הגיע הרגע הגדול, אתם במהלך עבודה על האלבום הראשון שלכם עם מפיק מוזיקלי ובום, פתאום בלי התראה מוקדמת
כל מה שהיה נראה מרגש נעשה שחור. אתם בדיכאון והמפיק יוצא מדעתו...
יחסים שהחלו כזוג "אוהבים" נהיו כזוג יריבים, מכירים את זה?
אז מי האשם בכך: הזמר או המפיק או אולי 2 הצדדים?
קבלו את 10 כללי הברזל - כיצד למצוא "אהבה" בין זמר למפיק מוזיקלי?
לאחר שנים של עבודה עם זמרים, אני יכול להגיד שחוויתי הכל מהכל ואנוכי מרגיש בשל להוציא את התובנות שלי על הדף ולעזור לזמרים ומפיקים בתחילת הדרך
והאמת, גם בשעה שאני כותב מאמר חשוב זה אני מוסיף לעצמי עוד תובנות בנושא.
* חשוב להבהיר - המאמר נועד (בעיקר) לזמרים ללא ניסיון קודם בהפקת אלבום ומצידו השני של המתרס למפיקים צעירים שעדיין לא התנסו דיו בתהליך ההפקה - אחרי הכל, אין חכם כבעל ניסיון…
אהבה בין מפיק לאמן, מה הקשר?
ובכן, יחסים אפקטיביים בין זמר למפיק משול (מבחינתי) ליחסי "אהבה", מלבד פרט אחד - משיכה!את זה נוציא מהמשוואה. מעבר לכך, כל המרכיבים האחרים חשוב מאוד שיהיו שם:
כימיה מעולה, סובלנות, חברות, פרגון והערכה, אמון מוחלט ואת המשיכה נחליף במקצועיות.
ועל זה נאמר - "מוזיקה עושים באהבה או לא עושים בכלל".
סדר הופעת 10 כללי הברזל נכתבו לפי סדר כרונולוגי של תהליך הפקה מוזיקלית ככל שניתן.
מאמר זה נכתב בלשון זכר אך הוא מתכוון לשני המינים.
קריאה מהנה ומועילה ואם אהבתם שתפו שגם אחרים ילמדו...
לנוחיותכם מפרט מעבר מהיר לכל כלל ברזל במאמר:
1
שתי הצדדים חייבים להיות מקצועיים בתחומם
2
לבצע פגישת אבחון אפקטיבית ל-2 הצדדים
3
עדיין אין חתונה, מהססים? זה הפתרון האולטימטיבי
4
אסור להרגיש את שעון החול אוזל...זמן שווה איכות!
5
מרגע "החתונה" תנו אמון מוחלט במפיק!
6
ארבע פרמטרים חשובים מאוד בתחילת התהליך
7
תשאירו את "היועצים" שלכם מחוץ לתמונה
8
על תהיו מבוהלים ותקיפים בטון הדיבור!
9
אתם דוברים ב-2 "שפות" שונות, מה עושים?
10
רפרנס - הוא אחד הכלים החשובים ל-2 הצדדים
שתי הצדדים חייבים להיות מקצועיים בתחומם
שתי הצדדים, זמר/מפיק מוזיקלי - כל אחד מהם חייב להיות איכותי ומקצועי בתחומו!
אז לפני שאתם "מתחתנים"...קבלו כמה טיפים חשובים שאתם אמורים לוודא
טיפים לזמר - כיצד למצוא מפיק מוזיקלי מקצועי אשר אתה מחובר אליו?
1 וודאו כי עיסוקו של המפיק הוא 100% עיסוקו ואני אפרט:
אתם לא רוצים להקליט אצל "מפיק" שלמעשה הוא DJ באירועים בלילה ומקליט שירי בת מצווה ביום ולמרות זאת הוא מכנה את עצמו מפיק מוזיקלי מקצועי...
* נתון זה קל מאוד לבדיקה:
אתר האינטרנט של המפיק + רשתות חברתיות יעניקו לכם תשובה לשאלה זו ועוד שפע של מידע חשוב אודות המפיק + אולפן הקלטות שברשותו (לפחות בשלב הראשון) והאם כדאי בכלל ליצור איתו קשר.
2 תשמעו את עבודותיו ותשוו אותם להקלטות מסחריות.
במקרה שלנו, במידה ואתם ללא שום ידע וניסיון בהפקה נשאלת השאלה:
כיצד ניתן לדעת מהיא הפקה מקצועית? וחשוב לעשות הבדלה בין הפקה איכותית לבין חוסר חיבור לזמר וכו'
למשל: אני לא אוהב את סגנון השירה של ריטה באלבומים הראשונים שלה - אין זה אומר שההפקה אינה מקצועית.
3 ישנם עוד מספר פרמטרים חשובים, כגון:
איכות ציוד האולפן - כיצד לדעת לאבחן ציוד איכותי לעומת ציוד חובבני?
התאמת האולפן לצרכים של ההפקה, למשל, כמות כלי הנגינה ואופן ההקלטה שלהם, איכות הנגנים וכו'. את זאת ועוד ניתן לקרוא כאן באתר בשלל מאמרים שלי.
