במהלך תקופה של 20 שנה אני נתקל שוב ושוב בשאלה של זמרים, האם אני צריך ללמוד פיתוח קול כדי להיות זמר מצליח?. ובכן, בעידן המוזיקה המודרנית ושלל סגנונות מוזיקליים כיום, התשובה אינה חד משמעית כן או לא. בכתבה זו אני אתן לכם תשובות מרכזיות לשאלות חשובות ומעניינות בנושא פיתוח קול.
האם חייבים פיתוח קול בכדי להיות זמר מפורסם?
תופתעו לדעת שהתשובה שלי היא לא! - תרשו לי להעמיק כעת בתשובה לנושא מורכב זה.
אם היינו שואלים את אותה שאלה בתקופת ימי הביניים (תקופת המוזיקה הקלאסית) אזיי התשובה הייתה בוודאות כן.
מוזיקה קלאסית הייתה אז בשיא הרייטינג (כמו שאנו מכנים זאת כיום). שלבי היווצרותה של המוזיקה הקלאסית:
מוזיקת ימי הביניים – רנסנס – בארוק – התקופה הקלאסית – התקופה המודרנית – מוסיקה קלאסית עכשווית.
המשותף לכל הרשימה הנ"ל היא העובדה שהם סגנונות מוזיקה נלמדת ובעלת חוקים נוקשים בכל הקשור לאופן הנגינה או השירה. פיתוח התיווי המוסיקלי נוצר אם היווצרות סגנון המוזיקה הקלאסית.
המשותף למוזיקה הקלאסית מאז ועד היום היא העובדה שהיא סגנון מוזיקה נלמד.
היא אינה מוזיקה עממית שנוצרה ברחוב אלא נלמדת במוסדות אקדמיים. אתה לא תמצא זמר או נגן קלאסי שיגיד לך שהוא למד בבית, הקים להקה, הופיע והקליט ועל ידי כך הוא הגיע לגדולה בעולם המוזיקה הקלאסית.
פיתוח קול בשיטה הקלאסית לבין השירה המודרנית
שירה בסגנון מוזיקה קלאסית, מחייב לימוד פיתוח קול במשך שנים רבות, להיות כפוף לחוקים נוקשים לגבי אופן השירה, לימוד קריאת תווים ולהיות מוזיקאי מלומד. אופן השירה צריך לעמוד בחוקים ברורים ונוקשים: יציבות וניקיון קולי, מנעד גדול, רגישות, נשימה נכונה, דיקציה מעולה, ידע ברפרטואר קלאסי וכו'.
בשונה מכך 180 מעלות, כיום, במאה ה-21 התפתחו סגנונות מוזיקליים רבים ומגוונים כגון: רוק, פופ, ראפ, ג'אז, מזרחית ועוד. לפני 400 שנה, אם היה נכנס זמר רוק לאולם קונצרטים ומתחיל לשיר עם התזמורת - מה הייתה תגובת הקהל והנגנים ויותר "מפחיד", תגובת המנצח? התשובה היא, היו זורקים אותו החוצה מייד ואומרים "סליחה תקלה".
היום אתם יכולים לשמוע חיבור מוזיקלי כמו: להקת רוק מטאליקה בליווי תזמורת קלאסית, אשר נחשב לטירוף דאז. תהליך האבולוציה שלנו לקח מיליוני שנים עד הלום. באופן יחסי, במאה השנים האחרונות אנחנו התפתחנו בצורה כל כך משמעותית ומהירה, שלי אישית אין הסבר לכך. בכתבה זו אנו מדברים על התפתחות המוזיקה ופועל יוצא מכך, התפתחות סגנונות השירה.
דוגמאות לזמרים מפורסמים והשוני בגישה כלפי אופן השירה
כעת אתן לכם כמה דוגמאות של זמרים שונים בסגנון השירה, אך המשותף לכולם הוא, הצלחה מסחרית ומקצועית.
ריטה, אחינועם ניני, אביב גפן, עברי לידר, היהודים, יוני בלוך, ארקדי דוכין, שלמה ארצי, נינט טייב ועוד.
