המדריך המלא - אקולייזר

כל מה שאתה צריך לדעת אודות מעבד הסאונד - אקולייזר


מאת: דודי תמיר | עדכון אחרון: 30/9/2019





אקולייזר - מדריך מקצועי

הקדמה:
בהמשך למאמר המקיף ביותר בנושא קומפרסור שמע - כעת נעסוק במעבד הסאונד - אקולייזר.
מאמר זה הוא חלק מתוכנית הלימודים ב- לימודי סאונד אונליין הראשון והמקצועי בישראל!.

מפרט חלוקה לפי הנושאים הבאים:

1 אקולייזר - איך הכל התחיל?
2 מדוע הוא מעבד הסאונד השכיח ביותר ומה מטרת השימוש בו?
3 סוגי EQ | פרמטרים/מונחים | דגמים מובילים בתעשייה
4 תדרים ייחודים - תדרי "קסם"
5 שיטות לביצוע - EQ
6 תדרים דומיננטיים של כלי נגינה ושירה - קווים מנחים
7 טיפים לשימוש נכון בהקלטה/מיקס - EQ
8 אקולייזר עבור מאסטרינג - מה ההבדל?

אקולייזר, איך הכל התחיל?

  1. הקדמה:
    לפעמים בחיים כמו בחיים הכל מתחיל מכיוון לא צפוי… האקולייזר - כפי שאנו מכירים היום, התחיל את דרכו לראשונה (תתפלאו) דרך המצאת הטלפון. היה צורך למזער את עלות הולכת הקווים למרחקים ארוכים ואיזון התדרים על ידי הוספת פילטרים ויצירת קו מאוזן.
    נעשה מחקר מעמיק, כיצד אוזן האדם שומעת תדרים. הם התחילו לבחון תדר של 1Khz כנקודת מוצא.

    הם מדדו את תגובת האוזן לכל התדרים בעצמה של 0-120DB התוצאה:
    * ישנם תדרים שצריך להגביר את העוצמה באופן קיצוני כדי שנשמע אותם שווה
    * אוזן האדם רגישה ביותר בתדר 3.5Khz
    * טווח התדרים (Q) שאוזן האדם רגישה ביותר = 1-5Khz
    זהו טווח התדרים שבו סאונד הדיבור שלנו נשמע ברור - ולכן, שיחת טלפון נשמעת כמו שהיא נשמעת.

    הקליטו את עצמכם ולאחר מכן תכניסו בערוץ אקולייזר ותבצעו את המהלך הבא:
    HIGH PASS FILTER - עד תדר 1Khz
    LOW PASS FILTER - עד תדר 5 Khz
    תקבלו סאונד של שיחת טלפון.

    The Fletcher Munson Curve
    The Fletcher Munson Curve לבסוף, התקבלה טבלת מדידה אשר נקראת: The Fletcher Munson Curve
    גרף אשר מדגים כיצד מגיב בפועל מוח האדם בהתאם לתדרים ועוצמה משתנים.
    לכך בדיוק חברת הטלפונים רצתה להגיע:
    העברת אנרגיה באופן הזול ביותר וגם באיכות סאונד טובה למטרה זו.



    בשנת 1947 הקלטה מגנטית הגיעה לעולם וכתוצאה מכך התפתח ה-EQ לשם ביצוע:
    * קבלת עקומת אות שטוחה - Flat
    * יחס אות לרעש יותר איכותי
    * שינוי פרמטרים של אות אודיו מוקלט

    האקולייזר הגרפי הראשון (דגם 7080) נוצר על-ידי Art Davis's Cinema Engineering
    הוא הכיל 6 תחומי תדר הגברה/הנחתה 8DB - ובצעדים של 1DB.
    בשנת 1967 Art Davis's Cinema Engineering פיתוח אקולייזר גרפי 1/3 אוקטבה (ראה הסבר בהמשך המאמר)
    בשנת 1971 Daniel N. Flickinger הציג את האקולייזר הפרמטרי הראשון.
    מאז שנת 1971 החלו לייצר באנגליה מכשירי EQ איכותיים מאוד.
    המוביל מבין כולם מאז ועד היום שייך לחברת Neve - על שם Rupert Neve מהנדס הסאונד הנודע.
    ישנם כמובן דגמים נוספים אשר ידועים באיכות הסאונד שלהם בתעשייה - דוגמאות בהמשך.


