הקלטת שיר לרדיו - שלבים

מהם השלבים להקלטת שיר/סינגל מקצועי לרדיו ולשיווק מקצועי?


מאת: דודי תמיר | עדכון אחרון: 30/9/2019





תהליך הפקת סינגל מקצועי לרדיו

הקדמה:
הקלטת שיר מקצועי לרדיו זו אמנות אשר רבים מתקשים להבין.
לפניכם כל שלבי העבודה הנחוצים להפקה מקצועית - רדיו ושיווק במדיה.

לנוחיותכם מפרט מעבר מהיר בין שלבי ההפקה:
1 בסיס הסינגל - הלחנה
2 לימוד השיר - הגשה משכנעת
3 הקלטת סקיצה
4 עיבוד מוזיקלי
5 הקפדה על נגינה מקצועית
6 ביצוע מיקס מקצועי
7 ביצוע מאסטרינג מקצועי

מעוניינים להפיק סינגל לרדיו?

השאירו פרטים בטופס ההרשמה ונחזור אליכם
הרשמה לניוזלטר - טיפים

הלחנה

  1. הלחנה וכתיבה
    אומנות נלמדת, אך ישנם שירים רבים לאורך ההיסטוריה ועד היום אשר הולחנו ללא ידע מוזיקלי (ידע בסיסי ביותר) והם להיטים.
    פעמים רבות אני מקבל דרך ווצאפ הקלטה שנעשתה בטלפון ללא כלי נגינה, רק שירה וללא הרמוניה.
    בתור מפיק מוזיקלי מקצועי אני יכול לדעת אם יש פוטנציאל להפיק את השיר או לשלוח אותו למגירה.

    לחן ומילים זו בחירה סובייקטיבית, בנוסף תלוי הדבר בסגנון המוזיקלי. ישנם זמרים מפורסמים שלא רצו להקליט שיר מסויים בטענה שהוא אינו טוב
    התמזל מזלם, הם השתכנעו על ידי הנגנים או הסובבים אותם שכדאי להקליט את השיר ולמרבה הפלא, הוא הפך להיט.
    דוגמא אחת מיניי רבים "בחוף של טרפטוני" של שלומי שבת.

    אם אתה רוצה לכתוב להיט מזרחי לא דומה הדבר כמו כתיבה/הלחנה של יצירה קלאסית או ג'אז.
    כאשר אני שר שיר שהלחנתי לבד על הגיטרה ואני מתרגש = זה טוב.
    עד שאתם לא תרגישו את אותה הרגשה לגבי השיר שלכם - תמשיכו לחפש.

    *** שיר טוב צריך להישמע משכנע ללא עיבוד והפקה!

לימוד השיר - הגשה משכנעת

  1. לחן טוב ומרגש, הוא אוסף של תווים, מקצבים ומרווחים מוזיקליים. אבל תפקידך "להחיות" את הלחן בתצורה הראשונית שלו כחומר גלם בפני היוצר.
    גם תזמורת קלאסית מקצועית שעובדת על יצירות שכתבו מלחינים אגדתיים, כמו באך, מוצארט ועוד, עובדים חודשים (עם מנצח) בכדי ליצוק ליצירות המופלאות הללו נשמה, אינטרפרטציה וייחוד.

    כאשר אני אמור להפיק שיר, האלמנט הבסיסי הוא - האם הזמר מתאים לשיר והאם הוא מבצע אותו באופן המותאם לו אישית!
    הזמר צריך להעניק לשיר "חיים חדשים" ולהרגיש אותו. לבסוף, הקהל שלכם ירגיש זאת...
    אפשר לבצע את אותו שיר בכל-כך הרבה וריאציות מוזיקליות, אך החוכמה היא, לדעת לחבר בין הלחן, מילים לבין הקול האותנטי שלך.
    יוצא לי פעמים רבות להגיד לזמרים "אם אתם לא תשנו את הגישה ותהיו אמיתיים בקולכם - אני לא מוכן להפיק את השיר/אלבום".

    לדוגמא:
    1 אם אתה לא יודע לסלסל = על תשיר מזרחית
    2 אם יש לך קול מחוספס ונמוך = דע לנצל זאת ולא לנסות להחביא זאת

הקלטת סקיצה

  1. לאחר שאתה מרגיש את השיר "מושרש עמוק בתוכך" רצוי להקליט סקיצה עם מפיק מוזיקלי מקצועי. ואני מדגיש מקצועי!
    הסיבה לכך נעוצה בעובדה שהרבה זמרים באים אליי עם סקיצות, אך השירה שלהם בהקלטה אינה מרמזת על כיוון נכון ובנוסף לוקח זמן רב (אם בכלל) להחזיר אותם לכיוון של שירה נכונה, המתאימה לשיר ולעיבוד שאמור לשקף את היצירה.

