במאמר זה אני אדריך אתכם כיצד לבצע הקלטת פסנתר אקוסטי באופן מקצועי.
כיצד להשתמש בדגימות פסנתר כתחליף איכותי להקלטה אקוסית.
למרבה הפלא (כמו שאני כותב במאמרים אחרים באתר) הקלטה תוך כדי שימוש בדגימות וציוד איכותי מאפשר לנו (כיום) להגיע לאיכות הקלטה טבעית ואיכותית ביותר שאינה מותירה מקום לספקות.
לדוגמה: בקטע הוידאו בראש העמוד אתם יכולים להאזין להקלטת פסנתר דגום...בהמשך המאמר יש לינק לאתר החברה.
אתם תשפטו לבדכם האם הוא נשמע משכנע. שמיעה, קריאה מהנה ומועילה.
שיקולים בהצבת מקרופונים
* מיקרופונים אשר ממוקמים בתוך הפסנתר יקלוטו רעשי פדל ואת פטישי המקלדת (רעשים לא רצויים ברוב המקרים),
אך אנו נקבל סאונד "קרוב" ובהיר.
* מיקופונים הממוקמים מחוץ אך לצד הפסנתר "במבט פנימה" יכולים לגרום "להחזרים" מהחלק העליון של הכלי.
זה יכול להועיל או להזיק, תלוי בתוצאה שאנו נרצה להשיג.
* הצבת מיקרופונים במרחק מהכלי יקליט את הפסנתר והחדר.
אם חדר ההקלטה נשמע טוב ואתה לא זקוק לסאונד "קרוב", זאת השיטה הבטוחה להקלטה של סאונד הפסנתר משום שהסאונד האמיתי מגיע באופן מושלם כאשר אנו מציבים מקרופונים במרחק של 30 ס"מ ויותר.
* הצבת מיקרופונים בצד הכלי יגרמו לצלילים הגבוהים להישמע חזק יותר.
הצבה פנימית יגרמו להדגשת תחום האוקטבות האמצעיות אשר יכול להועיל לסגנון מוזיקה ספציפי ולא לאחר.
העמדת מקרופונים - כמה שיטות.
* למוזיקה קלאסית או סולו פסנתר העמידו זוג מיקרופונים באמצע הפסנתר (כנף) בחלק המעוגל במרחק של 2 מטר לערך בזווית שטוחה עם "הפנים" לכיוון הפסנתר. אם אתם מרגישים שחסר אפקט חדר (Ambiance) הרחיקו את המקרופונים והזיזו אותם כלפי מעלה אך הישארו באותה זווית כלפי הפסנתר. מקרופון אחד מכוון לצלילים הגבוהים והשני לכיוון הנמוכים.
* העמד מיקרופון אחד מעל תחום האמצע של הפסנתר מופנה כלפי מטה ומקרופון שני באופן קיצוני בצד הצלילים הנמוכים.
* בקשו מהפסנתרן לנגן סולמות. בעזרת האצבע חסום אוזן אחת, תהלך מסביב ותמצא את הנקודה בחדר בה צליל הפסנתר וצליל החדר (Ambiance) שווים. כאשר מצאת את המיקום הנכון תלך קדימה ואחורה ותאזין כיצד הצלילים הנמוכים משתנים. מצא את המקום המאפשר כיוון טונאלי והבאלנס הנכון.
העמד זוג מקרופונים בשיטת - ORTF - כל מיקרופון מוצב לכיוון מנוגד והזווית בינם היא 110 מעלות.
* העמד זוג מיקרופונים קונדנסר עם דיאפרגמה קטנה במרחק של 2 מטר (בערך) בנפרד אחד מהשני ובמרחק של 3 מטר מהפסנתר ובגובה של 4 מטר. כוון אותם לקצה המכסה של הפסנתר כלפי מטה.
* לסגנון רוק - העמד מיקרופון 2 שליש לכיוון הצלילים הנמוכים ובגובה של 20 ס"מ (לערך) מעל המיתרים.
העמד עוד מקרופון באותה שיטה מעל לצלילים הגבוהים.
ליצירת באלנס בין המיקרופונים העבר את הרמקולים בחדר הבקרה למצב מונו והזז את המיקרופונים עד שיתקבל צליל מאוזן.