ברשימה זו ישנם זמרים אשר שרים כמו זמרים, כלומר, שירה שהיא תולדה של הסגנון הקלאסי וזמרים שלא למדו לרגע אחד פיתוח קול.
תחשבו מה היה קורה לאביב גפן אילו היה מנסה לשיר בצורה קלאסית או אפילו בהשפעה קלאסית? אני אומר לכם, "הקסם" שלו היה מתפוגג לחלוטין.
"באומנות כמו באומנות אין דבר כזה שאין דבר כזה".
ביצוע סגנונות מוזיקליים חדשים כמו: רוק, מותר לשיר "צרוד", מותר לזייף בצורה אומנותית ורצוי לתת "צבע" אישי לשירה, כך שאתה יוצר צליל אחר ושונה ממה שנשמע עד כה.
שלא תבינו אותי שלא כשורה, לא כל אחד שמזייף יכול להיות זמר. בדרך כלל אתה צריך לגלות את אשר "מסתתר" מאחורי צורת השירה שלך ולהבין האם זה כישרון או כישלון.
תשובה לכך אתה יכול לקבל (לדוגמה), על ידי פגישת ייעוץ עם מפיק מוזיקלי מקצועי.
מהן המטרות בפיתוח קול?
* הגדלת העוצמה הקולית: היכולת לשיר בעוצמה (פורטה בשפה הקלאסית) בכמה שפחות מאמץ תוך כדי הפקת צליל רחב וגדול שיוצא מתיבת התהודה שלנו - הפה.
* יצירת מנעד קולי גדול ככל האפשר: מנעד = (מי - ועד) כלומר, כמה נמוך (מבחינה מוזיקלית) וגבוהה אנו מסוגלים לשיר.
* נשימה נכונה: אימון לנשימה נכונה כדי להפיק את הצליל נכון. שירה נכונה מתבצעת על ידי הפעלת הסרעפת (ולא הריאות) ונדרש אימון והכוונה לנשימה דרך הסרעפת בזמן השירה. ישנם תרגילים רבים בנושא זה.
* שיפור הדיקציה: כמו בדיבור, כך גם בשירה יש חשיבות להגייה. ישנן הברות קשות יותר לשירה ו-מילים מורכבות להגייה. על ידי תרגילים לשיפור הדיקציה אנו נהיה בעלי יכולת ביטוי ברורה לשירה וגם לדיבור.
* שמיעה מוזיקלית: שמיעה מוזיקלית טובה חשובה ביותר. היכולת שלך לשמוע מנגינה, לקלוט אותה מהר, לשיר מרווחים מוזיקליים קשים, לזהות זיופים ולתקנם, מהווים חלק חשוב בתהליך ההתפתחות המוסיקלית שלך. אילתור בסגנון ג'אז, מצריכה שירה לפי הרמוניות וסולמות. ללא שמיעה מעולה אתה לא תהיה מסוגל לשיר בסגנון זה.
* יציבות קולית: יש לנו 2 מיתרים בגרון שאיתם אנחנו מפיקים את הצליל. תחשבו על זה כמו כל שריר בגופכם שאתם מתאמנים כדי לפתחו. יציבות המיתרים שלנו גורמת לצליל להיות יציב, ואיכותי ומעניקה יכולת למשיכת הצליל לזמן ארוך. ישנם תרגילים רבים אשר גורמים למיתרים להתחזק.
* יצירת צליל עם נפח תהודה גדול: כמו למשל הגיטרה, כך גם הגוף שלנו הוא כלי. יש לנו את הגוף, סרעפת, המיתרים וחלל הפה שהוא גם משתווה לתיבת התהודה של הגיטרה (לצורך המחשה). אנו יכולים ליצור תיבת תהודה איכותית על-ידי שיפור תנועות הפה, שימוש נכון בנשימה, תנועות גוף נכונות ועוד.
* עיצוב הקול: כמו נגן כלי נשיפה (למשל סקסופון), לוקח שנים לעצב צליל ייחודי שנשמע מרשים.
