline Bounce יתקבל קובץ אחד הכולל את כל הערוצים המקושרים.


    * לביצוע Offline Bounce:
    לחץ עם הצד ימין של העכבר על כפתור היציאה ובחר Bounce.
    לאחר מכן יפתח חלון בו ניתן לבחור:

    * ניתן להשאיר את היציאה הנבחרת או לשנות אותה.
    * סוג הקובץ שיתקבל לאחר המרה mp3-wave-aiff.
    * ניתן לסמן v כך שיתקבל קובץ mp3 בנוסף לקובץ אחר.
    * בחירת סוג הערוץ: Intrerveaved | mono | multiple mono.
    * BIT DEPTH - עומק הסיביות.
    * SAMPLE RATE - תדירות הדגימה.
    * אם אתה רוצה לייבא את הקובץ לתוכנה לאחר פעולה זו לחץ V בלשונית import after bounce.
    * אתה יכול להעניק שם אחר לקובץ או להשאיר את אותו השם.
    * יש לסמן V בלשונית offline אשר נמצאת בצד שמאל למטה.
    * בחר את נתיב הקובץ - Directory.

    לסיום - לחץ bounce.
    פעולת ההמרה תתבצע באופן מהיר מאוד.
    אם לשונית זו לא תסומן מהירות ההמרה תימשך 1:1 כמו קובץ המקור.

    אז בואו נסכם את שלושת הפקודות:

    * Freeze Track
    נועד לשחרר עומס מהמחשב שלכם על ידי "הקפאה" זמנית של הערוצים.
    שליחת סשן שלם למפיק אחר שאין ברשותו את אותם הכלים הווירטואליים/אפקטים להמשך עבודה.
    לאחר מכן ניתן בקלות לשחרר בחזרה את הערוצים ללא שום בעיה.

    * Track Commit
    מאפשר המרה מהירה וקלה של ערוצים נבחרים עם כל נתוני הערוץ + plug-in ואוטומציה.
    כתוצאה מכך: אתם משחררים כוח עיבוד מהמחשב וממשיכים לעבוד ולערוך את קבצי ה-wav בתוכנה.

    * Offline Bounce
    קידוד מהיר מאוד של החומרים בתכנה לפורמט נבחר עבור ייצוא או (במקרים מסוימים) לייבוא חזרה לתוכנה להמשך עבודה.

Fade Presets / Batch Fades

  1. Fade Presets / Batch Fades ביצוע דעיכה (Fade) זהו אחד הפרמטרים הבסיסיים בעת ביצוע Mix.
    פעולה זו יכולה להיות קשה כאשר עורכים עשרות או מאות קטעים/ערוצים.





    פעולת - Fade Presets
    ניתן לשמור Presets ולהשתמש בהם באופן מהיר וקל.
    לפתיחת חלון עריכת ה-Fade לחץ control+F במקלדת.
    על מנת לשמר Presets חדש: לחיצה עם העכבר על מספר 1 עד5 ובנוסף ללחוץ על control במקלדת.

    פעולת - Batch Fades
    נניח שיש לכם Clip (קובץ wav בערוץ) עם חיתוכים רבים לאורכו.
    תסמנו את כל ה-Clip ואז לחצו control+F עבור פתיחת חלון Batch Fades.
    החידוש בגרסה זו: אתם יכולים לערוך Fade לכל אחד מהקטעים:
    fade in | fade out | crossfade

    לאחר מכן נלחץ OK וסיימנו את הכל במהלך אחד!

Clip Transparency

  1. Clip Transparency כאשר נבצע הזזה של קבצי wave או midi בתוכנה ניתן לראות צללית של האובייקט ממש בתהליך העריכה.
    על ידי כך אנו נדע בקלות היכן להניח ב-Timeline את ה-Clip (קטע wave או midi בערוץ).

    פקודה זו מופיע כברירת מחדל בתוכנה.
    נתיב הפקודה - View > Clip > Transparency.


    * הערות:
    ביצוע Fades בחלון העריכה (edit window) בעזרת ה-Smart Tool יראה את השינוי בקובץ ה-Wave בזמן אמת.

    כאשר מתבצעת עריכה במצב Elastic Audio הצללית תראה כאשר הערוץ נמצא במצב Tick Based.
    קובץ הwave מתעדכן און-ליין יחד עם שינוי המהירות.

Access bonus plug-ins

  1. Access bonus plug-ins יחד עם כל העדכונים אתם מקבלים חבילת בונוס של 17 plug-in איכותיים מאוד.
    וכל זאת בנוסף לרשימה ארוכה של plug-in וכלים וירטואליים מגרסה קודמת.





    גרסת HD כוללת גם את חבילת ה-PRO המעולה - מומלץ מאוד!
    Pro Compressor
    Pro Expander
    Pro Limiter
    Pro Multiband Dynamics
    Pro Subharmonic
    Reverb One
    ReVibe II
    Space

    * ניתן לכתוב על כל אחד מהם מאמר ארוך מאוד, אך זה יעשה בפעם אחרת.

    בשונה מהעדכונים הקודמים חברת אויד מאפשרת לך לרכוש את התוכנה או לשכור אותה במחיר של €27,67 לחודש (נכון לזמן הכנת סרטון זה).
    כל עוד את משלמים את התשלום החודשי את יכולים להשתמש בתוכנה ובכל חבילת הבונוס plug-in ובנוסף, לקבל תמיכה מהחברה ועדכונים שוטפים של התכנה.

    ממליץ לכם מאוד לנסות. לרכישה או השכרה לחצו כאן - השכרה של התוכנה AVID

Cloud Collaboration

  1. Access bonus plug-ins Cloud Collaboration - שיתוף קבצים בענן. אחד החידושים המדהימים של החברה. כעט ניתן להתחבר "לענן" ובעזרת חשבון משתמש אתה יכול להתחבר למשתמש אחר מכל מקום בעולם.
    לדוגמא: אתה מעוניין להקליט תופים באולפן מסויים בארה"ב. אתה פשוט מתחבר לשם משתמש שלו דרך התוכנה ובקלות הוא יכול לראות ולעבוד על הסשן שלך אצלו באולפן.





    לאחר שהוא סיים להקליט את ערוצי התופים, הוא שולח לך את הערוצים ישירות דרך הענן והם מיד מופיעים בסשן שלך.
    מכאן והלאה, אתה יכול רק להפעיל את הדימיון לשימוש בפונקציה זו.
    לחץ על סרטון ההדגמה בסעיף זה - מומלץ.

PRO TOOLS 12.6

  1. Access bonus plug-ins Apply Real-Time Effects To Clips (Pro Tools HD Only)
    פונקציה אשר חיכו לה זמן רב. משתמשי גרסת פרוטולס HD יכולים להוסיף EQ או עיבוד דינמי בזמן אמת לחלקים מתוך clip או קבוצה. ניתן להעניק הגדרות שונות לכל חלק נבחר בערוץ ללא צורך בשימוש בתוספי AudioSuite.




    Dedicated Plugin


צור קשר דרך כפתור הווצאפ באתר

מוזמנים לשתף




דודי תמיר

image name
מפיק מוזיקלי, מרצה לסאונד והפקה.למד ב-Berklee college of music.

מוזמנים לקרוא מאמרים מקצועיים שלי במגוון תחומי המדיה לאמנים ואנשי סאונד 👈 לכל המאמרים >> >>


עוד כתבות שיעניינו אותך



עמוד הבית



לימודי סאונד אונליין הראשון והמקצועי בישראל
 לימודי צילום ועריכת וידאו אונליין המקצועי בישראל


עמוד הבית של האולפן