    הקפידו לעבוד עם מפיק מוזיקלי מקצועי - זה יכול לחולל פלאים בשירה שלכם, בהפקת השיר, או האלבום כולו. את הסקיצה רצוי להקליט בליווי גיטרה או פסנתר.
    המטרה היא ליצור מבנה ראשוני, לבדוק את האורך הרצוי, האם חסר קטע מסוים במבנה כגון: Brig (קטע שונה מהבית והפזמון) או יש לחזור על פזמון יותר פעמים ועוד.

    כאשר אנחנו מבצעים את השיר "חיי", פעמים רבות השירה לא משתקפת באותה "אמת" כמו בהקלטה. הקלטה מאפשרת לנו לשמוע את עצמנו כמו שאנחנו מסתכלים במראה. נתון זה יעזור לנו לעצב את המשך העבודה על השיר/אלבום כולו.
    פעמים רבות המפיק יצור סקיצה יותר מושקעת על מנת לקבל את התמונה הקרובה למה שהולך להיות המוצר המוגמר. דוגמה: במידה ואנו שרים שיר רוק, יהיה נכון לנגן 2 גיטרות חשמליות בסאונד ובתחושה של רוק, מה שיסלול את הדרך להפקה הסופית כבר בהתחלה.

עיבוד מוזיקלי

  1. סיימנו להקליט את הסקיצה, שירה ובנוסף (במקרה שלנו) 2 גיטרות חשמליות בסגנון רוק.
    כעת המפיק מתחיל להרכיב את "הפאזל" ערוץ אחר ערוץ לשם קבלת שיר מעובד. מלכת העיבוד היא הרכבת כלים רבים (לפי הסגנון) המשולבים יחדיו ויוצרים הרמוניה וקצב.

    העיבוד יכול לקחת אותנו למחוזות מוזיקליים שונים ומגוונים. ניתן לעבד את אותו שיר בצורות רבות, אך מה שמוביל אותי כמפיק מוזיקלי הוא, סגנון השירה של הזמר, אופי האלבום והמילים. אני לא ארחיב כאן על תורת העיבוד המוזיקלי, נושא זה מורכב מאד בפני עצמו. הכוונה היא לתת לכם את הנקודות החשובות ביותר לעשיית שיר/אלבום מקצועי.

    הרבה פעמים יצא לי לשמוע שיר בעיבוד X והזמר ביקש מימני להקליט ולעבד אותו מחדש. אתם לא יכולים להבין (עד שלא תחושו זאת בעצמכם) מה עיבוד והפקה נכונה יכולים לעשות לשיר/אלבום שלכם.
    שיר בעיבוד, סאונד וביצוע לא נכון, יקבל ציון רע מאד אצל המאזין, מה שאנחנו צריכים להיזהר ממנו. הקהל שלנו הוא הדבר הכי חשוב לנו. תדע לבחור אולפן, מפיק ומעבד מוזיקלי מקצועי ביותר, שיודע את "קסם" העבודה ובעל ניסיון בדוק בתחום!
    אחרת, אתה והשיר תלכו "לעיבוד" גם כן!

נגינה מקצועית

  1. כעת הזמן להקליט את כלי הנגינה המשולבים בעיבוד השיר בצורה מקצועית, תוך מתן חשיבות רבה לאופן הנגינה (הפוך מהדרך בה ביצענו את הסקיצה) בכל האספקטים: דיוק, יצירתיות, סגנון ואיכות הסאונד.

    חשוב לדעת לשמור על קליק, לתת נגיעות של "קסם" אישי ולא לשכוח להוסיף הרבה נשמה. החשיבות לנגינה מדויקת על קליק, משלב נגינת ערוץ התופים וערוץ הבס, יתנו את הבסיס לאיכות ההקלטה (מבחינת הנגינה) ולאפשרות להוספת כלים נוספים בדיוק מקסימלי.

    כאשר אנחנו באים להקליט כלי נגינה (ולא חשוב איזה) יש לוודא שכלי הנגינה יהיו מוכנים להקלטה לדוגמה: לא מקליטים ערוץ גיטרה סופי עם מיתרים ישנים!
    הסאונד הראשוני המגיע מכלי הנגינה הוא הקובע. רק לאחר מכן המפיק יכול "לצבוע" את הסאונד באמצעות מכשירים. אם ננסה לעשות סאונד לזמר צרוד, הוא ימשיך להיות צרוד ולא משנה מה נעשה לסאונד בזמן ההקלטה.

