מפיק מוסיקלי

מה תפקידו של מפיק מוזיקלי בתהליך הפקת אלבום/סינגל?.


מאת: דודי תמיר | עדכון אחרון: 30/9/2019





מפיק מוזיקלי - מאמר מקצועי בנושא

הקדמה:
במאמר זה אני אעסוק בכל הקשור למונח, מפיק מוזיקלי:

* מה תפקיד המפיק המוזיקלי בתהליך הפקת אלבום/סינגל?
* ההדבל בין מפיק מוזיקלי כיום לעומת מפיקים עד שנות ה-90?
* באיזו תקופה נוצרה הדרישה למקצוע זה ומדוע?
* בעקבות התקדמות הטכנולגיה, נוצרה תופעה שלילית בכל הקשור ל-"מפיקים מוזיקליים"

קריאה מהנה ומועילה.

מה תפקיד המפיק המוזיקלי בתהליך הפקת אלבום/סינגל?

  1. מפיק מוזיקלי, אחראי להפוך את השירים שלכם ליצירת אומנות מלוטשת.
    הוא יקבל לידיו סקיצה בסיסית, כלומר, הקלטה הכוללת שירה ופסנתר או מלודיה רשומה על תווים.
    מרגע זה, המפיק יעצב את חומר הגלם לידי יצירה מקצועית המכונה בשם, הפקה מוזיקלית.



    תחומי פעולתו של המפיק כוללים:
    * תיקון או שינוי הרמוני/מילים של השיר לפי דעתו המקצועית.
    * עיבוד מוזיקלי וקביעת סגנון מוזיקלי לשיר/אלבום.
    * בחירת נגנים והדרכתם להלקטה.
    * עיצוב הסאונד של האלבום אשר מתחיל באופן ההקלטה ועד לביצוע המיקס.
    * עבודה עם הזמר על אופן השירה באלבום.
    * הפקת מאסטרינג (לא חובה).
    * מנטור ופסיכולוג מעולה בנשמה.
    * להשאיר חותם ייחודי על ההפקה.

ההדבל בין מפיק מוזיקלי כיום לעומת מפיקים עד שנות ה-90?

  1. בתקופות מוקדמות יותר, (שנות 50-90) בזמן בו אולפני הקלטות היו גדולים מאד (זאת כתוצאה מציוד גדול מימדים, כגון, טייפ סלילים, קונסולה ענקית) ומחיר הציוד הרקיע לשחקים. בעקבות כך מספר האולפנים היה מועט ביותר.
    חלוקת התפקידים התחלקה לכמה בעלי מקצוע ועל כולם היה אחראי המפיק:

    * נגנים
    * איש סאונד (זה שאחראי על ההקלטות/מיקס)
    * מעבד מוזיקלי
    * טכנאי מאסטרינג

    כיום, בעידן המחשבים וציוד הקלטה מתקדם וקומפקטי, כמות האולפנים גדלה בהרבה אך יחד אם זאת, תפקידו של המפיק נעשה הרבה יותר תובעני.
    ככל שהתחרות גדלה כך גם המפיק אמור לתת מענה לכל האספקטים של ההפקה בעצמו:
    הלחנה | נגינה | עיבוד | סאונד, מיקס ומאסטרינג | הדרכה באולפן והפקת שירה.

    בתקופה של הביטלס (לדוגמה) יכול היה המפיק להעזר בכמה אנשי מקצוע סביבו או אם מדובר כיום בתקציב הפקה גדול מאוד, יכול המפיק להנות מאופן עבודה שכזה, אך ברוב המקרים (כיום), מפיק מוזיקלי נדרש לידע רב ומקצועיות בכל התחומי ההפקה.

    אני אישית, כמפיק מוזיקלי לא רואה את עצמי (כיום) מצליח ללא הידע והמקצועיות במגוון תחומים שרכשתי אם השנים.
    זה מאפשר לי לסמוך רק על עצמי ולאומנים שאני מפיק, שקט נפשי, עבודה ללא עיקובים וחיסכון בכסף!

באיזו תקופה נוצרה הדרישה למקצוע זה ומדוע?

