הקלטת סקסופון

כיצד להקליט סקסופון - כל הטיפים במאמר הבא


מאת: דודי תמיר | עדכון אחרון: 5/5/2025



תמונה מהסרטון

הקדמה:
בסרטון המצורף למעלה אתם יכולים להאזין/לצפות בהקלטה שלי על פסנתר וסקסופון לקטע נפלא (לפי לדעתי) Astor Piazzolla - Libertango. במאמר זה אני אפרט לכם טיפים בנושא הקלטת סקסופון
קריאה מהנה, דודי תמיר

👇👇👇

מהיכן יוצא צליל הסקסופון?

  1. צליל הסקסופון מגיע מכל חור אפשרי הנמצא בו (וישנם רבים) ומגוף הכלי באותו זמן, אך עוצמת הצליל אינה יוצאת באופן שווה. פעמון הסקסופון (החור הגדול ביותר הנמצא בסופו ומתעגל כלפי חוץ) מעניק סאונד MID (סאונד אמצע) ותדרים נמוכים גם יחד. ישנם צלילים נמוכים מאוד שיוצאים רק מהפעמון.

    הצלילים הגבוהים של הכלי מגיעים מגוף הכלי בצד של ידו השמאלית של הנגן.
    Altissimo - צלילים גבוהים מאד המופקים בעוצמה רבה ביותר (נשמעים לפעמים כמו "צרחה") יוצאים מהחלק העליון/אמצע הכלי ולרוב, הם גם הצלילים החזקים ביותר.

    הצליל היוצא מפעמון הסקסופון, מפוקס, אך גם ללא פרופורציות מבחינת עוצמה.
    צד הסקסופון מניב סאונד שנקרא בשפת אנשי הסאונד "WOODY" (סאונד סגור וקשיח מעט).

שרשרת הקלטה וכיוונים נכונים

  1. שרשרת ההקלטה:
    מקרופון קונדנסר (באולפן) - פרה אמפ - קומפרסור - אקולייזר - ממיר A/D - תכנת הקלטה.

    * בזמן ההקלטה רצוי מאד להשתמש באופן מינימלי ב-EQ או קומפרסור (אם בכלל), הסיבה לכך:
    1 - תמיד ניתן להוסיף/לשנות לאחר ההקלטה, אך לעולם לא תהיה אפשרות לחזור "אחורה".
    2 - כיום (בשונה מהקלטות על טייפ סלילים) אנו מקליטים על מערכות 24/32 BIT אשר מעניקים HeadRoom גדול ביותר, כך שאין צורך לדאוג בכל הקשור להקלטה "חמה" (כמה שיותר LEVEL) בזמן ההקלטה.

    * הערה: ברוב המקרים מומלץ לשמור על קומפרסור לפני אקולייזר.
    אם אנו נשים אקולייזר לפני הקומפרסור בשרשרת, התדרים שנחזק ב-EQ יהיו מאד דומיננטים ושאר התדרים האחרים יעלמו או יהיו בעוצמה חלשה מאד. אין זה אומר שאנו לא משתמשים בתכניקה זו בזמן המיקס אם נרצה להגיע לסאונד מסויים, אך בשלב בסיסי של ההקלטה, אין זה מומלץ!

    *טיפ: מומלץ מאד (בתכנת ההקלטה) להקליט עד עוצמה של מינוס 10 דיבי בשונה 180% בתהליך הקלטה אנלוגית (טייפ סלילים) שם הסאונד "חם" כאשר נגיע ל-0DB ואפילו יותר ללא חשש מעיוות.
    רבים חושבים שאם הם יקליטו לתכנה עד מינוס 6 או 3 דיבי הסאונד יהיה יותר טוב - טעות מאד גדולה!

העמדת מיקרופונים

  1. כאשר נגני סקסופון מתחממים באולפן (וגם באופן כללי) הם נעמדים כחצי מטר מהקיר כך שהצליל שיוצא מהכלי חוזר אליהם כמו מוניטור. זאת גם הנקודה הכי טובה לשים בה את הנגן/מקרופון.

    אפשרויות העמדה:
    * על תניח מקרופון מכוון ישירות לפעמון הכלי, הסאונד ישמע "סתום" וללא גבוהים בסאונד.
    * מקרופון קונדנסר עם דיאפרגמה גדולה במרחק של 30 לערך מהכלי יניב צליל אותנטי.

    אפשרות העמדה מורכבת יותר:
    * הוסף מיקרופון צד (בנוסף למיקרופון הראשי) בווליום נמוך בהשוואה למיקרופון הראשי על מנת שנקבל סאונד נמוך של הכלי.
    חשוב לבדוק הפרשי מופע (פאזה) ולהזיז את המיקרופון כך שלא נשמע בהקלטה את נקישות המנענעים של הכלי.


לסיכום:
כאשר אנו מקליטים כלי נגינה (במקרה שלנו סקסופון) חשוב להכיר את הכלי, כיצד הוא אמור להישמע במיטבו ומה צבע הסאונד הנכון שהוא יכול להפיק. אם לעולם לא יצא לך להקליט כלי נגינה מסויים, אני ממליץ מאד לשבת ולהאזין לנגן בחדר ההקלטה ובנוסף, לשמוע הקלטות של אומנים מהשורה הראשונה.
אם תקפידו לעשות כן, תכלו לדעת לאן אתם שואפים להגיע בסאונד הסופי וזה גם יעזור לכם למנוע טעויות בזמן ההקלטה/מיקס! בהצלחה.
דודי תמיר

כותרת מוסתרת לנגישות

דודי תמיר

דודי תמיר – מפיק מוזיקלי ובעלים של המיזם המוביל בישראל להוראת סאונד ווידאו אונליין, מלווה מוזיקאים, אמנים ואנשי סאונד בכל שלבי הקריירה כבר יותר מ-36 שנים. עד היום למדו בקורסים שלו מעל 5,000 תלמידים, שהגיעו לתוצאות מקצועיות בלי להוציא הון עתק על מכללות או מורים פרטיים. האמונה שלו פשוטה: “הבלתי אפשרי? אפשרי!”

« לכל המאמרים
צור קשר דרך כפתור הווצאפ באתר

עוד כתבות שיעניינו אותך

לימודי סאונד אונליין הראשון והמקצועי בישראל

לימודי וידאו מקצועי בישראל

לימודי וידאו מקצועי בישראל