* טיפים למפיק - כיצד לאבחן את האמן בשלב מקדים?
תפקידו של המפיק לזהות כבר בשלב הראשוני האם יש חומר גלם שניתן ליצור ממנו אמנות!
נכון, ניתן לקבוע פגישה היכרות ולבצע בדיקה מקיפה (ראו כלל ברזל 2 במאמר) אבל בואו נפיק מהטכנולוגיה את המיטב למעננו - פשוט לבקש מהזמר לשלוח הקלטה אותנטית שלו דרך הווצאפ.
ניתן לקבל מידע עצום כאשר אני שומע זמר שר עם גיטרה/פסנתר או ואפילו כלל ללא ליווי בהקלטה פשוטה. הסאונד אינו חשוב בשלב זה אלה להקשיב לחומר הגלם.
בנוסף לכל זאת, זה חוסך זמן יקר ומאפשר לי להתעסק עם אמנים פוטנציאלים.
במידה ואני מזהה חומר גלם טוב, אני עובר לשלב הבא, ואם ויש לי ספקות, אני אבדוק אותן כנ"ל בפגישה.
***אבל - אם אני חושב שאין לי כל עניין, אני מסביר בנימוס וכנות מדוע לא כדאי לבחור/ה להיכנס לעסק הזה.
אולי הוא יקבל זאת בכעס או אכזבה, אבל אני עשיתי את המוטל עליי כמפיק מקצועי.
במידה והוא האמין לי, חסכתי לו כסף, עצבים ואכזבה הרבה יותר גדולה בעתיד. אני אישית יצאתי צדיק - אין הרגשה טובה מכך...
*** ודבר אחרון וחשוב לא פחות - כסף:
אין לכם תקציב להפקה מקצועית באמת? אז תעשו לעצמכם טובה, אל תנסו לעשות קומבינות באולפנים שמציעים לכם שירים "על המשקל" כאילו זה היה מבצע של ירקות בשוק! מה שעולה שקל שווה שקל.
לא לצפות לקבל את מה שהדמיון שלכם מפנטז, אחר כך תבואו בטענות רק לעצמכם...
ואם אתם שואלים - מהו מחיר הגיוני להפקת אלבום או סינגל מקצועי באמת ? תלחצו על הלינק ותקראו מאמר נרחב שלי בנושא הנ"ל.
לסיכום כלל ברזל 1:
לעבוד על אלבום במצב שאחד הצדדים אינו איכותי במקצועו, התוצאה תהיה ידועה מראש!
זו הזדמנות פז שלכם לצאת מהעניין ברוגע ללא שום בעיה ובנוסף, לצאת צדיקים.
לבצע פגישת אבחון אפקטיבית ל-2 הצדדים
בדרך כלל, הלקוח בוחר את נותן השירות, אך במקרה שלנו המצב שונה.
הפקת אלבום מקצועי אינה משולה לתיקון מכונת כביסה או קניית מחשב…
מדובר בעבודה אינטנסיבית אשר 2 הצדדים נמצאים באינטראקציה מתמדת ומטבע הדברים, במידה ואין התאמה והתנהלות נכונה הכל יתפוצץ מהר מאוד או בשלב מאוחר יותר.
לי אישית, יש את האפשרות והניסיון לבחור עם מי אני עובד וזה הבדל עצום!
חובה לקבוע פגישת היכרות איכותית עבור 2 הצדדים. לפעמים זו פגישה של שעה, שעתיים ויותר. היא תעניק לכל 1 מהצדדים מידע חשוב מאוד.
עדיף "לבזבז" שעתיים/שלוש מאשר ששניכם תפסידו...
טיפים לזמר במהלך פגישת היכרות עם המפיק:
1 לנסות לזהות אם אתם מתחברים לאישיות של המפיק? "תקשיבו לבטן שלכם"
לא להמעיט לרגע אחד מחשיבות חיבור הנפש בין 2 הצדדים אין לכם מושג כמה נתון זה חשוב!
זוכרים את כותרת המאמר? - כיצד למצוא "אהבה" בין זמר למפיק מוזיקלי...
2 האם בפגישה 1 על 1 התחושה שלכם שהוא באמת רציני, מנוסה ומקצועי?
אם בדקתם את המפיק לפי כלל ברזל 1 ובדיקה זו נעשתה נכון, אני מקווה שאכן הגעתם לבעל מקצוע איכותי - מכאן זאת החלטה שלכם לקבוע באיזו מידה הוא אכן כזה.
3 האם יש אנרגיה טובה באולפן ושעה או שעתיים עוברות מהר בעניין והנאה?
אתם אמורים לשהות באולפן תקופה משמעותית ויהיה רצוי מאוד שתהנו כל פעם מחדש.
4 במידה והמפיק אינו מנוסה דיו וכתוצאה מכך גם פרנסתו אינה בשמיים.
בשביל כסף, הוא יגיד לך שאתה "זמר ענק שעדיין לא נמצא עוד אחד כמוך בתעשייה"...
