טיפים עבור הקלטת שירה באולפן

כיצד להקליט שירה מקצועית באולפן הקלטות?


מאת: דודי תמיר | עדכון אחרון: 2/7/2020





◀️ לפני שתקראו את המאמר - תקשיבו ✓




הקדמה:
הקלטת שירה מושלמת או קסומה היא מטרה חשובה ביותר בתהליך הפקה מוזיקלית.
יצא לי לשמוע כל כך הרבה הקלטות אשר יכולות היו להיות מושלמות רק אם היו פועלים באופן מקצועי.
מאמר זה מעניק לכם את כל הטיפים בנושא הקלטת שירה מקצועית באולפן הקלטות או באולפן הביתי שלכם לצרכים אישיים.

מאמר זה הוא חלק מתוכנית הלימודים במיזם -לימודי סאונד אונליין הראשון והמקצועי בישראל!.
קריאה מהנה ומועילה.

👇

1 הכנה נכונה קודמת לכל

  1. כמו תמיד, צריך להכין "קרקע" יציבה עליה "נבנה את הבניין" (מטאפורה שנכונה לכל תחום בחיים...)

    * האם הסולם שבחרתם לשיר, מתאים?
    * האם העיבוד מתאים לזמר?
    * האם הסגנון המוזיקלי תואם את סגנון השירה?
    * האם העיבוד משאיר מקום לשירה במיקס?
    * האם כל המכלול: עיבוד, נגינה, סאונד, מתאים ומשקף את הלחן/מילות השיר?

    טריק פשוט וקל:

    הקליטו את עצמכם עם גיטרה בטלפון, כן כן קראתם נכון - טלפון!
    המטרה: לשמוע איכות שירה באופן הכי טבעי ולא להגיד "בגלל שאין סאונד זה נשמע מגעיל!
    אין לכם מושג כמה ניתן ללמוד מהקלטה פשוטה שכזו.
    אם זה נשמע לכם טבעי ומתאים בשלב הזה - אתם בדרך הנכונה.

    באופן קבוע אני מבקש מזמרים אשר פונים אליי לגבי הפקת אלבום או סינגל,
    לשלוח לי (תחילה) הקלטה שלהם בטלפון. מבחינתי, זה המבחן האם אני מסכים לעבוד עם הזמר או לא!

    מפיקים (לא מנוסים) "מחפשים" פתרונות בשלבים מאוחרים בהפקה, הם אינם מבינים כי הטעות נעשתה כבר בהתחלה ומשם הדרך לאיכות נמוכה או כישלון מהיר מאוד.
    ציינתי בכתבה אחרת העוסקת בתהליך הגשה סינגל/אלבום עבור מיקס מקצועי, את המשפט הידוע: "We Fix It When We Mix It”.

    תזכרו טוב:

    *** כל ערוץ שאתם מקליטים חייב להשמע מעולה ולהתחבר באופן מושלם לשאר הערוצים וכך גם השירה.
    לאחר שאתם מסמנים V על 5 הסעיפים שרשמתי למעלה, תוכלו להמשיך הלאה, לשלב הבא.

2 שרשרת הקלטה מקצועית באולפן

  1. אמנם תהליך הקלטה איכותי עובד דרך שרשרת סאונד איכותי.
    אך אין טעם (בלשון המעטה) להוציא סכומי עתק ואפילו סכומים גדולים כדי לבצע הקלטות טובות כאשר אתם ללא ידע וניסיון. כאשר אני מלמד סאונד - אני מציע לתלמידים לא לקנות ציוד יקר אלא להשקיע במינימום הנדרש
    לעומת זאת, חשוב להקדיש תשומת לב רבה ללימוד סאונד + אימונים רבים ככל האפשר!
    אם תעשו כן, אתם תגיעו לתוצאות, תחסכו כסף רב וכאב לב.