    *הערה
    האקולייזר הוא מעבד הסאונד השימושי ביותר ב-אולפן הקלטות. הוא אחד המכשירים האפקטיביים ביותר ובאותה מידה, המכשיר הכי מסוכן בעולם ההקלטות במידה ואין לך את הידע והניסיון הדרוש. הפתרון להתמודדות עם מכשיר זה (וכך לגבי כל השאר) הוא למידה מקיפה והתנסות מעשית ללא גבולות! מאמר זה (כמו רבים אחרים באתר) נכתב מתוך שנים של עבודה מעשית ורצון להעביר לכם את הידע הנ"ל באופן האפקטיבי ביותר, נצלו זאת.

    לרציניים מכם אשר מעוניינים להתמקצע באופן מקצועי בתחום, האולפן מציע לימודי סאונד עד לתואר מפיק מוזיקלי בשיטת הלימוד האפקטיבית/מקצועית ביותר שניתן לקבל: לימוד 1 על 1 כאשר 100% מזמן הלימוד נעשה באולפן עם מערכת הסאונד המשוכללת ביותר בעולם תעשיית המוזיקה תוך כדי עבודה והתנסות במשך כל זמן הלימוד. מאמר זה הוא חלק מתכנית הלימודים.

מדוע הוא מעבד הסאונד השכיח ביותר ומה מטרת השימוש בו?

  1. כל אנשי הסאונד הגדולים מסוגלים לגרום לסאונד כבר בתהליך ההקלטה או Dubbing (העלאות של ערוצים שלב אחר שלב) להיות "גדול' ונקי" ככל האפשר. למרות זאת, במקרים רבים תחום התדרים בערוצים מסוימים או כל הערוצים יכולים להישמע מוגבלים כאשר מגיעים לשלב עריכת המיקס.

    תשאלו - "מדוע הסאונד בערוצים אינו 100% תקין גם אם הוקלט על ידי מפיק מקצועי ביותר"?
    * הערוצים הוקלטו באולפנים שונים בעליי סאונד אקוסטי שונה או רמקולים מגוונים
    * שרשרת הקלטה שונה
    * השפעה של המפיק או הנגן על הסאונד הבסיסי
    * ההשפעה על הסאונד נעשתה באופן טבעי על ידי מיקום, אקוסטיקה וללא התערבות של EQ.

    כתוצאה מכך - חייב המפיק להרחיב/לצמצם או לשנות את תחום התדרים של אותם ערוצים. החיפוש אחר סאונד גדול, "שמן", בהיר או "נקי" מעניק למכשיר האקולייזר את תואר "הקפטן" בין כל מכשירי האולפן בו משתמש המפיק. יותר מכל מכשיר עיבוד סאונד באולפן/הופעה, שימוש באקולייזר דורש מיומנות אשר מבדילה בין מפיקים ממוצעים לבין מפיקים ברמה הגבוהה ביותר.

    ישנם 3 מטרות עיקריות כאשר אנו משתמשים ב-EQ
    * לגרום לערוץ להישמע "נקי" ומוגדר ככל האפשר
    * לגרום לערוץ או מיקס להישמע גדול יותר מהמציאות
    * לגרום לכל האלמנטים במיקס להשתלב יחדיו טוב יותר כך שכל כלי מוצג על ידי תדר דומיננטי מתאים

    כיצד אדע באיזה מכשיר להשתמש בכל ערוץ במיקס?
    לכל מכשיר יש צבע סאונד בסיסי עוד לפני תהליך עיבוד הסאונד. יחד עם זאת, ישנם מכשירים או Plug-in אשר לא מעניקים לסאונד ייחוד או צבע סאונד. במקרה זה הבחירה תהיה קלה יותר מאשר בחירה של קומפרסור על הערוצים השונים במיקס. מפיקים מקצועיים יודעים להאזין לפרטים הקטנים ביותר ולדעת להתאים כל פרט ופרט בדיוק כמו התאמה של בגד לאישה או גבר. הניסיון המעשי משחק כאן תפקיד מאוד מאוד חשוב בנוסף לידע תיאורטי.
    "נהיגה לא ניתן ללמוד בכיתה עם לוח וגיר"...

סוגי EQ | פרמטרים/מונחים | דגמים מובילים בתעשייה

  1. GRAPHIC EQ
    אקולייזר גרפי האקולייזר הגרפי כולל 2 פרמטרים:
    frequency
    באקולייזר גרפי חלוקת התדרים קבוע מראש לפי סוג האקולייזר, כלומר, כמות החלוקה. במקרה זה אנחנו לא יכולים לשלוט על רוחב הגבר התדר (פרמטר ה-Q באקולייזר פרמטרי). Gain - עוצמה
    מאפשר הגברה או הנחתה של תדר נבחר. פעולה זו תשנה את הסאונד של האות.