בדיוק כמו "סוכנות דוגמנים בשקל" מי לא אוהב לקבל מחמאות…? רק חשוב שיהיה להם כיסוי!
לא פעם ולא פעמיים הייתי ב-סיטואציה שכזו ולאחר שהסברתי לזמר/ת שהם ללא שום כישרון שאני יכול להפוך אותו (אפילו עם עבודה קשה) למוצר איכותי, הרגשתי שאני נאמן למקצוע, לאדם שיושב מולי ובאופן כללי אתה מרגיש שיצאת צדיק ולזה, אין מחיר.
***הערה:
אם אין לכם ביטחון בכישרון השירה שלכם ואתם לא בוטחים בדעה של המפיק לגביכם, נסו לחשוב מה אמרו לכם אנשים ששמעו אתכם לאורך הזמן? חוכמת ההמונים תמיד מנצחת ופעמים רבות יותר מכל מומחה!
טיפים למפיק במהלך פגישת היכרות עם זמר:
1 לבדוק את איכות השירה של הזמר תוך כדי ירידה לפרטים.
2 לזהות את סגנונו הטבעי של הזמר ולהבין לאיזה ז'אנר ניתן לשייך אותו?
3 לוודא שהכיוון המוזיקלי אותו רוצה הזמר לבצע בהפקה תואם את סגנון השירה הטבעי שלו. למשל, זמרת עם קול קסום ועדין מעוניינת לבצע אלבום בסגנון רוק כבד… או זמר ששר מדהים אבל אינו יודע לסלסל מעוניין להפיק אלבום בסגנון מזרחי….
*במידה והאמן אינו מודע לקולו מבחינה סגנונית (מה שיכול להתרחש אצל זמרים בתחילת הדרך) תפקידו של המפיק לא להיות "נחמד" בשביל הכסף, אלא נאמן לעצמו למקצועו ולזמר!
4 לשוחח רבות ולנסות להבין מי יושב מולי מבחינת אישיות?
אתם אמורים לעבוד כמה חודשים יחדיו ורצוי מאוד לאבחן את רמת החיבור הנפשי!
אומרים שאלוהים נמצא בפרטים הקטנים. שיחה של שעתיים/שלוש עם אדם יכולה לתת לי מענה לאישיות האדם שיושב מולי ואני תמיד מדמיין אותו בשלבים לאורך ההפקה כולה. בדיוק כמו שלא כל בחורה יפה יכולה להתאים לי לבת זוג לחיים.
***אתם בוודאי מכירים את הסטטיסטיקה לגבי אחוז הגירושים. ככל שתהיו מנוסים ובעלי אינטליגנציה רגשית גבוהה ותתנו חשיבות לפרטים הקטנים לגבי האדם שנמצא מולכם:
אופן ההתבטאות שלו, שפת הגוף שלו, מידע אודות חייו האישיים, סיפורים שהוא מספר לכם ועוד...
כך יהיו לכם הכלים להחליט אם זה מתאים או רצוי לצאת מהתמונה.
בדיוק כמו בדייט ראשון - אנחנו לא רואים דברים אשר יצוצו רק לאחר תקופה. תנסו להקשיב כמה שיותר "לבטן" שלכם, את זה לא לומדים באוניברסיטה אלא ניסיון חיים ו-אינטואיציה חזקה מאוד.
***לסיכום כלל ברזל 2:
אם הכל מרגיש מעולה, אתם יכולים להכריז על "החתונה" ולקפוץ לכלל ברזל 4.
ואם אתם מרגישים יחסית טוב, אבל ישנו חשש מסוים אבל לא מעוניינים להיפרד…תעברו לכלל ברזל 3.
עדיין אין חתונה, מהססים? זה הפתרון האולטימטיבי!
אם לאחר פגישת היכרות (עדיין) יש ספק מסוים, אבל ההרגשה באופן ככלי טובה אני ממליץ על הקלטת סינגל 1 בלבד בשלב זה! *עדיף "ציפור אחת ביד מאשר 10 על העץ".
כבר נתקלתי בזמרים שרק לאחר שהם הקליטו אלבום שלם, רק בסוף התהליך, הם הבינו שזה לא זה.
*אתם בטח שואלים כיצד זה יכול להתרחש?
ובכן, כאשר אתה לא מודע לתהליך והמפיק אינו מתנהל באופן כנה או שהוא אינו איכותי, הכל יכול לקרות, ואני אתן דוגמא ממש קטנה מתוך 1000 התרחשויות במציאות.
ישנו משפט באנגלית שאומר:
We Fix It When We Mix It
הכוונה של משפט זה: כאשר נגיע לשלב המיקס כבר "נסדר" את זה…
*הזמר מבחינתו מאמין שכך אכן יהיה, אבל שום תהליך מיקס לא יכול לתקן עיבוד רע או נגינה לא איכותית ועוד שלל דברים שאמורים להיות 100% איכותיים לפני ביצוע מיקס.
בנוסף להיותי מפיק אני גם מלמד סאונד והפקה מוזיקלית.
אחד הדברים החשובים שאני מסביר ב-קורס מיקס מקצועי
הוא: 70% מאיכות המיקס יקבע מראש לפי איכות ההפקה!