כל הסעיפים הרשומים כאן בנוסף שילוב אימונים לשירים עם אינטרפרטציה אישית, יגרמו לצליל המופק ממך להיות ייחודי ושונה מזמרים אחרים.
ולמקום זה כל אמן או זמר שואף להגיע - ייחוד קולי.
* הקניית כלים פסיכולוגיים שיאפשרו לך להתמודד עם אימונים, קשיים וכשלונות זמניים.
היכולת שלך להתמיד ולהצליח דומה לשחקן ספורט מקצועי אשר מתמודד עם לחץ, הקפדה על מקצועיות, עייפות ועוד. אימונים פסיכולוגיים הם חלק חשוב בכל תחום בחיים בו אנחנו רוצים להגיע לקצה היכולת.
ההבדל בין פיתוח קול בשיטה הקלאסית לבין השירה המודרנית
אופן שיטת הלימוד הקלאסית מחייבת חשיבות רבה לטכניקת הפקת הצליל וגוון השירה.
כמו שהמוזיקה הקלאסית נשמעת מאוד "מסודרת" גם גם אופן הלימוד. מדויק, ידוע מראש עם חוקים נוקשים, ללא רצון לחפש משהו שונה שלא עומד בסטנדרט המקובל.
לדוגמה: נגינת כינור קלאסי לעומת נגינת כינור בסגנון אירי או מזרחי.
נגן קלאסי אשר מנגן כל החיים סגנון קלאסי, לא יהיה מסוגל לנגן סגנון אחר בצורה טבעית ואמיתית. במילה אחת, שירה קלאסית = דיוק! לימוד פיתוח קול לפי השיטה המודרנית - יהיה זה נכון להשאיר את גוון השירה הטבעי, ובנוסף:
* הגדלת נפח קולי
* שיפור השמיעה המוזיקלית
* דיקציה נכונה
* הגדלת המנעד
* שיפור הנשימה.
תחשבו על זמר מזרחית שמנסה לשיר בסגנון שירה קלאסית. זה יהיה נורא ואיום לשמוע אותו. לכן כאשר הולכים למורה לפיתוח קול חשוב להבין את ההבדלים בין שתי הגישות הללו. לדוגמה: אתה לא תלך ללמוד לנגן ג'אז אצל מורה קלאסי, אבל יסודות קלאסיים כמו נשימה, שמיעה, עוצמה ומנעד לא יזיקו לאף אחד.
במידה ואין לי כישרון שירה האם פיתוח קול יפתור את הבעיה?
במקרה זה התשובה מהירה ופשוטה - לא! כל אדם, מומלץ שידע מה נתן לו היקום במתנה.
ללמוד תחום מסויים ללא כישרון לדבר, זו תחינת מים חוץ מהעובדה שהמורה שלך ירוויח כסף.
במידה ויש לך כישרון ואתה לא עושה דבר, אני אמליץ לך ללכת לייעוץ והכוונה מקצועית. אם אתה מעוניין לקבל פגישת ייעוץ חינם - השאיר פרטים ונחזור אלייך. הסוד הוא - להיות במקום, בזמן ובאנרגיה הנכונה, בהצלחה.
אני שר כבר שנים בלי ללמוד פיתוח קול - אנשים נדהמים מיכולת השירה שלי?
כן זה הגיוני ונהדר. זה מוכיח שקיבלת מתנה מלמעלה ויש לך קסם. אם אני אתחיל לרשום כאן כמה זמרים
מפורסמים לעולם לא לקחו שיעור אחד של פיתוח קול הרשימה לא תיגמר.
אם אתה מקסים בקולך, פשוט כך, הייתי מציע לך לנוע לעבר הדבר האמיתי - תעשה מוזיקה מקורית וצא לעולם החוצה כזמר! הפקת אלבום EP יכול להיות אפקטיבי ביותר לך.
על תשבו בבית ותמתינו לנס כי הוא לא יבוא.
אם יש לך כישרון, אהבה, התמדה, רצון וקצת מזל - את/ה תתקדם להגשמת החלום שלך, בהצלחה.
אדם אופטימי = אדם שהולך עם ההחלטה שלו עד הסוף!