    באקולייזר גרפי אנו נראה חלוקה לאוקטבות:
    אוקטבה = הכפלה של התדר, לדוגמה - 20, 40, 80, 160, 315, 630 Hz וכו'.
    טווח הסקאלה באקולייזר הוא: 20Hz-20Khz. ישנם 2 דגמים עיקריים של אקולייזר גרפי:
    ⅔ EQ - חלוקה ל-15 תחומים
    ⅓ EQ - חלוקה ל-30 תחומים (סטנדרט מקצועי)

    סוג כזה של אקולייזר פחות שימושי באולפני הקלטה, אך כמובן שניתן לעשות בו שימוש.
    חברת WAVE הוציאה אקולייזר גרפי GEQ אך שדרגה עם כמה תוספות:
    אנלייזר מובנה, מסנן תדרים נמוכים/גבוהים + יחידת band eq נוספת.

    PARAMETRIC EQ
    אקולייזר פרמטרי אקולייזר פרמטרי מאפשר מניפולציות סאונד מורכבות הרבה יותר ודורש ניסיון והבנה.
    כמו שרשמתי קודם לכן, באקולייזר גרפי ישנם 2 פרמטרים בלבד: הגברה ו-Q קבוע (רוחב ציר התדר המוגבר/מונחת).
    הרשימה הבאה מכילה הסבר על כל הפרמטרים באקולייזר פרמטרי.





    ***מונחים:
    יחידת מדידה - Hertz
    כמה פעמים בשנייה אות אודיו (AC) עובר ממצב חיובי לשלילי וכו'. הוא נמדד ביחידת מדידה אשר נקראת Hertz.
    יחידות מדידה באודיו נמדדות בטווח 20Hz-20Khz - זהו גם תחום התדרים שאוזן האדם מסוגלת לשמוע.

    תדר - frequency
    מספר המחזורים של הגל בשנייה אחת הוא התדירות של הקול.
    מתוך מאמר יסודות ומושגים בסאונד באתר.

    Poles
    תגובת השיא של המסנן (פילטר) בנקודה X בתגובה לשינוי תדר.

    CUTOFF FREQUENCY
    הנקודה בתדר גבוהה או נמוך בסקלה של ה-EQ בה מורגש תהליך הגבר/הנחתה - נקרא גם בשם Turnover frequency

    SLOPE
    כמות הנתחה או הגברה בתדר נמוך/גבוהה ונמדד ביחידות של 6DB עד 96DB

    PASS BAND
    תחום התדר אותו אנו מאפשרים לעבור

    STOP BAND
    תחום התדר שעבר הנחתה

    HF
    תדר גבוהה
    LF
    תדר נמוך
    MID
    תדר אמצע
    TREBLE
    תדר גבוהה

    *** פרמטרים באקולייזר פרמטרי:
    GAIN
    עוצמת ההגבר/הנחתה של תדר נבחר אשר נמדד ביחידות -DB

    BAND WIDTH- Q
    כמה רחב/ צר יהיה ציר התדר אותו נרצה להגביר/להנחית. רוחב הציר נמדד מנקודת האמצע הנבחרת ויפתח באופן שווה ל-2 הכיוונים

    BELL
    צורת הגבר נקודתית אשר נקראת "כדור"

    SHELF
    צורת גל הגברה/הנחתה אשר מתחילה מהנקודה הנבחרת וממשיכה עד לתדר הגבוהה ביותר או הנמוך ביותר, לכן, סוג כזה של הגבר נמצא ב-2 קצוות ה-EQ.

    SWEEP MID
    כפתור אמצע באקולייזר המאפשר לבצע 2 פעולות - בחירת תדר + הגברה/הנחתה.

    FILTER
    קטגוריה בתוך אקולייזר אשר יכולה להכיל את האפשרויות הבאות:
    HIGH PASS FILTER
    מסנן את התדרים הנמוכים עד לנקודה נבחרת. ניתן לבחור זווית חיתוך 6-12-24 DB
    LOW PASS FILTER
    מסנן את התדרים הגבוהים עד לנקודה נבחרת. ניתן לבחור זווית חיתוך 6-12-24DB
    BAND PASS FILTER
    כפתור פילטר אחד אשר מבצע הפחתה בתדר גבוהה וגם נמוך
    NOTCH FILTER
    פילטר חיתוך בזווית מאוד חדה בנקודה נבחרת



    דגמים "ספינת דגל" EQ
    רקולייזר מקצועי לאולפן כל מכשיר עיבוד סאונד מתאפיין בצבע סאונד ייחודי כתוצאה מאופן בניית המוצר. מעבדי סאונד נחשבים בתחום נקראים גם "ספינת דגל" משום הסאונד המאוד ייחודי שהם מעניקים. פעמים רבות מפיקים מכניסים בשרשרת הסאונד (במקרה זה EQ) ללא שום עיבוד סאונד, אלא רק בגלל צבע הסאונד שאותו מכשיר מעניק לערוץ או מיקס.





