שיעור פיתוח קול

כיצד מתנהל שיעור פיתוח קול ומה לומדים בו? - כל התשובות


מאת: דודי תמיר | עדכון אחרון: 30/9/2019





מה לומדים בשיעור פיתוח קול

הקדמה:
לאנשים רבים המעוניינים ללמוד פיתוח קול, אין מושג כיצד מתבצע תהליך זה ומהם מגוון התחומים אותם לומדים.
כמפיק מוזיקלי, הייתי מכנה את המושג פיתוח קול - פיתוח שירה ומוזיקליות! כאשר אני מלמד או מפיק זמרים אני "נוגע" במגוון תחומים (שאפרט בהרחבה במאמר זה) שכולם יחדיו מעניקים לאומן/זמר לא רק לשיר באופן תכני אלא להרחיב אופקים מבחינה מוזיקלית ולהגיע למקסימום ייחודיות, מקצועיות שלבסוף תרגש את המאזינים ותביא לו הצלחה.

יצא לי לפגוש זמרים שלמדו שנים פיתוח קול אך לא היה בקולם ריגוש או ייחוד אלא שירה מעולצת ללא "אופי"...! לעומת זאת יוצא לי לפגוש (ואני מאמין שגם אתם נתקלים בכך) זמרים שמעולם לא למדו שיעור אחד של פיתוח קול אבל הם פשוט מרגשים אותך עד דמעות. בעקבות כך אני כתבתי מאמר אחר העוסק בסוגייה חשובה - האם בכלל צריך ללמוד פיתוח קול?
במאמר זה אני מפרט באופן נרחב כיצד אני מלמד פיתוח קול (פיתוח שירה ומוזיקליות) לפי השקפתי ונסיוני המקצועי, קריאה מהנה.

* בדיקה ראשונית של הקול והכשרון

  1. בשיעור פיתוח קול ראשון, אני מתחיל באבחון מקצועי של התלמיד, כלומר:
    * בדיקה סגנון הקול/שירה.
    * בדיקת המנעד (תווך הצלילים שהזמר מסוגל לשיר,נמוך - גבוה).
    * חוש שמיעה/קצב.
    * האם יש לזמר יכולת לנגן באופן בסיסי על קלידים + ידע בסיסי בהרמוניה.
    * האם יש לתלמיד ייחוד מסויים בשירה שניתן לפתח אותו לכיוון מוסיקלי ייחודי לו.

    כל הפרמטרים הללו יעניקו לי (כמורה/מפיק) "תמונה" רחבה אודות הזמר אותו אני מלמד, כך שאוכל להתאים לו תכנית לימודים ספציפית לפי כישוריו. חשוב להדגיש - לימודי אמנות היא דבר אינדיבידואלי. בכדי להגיע למקסימום תוצאות יש "לגשת" לכל תלמיד בצורה אישית המתאימה לצרכים מקצועיים/נפשיים לו. זה מקביל לאופן שבו אני מפיק אלבומים לזמרים, כל זמר מצריך גישה מקצועית שונה באולפן בכדי להגיע לתוצאה מושלמת.

תרגילי נשימה וחיזוק הסרעפת

  1. הקול שלנו (אומנם) יוצא דרך מיתרי הקול היישר אל תיבת התהודה (חלל הפה), אך לפני שהאוויר מגיע למיתרי הקול הוא מגיע בעזרת הסרעפת!
    באופן יום יומי אנו מכניסים אוויר לריאות ומשם אנו נושפים אותו החוצה. בשירה, אנו "מבטלים" את פלג הגוף העליון (ריאות) ומשתמשים בבטן התחתונה (סרעפת) בכדי לדחוף את האוויר כלפי מעלה למיתרי הקול. אנו מכנים זאת - נשימה תחתונה.
    אנו חייבים לאמן את הסרעפת כמה שיותר כך שהיא תהיה בכושר שיא. תדמיינו שאתם רוצים לפתח את השרירים שלכם בידיים. אתם תלכו למכון כושר ותתאמנו טוב טוב עד שהשרירים הללו יגיעו למקסימום הרצוי. ישנם אין ספור תרגילי חימום וחיזוק הסרעפת, להלן כמה דוגמאות:

    * תרגילי חימום וחיזוק הסרעפת
    * למלא את חלל הבטן (לא הריאות) באוויר ולהוציא אותו במהירות בחוצה - תרגישו כמו חבטה חזקה של הבטן.
    * לנשום לתוך חלל הבטן אוויר, לעצור את הנשימה לכמה שניות ואז לשחרר את האוויר לאט לאט.
    * למשוך צלילים ארוכים (בשקט) ככל האפשר (ולא לשכוח לא להשתמש בריאות אלא בסרעפת).
    * לנשוף אוויר החוצה לשפתיים כך שהן יפגשו אחת עם השנייה עד שתווצר וויברציה. - שהייתם ילדים עשיתם זאת.
    * תרגילי התעמלות + תרגילי בטן יעניקו לכם כושר ונשימה יותר טובה.
    * אם אתם מנגנים על כלי נשיפה (חצוצרה, סקספון ועוד...) נגינה של שעה אחת, תחמם לכם את הסרעפת באופן מושלם...!
    * לסגור את השפתיים והשיניים ולהשאיר פתח קטנטן לשם יציאת אוויר. כעט, נשוף החוצה אוויר מהר ובכוח דרך הסרעפת.

תרגילי חימום קולי ופיתוח קול

  1. למעשה, כמו בסלוגן הידוע בספורט - "גבוה יותר, מהר יותר, חזק יותר"...כך גם בשירה אנו מעוניינים לשיר - "גבוה/נמוך יותר, רגיש יותר, יציב יותר, מדוייק יותר"...!
    לאחר שבצענו תרגילי נשימה וחימום הסרעפת, אנו נתחיל לבצע תרגילים לחימום ופיתוח הקול עצמו.
    ישנם אין ספור תרגילים לכך ותמיד ניתן ליצור תרגילים חדשים, אך אני אתן לכם כמה דוגמאות בסיסיות לדוגמה:

    * תרגילי חימום קולי
    * משיכת צלילים (באוקטבות נמוכות ככל האפשר) ארוכים בעוצמה שקטה. שירה גבוהה ללא חימום יכולה לגרום נזק!
    * נגינת פראזות (משפט מוזיקלי) על הפסנתר וביצוע שלהם בעזרת הקול. כל פרזה תעשה בכל 12 הסולמות.
    * שירה של מרווחים מוזיקליים - חצי טון, טון, 2 טונים ועד למרווח של אוקטבה שלמה.
    * פירוק אקורדים בשירה. (מתחילים באקורדים משולשים ועד אקורדים מורכבים יותר)
    * דינמיקה בשירה פיאנו > פורטה. משיכת צילים שקטים ועד לעוצמה חזקה תוך שמירה על יציבות קולית.

הגייה נכונה

  1. הגייה ברורה ונכונה היא דבר בסיסי ומחייב אצל קריינים, שחקנים, זמרים!
    אם יצא לכם לראות את האודישנים בתוכנית כוכב נולד לאורך התקופה - ניתן באופן ברור לשמוע כיצד זמרים "נופלים באודישן" כתוצאה של הגייה נוראית, לדוגמה: החלפת אותיות: א-ה אהבתי/ההבתי. כאשר אתם קוראים שורות אלו, זה נשמע לכם טיפשי כיצד הם טועים בצורה גסה כל כך, אך במציאות הדברים שונים...! באותה מידה בה קריין טלוויזיה עובר אימונים כדי להגיע לדיבור ברור, יפה וללא טעויות, כך גם אנו (הזמרים) צריכים להתייחס לכך ברצינות.

    בשיעור עצמו אנו מתרגלים:
    * הבחנה נכונה בין האותיות א-ה | ס-צ-ש-ז | כ-ק-ג-ר-ב.
    * התמודדות של הגיית משפטים מסובכים הכוללים הברות אלו.
    * עבודה על פתיחת הפה באופן נכון בזמן השירה (לפי הצורך).
    * יציבות גופנית בזמן השירה.
    * שימוש בגוף באופן שונה ממה שמקובל, לדוגמא: שירה בישיבה, הראש למעלה, למטה ועוד...

פיתוח שמיעה וקצב

  1. להיות זמר משמע, להיות מוזיקאי...! מעבר לפיתוח הקול עצמו הזמר חייב להתמקצע בכל הפרמטרים שיעניקו לו את "התואר" זמר/מוזיקאי מקצועי.
    אני מקפיד לעבוד על תרגילי פיתוח שמיעה/קצב ולהלן כמה דוגמאות:

    * פיתוח שמיעה
    * זיהוי אקורדים על ידי שמיעתם בלבד...!
    * שמיעת משפטים מוזיקליים ושירתם בשמיעה ראשונה תוך הקפדה על דיוק ומהירות הקליטה של המשפט המוסיקלי.
    * זיהוי מרווחים מוזיקליים ושירה שלהם בסולמות שונים.
    * ביצוע מודולציה ללא עזרה של כלי נגינה.
    * עבודה על שירים מקוריים/קאברים שלעולם לא שמענו (או עבדיו אלייהם) לצורך למידה והתמודדות...!