אם בסיום העבודה על סינגל 1 הכל מעולה מכל הבחינות ומספק את 2 הצדדים, (ברכות) ניתן להביא את הרב ולחתן את הזוג ונגיד מזל טוב ואמן.
עד עכשיו זה היה "סטוץ" כעת הזמן לדבר האמיתי ולכן, זוגיות צריך לדעת לשמר, אז בואו נמשיך ונעבור לכלל מספר 4.
אסור להרגיש את שעון החול אוזל...זמן שווה איכות!
אחד הסעיפים החשובים ביותר בהסכם הפקת אלבום הוא - זמן!
במידה והתשלום נקבע לפי שעה תוודאו טוב טוב:
1 שאתם לא מגדירים סכום X ובמידה ושעות העבודה חורגות ממה שאתם תכננתם זה אומר שאתם מתפשרים על איכות העבודה!
2 אני שמעתי (וממשיך לשמוע לצערי) על אופן עבודה כזה:
מצדו של המפיק - עבור כל שיר אנחנו נקדיש 10 שעות עבודה.
או מצדו של האמן - יש לי תקציב של 10 שעות לכל שיר…
ובכן, תזמינו אותי לטקס הקבורה של האלבום!
*אבסורד כזה יכול להתרחש רק ב-2 מצבים:
1 המפיק מזלזל בזמר או שאין לו אפשרות לדרוש את מה שצריך…
2 הזמר אינו מבין את משמעות המושג הפקה מוזיקלית ומה זה דורש.
אם שתי הצדדים משתפים פעולה בחלטורה, אז הגירושים זה רק עניין של זמן.
סתם בשביל לסדר לכם את החשיבה, תהליך ביצוע מיקס בלבד יכול לקחת יומיים מלאים ולפעמים כאשר רוצים לבצע גרסאות שונות הזמן גדול הרבה יותר…
*ואז נשאלת השאלה - מדוע בכלל המפיק מציע כזה דבר? פשוט מאוד:
הוא יודע שהאמן ללא ניסיון והוא לא ישקיע את הסכום ההגיוני להפקה מקצועית באמת…
הפתרון הפשוט מבחינתו יהיה - להרוויח סכום כסף מהיר עבור יום עבודה אחד בלבד ואחר כך שהאמן ישבור את הראש. קשה לי להבין מה מרוויח מכך המפיק? אחרי הכל השם שלו חשוב לא פחות…
פתרון מספר 1 לבעית זמן אולפן:
1 אתם משלמים בדיוק מה שמבקשים מכם ולא מתחילים לריב ולספור שעות וזה כולל השעות בהם המפיק עובד לבדו + זמן נגינה, שירה + ביצוע מיקס + המאסטרינג.
הפתרון המנצח שלי לבעית הזמן:
המחיר גלובלי ללא הגבלת שעות עבודה כולל הכל:
הפקה, הקלטה | נגינה | עיבוד | הפקת שירה | מיקס, מאסטרינג | כולל זמן מנוחה ושיחות.
* אין לכם מושג כמה זה חשוב בתהליך ההפקה.
אני אישית מאפשר תהליך הפקה שכזה רק למי שבדקתי אותו לפי כל כללי הברזל במאמר חשוב זה!
אני מכנה זאת - הפקת אלבום פלוס
.
אין זה משנה כלל כמה ימים או שבועות עבדתי על סינגל - *יש רק פרט אחד אשר קובע:
ההפקה תהיה מקצועית 100%!
האמן יכול לשמוע את השירים בבית לאחר מנוחה מהעבודה ולהתרשם ואז לרשום הערות וכו'
חוסר לחץ שכזה גורם ל-2 הצדדים להתרכז באמנות בלבד.
ונוסיף למשוואה זו שהאמן יודע בדיוק איזה תקציב הוא משלם ללא הפתעות כאלו ואחרות בהמשך.
* עד עכשיו היינו בשלב "המשחק המקדים"…
אין לכם מושג כמה טעויות מתרחשות משלב זה, האמינו לי, בסוף אתם עוד תגידו לי תודה:)
מרגע "החתונה" תנו אמון מוחלט במפיק!
אתם בוודאי יודעים מה חשיבות האמון בזוגיות…
בחרתם מפיק X לפי כללי הברזל שרשמתי? - * אתם חייבים לתת בו אמון מוחלט! וזה אומר:
*לא לנסות להכתיב לו מה לעשות
*לא לתת תחושה של חוסר אמון
*תפרגנו לו וכנ"ל מצד המפיק
*תרגישו שאתם שותפים למסע מוזיקלי ולא לקוח אשר מזמין טכנאי מקררים.
מאותו הרגע שאתם תתחילו לתת הרגשה שאתם לא מאמינים לצד השני, אין לכם מושג כמה נזק אתם עושים לעצמכם למפיק ולהפקה כולה.
לשבת שעות באולפן עם מתח וחוסר נוחות זה סיוט שאין מצב בעולם שיהיה ניתן ליצור משהו.