    לפניכם כמה דגמים מובילים בתחום מאז שנת 1950 ועד היום:
    * Neve - על שם Rupert Neve מהנדס הסאונד הנודע
    * MANLEY
    * Pultec
    * Ssl
    * CHANDLER EMI TG12345
    * WEISS

    ישנן עוד חברות מובילות בתחום, אך רשמתי לכם את "הקצפת".
    כיום, כל מכשיר אנלוגי יוקרתי מופיע גם כ-Plug-In במחיר אפסי לעומת חומרה.

תדרים ייחודים או תדרי "קסם"

  1. רקולייזר מקצועי לאולפן לפני שאני יעניק לכם שיטות EQ חשוב להבין את תחומי התדרים השונים וכיצד כל אחד משפיע על מה שהאוזן שלנו שומעת. ניתן להפריד את תחום התדרים המלא (20hz-20Khz) ל-6 תחומים עיקריים.
    לכל תחום תדרים ברשימה הנ"ל יש השפעה עצומה על הסאונד הכללי של ערוץ או מיקס שלם.




    Sub-Bass
    תחום התדרים הנמוך ביותר: 20Hz-60Hz - תחום תדרים זה מורגש יותר מאשר נשמע.
    לדוגמא: רעש של רעם מרוחק או תדרים נמוכים של גיטרה בס או B.D.
    תחום זה מעניק למוזיקה תחושה של עצמה למרות שאנו לא שומעים תדרים אלא באופן ישיר או ברור.
    יותר מדי הגברה בתחום זה תגרום למוזיקה להישמע Muddy - "בוץ" בשפת אנשי הסאונד.

    Bass
    תחום זה נע בין: 60Hz-250Hz והוא בסיס הסאונד עבור חוליית הקצב.
    שינוי תדרים אלו על ידי EQ ישפיעו מאוד על ה-Balance. התוצאה: סאונד "שמן או רזה".
    יותר מדי הדגשה של תחום תדרים זה יכול לגרום למוזיקה להישמע - Boomy.

    Low Mids
    תחום האמצע הנע בין 250Hz-2000Hz מכיל את כלל הרמוניות הסאונד ברוב כלי הנגינה ויכול ליצור אפקט סאונד "טלפון" למוזיקה אם נגביר יתר על המידה תחום זה.
    הגברה בתחום אוקטבה: 500Hz-1000Hz תגרום לסאונד להישמע Horn או הפירוש ההגיוני בעברית, סאונד מהאף.
    הגברה בתחום אוקטבה: 1Khz-2Khz יגרום לסאונד להישמע Tiny (קטן).
    שמיעה חזקה לאורך זמן בתדרים אלו תגרום לעייפות בשמיעה.

    High Mids
    התחום העליון של תחום האמצע נע בין: 2Khz-4Khz.
    תחום זה מדגיש באופן ברור הקלטת קריינות או הברות כגון: "מ", "ב", "ו".
    הדגשה גדולה מידי בתחום זה (ובמיוחד בתדר 3Khz) יכולה לגרום לעייפות שמיעה.
    הנחתה בתדרים אלו תגרום לערוץ השירה להיות פחות ברור או "משעמם" (הכל תלוי ביחס בין הערוצים ב-Mix).

    Presence - נוכחות
    תחום התדרים שנע בין: 4Khz-6Khz.מעניק צלילות והגדרה עבור ערוצי שירה או כלי נגינה.
    הגברה בתחום זה גורם למוזיקה להישמע "קרוב" למאזין. הנחתה בתחום 5Khz בערוצי המיקס תגרום לסאונד להיות יותר "מרוחק".

    Brilliance - זוהר
    תחום התדרים אשר נע בין: 6Khz-20Khz מעניק שליטה על סאונד "צלול, נקי וזוהר".
    יותר מדי הדגשה של תחום זה בערוץ השירה יכול לגרום לסאונד צורם.


