עולם ההלקטת פרץ את דרכו בשנת 1948 יחד עם המצאת טייפ ההקלטות הראשון של חברת Ampex.
מאז ועד היום עברנו מרחק עצום מבחינה טכנולוגית וכיום אנו יכולים להקליט ולערוך מוזיקה בפורמט 5.1 ואף יותר...
אך אנו נסתפק לצורך מאמר זה בפורמט 5.1 שהוא הנפוץ ביותר בכל בית עם מערכת סראונד.
מיקס/מאסטרינג בסראונד - למה אני צריך את זה?
כיום, בשנת 2012 אין אדם אחד שלא יצא לו לראות סרט או לשמוע מוזיקה בסראונד.
האמת זו שאלה רטורית, אך לצורך נקודת פתיחה למאמר בנושא זה - נראה לי מתבקש לשאול זאת.
כאיש סאונד שמבצע אין ספור הפקות בסטריאו (הפורמט הנפוץ ביותר) זו חוויה אחרת "בלשון המעטה" לערוך מיקס בסראונד.
עריכת אלבום ב-2 פורמטים (סטריאו/סראונד) במקביל מעניקה לכם: מיתוג, איכות, חווית משתמש, ייחודיות וחדשנות!
כיום, יותר מתמיד ישנם מערכות סראונד ביתיות (לשמיעה) בסכום זעום ובאיכות טובה מאד.
לפני 10-15 שנים זו הייתה פריבילגיה לאנשים עמידים - כיום זהו מוצר שגרתי ביותר ועקב כך האומנים יכולים "לנצל" זאת.
לשמוע (לדוגמא) 50 ערוצי הקלטה שהיו מרוכזים ב-2 רמקולים Left-Right "מתפזרים" (לפי הגדרת המפיק כמובן) ל-6 רמקולים, זו חוויה הדומה לאדם שפעם ראשונה בחייו עולה על מטוס ורואה את העולם מלמעלה...!
* יש מרחב סאונד לכל כלי בעיבוד.
* האוזן שומעת מרחב סאונד "שעוטף" אותך מכל כיוון וגורם לך להרגיש שאתה נמצא על הבמה עם הלהקה.
* תפקידים בעיבוד שלא הבחנת בהם בסטריאו נשמעים מרשימים וברורים בסראונד.
כיצד בנוי אולפן המיועד לעריכת מיקס/מאסטרינג בסראונד?
אקוסטיקה
כיוון שאנו מבצעים עריכת סאונד עם 6 רמקולים:
Left Front - Center Front - Right Front || Left Surround - Right Surrond || Sub
אולפן הקלטות המיועד לעריכת מיקס/מאסטרינג בסראונד חייב לתת דגש על אקוסטיקה שתאפשר התמודדות עם תדרים (בעיקר) נמוכים המגיעים מרמקול הסאב.
תחום התדרים נא בין 20H0 - 120Hz ודורש חומרים אקוסטיים מסיביים הרבה יותר שיימנעו מכמות התדרים נמוכים אלו להתפזר בחלל האולפן. באולפן עם מערכת סטריאו הכולל 2 רמקולים קטנים ניתן בקלות (יחסית) למנוע החזרים מהקירות על ידי פלטות אקוסטיות שמפוזרות באופן מבוקר.
מערכת רמקולים סראונד 5.1
אנו זקוקים לרמקלים איכותיים בדיוק כמו במערכת סטריאו רק בהבדל אחד - 6 רמקולים במקום 2...!
חושב לא לערבב רמקולים מדגמים או חברות שונות - הסאונד אמור להיות אחיד, אחרת לא תתאפשר שמיעה "שקופה" ונכונה לביצוע המיקס.
ניתן לקרוא בהרחבה בכתבה אחרת באתר על ציוד אולפן הקלטות מקצועי ובפרט רמקולים.
מיקסר תומך 5.1
אנו זקוקוים למיקסר עם 6 כניסות רמקולים כך שתהיה לנו שליטה על כל רמקול בנפרד, בדיוק כמו בפורמט סטריאו.
מיקסר הקונטרול שבו אני משתמש באולפן Class-A-Studio הוא C|24 control surface של חברת Avid המאפשר קונפיגורציה מלאה למערכת סראונד.
ניתן במהלך המיקס להשתיק כל רמקול או לבצע שמיעה סלקטיבית לדוגמה: שמיעה ברמקולים האחוריים בלבד...
תכנת הקלטה תומכת סראונד
התכנה הראשונה שאפשרה עיבוד סאונד בסראונד (ועד היום נחשבת "ספנת הדגל" באולפני הקלטות, פוסט פרודקשן) היא ProTools HDX!!! תכנה זו מאפשרת קונפיגורציות סאונד + איכות ללא פשרות. כמו כן שילוב התכנה עם קונטרול C24 מעניק חווית משתמש מדהימה.
ProTools HDX מאפשרת:
* הקלטה/עריכה עם מספר עצום של ערוצים ללא מגבלה של כוח עיבוד של המחשב.
* איכות סאונד מקסימלית עד ל-192Khz.
* תמיכה בפלאגים התומכים בעיבוד AAX על כרטיסי DSP החדשים של החברה HDX.
* גרסת HDX מגיעה עם מיסקר תומך סראונד מובנה בתכנה 5.1 ועוד 7.1.
* כל האולפנים המקצועיים בעולם כולו עובדים על אותה מערכת - מה שמאפשר סינכרון בין אולפנים שונים להמשך עבודה.
מערכת פלאגים לעבודה בסראונד + קידוד
למרות שתכנת ProTools HDX מגיעה עם מיקסר תומך סראונד ורשימת פלאגים מרשימה, אולפן סראונד מקצועי משלים את חבילת ההפקה שלו עם פלאגים מהשורה הראשונה בנושא:
ריוורב תומך סראונד איכותי | מקודדים DTS Surround Sensation או dolby surround ac3 decoder ועוד...
רשימת הפלאגים לעיבוד סאונד מקצועי ארוכה ביותר - אני הבאתי את 2 הפרטים החשבים ביותר לבסיס העבודה בסראונד.
האם ניתן להפוך את הקלטות ערוצי ההפקה שלכם מפורמט סטריאו לסראונד?
*
תשובה קצרה וברורה - כן! כל שאליכם לעשות הוא: לשמור את כל ערוצי ההקלטה שלכם לפי הנחיות הבמאמר הגשה למיקס.
לאחר שתביאו את כל הערוצי ההקלטה לאולפן - אנו נבצע מיקס/מאסטרינג בסראונד. אני בטוח שזו תהיה חוויה מאד מרגשת בשבלכם וגם בשבילי. אני תמיד נרגש מחדש לשמוע הפקה ששודרגה לסראונד.
הנכם מוזמנים להיכנס כבר עכשיו לחווית סאונד מרתקת ולהפיק באולפן Class-A-Studio מיקס/מאסטרינג בסראונד לשיר קיים או להקליט מהתחלה. לפרטים נוספים הנכם מוזמנים ליצור קשר דרך פרטי התקשרות באתר.
בהצלחה, דודי תמיר.