זוגות נשואים נותנים אמון מוחלט כאשר הם מתחתנים... רק במידה וצד אחד נמצא בוודאות בוגד, רק אז יכול הצד הנבגד לפרק את החבילה או לבדוק האם ניתן לשקם את היחסים ולחזור למצב ההתחלה.
אבל מה המשמעות בגידה במקרה שלנו?
מבחינתי "בגידה" יכולה להיות כל דבר שהפירוש שלו יהיה שקר מוחלט, הונאה או התנהלות רשלנית באופן שלא משתמע ל-2 פנים! ואני אסביר:
*התנהלות רשלנית = המפיק מבריז כמה פעמים כאשר קבעתם פגישות באולפן
*הונאה = סוכם בין הצדדים אלבום עם 10 שירים ובפועל הוקלטו 4 והמפיק נעלם.
*חוסר מקצועיות + רשלנות = אתם מקשיבים לעיבוד, נגינה וכו' ומה שאתם שומעים זה "סדום ועמורה" הכלים לא יושבים בקצב, הם לא מכוונים, העיבוד מזעזע.
*אגב, מקרים קיצוניים שכאלה לא אמורים להתרחש עם הלכנו לפי כללי הברזל שלי.
ובשונה מכך, חוסר הסכמה אמנותית בתהליכי ההפקה, אינה בגידה, למשל:
*הזמר חושב שיש מילה אחת בשיר שהביצוע שלה לא טוב והמפיק חושב שזה קסום
*הזמר רוצה תוף סנר הרבה יותר חזק במיקס והמפיק חושב שזה אסון
*הזמר רוצה את השיר באורך 5 דקות והמפיק חושב שזה נזק לשיר
וכך ניתן להמשיך עד אין סוף…
* בהפקה מוזיקלית ישנם החלטות גורליות ויש החלטות שאני מכנה "על טעם וריח אין להתווכח".
במידה ויש חילוקי דעות רגילות, אני אישית מציע כמה פתרונות לבחירה. אם האמן מתעקש על דעתו ואני בטוח שדעתו תגרום נזק להפקה... (החלטה גורלית) כאן נכנסת השאלה: * מי המחליט הסופי?
מצד אחד אני כמפיק יכול להיות "ראש קטן" ולתת לאמן (שאין לו ניסיון כלל…) את זכות הוטו.
מצד שני, אני מודע לכך שאני עושה נזק לשם שלי ובסופו של דבר גם הזמר יבין זאת בשלב מאוחר יותר.
בשלב סגירת ההסכם עבור ההפקה (שלב הפגישה הראשונה) אני מסביר לאמן סוגייה זו ואם האמן לא מקבל זאת, אני פשוט ובנימוס לא לוקח את ההפקה.
*ואתם תשאלו אותי עכשיו:
"ומה אם המפיק טועה בבחירות שלו (לפי דעתכם הלא מקצועית)? האם עדיין אני צריך לתת אמון מוחלט?
שאלה מצוינת וגם קלה למענה:
חילוקי דעות ברמה של טעם וריח אינה טעות או בגידה אלא דעה אמנותית של בעל המקצוע.
יכול להיות שאלבום או שיר לא הצליח מבחינה מסחרית - מה שקורה במרבית המקרים...
אם תעשו סטטיסטיקה ותבדקו מהו אחוז הלהיטים של אמנים?
*התוצאה תהיה יחס ממוצע של 10:1 כלומר:
על כל 10 שירים האמן מייצר להיט! ואני חושב שאני רך בחישוב. וזה כאשר אנחנו מדברים על אמנים מפורסמים...
תנסו זאת בעצמכם:
כנסו לדף אמן באפליקציית spotify - בואו ניקח לדוגמא את עומר אדם (זמר טיפה מפורסם…).
תבדקו כמה שירים מכל השירים שהוא הוציא במשך השנים הם להיטים?
* חשוב להבהיר שאתם לא אמורים להיות מעריצים מטורפים של אותו אמן אחרת בדיקה זו לא תהיה רלוונטית.
והנה דוגמא נוספת לגבי ניתנת אמון מוחלט במפיק:
עומר אדם (למשל) עושה סטטיסטיקה על השירים שלו ב-קבוצות מעריצים בווצאפ לפני הפרסום של השיר בתקשורת (אגב פעולה חכמה מאוד).
אם השיר מקבל פידבק שלילי בווצאפ - הוא גונז את השיר...ולא מאשים את המפיק! מקווה שהבנתם
***תעשו לעצמכם טובה - תנו אמון מוחלט מהרגע שבחרתם במפיק X להיות המפיק שלכם...
חשוב להזכיר ולזכור - לא מדובר באומנים בעלי ניסיון כגון: מוש בן ארי | שלמה ארצי | עומר אדם וכו' כאשר אמנים אלה נמצאים בתהליך הקלטות עם מפיק אין להשוות את דעתם המקצועית לדעתו של אמן בתחילת הדרך, יחי ההבדל הקטן.
