הקלטת תופים באולפן הקלטות נחשב לאחד האתגרים הגדולים, הסיבות העקריות לכך:
* סביבה אקוסטית ברמה גבוהה
* הצבה מרובת מקרופונים ומורכבת
* זליגות מקרופונים
* התמודדות עם עוצמות סאונד חזקות/חלשות
* הקלטת סאונד החדר ועוד...
בשנים האחרונות חלה התקדמות אדירה בכל הקשור לדגימות סאונד ומכשירים אנלוגיים ל-Plug-In - שלא משאיר ספקות גם אצל המקצוענים ביותר מאיתנו ביכולת לזהות האם הפסנתר, תופים ועוד הוקלטו עם כלים אמיתיים או באמצעות דגימות!
כל זאת בתנאי שתהליך ההקלטה/עריכה בוצע באופן נכון ומקצועי.
במאמר זה אסביר את הייתרון המשמעותי בהקלטת סט תופים אלקטרוני (במקרה זה) של חברת ROLAND, תוך שילוב דגימות איכותייות על מנת שנוכל לקבל תוצאה מושלמת, מקצועית שלמעשה טובה יותר מהקלטת סט תופים אקוסטי.
* אין זה אומר שאני פוסל הקלטת סט אקוסטי, אני פשוט מדגיש את הייתרונות בהקלטת סט אלקטרוני.
רגע לפני קריאת המאמר - קבלו עוד "טעימה" של הקלטה שנעשתה באולפן עם V-DRUMS.
אשר פדי: תופים | אבי יפרח: בס | דודי תמיר: סקסופון - Got A Mach.

חסכון בזמן וכסף...
* אנו לא זקוקים לבצע הצבת מקרופונים - דרוש לנו חיבור מידי 1 מהמודול ישירות לכניסת המחשב!
* אין צורך בחדר אקוסטי מורכב - מספיק חדר הקלטה נורמלי ונעים!
* אין צורך לשלם למתופף הכי טוב בשוק - אנחנו יכולים לבצע תיקונים בהקלטה לאחר מכן ללא בעיה!
אפשרויות עריכה מתקדמות ומגוונות
אם ההקלטה של התופים אינה מושלמת מבחינת ביצוע, גרוב וישיבה מושלמת על הקליק - לעולם לא נקבל את מה שחלמנו מלכתחילה = גרוב מושלם!
כל כלי שנוסיף להקלטה לאחר מכן, רק יגביר את הבעיה וכך הלאה...!
כאשר אנו מקלטים בעזרת תופים אלקטרונים - אנו יכולים (בקלות יחסית) לבצע מניפולציות בכל הקשור לתיקוני קצב, מעברים, מחיקה, הוספה ועוד...!
זה לא אומר שהמתופף אינו צריך להיות טוב, אך יחד אם זאת - הוא לא חייב להיות "ענק".
אנו מקלידים למחשב נתוני מידי, ובדיוק כמו שאנו עורכים דגימה של פסנתר, כך גם נערוך (במידת הצורך את ערוץ התופים).
* כמובן, אתם חייבים לשלוט בצורה מעולה בתכנת ההקלטה שלכם ובכל הפונקציות שיש בה.
מגוון סאונדים ללא מגבלה + דגימות חללים אקוסטיים ללא מגבלה!
לאחר שהקלטנו את פקודות המידי למחשב, אנו נתחיל לבחור את הסאונד המתאים לכל תוף לפי אופי הפקת השיר/אלבום.
נכון, אפשר להקליט סאונד מהמודול של הסט עצמו - אך איכות/כמות הדגימות (צד שלישי) משאירה אותך "פעור פה" ומעניקה לי(כמפיק) חופש פעולה ויצירה ללא מגבלה.
דגימה איכותית יכולה להגיע למאות מגה בייט ויותר...לעומת היכולת המצומצמת של המודול.
כאשר אני מחזיק בארסנל המחשב 500GB (רק של דגימות תופים...), תנסו לדמיין כמה אפשרויות סאונד אני יכול ליצור באלבום מוזיקלי.
דיגמות איכותיות (בנוסף לסאונד הדגום) באות עם דגימת החלל בו נתבצעה הדגימה לדוגמה: אולפן abbey road המפורסם.
אם נרצה להוסיף חללים מעבר לכך - ישנה תכנה מדהימה בשם Altiverb.
מומלץ לצפות בסרטון המדגים את איכות התכנה וכיצד דגמו את החללים.
שילובי סאונד מגוונים ללא מגבלה!
השם "אלקטרוני" מטעה מאד אצל אלו מכם שלא התנסו בעבודה באולפן.
מהרגע שהקלטנו את הטייק - אנחנו יכולים לשלב סאונדים אלקטרוניים ואקוסטיים, כלי הקשה ועוד...פשוט לתת לדימיון האומנותי "לצאת מהקופסה" ואני מבטיח לכם שתופתעו מכך!
היו זמנים בהם הקליטו 4 נגנים ישירות לערוצי הסלילים. כיום, אנחנו לא מוגבלים בערוצים, אפקטים ובנושא שאנו מדברים אליו עכשיו - הקלטה בעזרת תופים אלקטרוניים + דיגמות איכותיות - כמות השילובים שניתן ליצור, כגון: בייס דראם אקוסטי בשילוב אלקטרוני או 3 סוגי דגימה אקוסטית לאותו תוף - פשוט "לונה פארק"...!
טיפים לשימוש נכון עם סט התופים
*
* כיוון של ההייט עצמו + כיוון נכון במודול יאפשר לכם לקבל טא"ץ טבעי.
* אם השיר שלכם מלכתחילה אמור להיות עם סאונד אלקטרוני - על תתופפו עם סאונד אקוסטי ולהפך.
* אין צורך לתופף באותה עוצמה כמו סט אקוסטי וחשוב להבין שכמו בסט אקוסטי - ישנה חשיבות לדינאמיקה. למרות שגם את זאת ניתן לתקן, אך אני מעדיף לבצע הקלטה טובה ככל האפשר מהתחלה.
תאזינו לסאונד התופים בהפקה הנ"ל ותשבו זאת למקור, שמיעה מהנה.
לסיכום:
התופעה המוכרת ביותר אצל אנשים היא סטיגמה מושרשרת וחוסר יכולת “להשתחרר” מכך.
לפעמים צריך להפנים שהתכנולוגיה התקדמה שנות אור לעומת החשיבה המרובעת שלנו...!
לסיום המאמר, אני ממליץ לכם להקשיב לכמה דוגמאות הפקה של האולפן- ולשמוע טוב טוב את איכות הסאונד שמתקבל בעזרת עבודה נכונה עם סט התופים הנ”ל + דגימות איכותיות + סאונד מקצועי.
שמיעה מהנה.