    * פיתוח קצב
    * למידת זיהוי אורכים שונים של תווים כגון: 1/16 1/8 1/2 4/4 - וצורת הופעתם על החמשה
    * אימון בסיסי של מקצבים על ידי תיפוף בעזרת הגוף שלנו.
    * למידת סוגי מקצבים שונים ומגוונים לדוגמה: 7/8 (תכלו להבחין בו בשיר בכפיים, של יהודה פוליקר).
    * ביצוע מודולציה ללא עזרה של כלי נגינה.
    * שירת מקצבים שונים בעזקת השפתיים והקול

פיתוח יכולת הגשה אישית

*

  1. בוודאי יצא לכם לראות כיצד זמרים בתכוניות כוכב נולד/The Voice - מבצעים שירים ישנים (קאברים) בעיבודים חדשים תוך כדי התייחסות חדשה לביצוע השירה.
    בחלק זה של השיעור, אני עוסק בסוגיית ביצוע - תוך תשומת לב לכל האלמנטים הבאים: מילים, לחן, עיבוד וסגנון מוזיקלי. זמר מקצועי ידע להבחין בכל הגורמים הללו ויצליח להתאים את שירתו באופן המרגש ביותר.

    מה שמייחד את אופן הלימוד שלי הוא: עבודה אינטנסיבית באולפן עצמו תוך כדי הקלטה באולפן וניסיון מעשי ככל האפשר. אפשרות למידה מעשית זו באולפן עצמו דורשת מפגשים ארוכים יותר משיעור רגיל הנמשך 45 דקות, ויכול להגיע למפגשים של עד 5 שעות. ישנם שלבים בתהליך הלמידה שאנו יושבים בכיתה ולומדים, אך בנוסף לכך, בכדי להתמקצע ולהתקדם - אנו חייבים להתנסות בחומר הנלמד תוך כדי התנסות "אמיתית" ועבודה מעשית...! "נהיגה לא לומדים בכיתה עם לוח וגיר"!
    שיעור פיתוח קול בסיסי אורך 45 דקות עד שעה. אני מאפשר (מעבר ללימוד בסיסי) קורס פיתוח קול מורחב - מפגשים בני 5 שעות כל אחד...! וכולל את הסיעיפים הבאים:

    * פיתוח קול מורחב כולל:
    * עבודה מעשית על שירים (קאברים/חומר מקורי) באולפן עצמו.
    * יכולת הגשה נכונה לפי עיבודים שונים לאותו שיר.
    * שירה נכונה מול מיקרופון באולפן.
    * התנסות בהקלטה מעשית ולאחר מכן שמיעת החומר המוקלט המשמש "מראה"...של מה נכון ומה דרוש תיקון.
    * הרמוניה קולית - התלמיד יקליט עצמו שר מספר קולות (לשיר מסויים) לפי עיבוד קולי.
    * עמידה נכונה מול מצלמה תוך התנסות בצילום מעשי.

לסיכום
פיתוח קול זו מילה גדולה שמאחוריה "עולם גדול מאד". אם אתם שואפים להיות זמרי אופרה או זמרים קלאסיים דרך הלימוד והמטרה ברורים ביותר ולא מאפשרים לכם "לסטות מהנתיב" בשום אופן. אך בשונה מכך, אם אנו רוצים להיות זמרים במוזיקה "החופשית" כאן הדימיון ומקצועיות המורה יכולים "לקחת אתכם" למחוזות שונים ומגוונים מבחינת אופן הלימוד וההשלכות שלו על היותכם זמרים/אומנים מצליחים.
אם את/ה מעוניינים לבדוק אופציה ללמידה או הכוונה מקצועית - ניתן להשאיר פרטים בטופס יצירת קשר.

צור קשר דרך כפתור הווצאפ באתר

מוזמנים לשתף




דודי תמיר

image name
מפיק מוזיקלי, מרצה לסאונד והפקה.למד ב-Berklee college of music.

מוזמנים לקרוא מאמרים מקצועיים שלי במגוון תחומי המדיה לאמנים ואנשי סאונד 👈 לכל המאמרים >> >>


עוד כתבות שיעניינו אותך



תרגילים/טיפים




לימודי סאונד אונליין הראשון והמקצועי בישראל
 לימודי צילום ועריכת וידאו אונליין המקצועי בישראל


עמוד הבית של האולפן