מאמר זה מחולק לפי הנושאים הבאים:
1
מהו תפקידו העיקרי של מכשיר זה?
2
מהו הבדל בין GATE/EXPANDER ?
3
הפרמטרים של המכשיר ותפקידם
4
אקספנדר/גייט - מתי רצוי להשתמש?
5
Upward expansion
מאמר זה הוא חלק מתוכנית הלימודים ב- לימודי סאונד אונליין הראשון והמקצועי בישראל!.
המדריך המלא לשימוש במעבד הסאונד Gate/Expender, קריאה מהנה ומועילה.
מהו תפקידו העיקרי של מכשיר זה?
אם אני אנסח זאת בקצרה - החלשה/השתקה של של אות אודיו לא רצוי בערוץ.
מכשיר זה נועד לתקן בעיות בהקלטה או (לפעמים) בתור אפקט.
תפקידו של מכשיר זה היה שימושי במידה רבה יותר בהקלטה אנלוגית כתוצאה מרעשים מובנים כחלק מתהליך העבודה על ציוד זה.
בהקלטה מודרנית (הקלטה דיגיטלית) בשונה מהקלטה על טייפ סלילים, יחס אות לרעש הוא אפסי. אך למרות זאת ישנם כמה וכמה שימושים וסיבות להשתמש במכשיר זה גם כיום, בהמשך המאמר אפרט בהרחבה.
* פעולה נוספת של מכשיר זה כפועל יוצא של פעולת הוויסות של חלקים לא רצויים בערוץ הוא יצירת מרווח דינמי גדול יותר. וזה בדיוק הפוך מאשר פעולת הקומפרסור/לימיטר. אך ב-99% מהמקרים אנו לא נשתמש במכשיר זה מסיבה זו.
כיצד מכשיר זה פועל?
כאשר האות נמצא מתחת לנקודת הסף המוגדר, רק אז האות נחלש, כלומר: אם לדוגמא אות אודיו מגיע עד מינוס 7 דיבי ואנו נכוון את נקודת הסף במכשיר למינוס 12 דיבי - כל מה שנמצא בתחום של מינוס 12 ומטה ייחלש (לפי אופן ההגדרות במכשיר).
* קומפרסור/לימיטר תהליך זה הפוך - כל מה שנמצא מעל נקודת הסף - מונחת.
מהו הבדל בין GATE / EXPANDER ?
גייט פועל באופן אגרסיבי לעומת אקספנדר - כמו היחס בין קומפרסור לבין לימיטר.
כאשר יחס הדחיסה בקומפרסור הוא מעל 1:10 פעלה זו תחשב LIMITING.
באופן זהה גם במכשיר אקספנדר - כאשר נקודת הסף גבוהה מאוד המכשיר יתפקד בתור Gate.
גייט נקרא גם בשם "noise gate" = כל מה שמתחת לנקודת הסף מושתק לחלוטין!
הפרמטרים של המכשיר ותפקידם
למעשה, כמעט רוב הפרמטרים אשר נמצאים בקומפרסור נמצאים במכשיר זה למעט עוצמת יציאה/כניסה.
Threshold - נקודת סף
קובע באיזו עצמת אות המכשיר יתחיל לעבוד.
Ratio - יחס דחיסה
קובע את יחס הפעולה של המכשיר. ככל שהיחס גדול יותר כך פעולתו תהיה קיצונית יותר. כאשר היחס גדול מאוד תחשב פעולת המכשיר כ-גייט (השתקה מוחלטת של האות מתחת לנקודת הסף). ולדוגמא: אם היחס יהיה 1:10 התוצאה - אם האות יהיה נמוך ב-1DB מתחת לנקודת הסף הוא יונחת בעוד 9DB (ביחד שווה 10DB). יחס גדול שכזה הופך את המכשיר ל-noise gate.
RELEASE – שחרור
קובע את מהירות השחרור/סגירה של המכשיר. לרוב, אנו נתאים את זמן הסגירה לפי הקצב של השיר או אילוצים טכניים בערוץ. זמן השחרור נמדד במילישניות.
ATTACK – התקף
קובע את מהירות ההתקף של המכשיר. גם כאן, פעולה זה תעשה לפי נתונים של הערוץ/שיר. זמן השחרור נמדד במילישניות בדיוק כמו זמן השחרור Range - טווח פעולה: קובע מהו מקסימום טווח פעולת המכשיר, לדוגמא: אם נגדיר טווח זה עד מינוס 50Db המכשיר לא יעבור נקודה זו גם אם כל הפרמטרים האחרים מכוונים אחרת. ואני אקרא לו "שומר השער".
HOLD
קובע כמה זמן יישאר המכשיר פתוח לאחר שהוא הגיע מתחת לנקודת הסף. כפתור זה הוא מעיין מעגל בטחון שני לפרמטר השחרור ומונע מהמכשיר לחזור למצב "פתוח" בזמן הלו רצוי.
Look-Ahead
פונקציה זו מאפשרת למכשיר ה-Gate (כמו בקומפרסור) לזהות התקף מהיר של אות אודיו (תופים לדוגמא) ובעקבות כך לבצע את פעולתו עד 2 מאיות השניה מוקדם יותר. סאונד עם התקף מהיר מאוד (כמו תופים) תחילתו של התקף הצליל הראשוני יכול "לעבור" ללא עיבוד סאונד של המכשיר ולכן פונקציה זו היא רשת ביטחון. Look-Ahead נמצא אך ורק במכשירי PLUG-IN ולא חומרה ומצוי בדגמים החדשים.
side chain
אם קיים במכשיר, פונקציה זו מאפשרת כמה מצבים:
1 שליטה על אות אודיו בערוץ X על ידי אות אודיו בערוץ אחר, לדוגמא:
נכניס בעזרת signal generator (מכולל אות אודיו אשר נמצא בכל תכנת הקלטה) אות רציף בתדר 50HZ לערוץ חדש אשר יצרנו.