    אם נדמיין את גרף התדרים המלא באקולייזר נוכל להגדיר 10 תחומי סאונד מרכזיים,
    כאשר כל תחום מיוצג על ידי שם מייצג שנתקבל לאורך השנים בתעשיית אנשי הסאונד:


    Rumble - קול רעם 30Hz
    Bottom - סאונד נמוך 63Hz
    Boom- Thump - Warmth | חבטה - חום - בום 125Hz
    Fullness/ Mud - “מלאות או “בוץ 250Hz
    Honk - סאונד של צופר 500Hz
    Whack - סאונד לפנים 1Khz
    Crunch - סאונד פאנצ’י 2Khz
    Edge - קצה 4Khz
    Sibilance Definition “Ouch” - תדרים גבוהים 8Khz
    Air - אוויר 16Khz

שיטות לביצוע - EQ

  1. מאחר וכל שיר ספציפי, כלי נגינה או נגן הוא ייחודי בפני עצמו, לא אפשרי או נכון להעניק נוסחה קבועה לביצוע EQ.
    לפניכם קווים מנחים עבור שיטות שונות לביצוע המשימה באופן מומלץ ומקצועי.
    בנוסף לכך, מפיקים שונים מגיעים לאותה תוצאה אך בדרך שונה - כך שאם הדוגמאות הבאות אינן עובדות לך כפי שאתה רוצה, המשך לנסות.
    השיטה אינה חשובה אלא התוצאה!


    לפני שאתה מתחיל בתהליך זה יהיה מאוד חשוב לשנן את הסעיפים הבאים:
    * "פתח את האוזניים" ותשמע בזהירות לכל ניואנס של הסאונד. כל דבר קטן חשוב מאוד!
    * תהיה בטוח שהרמקולים שלך בעצמה הנכונה - לא חלש מידי ולא חזק מידי.
    שמיעה נכונה תהיה בעצמה של 85SPL.

    אפקט - Fletcher-Munson Curves:
    כאשר העצמה חזקה יתר על המידה האוזניים מתעייפות וכתוצאה מכך אנו נבצע הגברה בתחום הגבוהה והנמוך -
    מצב הגרף באקולייזר יהיה דומה ל-"חיוך".


    כיצד לגרום לערוץ להישמע "נקי" ומוגדר יותר בעזרת EQ?
    פעמים רבות כאשר אנו מקליטים באופן מקצועי עדיין הערוץ המוקלט יכול להישמע "חסר חיים" בעקבות הדגשה של תדרים מסוימים או הנחתה.
    זה שכיח למדי שכלי נגינה אינו מוגדר באופן מספק וזאת משום יותר מידי הגברה בתחום Low-Mid 400Hz-800Hz.
    תחום זה מוסיף את תחושת ה-"Boxy" אפקט לסאונד.

    1 כוון את כפתור הגברה/הנחתה לעצמה ממוצעת של הנחתה (8 עד 10 די בי יעבוד טוב).
    2 התחל לזוז בעזרת כפתור המתאים עד אשר תמצא את הנקודה עם הכי הרבה סאונד "Boxiness".
    3 כוון את עוצמת הנחתה לפי הטעם. כך בחשבון כי הנחתה גדולה מדי תגרום לסאונד להישמע קטן יותר.
    4 אם צריך, הוסף מעט הגברה נקודתית לסאונד (התחל ב-1DB או יותר לפי הצורך) בתחום Mid הגבוהה - 1Khz-4Khz.
    5 אם צריך הוסף מעט הגברה בתחום הגבוהה 5Khz-10Khz.
    6 אם צריך הוסף מעט "אוויר" לסאונד בתחום התדרים Khz 10 - 16Khz.

    ***הערה חשובה:
    השתדל תמיד לבצע הנחתה לסאונד תחילה. המלצה זו משום שכל מכשיר EQ גורם לשינוי פאזה.
    אומנם תופעה זו קיצונית הרבה יותר בציוד אנלוגי מאשר ב-Plug In אך למרות זאת, אם, באופן תמידי נתחיל להגביר יתר על המידה תדרים בכל ערוץ - התוצאה תהיה פחות איכותית ונקיה. ככל שאנו נגביר תדרים באופן קיצוני בכל ערוץ כך יהיה קשה יותר להתאים אותם יחדיו ליחידה אחת ובנוסף, הסאונד יהיה הרבה פחות מלוטש. הגדולה של איש סאונד מקצועי היא - לדעת מתי לא לגעת!


    כיצד לגרום לערוץ או מיקס להישמע "גדול יותר מהחיים"?
    1 כוון את כפתור הגברה/הנחתה במידה מספקת של הגברה - 8Db עד 10 Db יספיקו.

    2 חפש את הנקודה בתחום התדרים הנמוכים עד אשר תמצא את הנקודה בה אתה מרגיש שהסאונד "מלא".
    שאני אומר "מלא", לדוגמה: תוף רגל - לכל דגימה או תוף יש צבע אחר. דגימה של BD 808 מלא בתדרים נמוכים ב-40Hz ו-BD אחר לגמרי יהיה דומיננטי ב-120Hz.

