הופעה חיה בפני קהל זו חוויה מרוממת נפש לזמרים בעלי ניסיון ואפשר לומר אפילו ממכרת עד מאד, אך יחד עם זאת, פחד קהל או התרגשות "משתקת" זו תופעה שכיחה אצל זמרים ללא נסיון בימתי, למרות כשרונם המוזיקלי כזמרים/נגנים.
במאמר זה אתן לכם טיפים חשובים ביותר - כיצד להתמודד עם תופעה זו ולהגיע למצב שתוכל להופיע ללא פחד ועם הנאה רבה.
מתי הזמן המתאים להתחיל ללמוד/להתאמן בנושא: הופעה מול קהל?
כאשר אתם מגיעים לבשלות מקצועית - ולא רק לפי דעתכם האישית, אלא להעזר באיש מקצוע כגון, מפיק מוסיקלי מקצועי.
רק אז, רצוי להתחיל לשלב (כחלק ממערך האימונים/היצירה שלכם), התייחסות רצינית בנושא הופעות מול קהל.
פעולה בסדר הפוך יכולה לגרום טראומה מקצועית שלעיתים יהיה קשה ביותר (אם בכלל) לתקנה...
תרשו לי להמחיש לכם זאת בעזרת דימויי "מעולם" הבישול.
כאשר מכינים חביתה פשוטה, אנו חייבים לשמן את המחבת לפני תהליך הטיגון.
נסו לבצע זאת בתהליך הפוך ותווחכו מה יצא...
אמנים מנוסים ביותר חשופים באופן תמידי לביקורת בהופעות, ראיונות ומבקרי מוזיקה. ההבדל המרכזי הוא: הם בשלים להכיל זאת לאחר שנים של עשייה, אימונים בסדר הנכון והמקצועי ביותר.
להתחיל בקטן, נכון ובצעדים בטוחים
כאשר אתם מדמיינים מטרה סופית מהמקום ההתחלתי שלכם (במקרה שלנו, כיצד להופיע באופן משוחרר/מקצועי מול קהל) - המטרה נראית רחוקה וקשה להשגה, אם בכלל. התנהלות נכונה להשגת מטרות היא: בניית מהלכים מדורגים עד להשגת היעד, אני אפרט לכם את דרכי הפעולה:
* לכולכם יש משפחה, חברים - תתחילו לשיר/להופיעה למספר אנשים מצומצם (2-5 אנשים קרובים) בבית שלכם או של החברים שלכם. אתם תופתעו להיווכח כמה ניתן ללמוד, להתאמן לפי פורמט זה. לפעמים, יותר מרגש/קשה לשיר לאדם אחד מולך תוך מבט ישיר אליו.
* צלמו את עצמכם במצלמת וידאו - דמיינו שהמצלמה היא הקהל שלכם. לאחר מכן הביטו בחומר המצולם כדי להפיק לקחים. אתם תופתעו לראות לאחר בחינת הוידאו שלכם, כמה ניתן לשפר/ללמוד מכך.
* זמרים, אמורים לתקשר עם הקהל לא רק בשירה, כלומר: אני מאמין שיצא לכם לראות הופעות שבהם הזמר/ת מבצע קטעי קישור בין השירים. כאשר אתם מנהלים דיאלוג/מונולוג עם הקהל שלכם במהלך הופעה, אתם יוצרים קירבה, עיניין, ריגוש, הומור - ביניכם לבין הקהל. למעשה, זמר הוא גם שחקן. אם תבחנו טוב זמרים מצליחים - אתם תבחנו מיד ביכולת משחק/הגשה ברורה שהם פיתחו. כדי לתרגל זאת בשלבים ראשונים - צלמו את עצמכם במצלמת וידאו, אך הפעם לא בשירה אלא מונולוגים מאולתרים או כתובים מראש.
צפו בחומר המצולם לשם הפקת לקחים. חזרו על תהליך זה ללא לאות עד שתרגישו "חופשיים" מול המצלמה.