    לכן, הקפידו על איכות כלי הנגינה כמו הנגינה עצמה! על המפיק לדאוג "לסטריליות" של כל ערוץ וערוץ בהקלטה, "ניקיון" של הערוץ המוקלט מרעשים, כיוון, בדיקה נוספת של העיבוד, (למרות שזאת בוצע בשלב העיבוד, אך לא יזיק לבצע בדיקה נוספת).
    לרוב כאשר אנחנו שומעים את החומר המוקלט בשלב מאוחר יותר, אנחנו מגלים דברים שלא שמענו בשמיעה ראשונית, על כן, ישנה חשיבות לאורך הזמן המוקדש להפקת השיר כולו.

ביצוע מיקס מקצועי

  1. לאחר ביצוע המיקס הראשוני יש להקשיב לתוצאה בבית, באוטו ובכמה שיותר מערכות שמע ובזמנים שונים. אתם לא תאמינו כמה חשיבות יש לשמיעת המיקס הראשוני לאחר יציאה מהאולפן ושמיעה במצב שהאוזן לא עייפה ובמערכות שמע שונות.
    כעת, אתם תוכלו להעניק ביקורת הרבה יותר נכונה:
    * האם השירה ללא בעיות ואיכותית 100%?
    * לבדוק כל פרט בעיבוד, נגינה וכו'
    * האם הסאונד איכותי וללא בעיות?
    *העבודה באולפן מתישה ולא מאפשרת לראות את "התמונה" בצורה ברורה.

    כעת המפיק יבצע את המיקס הסופי
    לא יהיו לכם הפתעות, משום העובדה ששמעת את המיקס הראשוני לפני כן בבית. אני לא אכנס לפרטים והסברים על עשיית המיקס, זאת תוכלו לקרוא בכתבה ייחודית לכך באתר - מיקס\מאסטרינג. רק אציין שחשוב מאד לעשות מיקס מושלם במאה אחוז לפני השלב הסופי בהחלט - המאסטרינג. זאת במידה ואתם מבצעים את המאסטרינג באולפן אחר.

    אולפן הקלטות Class-A-Studio נותן מענה לעריכת מאסטרינג ברמה הגבוהה ביותר, לכן, גם במידה וצריך לחזור שלב אחורה למיקס, זה עדיין ניתן לביצוע ובקלות. פעמים רבות אולפן מאסטרינג מקבל אלבום לאחר מיקס לשם ביצוע מאסטרינג.
    לא תמיד יגיד לכם טכנאי המאסטרינג כי אליכם לחזור לאולפן ולבצע תיקונים במיקס, הוא פשוט ימשיך בעבודה בכדי להרוויח כסף. בנוסף, אתם תשושים, עייפים ומעוניינים לסיים את הפרויקט.

מאסטרינג

  1. שלב אחרון ומסכם בעשיית הסינגל או אלבום. תפקיד המאסטרינג להעניק גימור אחרון לסאונד הכללי של השיר מבחינת כיוון תדרים, עוצמה, עריכה דיגיטלית (חיתוכים מדויקים בתחילה ובסיום של כל שיר).

    במאסטרינג של אלבום ישנה חשיבות להתאמה בין השירים, בעוצמה, סאונד וחיתוכים.

לסיכום:
מקווה שהחכמתם וכעט תדעו לבחור ולהתנהל באופן הנכון, בהצלחה עם הסינגל הבא שלכם.


מעוניינים להפיק סינגל לרדיו? - השאר פרטים בטופס


טלפון:052-2619749

הרשמה לניוזלטר - טיפים

צור קשר דרך כפתור הווצאפ באתר

מוזמנים לשתף




דודי תמיר

image name
מפיק מוזיקלי, מרצה לסאונד והפקה.למד ב-Berklee college of music.

מוזמנים לקרוא מאמרים מקצועיים שלי במגוון תחומי המדיה לאמנים ואנשי סאונד 👈 לכל המאמרים >> >>


עוד כתבות שיעניינו אותך



בחירת אולפן הקלטות




לימודי סאונד אונליין הראשון והמקצועי בישראל
 לימודי צילום ועריכת וידאו אונליין המקצועי בישראל


עמוד הבית של האולפן