    3 הגבר את התדר הנבחר לפי טעמך - כך בחשבון שיותר מדי הגברה יכולה לגרום לסאונד להישמע "בוצי" או כמו שמכנים זאת אנשי הסאונד "Muddy".

    4 כעת עבור לתדר הנמצא בחצי או פי 2 מהתדר אשר בחרת בסעיף 2 והגבר תדר במידה קטנה.
    לדוגמה: אם התדר הראשי אשר נבחר הוא 120Hz, לך לתדר 60Hz והגבר אותו ב-1Db או 2Db.
    אם התדר הראשון הוא 50Hz הגבר מעט ב-100Hz.

    ***הערה חשובה:
    *בדרך כלל, עדיף להגביר מעט ב-2 תדרים נפרדים מאשר הגברה גדולה בתדר 1.

    *כך בחשבון - כאשר אתה מבצע EQ לערוץ במצב Solo והוא נשמע מעולה, אין זה אומר שהוא ישתלב עם שאר הערוצים במיקס.

    *ככל שכמות הערוצים במיקס מועטה - כל כלי יכול להישמע גדול יותר.
    ובכיוון ההפוך, ככל שכמות הכלים/ערוצים רבים יותר - כל ערוץ צריך להישמע קטן יותר כך שכל הערוצים ישתלבו יחדיו.


    ביצוע EQ כך שכל האלמנטים במיקס ישתלבו יחדיו - כל כלי יהיה מיוצג על ידי תדר דומיננטי בסקלה.
    1 התחל עם חוליית הקצב (גיטרה בס, מערכת תופים). הגיטרה אמורה להישמע ברור כאשר היא מנגנת כנגד התופים, במיוחד כנגד תוף הרגל והסנר.

    2 וודא כי לא נמצאים 2 אלמנטים אשר מוגברים באותו תדר. אם למרות הכל זה המצב, הזז תדר אחד גבוהה או נמוך יותר

    3 אם הכלי נחתך בתדר מסוים, הגבר כלי אחר בתדר זה בדיוק, לדוגמה:
    תוף הרגל נחתך בתדר 500Hz הגבר את הגיטרה בס בתדר 500Hz.

    4 כעת הוסף את האלמנט הבא במיקס והמשך לפי אותו עיקרון. זה יכול להיות ערוץ או כלי מאוד דומיננטי במיקס.

    4 הוסף את שאר האלמנטים למיקס, אחד אחר אחד.
    כאשר אתה מוסיף כל ערוץ תוודא שהוא מותאם לערוצים שכבר מנגנים ומשתלב באופן המושלם ביותר.

    *** חשוב לזכור
    העיקרון הוא לשמוע כל כלי באופן ברור והדרך הטובה ביותר להגיע לתוצאה זו שכל כלי יהיה מיוצג על ידי תחום התדרים הדומיננטי לו.

    לאחר ביצוע התאמה לכל הערוצים (בכל הקשור ל-EQ) יהיו ערוצים אשר יכולים להישמע מוזר או שונה כאשר הם במצב Solo -
    זה בסדר גמור, המטרה היא שהערוצים ישתלבו יחדיו במיקס.

תדרים דומיננטיים של כלי נגינה ושירה - קווים מנחים:

  1. נקודות חשובות בכל הקשור לתדרים דומיננטיים של כלי נגינה/שירה.
    אין זה אומר שזו נוסחה קבועה - אלא קווים מנחים, מדוע?
    כי ישנם עוד פרמטרים רבים אשר יקבעו את סוג עיבוד סאונד על ידי האקולייזר:
    * צבע הסאונד הבסיסי של הכלי
    * אופן הנגינה
    * אופן ההקלטה
    * אופי המיקס או ההפקה וכו'