  1. בשנות ה-50 המוקדמות (השלבים הראשונים של תהליך ההקלטה באולפן) החלו אנשי מקצוע עצמאים להחתים זמרים על חוזי הקלטה ושיווק. בתקופה זו תהליך ההקלטה היה בראשיתו אך זהו הניצוץ הראשון שבסופו של דבר הביא אותנו עד הלום.

    לאחר עשור (שנות ה-60) הגיעו לעולם להקת הביטלס. הם היו נקודת מפנה בכל הקשור למונח הפקה מוזיקלית. ג'ורג מרטין (מפיק מוזיקלי של להקת הביטלס) הצליח ליצור סאונד ייחודי ופורץ דרך (ויש לציין שכל זאת נעשה בהתחלה עם טייפ סלילים 8 ערוצים). לצורך המחשה, הקליטו סט תופים באולפן עם 2 מיקרופנים בלבד ולפעמים מיקרופון בודד. מאותו הרגע, תהליך ההפקה הלך והשתכלל וכך גם איכות האולפנים והציוד.

    אצלנו בארץ (כמו בכל תחום) המושג מפיק מוזיקלי/הפקה מוזיקלית הגיע יחסית מאוחר מאד, הייתי אומר בשנות ה-70 המאוחרות. לואי להב (מפיק מוזיקלי) - חזר לארץ לאחר לימודי סאונד ועבודה עם אומנים נחשבים ביותר בארה"ב והחל לסלול כאן דרך חדשה בעולם המוזיקה.

    ההפקה הראשונה שלו הייתה עם להקת תמוז ושלום חנוך. כל ההקלטות שנעשו לפני כן, היו בגדר הקלטות ולא הפקה מוזיקלית. ניתן להבין זאת על ידי שמיעה של הקלטות שנעשו לפני תקופה זו והשוואה ביניהם.
    לפי דעתי המקצועית, הגענו לרמת הפקה המשתווה להפקות מכל העולם רק בשנות ה-2000 ומעלה.

בעקבות התקדמות הטכנולגיה, נוצרה תופעה שלילית בכל הקשור ל-"מפיקים מוזיקליים"

*

  1. כיום, בעידן המחשב הביתי כל בחור צעיר שיודע להקליט על תכנה מכנה את עצמו "מפיק".
    כל עוד הוא אינו מפרסם את עצמו לאומנים צעירים (שאינם מבינים את רזי המקצוע) הוא מזיק רק לעצמו.
    רבים האומנים החדשים (ללא ניסיון בהפקות) הולכים שולל בעקבות פרסום מפתה באינטרנט הקורא להם להקליט אלבום/סינגל כמו שקונים חולצות בשוק.

    כמות הידע והמקצועיות הנדרשת במקצוע זה (במיוחד כיום) אינה "משחק ילדים".
    בנוסף, בשנים האחרונות צצו לאוויר העולם מכללות ללימוד סאונד והפקה כמו פטרויות לאחר הגשם.
    אני בעד לימודים, אך אני חושב שאופן הלימוד והפרסום שקורא לך כמו "יהלומים נוצצים" אינו מציאותי בלשון המעטה.
    אני אישית (אומנם), מלמד סאונד והפקה באולפן, אך הלימוד נעשה 1:1 וכל משך הלימוד נעשה באולפן עצמו.
    זו הדרך האולטימטיבית ללמוד ולהבין אומנות זו!


לסיכום:
אני מקווה שהצלחתי לענות על השאלה שקצת אינה ברורה לרבים מכם בכל הקשור לתפקידו של מפיק מוזיקלי.
אם יש לכם שאלה בנושא אתם מוזמנים לפנות דרך טופס יצירת קשר.

צור קשר דרך כפתור הווצאפ באתר

מוזמנים לשתף




דודי תמיר

image name
מפיק מוזיקלי, מרצה לסאונד והפקה.למד ב-Berklee college of music.

מוזמנים לקרוא מאמרים מקצועיים שלי במגוון תחומי המדיה לאמנים ואנשי סאונד 👈 לכל המאמרים >> >>


עוד כתבות שיעניינו אותך



הקלטת סקיצה




לימודי סאונד אונליין הראשון והמקצועי בישראל
 לימודי צילום ועריכת וידאו אונליין המקצועי בישראל


עמוד הבית של האולפן