עיבוד מוזיקלי

עיבוד מוסיקלי, כל הטיפים החשובים בנושא


מאת: דודי תמיר | עדכון אחרון: 10/10/2021





עיבוד מוזיקלי, מאמר מקצועי בנושא זה

הקדמה:
במאמר זה אעסוק בכל הקשור למונח - עיבוד מוזיקלי וההקשר שלו לביצוע מיקס מקצועי.

מאמר זה מוגש בחסות מיזם - לימודי סאונד אונליין הראשון והמקצועי בישראל!.
דודי תמיר/Class-A-Studio
קריאה מהנה ומועילה.

👇

מהו עיבוד מוזיקלי ומהו תזמור?

  1. עיבוד מוזיקלי
    ארגון של השיר אותו אנו נרצה להקליט, כלומר:
    מקצב השיר, טמפו (מהירות), סגנון, כמות כלי הנגינה, תפקידם המדוייק לאורך השיר. המעבד (לרוב) יקבל סקיצה בסיסית ביותר של השיר או תווים ומרגע זה הוא מתחיל להרכיב את "הפאזל" שבסופו נקבל שיר מעובד כהלכה.

    עיבוד מוזיקלי בסיסי מורכב מהרכב הנקרא ריתם סקשן (יחידת קצב): 4-5 נגנים הכולל: תופים, בס, גיטרה, קלידים, שירה.
    ככל שכמות הנגנים גדלה, כך גם העיבוד נעשה יותר מורכב ויכול להגיע לתזמורת מלאה הכוללת עשרות נגנים.

    תזמור
    כתיבת תפקידים מוזיקליים מורכבים לקבוצת נגנים גדולה, לדוגמה:
    נניח שכתבנו עיבוד ל-5 נגננים (הרכב בסיסי) וכעט נרצה להוסיף 6 כינורות לשיר שלנו.
    דמיינו 6 כנרים מנגנים בו זמנית וכולם צריכים להשתלב מבחינת מקצב, הרמוניה ושילוב נכון לשאר הכלים. לכל צליל (ואפילו הקטן ביותר) תהיה משמעות מכרעת על איכות העיבוד/תזמור

    * ככל שכמות הנגנים גדולה יותר (עד לתזמורת סינפונית) כך מלאכת התמור/עיבוד נעשת מורכבת מאד. הייתי אומר שזו גאונות לכתוב פַּ‏‏רְ‏טיטוּ‏רַ‏ה (ספר תווים הכולל את כל תפקידי הכלים והקולות המשתתפים ביצירה).

מה הם האלמנטים החשובים בעיבוד מוזיקלי?

  1. מרבית העיבודים מוגבלים לכמה אלמנטים אשר מנגנים בו זמנית.
    אלמט יכול להיות כלי בודד, כגון: גיטרה סולו, זמר ומצד שני אלמנט יכול לכלול כבוצת כלים, כגון:
    תופים וגיטרה בס, 2 גיטרות, קולות רקע ועוד.
    לכאורה, קבוצת כלים המנגנת את אותו קצב נקראת אלמנט, לדוגמה:

    * 2 גיטרות אשר מנגנות סולו בשני קולות הן אלמנט אחד.
    * 2 גיטרות אשר מנגנות שני תפקידים שונים = 2 אלמנטים.
    * גיטרה סולו וגיטרה קצב נחשבות ל-2 אלמנטים נפרדים.

    האלמנטים החשובים ביותר בעיבוד הם:
    הבסיס - ריתם סקשן
    ברוב המקרים החלק הבסיסי הוא בס ותופים, אבל, הוא יכול לכלול גם גיטרת או קלידים במידה והם מנגנים את אותו מקצב אשר מנגנים התופים והבס. במקרה של עיבוד ל-3 נגנים התופים יחושבו כבסיס בודד וזאת משום שתפקיד הבס יהיה שונה ובעקבות כך הוא יחשב אלמנט נפרד.

    "שטיח" - Pad
    "שטיח" (באנגלית Pad) מתאר צלילים ארוכים או אקורדים. תרום תקופת ה-סינטיסייזרים השתמשו באורגן שנקרא Hammond אשר יצר "שטיח מוזיקלי" מעולה. בתקופה מאוחרת יותר הצטרף כלי הנגינה Fender Rhodes. כיום, ישנו שפע ענק של דגימות סאונד לתפקיד זה, Pad. * אגב, כינורות או גיטרה המנגנת אקורדים מלאים משמשים לאותה מטרה, יצירת "שטיח".

    קצב
    הכוונה, קצב הוא כלי נגינה אשר מנגן בהשראת בסיס העיבוד.
    כלי זה יכול להיות Shaker במהירות כפולה או טמבורין, גיטרה קצב בסינקופה לקצב הבסיס או קונגס המנגן קצב לטיני ועוד. אלמנט הקצב מוסיף תנועה והתרגשות לקטע המוזיקלי.