    חשוב לי להבהיר:

    אין זה אומר שציוד הקלטה ברמה גבוהה אינו מומלץ.
    יש חשיבות לציוד מקצועי רק במידה ואת/ה השקעתם בלימודי סאונד והפקה ולא ההפך...
    תנו גיטרה בשווי 2500 ש"ח לנגן מקצועי לעומת זאת תנו גיטרה בשווי 25000 ש"ח לנגן מתחיל אתם כבר יודעים מי מהם יעשה את העבודה באולפן הרבה יותר טוב.
    *** תזכרו טוב טוב טוב:
    סאונד מקצועי מושג תחילה על ידי ידע מקצועי ורק לאחר מכן תהיה חשיבות לאיכות הציוד!


    במידה ואת/ה למדתם ואתם מרגישים מסופקים מהרמה המקצועית שלכם ומעוניינים לשדרג את שרשרת ההקלטה לרמה הגבוהה ביותר
    ואני חוזר ומדגיש, אין שום ערך וחשיבות לציוד הקלטה יקר שכזה ללא השקעה בלימוד מקצוע הסאונד - תזכרו זאת!

    אני יכול להעניק לכם הצצה לשרשרת ההקלטה אצלי באולפן

    שרשרת הקלטת שירה קצה עליון לאולפן מקצועי




    כבלים

    זה אמנם נשמע מוזר, אך כבלים איכותיים לאולפן יעניקו לכם איכות + פתרון בעיות:
    חשמל, רעשים, שימוש ארוך טווח. כבל איכותי לדוגמא של חברת: MOGAMI.

    מיקרופון + מגן רוח + סטנד בולם זעזועים

    הקלטת שירה באולפן תעשה ברוב המקרים עם מיקרופון קונדנסר מסוג קרדיואיד.
    באולפנים מקצועיים נהוג להחזיק מבחר מיקרופונים ולהתאים את המיקרופון לקול הזמר וסגנון השירה
    לדוגמא: יכול להיות מצב שאתם תמצאו את הזמר מקליט עם מיקרופון SM57 שעולה 1000 ש"ח בלבד...
    מדוע? אם מדובר (למשל) בסגנון רוק עם צבע קול אגרסיבי, מיקרופון זה אינו רגיש והוא יכול להתמודד עוצמת סאונד חזקה מאוד וצבע הסאונד מתאים למטרה.

    ברוב המקרים אתם תמצאו בכל אולפן מקצועי מיקרופונים של חברת Neumann כגון: U47, U67, U87, M149 וכו'.
    כמובן, ישנן עוד חברות רבות ודגמים ללא סוף, אך אלבומים שלמים לאורך ההיסטוריה נעשו עם מיקרופונים אלו.
    * חשוב לזכור: הקלטה עם קונדנסור מחייבת טיפול אקוסטי בחדר בו אתם מקליטים.

    מגן רוח:
    מונע הברות שורקניות או הדגשת הברות חזקות: ב/ג/ד/פ ובנוסף, שומר על המיקרופון.
    בנוסף, מונע חדירת רוק וכו' לתוך המיקרופון. מיקרופון איכותי עולה הרבה מאוד כסף, אז רצוי לשמור עליו.

    בולם זעזועים:
    מיקרופון קונדנסר רגיש ביותר לכל תנודה.
    סטנד מתאים כולל בולם זעזועים מונע רעשים או מכות לא רצויות בזמן ההקלטה.
    יש להניח את הסטנד על שטיח או כל מרקם רצפתי רך שימנע תופעות סאונד לא רצויות מהרצפה.

    קדם מגבר - preamp

    עוצמת האות של מיקרופון חלשה ולכן, אנו זקוקים למכשיר אשר יגביר את עוצמת האות באופן כמה שיותר איכותי.
    ככל שהאות המוקלט חלש יותר, כך ישנו סיכוי ש-יחס אות לרעש יהיה קטן יותר ואת זאת, אנחנו ממש לא רוצים.

    קדם מגבר איכותי מאוד, יאפשר לנו להתמודד (בין השאר) עם יחס אות לרעש גדול.