    Bass Guitar
    נמוכים 50-80Hz ישנם מקרים 30-40Hz | צליל התקף 700Hz | צליל "אמצע" 2Khz
    BD
    נמוכים 50-80Hz ישנם מקרים 30-40Hz | צליל אמצע (רע) 400Hz | הדגשה 3-5Khz
    Snare
    מלאות 120-240Hz | נקישה 900Hz | אמצע גבוהים 5Khz | גבוהים 10Khz
    Toms
    מלאות 240-500Hz | התקף 5-7Khz
    Floor Tom
    מלאות 80-120Hz | התקף 5Khz
    Hi Hat/Cymbals
    נקישה 200Hz | בהירות 8-10hz | אוויר 15Khz
    Electric Guitar
    מלאות 240-500Khz | נוכחות 1.5-2.5kHZ
    Acoustic Guitar
    מלאות 80Hz | גוף 240Hz | נוכחות 2-5Khz
    Organ
    מלאות 80Hz | גוף 240Hz | נוכחות 2-5Khz
    Piano
    מלאות 80Hz | נוכחות 2.5-5Khz | צליל Honky-Tonk 2..5Khz הגברה חזקה
    Horns
    מלאות 120-240Khz | גבוהים/נוכחות 5Khz
    Voice
    מלאות 120Hz | בום 240Hz | נוכחות 5Khz | אוויר 10-15Khz
    Strings
    מלאות 240Hz | גבוהים 7-10Khz
    Conga
    גוף 200Hz | נקישה גבוהה 5Khz

טיפים לשימוש נכון בהקלטה/מיקס - EQ

  1. * אם הסאונד "בוץ", בצע חיתוך בתדר 250 Hz
    * אם הסאונד "Honky", בצע חיתוך בתדר 500Hz
    * חתוך תחילה אם אתה מנסה להגיע לסאונד טוב יותר
    * הגבר אם אתה רוצה סאונד שונה
    * אתה לא יכול להגביר תדרים אשר לא נמצאים שם מלכתחילה

    1 השתמש בזווית קטנה (Q Bandwidth) כאשר אתה מבצע הנחתה של תדרים.
    השתמש בזווית רחבה (Q Bandwidth) כאשר אתה מגביר תדרים.

    2 אם אתה רוצה לתת תחושה של מרחק = תחתוך נמוכים.
    אם אתה רוצה להעניק תחושה של קרבה = בצע הנחתה בתדרים גבוהים.

    3 הקפד להשתמש בכפתור ה-MUTE כך שהאוזניים שלך ישמעו את ההבדל בין הסאונד המקורי למעובד.
    אמנם זה נשמע לך "טיפשי" אך האמן לי, הוא שווה זהב.

    4 ביצוע EQ יעבוד מעולה על סאונד אשר מוקלט באופן מעולה. אם הסאונד אינו איכותי = אתה לא יכול להגביר משהו שלא נמצא שם מלכתחילה, לדוגמא: הקלטת גיטרה אקוסטית עם מיתרים ישנים ואתה שואל את עצמך -
    "למה אין לי מספיק גבוהים, נוצצים למרות שאני מגביר 10DB בתדר 10-15Khz"?...

    5 כלי נגינה רבים במיקס (וגם שירה) אינם מכילים תדרים מתחת ל-100Hz ברוב המקרים.
    יהיה מומלץ לבצע בערוצים אלא (לפי הטעם והצורך האמנותי) HIGH PASS FILTER.

    6 כאשר אתה מבצע הגברה או הנחתה משמעותיים בערוץ, קח בחשבון כי עוצמת הסאונד משתנה - בצע שינוי עוצמה של הערוץ בהתאם.

    7 אם אתה מבצע הגברת תדרים משמעותית ואתה מגיע clipping /distortion, בצע בעזרת PLUG-IN בתוכנה הפחתת עוצמה לערוץ - אחרת לא ישאר לך מרווח דינמי להמשך עבודה. יהיה יותר נכון להקליט מלכתחילה בעצמה נכונה לערוץ - עד מינוס 10 DB

    9 אין יותר יפה מסאונד טבעי. שאל את עצמך האם ולמה ערוץ מסוים צריך לעבור עריכה מוגזמת של הגברה/הנחתה או שניהם יחדיו?

    10 יהיה יותר נכון לחתוך תדרים בעייתיים מאשר להגביר תדרים טובים.
    כאשר אנחנו מגברים תדרים, אנו גם מגברים רעשי רקע וכו'.

    11 אם אתה מבצע הגברה של תדרים נמוכים או אמצע - התוצאה תהיה דומה אם נבצע חיתוך בתדרים גבוהים ולהפך...
    אתה תרוויח סאונד יותר נקי/איכותי ולא תהיה לך בעיית שינוי פאזה (בציוד אנלוגי בעיקר).
    אין זו נוסחה קבוע, אלא דרך שונה המאפשרת תוצאה דומה על ידי התייחסות שונה.
    דרך פעולה זו תלויה בכמה גורמים, למשל:
    * האם מקור הסאונד אינו צריך את התדרים שאנו הנחתנו?
    * האם התוצאה הסופית נשמעת יותר טוב מאשר האפשרות הרגילה וכו'.

