במאמר זה אתן לכם את כל הטיפים הנחוצים לביצוע הקלטת גיטרה חשמלית באולפן הקלטות באופן מקצועי.
כיום, בעידן המחשב ומדמי מגברים (PLUG-IN) ניתן לבצע תהליך זה ב-2 דרכים:
* הקלטה ישירה למחשב - ללא מגבר
* הקלטה בעזרת מגבר
בוידאו שאתם רואים בראש המאמר מצולם אבי סינגולדה במהלך סשן הקלטת גיטרות ב - אולפן הקלטות Class-A-Studio.
הקלטה זו מחולקת לתפקידי קצב וסולו (שמגיע יותר מאוחר בוידאו).
כל תהליך ההקלטה שאתם שומעים/רואים נעשה ללא מגבר אלא על ידי מדמה מגברים.
פעולה ראשונה וחשובה ביותר - הכנת הגיטרה להקלטה
אם קראתם את הכתבות הקודמות בסדרה זו, אתם תחשבו עכשיו שאני חוזר על עצמי - אבל בדיוק כמו אדם דתי המשנן 3 פעמים ביום תפילות - כך גם אתם צריכים להבין שהכנת כלי הנגינה שלכם להקלטה חשוב באופן מכריע - ולכן אתם צרכים לשנן זאת כמו "תפילה"!
* החלפת מיתרים
* כיוון הגיטרה
* בדיקת הגיטרה מבחינת זימזום מיתרים (אם קיים)
* האם כל הפיקאפים של הגיטרה עובדים כראוי
* כבל גיטרה איכותי - לבדוק שקיים ותקין
הקלטה בעזרת מגבר - טיפים
* הקלטה בעזרת מגבר תצא איכותית יותר כאשר אנו נעמיד אותו לא באופן ישיר על הרצפה.
* חשוב לחבר את הגיטרה ל- Direct Box( נקרא גם קופסת DI )לפני הכניסה למגבר עצמו- תפקידו של DI:
להמיר אות בעל התנגדות גבוהה במוצא פיקאפ של גיטרה, קלידים, בס - לאות בעל התנגדות נמוכה
להמיר אות בלתי מאוזן לאות מאוזן
ישנן DI עם קדם מגבר פנימי - וזה המומלץ ביותר לתוצאה מושלמת (דוגמא: AVELON U5)
ניתן להפיק סאונד שונה בעזרת הצבת מיקרופון שונה כלפי המגבר - מקרופון נפוץ להקלטת גיטרה עם מגבר SM57:
* הצבת מקרופון במרחק גדול מהמגבר
* הצבת מקרופון קרוב למגבר
* הצבה בקצה הממברנה, אמצע
* הצבה עם זווית שונה של המקרופון כלפי הממברנה
* חשוב להגביר את עוצמת המגבר עצמו למקסימום על מנת שתקבלו את "החום" של המגבר.
נכון, ניתן להגביר את עוצמת הפדאלים (אפקטים) אך אם תעשו כן מהחוליה הראשונה (מגבר), תקבלו תוצאה טובה פי כמה!
ציוד אנלוגי צריך להגיע למקסימום עוצמה בכדי שתיווצר רוויה/"חום", בשונה 180% מהקלטה דיגיטלית, בא כל נגיעה בתחום 0DB תגרום לעיוות לא רצוי בסאונד.
* רצוי לא להעמיס את שרשרת הסאונד: מגבר + אפקטים מעטים ביותר (תמיד ניתן להוסיף לאחר מכן).
עומס בשרשרת הסאונד תגרום לרעשים מיותרים ומיסוך מיותר לסאונד הטבעי של המגבר עצמו.
* כאשר מקליטים כמה ערוצי גיטרות - רצוי מאד לגוון מגברים, גיטרות שונות על מנת שנקבל צבע סאונד שונה.
אם תשירו 2 ערוצי שירה בדיוק אותו דבר בקולכם או לחלופין, ערוץ 1 זמר X, ערוץ 2 זמר Y = התוצאה שתתקבל תהיה טובה בהרבה!
* כמה שזה נשמע לכם מוזר - הקלטה עם מגבר/רמקול קטן יכולה לייצר סאונד יותר גדול ממגבר/רמקול גדול.
* כאשר מקליטים גיטרה עם דיסטרשיין - אין צורך לקמפרס כלל משום שהאות היוצא מהגיטרה, אחיד בעוצמתו.
וכלל חשוב: עדיף להימנע בזמן ההקלטה (ככל האפשר) משימוש "כבד" בקומפרסייה/EQ! עדיף לבצע שינויים לאחר מכן.
* והכי חשוב - תמיד לזכור שהסאונד מגיע מהנגן עצמו!
הקלטה ישירה למחשב ללא מגבר - האם זה איכותי?
כיום, איכות מדמי המגברים, קומפרסורים, EQ ועוד מגיעים לאותה רמת סאונד כמו ציוד אנלוגי!
האמינו לי, אני מזה זמן רב עושה מבחני A/B באולפן ומשווה ציוד אנלוגי חיצוני וציוד IN-THE BOX (עיבוד סאונד בתכנה).
התוצאות לא מאפשרות למאזין מקצועי לדעת מי מבין ה-2 הוקלט על ציוד אנלוגי ומי בתכנה עצמה.
אך חשוב להבהיר - אין זה אומר שאתם לא זקוקים לפרה-אמפ מעולה, ממירים, קומפרסור חיצוני ועוד בכדי להקליט את מקור הסאונד הראשון לתכנה באיכות הגבוה ביותר!
"שרשרת" הקלטה ללא מגבר - טיפים
שרשרת הסאונד שאנו מקליטים ללא מגבר היא:
גיטרה - DI (רצוי עם מגבר פנימי) - פרה אמפ - קומפרסור.
* אני לא רשמתי בשרשרת הסאונד אקולייזר: תמיד עדיף להקליט את הסאונד "נקי" ללא טעויות שאחר כך לא ניתן לתקן.
* לגבי קומפרסור בזמן הקלטה - מומלץ לקמפרס מעט ככל האפשר (1-3 דיבי) בכדי שנשמור על המרחב הדינמי.
* ראו זאת כחוק "ברזל" - תמיד ניתן להוסיף בזמן המיקס קומפרסיה, EQ, אך לדוגמה: אם הורדתם 10DB בתדר כל שהוא, לא ניתן יהיה להחזיר אותו לאחר מכן.
ייתרונות בהקלטה עם מדמה מגברים
* אין צורך בחדר אקוסטי או התעסקות עם מיקום
* בהקלטה ביתית - אתם לא מתמודדים עם רעש חיצוני
* איכות הדמיה 100% כמו הקלטה עם מגבר
* היכולת לשנות את סוג המגבר או כמות האפקטים לאחר הקלטה ללא מגבלה וכמות עצומה של מגברים/אפקטים.
* יצירת סאונד "אחר" שלא חשבתם להגיע אליו מלכתחילה...
כל הדרכים כשרות ונכונות - אתם צריכים רק לבחור מה שנוח/מתאים לכם מבחינת הרגשה.
אין אמת אחת בסאונד - יש רק סאונד טוב או רע. הדרך להגיע לשם מגוונת ומאתגרת מאד.
מקווה שנתתי לכם טיפים שיעזרו לכם בנושא זה ואתם מוזמנים להמשיך לקרוא את שאר המאמרים באתר.