    ***יחס אות לרעש גדול אומר:
    1 מהו יחס אות לרעש ? - זהו הספק האות לחלק להספק הרעש.
    2 כאשר הספק האות גדול יחסית להספק הרעש = יחס אות לרעש יהיה גדול וזה מעולה.
    אות אודיו חזק רעש רקע חלש. באנגלית: signal-to-noise ratio - SNR.

    קדם מגבר איכותי בנוסף לצבע הסאונד הייחודי שהוא מעניק או "חום", תפקידו להגביר ככל האפשר מקור סאונד חלש באופן "הנקי" איכותי ביותר.
    חברות מפורסמות בתחום זה הם: SSL | AVELOVN | API | NEVE וכו'.

    ישנה אפשרות לקנות קדם מגבר עם אקולייזר ואפילו יחידה שלמה של קדם מגבר + אקולייזר + קומפרסור. אני אישית מעדיף הפרדת רשויות, אך כל עוד אנו מדברים על ציוד קצה עליון, זה מתקבל.

    ממיר דיגיטלי AD/DA

    תפקידו - להמיר אות אנלוגי לאות דיגיטלי ולהעביר למחשב כקובץ סאונד ברמה הגבוהה ביותר. ככל שאיכות הממירים טובים יותר, כך רמת ההקלטה איכותית יותר. ממיר איכותי לדוגמא: AVID 192.
    כרטיסי קול זולים - מכילים בתוכם גם ממיר וגם קדם מגבר.

    תכנת הקלטה

    כאן אני משאיר לכם את הבחירה לעבוד עם התוכנה שאיתה אתם רגילים לעבוד שנים.
    באופן כללי, כל התוכנות הם אותה גברת עם שינוי אדרת…
    אם אני הייתי צריך לפרט לעומק, זה מצריך מאמר ייעודי וארוך בנושא זה אשר אפרט בו את היתרונות/וחסרונות של כל אחת מהתוכנות. זו גם הסיבה שכל הקורסים שלי ללימוד סאונד מותאמים לכל התוכנות. אני אישית עובד עם תוכנת פרוטולס אבל אני כמו "תוכי" מזכיר לכם כי ידע הוא העיקר!

3 כיוון נכון של מכשירי ההקלטה

  1. עוצמת הקלטה - חשוב מאוד!

    טווח דינמי - headroom כעת אנו נחבר כבל מיקרופון לכניסה של קדם מגבר ומשם ישירות לכרטיס הקול (או קדם מגבר > ממיר דיגיטלי > מחשב).
    ישנם כרטיסי קול אשר כוללים קדם מגבר עם כניסת מיקרופון - הם נחשבים פשוטים, אך עבור הקלטה ביתית טובה, זה מספיק.
    נפתח את תוכנת הקלטה במחשב, נלחץ על כפתור ההקלטה בתוכנה.
    אנו נרצה להגיע לרמת אות ממוצעת (RMS) - מינוס 18 DBfs.
    אני שומע שוב ושוב משתמשים שאמרו להם להגיע למינוס 6 או 3
    מי מכם אשר רכש את חבילת הקורסים PRO 7 מבין על מה אני מדבר.

    לאלה מכם אשר חושבים: "מה פתאום להקליט מקסימום עד מינוס 18DBfs?
    יש לכך הסבר מעמיק אשר ניתן לקרוא במאמר שלי יסודות ומושגים בסאונד.

    מאוד מומלץ להקליט בווליום חלש באוזניות:

    * אתה תשמע טעויות באופן ברור הרבה יותר.
    * תוכל לבצע הקלטה שעות רבות ללא התעייפות באוזניים.
    * לא תהיה זליגת אות מאוזניות למיקרופון.