ארבע פרמטרים חשובים מאוד בתחילת התהליך
ארבע פרמטרים חשובים מאוד בתחילת התהליך:
ברכות, התחלנו לעבוד. המטרה הראשונה בתהליך תהיה הקלטת סקיצה
, למעשה, זו אינה סקיצה רגילה - אלא אמורה לשקף כמה פרמטרים מאוד מאוד חשובים והם הבסיס להפקה כולה!
חשוב להבין - במידה והמפיק ישתמש בסקיצה זו כשלד ואליו הוא יבנה את כל העיבוד וההפקה:
1 לא יהיה ניתן מאוחר יותר לשנותם אלא אם אתם רוצים להשתגע, למחוק ולהתחיל הכל מחדש.
דמיינו שהמפיק שבועיים עבד על השיר ועכשיו אתם חושבים שצריך לשנות סולם או מהירות...
2 גם כאשר אני מציע הפקה מלאה ללא הגבלת זמן אולפן, מאותו הרגע שהתקבלה החלטה לבנות את השיר על סמך סקיצה זו - לא יתאפשר לאחר מכן לשנות את בסיס הרעיון, לכן, אני מקדיש זמן ומחשבה מעמיקה מאוד בשלב זה!
במידת הצורך אני אבצע מספר סקיצות שונות ורק לאחר מכן אחליט איזו גרסה תהיה הבסיס לשיר.
*השיר הוא המרכז אותו צריך לשרת!
מילים, לחן, וצבע קולו של הזמר - 3 פרמטרים שאני מתעמק בהם כאשר אני ניגש לתחילת העבודה.
כל מה שלא משרת את השיר - צריך לצאת החוצה, למשל:
לא מעניין אותי עם פתאום ניגנתי סולו מדהים כשלעצמו - אבל בפועל הוא לא משרת את השיר...
שלושת הפרמטרים שאנחנו חייבים להעניק להם חשיבות מכרעת בתחילת העבודה, הם:
1 מהירות השיר - TEMPO
2 סולם השיר
3 מבנה השיר - פתיחה, בית, פזמון, סולו וכו'
למרות שכיום בעידן המחשוב ניתן לשחק עם מבנה השיר גם בשלבים מאוחרים (במקרה הצורך) ולמרות זאת, אנחנו ננסה ככל שניתן להגיע למבנה השיר כבר בשלב ראשוני זה. נתון זה ישפיע על התפתחות העיבוד, דינמיקה ועוד.
4 להבין כיצד אופן השירה של הזמר משרת הכי טוב את השיר ולהקליט ערוץ שירה עם חשיבה רצינית קדימה
ואני אסביר זאת עם בדיחה:
כאשר רוסים בונים טנק - הם פשוט בונים אותו ואז מכניסים חייל לתוכו.
וכאשר אמריקאים בונים טנק - הם לוקחים חייל ובונים סביבו את הטנק...
ומה המסר? כל ההפקה: עיבוד, נגינה, סאונד וכו' מושפע מאופן השירה, לכן תשקיעו בשלב זה הרבה הרבה מחשבה לפני שאתם רצים לשלבים הבאים.
*הערה
בשלב זה יספיק כלי נגינה אחד או מקסימום יצירת חוליית קצב בסיסית (תופים, בס, גיטרה או פסנתר) אשר משקף את הרעיון הכללי של השיר. תפעילו את הדמיון "שעות נוספות" בתהליך זה.
***החשיבות המרכזית מבחינתי בשלב זה הוא:
*האם ערוץ השירה נשמע משכנע במצב בסיסי זה?
*האם סגנון השירה משרת את המילים/לחן ומה שאתם מדמיינים למוצר מוגמר?
*הבנת השיר וכיצד ניתן "לעטוף" את השירה באופן שיחמיא לזמר ולשיר?
ואני מזכיר שוב:
*תעניקו חשיבות מכרעת, זמן ומחשבה מעמיקה לשלב זה - זהו הבסיס לכל מה שיבוא אחר כך.
תשאירו את "היועצים" שלכם מחוץ לתמונה
מכירים את המשפט - "כל אוהד במשחק כדורגל חושב את עצמו יותר טוב מהשופט"?
מאותו הרגע שאתם בחרתם לתת אמון מוחלט במפיק המוזיקלי שלכם אתם מוציאים מחוץ לתמונה את:
המשפחה | חברים קרובים | חברים רחוקים | כאלה שלמדו קצת גיטרה וחושבים עצמם מוזיקאים וכו'...
הכוונה היא לא חס ושלום להוציא אותם מהחיים שלכם...אלא להשאיר אותם ככאלה - חברים/משפחה נטו!
כל התייעצות, דעה או המלצה שלהם רק יוציא אתכם "משיווי משקל".
כל "היועצים בשקל שלכם" - יזרקו מילים כמו "חול" לאוויר, מה איכפת להם, זה לא האלבום שלהם.
מהרגע שגורם כל שהוא יבלבל לכם את המוח, אתם תגיעו לאולפן עם מטענים שליליים שיגרמו לכם לגרוע מכל:
*חששות - *חוסר שקט - *חוסר אמון - *עצבים ואלוהים שיעזור עכשיו.