    סולן
    הזמר סולו או כלי נגינה המנגן את סולו.

    מילוי
    מילוי בדרך כלל יעשה בחלקים בהם הסולן אינו שר/מנגן.
    ניתן לדמות זאת כתשובה מוזיקלית לתפקיד הסולו.

חוקים בסיסיים בעיבוד

  1. ישנם כמה חוקים פשוטים וברורים שאתם יכולים לזכור כך שגם העיבודים הכוללים כלים רבים ביותר יאפשרו לעיבוד להישמע טוב!

    הגבלה של מספר האלמנטים
    בדרך כלל, מספר האלמנטים המנגנים בו זמנית לא יהיה יותר מ-4.
    לפעמים, 3 אלמנטים יספיקו בהחלט.
    נדיר ש-5 אלמנטים ינגנו בו זמנית.

    כל אלמנט ינגן במנעד התדרים שלו
    העיבוד (וכתוצאה מכך גם המיקס) יהיה טוב יותר אם כל הכלים ישבו בתחום המנעד/תדרים שלהם, לדוגמה:
    אם סינטיסייזר וגיטרה קצב מנגנים את אותו תפקיד באותה אוקטבה, הם (בדרך כלל) יתנגשו.
    הפתרון, לשנות אוקטבה של אחד האלמנטים או לתת לכל אחד לנגן בזמן אחר.

    דרכים למניעת "התנגשות" כלי נגינה בעיבוד/מיקס
    * שנה את העיבוד או ארגן אותו מחדש על ידי תיקון כמה תפקידים.
    * הורד את התפקיד אשר מתנגש עם כלי אחר בעיבוד.
    * הורד את עוצמת הווליום של הכלי.
    * בשלב המיקס, כוון בצורה שונה את האקולייזר על 2 כלי הנגינה שמהווים בעיה.
    * בשלב המיקס, צדד את 2 הכלים לכיוונים שונים במרחב הסטריאו.

האם ישנו קשר בין איכות העיבוד לאיכות המיקס שלנו?

  1. האם ישנו קשר בין איכות העיבוד לאיכות המיקס שלנו? התשובה לכך קצרה מאד - כן!
    סאונד טוב מתחיל תמיד עם עיבוד וביצוע מעולה. אם אני ניגש לבצע מיקס ומגלה בעיה בעיבוד, אני עוצר מיד את התהליך וחוזר אחורה שלב אחד. ברוב המקרים, אני זה אשר מבצע את כל ההפקה (עיבוד, נגינה, הקלטה, מיקס ומאסטרינג) לכן, אני לא אגיע למצב הנ"ל.

    במקרים בהם זמרים שולחים אליי שירים/אלבומים לתהליך המיקס, הדבר הראשון שאני בודק הוא: איכות העיבוד, נגינה ובדיקת כל הערוצים מבחינת איכות סאונד.
    פעמים רבות יצא לי להגיד ללקוח שאני לא מוכן לבצע מיקס לחומרים שלו, כי אחרת, אני לא אהיה מקצועי/כנה והתוצאה לא תהיה מושלמת (במקרה הטוב).

    ישנו משפט ידוע (לרעה) בקרב אנשי הסאונד החובבים:
    "We Fix It When We Mix It”
    כלומר, עזוב, שנגיע למיקס כבר נסדר את זה.
    ואני אומר לכם, זה רק יהיה יותר גרוע בשלב הזה.


לסיכום:
עיבוד מוזיקלי זו אומנות מרתקת ביותר אשר תגרום לשירים שלכם "לעוף" למקומות שאתם אפילו לא מדמיינים.
פעמים רבות יצא לי לעבד מחדש שירים אשר עובדו/הוקלטו באופן רע ביותר
ומבחינתי, זאת הייתה חוויה לראות את השינוי לטובה באיכות המוצר המגומר.
מבחינת הזמר, הנקודה החיובית היא' הוא מאושר מאד מהתוצאה, אך מצד שני למד (דרך הכיס) שלא כדאי להתקרב לחובבנים בתחום!

צור קשר דרך כפתור הווצאפ באתר

מוזמנים לשתף




דודי תמיר

image name
מפיק מוזיקלי, מרצה לסאונד והפקה.למד ב-Berklee college of music.

מוזמנים לקרוא מאמרים מקצועיים שלי במגוון תחומי המדיה לאמנים ואנשי סאונד 👈 לכל המאמרים >> >>


עוד כתבות שיעניינו אותך



מפיק מוזיקלי




לימודי סאונד אונליין הראשון והמקצועי בישראל
 לימודי צילום ועריכת וידאו אונליין המקצועי בישראל


עמוד הבית של האולפן