עמידה נכונה מול המקרופון

  1. 4 עמידה נכונה מול המקרופון
    SAMPLE RATE - תדירות הדגימה: ברוב המקרים אנו נעמוד בזמן ההקלטה, כך שהסרעפת שלנו תהיה משוחררת.
    למרות זאת, ישנם מקרים שדווקא נרצה לשיר באופן אינטימי (בישיבה) בגלל סגנון השיר.
    לא משנה אם אנו עומדים או יושבים - המרחק הנכון בין השפתיים למיקרופון נע בין 5-12 ס"מ.
    ככל שנתקרב למיקרופון אנו נקבל את אפקט הקירבה proximity effect, כלומר: התחזקות בתחום התדרים הנמוכים 100Hz עד 250 HZ והתגברות עוצמה עד 16DB. המרחק יקבע לפי כמה פרמטרים, כגון: קול הזמר, סגנון הפקה, עיבוד וכו'.


    הכנתי לכם 3 דוגמאות הממחישות זאת בפועל:

    אין שום עיבוד סאונד על ההקלטות - לא בזמן ההקלטה ולא לאחר מכן.
    כך תבינו כיצד מיקום המיקרופון הוא למעשה אקולייזר טבעי.

    מיקרופון הפוך מרחק 10ס"מ

    סאונד "אוויר" מתאים עבור שירה עם כלים אקוסטיים.
    איזון תדרים ככל הניתן באופן טבעי.


    מיקרופון במצב רגיל מרחק 10ס"מ

    סאונד ישיר יותר מאשר עימוד מיקרופון הפוך + איזון תדרים טבעי.


    מיקרופון במצב רגיל מרחק 5ס"מ

    ניתן לשמוע באופן ברור את אפקט ה-proximity effect - הגברה של 16DB + התגברות תדרים נמוכים.
    הנמכתי את עוצמת ההקלטה (במקרה זה) כך שאתם תשמעו את ההבדלים ללא השפעת הווליום.
    הסאונד אינטימי וישיר ומינימום השתקפות סאונד החלל (במידה והוא אינו מטופל אקוסטי או חדר "יבש" למחצה).
    *** אם תתקרבו יותר מכך - חשש לדיסטורשן כתוצאה מרעידות ממברנת המיקרופון.


    כל שינוי זווית ומרחק מעניק לנו צבע סאונד שונה בהקלטה.
    חשוב לדעת להתאים פרמטרים אלו לפי אופי השירה שאנו רוצים לקבל בתוצאה הסופית.

5 טיפים חשובים לפני הקלטת שירה סופית

  1. זהו, סיימת את העיבוד והכל מוכן להקלטת ערוץ שירה סופי וקסום.
    ממליץ לכם לקרוא את הטיפים הללו טוב טוב - תזכרו, שלא תגידו שלא אמרתי לכם...

    1 תוודא 100 פעמים שאתה לא צריך לתקן או לשנות מילים.

    2 תבדוק טוב טוב שאין טעויות בעברית או הגהה לא נכונה של מילה זו אחרת לדוגמא:
    בכלל - עם חיריק או סגול… וכו'

    3 תבדוק שהעיבוד/הפקה מושלמים ואתה הולך לשיר על הגרסה הסופית של העיבוד ולא לנסות
    לשנות את העיבוד לאחר הקלטת שירה. כמובן שניתן לשנות פרטים קטנים, אך אני מתכוון לבסיס המרכזי של העיבוד.
    * אתה לא רוצה לאחר מכן לשמוע זליגה בהקלטה של תפקידים שאינם נמצאים בגרסה הסופית...
    * אתה רוצה לשיר עם האנרגיה של העיבוד הסופי אשר יגרום לך לשיר בהתאם....

    4 גם אם הגעת לערוץ שירה מושלם, חשוב לשמור את כל הגרסאות מאותו יום הקלטה.
    תתפלא, שמיעה בבית לאחר זמן + בדיקה מדוקדקת תגיע למסקנה שאולי תרצה לשנות משהו אשר נמצא בכל הגרסאות שעשית באותו יום.
    יהיה זה בלתי אפשרי לבצע תיקון מושלם אם לא יהיו לך הקלטות אלו.