*והנה דוגמא קטנה:
לבוא למפיק ולהגיד לו (למשל) "ידידה שלי אמרה לי שהיא לא חושבת שצריך את הקצב הזה"…
כאשר אתה הולך לרופא לאבחון - אתה מתייעץ עם החברים שלך כיצד לטפל בבעיה הרפואית?
מקסימום אתה הולך לקבל חוות דעה נוספת מרופא מומחה אחר ומחליט למי בסופו של דבר ללכת.
אני יכול לתת 1000 דוגמאות, אבל אני מקווה מאוד בשבילכם שהבנתם את הפואנטה!
וכמובן שכל זה תקף אם אתם צמודים לתהליך שאני כותב כאן במאמר...
*גילוי נאות:
פעם (ביוזמתי) הייתי אומר לזמרים להשמיע בזמן תהליך העבודה לחברים שלהם את השיר ולשמוע האם הם אהבו או לא אהבו את מה שהם שומעים, התייחסתי לכך כחכמת ההמונים. לבסוף הבנתי מהר מאוד שזה רק יוצר נזק בתהליך ושנית, לא משמיעים חצי עבודה לחמור…(בלי להעליב, אתם מבינים את הכוונה).
*אני כן בעד חכמת ההמונים בשלב הסופי, כלומר:
לעשות סטטיסטיקה בסוף האלבום שהוא במצב 100% גמור ולבדוק מתוך כל השירים איזה שיר הם הכי אוהבים! בדיוק כמו שעומר אדם עושה בקבוצות הווצאפ שלו, רק במספרים גדולים מאוד של אנשים שהם גם המעריצים שלו.
על תהיו מבוהלים ותקיפים בטון הדיבור!
*תזכרו את כלל ברזל זה כאילו הוא חרוט לכם על המצח!
בתור זמר ללא ניסיון בהפקה וללא ידע (ואפילו הבסיסי ביותר) בכל תהליכי ההפקה תקפידו לא להתייחס למפיק בלשון מצווה או בטון דיבור תקיף או תגובה של בהלה, במידה והמפיק משמיע לך כל מיני שינויים שהוא מבצע בשיר או בכל תהליך אחר בהפקה.
מאותו הרגע שאתה תראה סימנים של תוקפנות, בהלה, או טון הדיבור שלך לא נעים, אתה פשוט גורם למפיק מיד להיסגר, להתמלא בכעס וכל האווירה יורדת לטמיון. *זוכרים את כלל הברזל: לתת אמון מוחלט במפיק…?
**ושוב אני מזכיר - אתם זמרים ללא ניסיון קודם שאינם מבינים את שפת ההפקה המוזיקלית…
אין זה אומר שלא יהיו דיונים באולפן או אי הסכמות או אפילו קשיים, אבל חשוב מאוד שתתנו למפיק להוביל אתכם לאן שהוא חושב שצריך לטובת השיר, ואחרי הכל, בשביל זה בחרתם בו!
*אמנים גדולים ומנוסים מעניקים חופש למפיק אמנים חדשים חושבים שהם המציאו את הגלגל!
למרבה האירוניה זמר גדול עם נסיון, מהרגע שהוא החליט מי יפיק את האלבום הבא שלו, הוא מבין מדוע הוא בחר באותו מפיק ופועל בהתאם. זהו סעיף מאוד רגיש לכל מפיק רציני. זה יכול להטריף ולגרום לו לצאת "מהכלים" זו גם בעיה שאם לא תתקנו אותה מיד, אין מצב שיצא לכם אלבום!
*אני לא מכיר מפיק מוזיקלי רציני שאינו רוצה זמר מאושר בסיום ההפקה.
אני אישית - בכל שלב בתהליך קשוב לאמן בעזרת:
*שפת הגוף שלו
*מסתכל בעיניים שלו בלי שהוא מבחין בי
*משוחח איתו ברוגע ומנתח את התשובות שלו
*מנסה להדגים לו בפועל (במידת הצורך) שאם אני יעשה כך וכך זה לא יעבוד…
וכל זאת בנוסף לכל התהליכים בהם בדקתי טוב טוב לאן דרכינו מובילות מבחינת ההפקה.
*"שילמתי כסף ולכן רק אני אגיד מה לעשות".
תוציאו מהראש שלכם את המשפט הזה!
תעשו לעצמכם טובה - תנו למפיק להיות מפיק ולכם להיות אמן שבחר בעל מקצוע שיכוון אותו.
*האם אתם אומרים לפסיכולוג שלכם כיצד לטפל בכם?
*האם אתם מייעצים לרופא שלכם מה שיטת הריפוי המומלצת?
נכון, זאת לא השוואה 100% חופפת, אבל אני חושב שבסיס הרעיון מובן וכדאי מאוד שתיישמו אותו! לפעמים יהיה מצב שאתם תביאו הברקה וגם המפיק יתלהב מכך אבל הרעיון המרכזי, תורידו מעצמכם את האגו ותנו לו להוביל אתכם.
אתם דוברים ב-2 "שפות" שונות, מה עושים?
* אני לא מצפה מזמר לשוחח איתי בשפת הסאונד והמוזיקה המלומדת.
אני רק מבקש סבלנות וסובלנות אמון מוחלט ואווירה טובה בזמן העבודה.