לאחר מכן, הקלט את הסאונד ב-2 ערוצים נפרדים.
שרשרת הקלטה
שרשרת ההקלטה:
מיקרופונים מסוג (קונדנסרים) - פרה אמפ/EQ - קומפרסור - ממיר A/D - תכנת הקלטה.
כמו במאמרים הקודמים, בזמן ההקלטה אני ממליץ לא לעשות שימוש קיצוני בכל הקשור לאקולייזר או קומפרסור.
תמיד נוכל לעשות זאת לאחר ההקלטה ללא כל בעיה אם אפשרות לשינוי הסאונד לפי רצוננו כאשר חומר הגלם המוקלט מאפשר לנו לעשות כן.
* לדוגמה: בזמן ההלקטה בוצע חיתוך של 10DB בתדר 200Hz - כאשר אתם מבצעים את המיקס, לפתע אתם מגלים שזה בדיוק מה שחסר לכם...
אם אתם מפיקים מאד מאד מקצועיים ויודעים מלכתחילה מה אתם רוצים להשיג - רק אז ניתן לבצע שינויים קיצוניים בהקלטה, אבל למרות זאת, גם מפיקים מאד מנוסים בתחום נמנעים לעשות כן.
סאונד לפסנתר
כמה כלים מנחים בכל הקשור לשימוש ב-EQ בערוץ הפסנתר.
* רצוי לסנן נמוכים עד 100HZ במידה ובשיר ישנם תופים, בס...
* לא תמיד רצוי להגביר תדרים באזור ה-2Khz-5Khz כך נשאיר מקום פנוי לשירה ולא "נתחרה" בה.
* במידה והפסנתר הוא הכלי הדומיננטי ניתן להגביר את תחום האמצע LOW MID - HY MID.
* ניתן לבצע שיכפול של הערוץ, לקמפרס באופן אגרסיבי ולהוסיף גבוהים בתדר 10Khz ואם צריך גם בנמוכים 100Hz
* ככל שישנם כלים מרובים והפסנתר אינו מוביל בחשיבותו - ניתן לבצע חיתוכים משמעותיים יותר.
הקלטת פסנתר באמצעות דגימות
כיום, איכות דגימות הסאונד מגיע לרמה כל כך גבוה שאני לא מוצא סיבה להוציא סכומי כסף גדולים (במקרה שלנו) על הקלטת פסנתר כנף איכותי מאד באולפן ייעודי למטרה זו.
בנוסף לכך, בהקלטה עם דגימות תמיד נוכל לבצע מניפולציות על הסאונד גם לאחר הקלטה וזאת מאחר שברשותנו קובץ המידי. אני אמליץ כאן על 2 חברות (כדוגמא) המשווקות לשוק דגימות פסנתר איכותיות ביותר:
* synthogy
ממליץ לכם לשמוע את דוגמאות הסאונד באתרים הללו.
לגבי ביצוע עריכת סאונד לדגימה המוקלטת - תתייחסו לאותן הנחיות עריכה שרשמתי להקלטה אקוסטית!
* כאשר אתם מקליטים תפקיד של פסנתר דגום - מומלץ או חובה לנגן על מקלדת עם קלידים שקולים (קלידים המדמים פסנתר אמיתי) על מנת שנרגיש תחושה של פסנתר אקוסטי. איכות הנגינה של פסנתרנים מושפעת מכך מאד.
* תבחרו דגימה המתאימה לסגנון המוזיקה שאתם מקליטים, לדוגמה: לא יהיה נכון לבחור דגימה קלאסית לתפקיד רוק
בסופו של יום אנו רוצים איכות! לא משנה כיצד הגעתם למטרה, המטרה הסופית היא זאת שתעשה אתכם וקהל המאזינים מסופקים.
יחד עם זאת, אני לא אומר שכך הדבר לגבי כל הכלים וכל סוגי התפקידים המוקלטים, גיטרות אני מעדיף להקליט "חיי".
ביצוע הקלטות אקוסטיות לעומת שימוש בדגימות איכותיות (כיום) הוא דבר שבשגרה, השיקולים בבחירה אינם קשורים לאיכות אלא לתקציב, זמן ועוד..