    5 אם אתה מקליט עם מפיק ועובד לפי שעות, דע שיכול להיות מצב שכל מה שהקלטת (בסופו של יום) לא יהיה מה שאתה חולם…
    אך אם אתה עובד עם מפיק אשר עובד ללא הגבלת זמן:
    * גם אם לאחר שעות של הקלטת שירה אשר נשמעת מושלמת באותו זמן,
    לאחר ש"תתרחק" מהתמונה, פעמים רבות אתה תחזור ותבצע הקלטה אחרת עד לקבלת הערוץ הקסום.

    * כאשר השעון מתקתק בראש ואתה חושב על כסף = אסון לאמנות!

    6 בזמן הקלטה באולפן חשוב להרגיש נוח, טבעי, חופשי ובאופן כללי להנות ולא להרגיש אנרגיה רעה.
    תתפלאו כמה זה חשוב ויכול לשנות את הביצוע שלכם פלאים.

    7 לא משנה כמה פעמים או שעות אתה מנסה - לא להתייאש את שאתם מרגישים שיש קסם!
    אם אתם עייפים, פשוט לקחת הפסקות מנוחה. וכאן אני שוב חוזר לסעיף (הקלטה ללא הגבלת זמן וחשיבותה).

    8 בדוק את ההקלטה שלך בווליום חלש - קודם כל!
    * טעויות ניתן לשמוע באופן ברור מאוד בעוצמה חלשה.
    * אחרי שעות של עבודה באולפן מי יכול ורוצה לשמוע חזק?
    מה שנשמע טוב מאוד חלש ישמע נפלא בווליום חזק - אך לא להיפך...

    9 כל אחד צריך משהו שגורם לו להרגיש טוב, מילה טוב, משקה, מנוחה בין ההקלטות, לצחוק וכו'.
    אם אתה עובד עם מפיק מוזיקלי - חובה שתהיה אנרגיה מעולה ביניכם!

6 חשיבות המפיק בזמן הקלטת שירה

  1. מפיק מוזיקלי מקצועי תפקידו להוציא ממך "קסם"!
    מעבר לצד הטכני וכל אשר רשמתי במאמר הנ"ל יש הרבה מעבר לכך.
    הוא ידע לזהות חולשות וחוזקות וכיצד להביא את הזמר/ת למקסימום יכולת
    אמנם זה אולי נשמע לכם קצר או פשוט - אך האמינו לי זו אמנות בפני עצמה.
    תזכרו טוב טוב - הסאונד מגיע מהאמן עצמו וכלי הנגינה תחילה - לפני שאנו מדברים על ציוד מקצועי.

    "לקינוח" + סיכום המאמר אני מצרף 2 הקלטות:

    אומרים: "תמונה שווה 1000 מילים" אז במקרה הזה, הקלטה.

    1 סקיצה של שיר מתוך אלבום אותו אני מפיק (מוקלט באופן ממש חובבני - זוכרים, טלפון...).
    רק במקרה הזה, ההקלטה בטלפון אינה משקפת מציאות - משם אני הפכתי אותה ב-180%.
    2 השיר הגמור בביצוע אותו הזמר אשר שמעתם בהקלטה של הסקיצה.

    1 סקיצה של השיר


    2 השיר לאחר הפקה


    אני מאמין שאתם מבינים מה ההבדל בין הקלטת שירה לבין יצירת "קסם"... ומה מפיק מקצועי באמת - יכול לעשות.

לסיכום:
אם אהבתם ולמדתם משהו חדש, אתם מוזמנים לשתף.
בהצלחה, דודי תמיר.

צור קשר דרך כפתור הווצאפ באתר

מוזמנים לשתף




דודי תמיר

image name
מפיק מוזיקלי, מרצה לסאונד והפקה.למד ב-Berklee college of music.

מוזמנים לקרוא מאמרים מקצועיים שלי במגוון תחומי המדיה לאמנים ואנשי סאונד 👈 לכל המאמרים >> >>


עוד כתבות שיעניינו אותך



הקלטת גיטרה




לימודי סאונד אונליין הראשון והמקצועי בישראל
 לימודי צילום ועריכת וידאו אונליין המקצועי בישראל


עמוד הבית של האולפן