    ניתן להוסיף מעט הגברה ב-תדר שאנחנו רוצים שהוא יהיה דומיננטי - אך משום שאנו ביצענו הנחתה בתדרים מנוגדים כמות ההגברה תהיה פחותה בהרבה.

    12 אם אתה מבצע הגברה של תדרים גבוהים בהרבה ערוצים במיקס התוצאה - עומס, חוסר צבע וכו'.
    אם תבצע הגברה של תדרים נמוכים בערוצים רבים במיקס - הוא ישמע "קטן".

אקולייזר עבור מאסטרינג - מה ההבדל?

*

  1. ההבדל בין אקולייזר ייעודי למאסטרינג לעומת אקולייזר לעיבוד סאונד בזמן הקלטה/מיקס:
    * הוא בנוי לביצוע הגברה/הנחתה במרווחים קטנים מאוד.
    בזמן הקלטה/מיקס אנחנו יכולים לבצע הגברה/הנחתה של 10-15 DB ואפילו יותר במקרים קיצוניים. לעומת זאת, בתהליך המאסטרינג נרצה להגיע לרמת רזולוציה של 0.5DB ואפילו פחות מכך.
    כל שינוי שנבצע ואפילו הקטן ביותר על מיקס שלם יהיה מורגש באופן קיצוני.

    אם תלמדו את תהליך המאסטרינג באופן רציני אתם תראו שהמפיק יכול לבצע הגברה או חיתוך בהרבה מאוד נקודות לאורך הסקאלה - אך במרווים מאוד מאוד קטנים.

    * לכל מכשיר EQ יוקרתי יש צבע סאונד ייחודי אותו נרצה להוסיף למיקס.
    נהוג להשתמש בכמה סוגי מכשירים על אותו ערוץ מיקס, כך שנקבל סאונד עשיר יותר ובנוסף, כל מכשיר יבצע הגברה/הנחתה בתדרים שונים אשר מאפיינים את אותו מכשיר.
    לפניכם כמה דגמים של EQ מובילים עבור מאסטרינג - חומרה.
    * GML 8200
    * Weiss EQ1
    * Avalon 2055
    * Manley Massive Passive
    * Z-Sys Z-Q1


    בנוסף לכך, אנו משתמשים ב-Plug-IN
    FabFilter Pro-Q 2 לסיום המאמר אני אמליץ על מכשיר מאוד ייחודי FabFilter Pro-Q 2.
    אמנם, אין למכשיר זה צבע סאונד אך יש לו אין ספור מניפולציות עיבוד סאונד.
    ניתן לראות זאת בסרטון ההדגמה של החברה ולהבין מעט על מה אני מדבר.




    בנוסף לכך, מכשיר זה מתאפיין באפשרות עיבוד ב 3 מצבים:
    Natural Phase
    Linear Phase
    Zero Latency

    כאשר אנו מבצעים הגברת תדרים במכשיר אנלוגי (בעיקר) אנו מקבלים שינוי פאזה.
    תופעה זו אינה בעיה גדולה כאשר אנו עובדים עם Plug-In EQ בתכנה ומפעילים את אופציית פיצוי - Delay Compensation

    ***ישנם מקרים בהם אפשרות זאת יכולה לעזור:
    אם יש לנו 2 ערוצים (או יותר) מאותו מקור סאונד, לדוגמה: תוף סנר:
    מיקרופון עליון - מיקרופון תחתון.
    כאשר נבצע HIGH PASS FILTER על אחד הערוצים יכול להיווצר מצב של ביטול/שינוי פאזה כך ש-2 הערוצים ישמעו ללא אנרגיה.
    במקרה זה ניתן להחליף קוטביות - Polarity או להשתמש באופציה של Linear Phase באקולייזר.


לסיכום:
מקווה שהענקתי לכם כלים שימושיים לשיפור היכולות שלכם.
זכרו היטב - תנסו, תיכשלו 1000 פעמים ואז תמשיכו לנסות!
לימודי סאונד והפקה מוזיקלית.

צור קשר דרך כפתור הווצאפ באתר

מוזמנים לשתף




דודי תמיר

image name
מפיק מוזיקלי, מרצה לסאונד והפקה.למד ב-Berklee college of music.

מוזמנים לקרוא מאמרים מקצועיים שלי במגוון תחומי המדיה לאמנים ואנשי סאונד 👈 לכל המאמרים >> >>


עוד כתבות שיעניינו אותך



גייט/אקספנדר




לימודי סאונד אונליין הראשון והמקצועי בישראל
 לימודי צילום ועריכת וידאו אונליין המקצועי בישראל


עמוד הבית של האולפן