כעת נכניס לערוץ פלאג GETE ונאפשר פעולת side chain במכשיר עצמו (במידה ויש).
אנחנו נבצע שליחה דרך BUSS מערוץ ה-BD כך שהוא ישלוט על פעולת ה-GATE בערוץ המכיל תדר רציף של 50Hz.
התוצאה - התדר הרציף (לאחר כיוונים נוספים במכשיר הגייט) יהיה באותו הקצב של הערוץ של תוף הרגל. עכשיו אנחנו למעשה נקבל סאונד עשיר בנמוכים - SUB.
2 בעזרת side chain פנימי של המכשיר עצמו ניתן לקבוע שפעולת ההנחתה תהיה (למשל) רק מעל 400Hz.
כתוצאה מכך, אם בערוץ (לדוגמא) BD יש זליגה של HH ותוף סנר - נבצע סינון נמוכים עד 400Hz בכפתור Side Chain ואז אנו לא נפגע בתדרים נמוכים אשר נמצאים בתוף הרגל וכך פעולת הוויסות תהיה איכותית הרבה יותר.
אקספנדר/גייט - מתי רצוי להשתמש?
הערה*** שימוש במכשיר זה חייב להיות סלקטיבי מאוד ולא לראות בו עוד אפקט.
אני אישית אוהב סאונד טבעי בדיוק כמו יופי טבעי של בחורה עם איפור מתאים ובפרופורציה.
תזכרו כמה אתם נהנים לראות את יועצות היופי במשביר עם 10 קילו איפור…
תיקון זליגה בערוצי תופים
כאשר מבצעים הקלטת תופים באופן טבעי תהיה זליגת סאונד מערוצי המיקרופונים הרבים.
ישנם מפיקים רבים אשר אוהבים זליגה זו וחושבים שהיא תורמת לסאונד הטבעי (גם אני חושב כך).
בנוסף לכך, זה גם תלוי בסגנון המוזיקה, לדוגמא:
אני לא הייתי רוצה לשמוע נגינת תופים בקטע ג'אז שעברו עיבוד עם EXPENDER. סגנון שכזה אמור להיות טבעי לחלוטין!
אך בסגנון פופ/רוק וכו' אם נדע להשתמש במכשיר זה התוצאה יכולה להיות חיובית.
דוגמא טובה - phil collins mama השתמש ב-GETE/EXPENDER בערוצי התופים כאפקט - התוצאה מושלמת במקרה זה ומשרתת את המטרה האמנותית. התופים מתחילים להיכנס בדקה 4 תקשיבו.
גיטרה חשמלית עם דיסטורשן/פדלים
הקלטת גיטרה חשמלית זהו אחד המקרים שאנו חייבים להשתמש במכשיר ה-GATE.
שימוש בדיסטורשן או פדלים (כל גיטריסט יודע) מחייב שימוש ב-GATE כאשר הגיטריסט מפסיק לנגן ואפילו לשנייה אחת!
אנחנו נכוון את המכשיר לפי אופי הנגינה בהתאמה מושלמת כך שהתוצאה תהיה טבעית או נכונה.
ערוצי שירה/נגינה
הקלטת שירה כיום מאפשר עיבוד סאונד שהיה יכול להיות חלומו הרטוב של כל מפיק מוזיקלי מקצועי בתקופה שבה השתמשו בהקלטה אנלוגית. כיום, יש (כמעט) בכל תכנת הקלטה ובמיוחד ב-PROTOOLS ( התכנה המובילה בעולם הסאונד) אפשרויות עריכת סאונד כל כך קלה ואיכותית שאני לא מוצא שום סיבה להשתמש במכשיר זה למעט אם נרצה ליצור אפקט ספציפי שלא נקבל על ידי עיבוד סאונד אחר.
ביצוע GATE על reverb
כיום אין כל כך צורך בפעולה זו כיוון שכל reverb מאפשר להתאים את זמן דעיכת הריוורב, אך יחד עם זאת ניתן להגיע לסאונד שונה או מורכב יותר על ידי שימוש ב-GATE. אתם יכולים לשמוע אפקט זה באופן ברור בשיר הקודם שהכנסתי במאמר - fil kolins mama.
שימוש זה היה נפוץ מאוד בעולם האנלוגי.
הנחתה של רעשים באופן כללי
פעמים רבות אולפנים מבצעים ניקוי רעשים או שיפור איכות הקלטות אשר מיועדות לבית משפט וכו'.
באופן כללי ישנם הרבה PLUG-IN אשר פעולתם כוללת שימוש נרחב ב-GATE/EXPENDER פנימי בנוסף לעוד יכולת עיבוד סאונד מגוונות ומתחכמות.
Upward expansion
בדומה לפעולה של - Upward compression רק באופן הפוך:
מבצע הגברה של החלקים החזקים אשר עוברים את נקודת הסף. פעולה זו גורמת להרחבת המרווח הדינמי.
לרוב, לא נמצא בשוק מכשירים אשר מבצעים פעולה זו (בדיוק כמו 2 פעולות מנוגדות אלו בקומפרסור) אך ישנם כמה מכשירים בשוק הכוללים 2 שיטות אלו, לדוגמא:
FabFilter Pro-G gate/expander
לרוב, אתם לא תשתמשו בפעולה הפוכה זו למעט מקרים ממש קיצוניים, כגון:
1 להחזיר מרווח דינמי לערוץ אשר עבר דחיסה גדולה מאוד
2 יצירת אפקט שונה לסאונד
3 כאשר עובדים עם דגימות סאונד ומעוניינים להעניק "צבע" שונה לסאונד