ברגע שנתונים אלו מתקיימים, לי אישית יש את הכישורים להבין ב-99% מהמקרים מה האמן מנסה להגיד/לבקש בשפתו.
למרות שאנחנו מדברים ב-2 "שפות" שונות, אחרי הכל אתם זמרים ולא מפיקים!
ונוסיף לכל זאת שאין לכם ניסיון וידע קודם בהפקת אלבום…
(מצטער שאני חוזר על עובדה זו שוב ושוב - במציאות עם נתון זה תצטרכו להסתדר)
הדרך שלי לתקשר עם אמן ולהבין את הדמיון/רצונות שלו תעשה על ידי:
מבטים | שאלות מכוונות | סבלנות | הפעלת הדמיון | שפת גוף שמדברת ללא סוף.
ככל שהמפיק מנוסה וסבלני, תהיה לו היכולת להכיל את המחשבות שלכם ולהוציא אותם לפועל.
***ותזכרו טוב
לא כל מה שאתם חושבים שאתם רוצים הוא נכון - ולא כל מה שנכון אתם רוצים…
*בואו אמחיש לכם דוגמא קטנה מתוך אלף דוגמאות:
הזמר אינו מבין מה ההבדל בין תוף סנר לבין תוף רגל...
הגעתי לשלב ביצוע מיקס והזמר יושב לידי ומתחיל להגיד לי (תוך כדי חרדה ממש) "תחליש לי את הבום בום"...
הדמיון שלי אומר לי שהוא מתכוון לתוף הרגל, אבל בסופו של דבר, הצלחתי להבין שהוא התכוון לתוף הסנר.
אולי זה נשמע לכם הזוי עכשיו, אבל האמינו לי שזה יכול לשגע!
הבעיה האמיתית במקרה זה - היא לא הזמן שהייתי צריך להבין למה הוא מתכוון, אלא מה שהוא ביקש הזיק לשיר...
רפרנס - הוא אחד הכלים החשובים ל-2 הצדדים
* ראשית, בואו אסביר מה הכוונה - רפרנס?
1 המפיק משתמש בשירים מסחריים כנקודת פתיחה או השראה בהפקה שלו.
2 זו דרך להבין לאיזה סגנון מוזיקה מתחבר האמן כהשראה לאלבום שלו.
*בואו נראה דוגמא:
זמר מגיע אליי לאולפן ואני מנסה להבין מה ההשפעות המוזיקליות שלו?
למה הוא מתחבר וחשוב מאוד - האם השירים שהוא משמיע לי יכולים להיות השראה או כיוון כללי בהפקה של האלבום שלו…?
בואו ניקח דוגמא של זמרת שאני אישית ממש אוהב - Billie Eilish
אני מקשיב לסגנון השירה, הסאונד של השיר תוך כדי ירידה לפרטים קטנים ועוד הרבה מאוד מרכיבים של ההפקה כולה.
* הערות חשובות:
1 רפרנס אינו אמור לשמש אותנו ליצירת עותק זהה...אנחנו תמיד נרצה ליצור משהו חדש ומאתגר, אבל עדיין מפיקים בכל העולם משתמשים בתהליך ההפקה (ובעיקר בשלב המיקס) בשיטה זו! אני לא אכנס כאן לפרטים טכניים זה כבר נושא רחב שאני מלמד ב-קורס הפקה מוזיקלית ומיקס
2 לפני שאני מתחיל לעבוד על אלבום אחד הדברים שאני עושה הוא לבדוק אילו רפרנסים לקחת כנקודת התחלה והשראה. זה גם נתון טוב מאוד כדי להבין את מחשבות ורצונות הזמר, כגון:
* איזה ז'אנר מוזיקלי אנחנו הולכים ליצור
* אילו כלי נגינה יהיו דומיננטיים
* לדמיין בראש את הסאונד של האלבום ועוד ועוד
3 במידה והשירים שהזמר מביא לי בתור רפרנס אינם תואמים כלל להפקה שלו, אני חייב לעצור ולהסביר לו שאמנם שירים אלו מדהימים, אבל הם אינם יכולים להוות גורם השראה להפקה שלו.
4 רפרנס עוזר כבר בשלב הראשוני וגם בתהליך המיקס והמאסטרינג.
לרוב המפיקים בעולם יש תיקיה מיוחדת של שירים שהם עצמם מאוד אוהבים ולוקחים מהם השראה רבה בתהליכי ההפקה שלהם, אחרי הכל, מהצלחה אפשר רק ללמוד…
לסיכום:
מאמר זה נכתב מתוך שנים של התנסות ואני בטוח שהוא יעניק לכם עזרה אם אתם לפני הפקת אלבום מוזיקלי או כבר נמצאים במהלך העבודה והגעתם למבוי סתום ומחפשים מוצא ושואלים את עצמכם "איך הגעתי למצב הזה?…"
אם אהבתם מוזמנים לשתף את המאמר
מקווה שתמצאו אהבה אמיתית בחיבור המוזיקלי וגם בחיים:) ושיהיה יום קסום - דודי תמיר