* ככל שתרגישו התקדמות לאחר סעיפים אלו - תתחילו לבצע הופעות מצומצמות אל-מול יותר אנשים (בערך 5-15) ועדיין, בפורמט הופעות ביתיות.
* כעט הזמן להתחיל להופיע בפאב/מועדון קטן...! תשכילו להכין תכנית הכוללת מספר שירים (10 שירים עד 20) באופן המקצועי ביותר שניתן, לאחר אימונים רציניים: חזרות, הופעות בבית, תרגול במצלמת וידאו, הקלטות.
ללמוד מכל טעות ולהתמיד ללא הרף
למרות ההכנות/אימונים שרשמתי בסעיף הקודם, לא מן הנמנע כי תעברו דרך מרתקת, ארוכה ומלאת מכשולים וטעויות.
אני מאמין במושג שלם ולא מושלם, כלומר: לעולם לא נחוש שמחה כל חיינו באופן רצוף אלא, נשאף לחיים "שלמים" שחלקם מכילים שלל רגשות!
כך גם תהיה התייחסותנו לחיי הבמה - חלק מההופעות שלכם יהיו מושלמות וחלקם פחות. תקפידו ללמוד מטעויות או תגובות לא רצויות של קהל כחלק מן "השלם".
האמינו לי - כל אלה שמתאמנים, לומדים ללא הרף, חווים בעיות, כשלונות משום שהם נחשפים כמה שיותר ברזי המקצוע בו הם מעוניינים להתמחות. אם תשכילו להיות עקביים ותדעו להפוך טעות להצלחה אתם בדרך הנכונה!
קבלו השראה מזמרים אחרים...!
השראה יכולה לגרום לכם פלאים! הקפידו ללכת להופעות, צפו בסרטונים של הופעות חיות בערוץ יוטיוב.
אתם ודאי זוכרים את הרגשתכם בתור ילדים לאחר צפייה בהופעה או סרט...! אני זוכר היטב את כמות האדרנלין, הדמיון הפורה, שנשאר בי זמן רב לאחר מכן.
עד היום אני נזכר בשעות האזנה למוזיקה שגרמה לי התרגשות, למידה, סקרנות עזה ואושר בלתי פוסק שחדר ישירות אל תת המודע שלי...
הקפדתי להאזין בעזרת אוזניות, כך "התנתקתי" מהסובב אותי והתחברתי "לעולם" של דימויים, צלילים באופן המרגש ביותר. הקפידו לדמיין ולשאוב השראה מכל הסובב אתכם ותחושו כיצד אתם "ממלאים" את תת המודע שלכם.
לדעת כיצד להפוך חיסרון ליתרון
*
נצלו "חסרון" ליתרון, כלומר: אם אתם לא יודעים לרקוד על הבמה, נסו למצוא מהו המייחד אתכם...
* מתי כספי - אינו רוקד, מחייך אך למרות זאת במהלך 30 שנה הוא מופיעה ללא הפסקה וממלא אולמות.
* ארקדי דוכין - אינו נראה כמו דוגמן...האם סוגייה זו מנעה ממנו פרסום?
* שלמה ארצי - אינו רוקד על הבמה, אך הוא (מעבר לשירים הקסומים) מתקשר עם הקהל באופן אולטימטיבי.
* אביב גפן - הקפיד "לעטוף" את עצמו בעזרת כמות עצומה של איפור, שלמעשה יצר "מסכה" (כדבריו) בינו לבין הקהל, מה שגרם לו להיות ללא עקבות.
* ריטה - נצלה עד תום את כישרון השירה/משחק תוך שילוב מושלם בין השתיים.
אני יכול להמשיך ברשימה זו ללא סוף, אך אני מאמין שאתם הבנתם את העיקרון הבסיסי ותקפידו ליישמו לטובתכם המקצועית.
תאהבו את הבמה והבמה תחזיר לכם "אהבה".
כל עוד יש לכם כישרון, אהבה ללא גבולות, התמדה, אורך רוח ועשייה תמידית - אתם על "דרך המלך".
ישנו משפט יפה בנושא פחד - אדם צריך לעשות את מה שהוא מפחד כדי להתגבר על הפחד!