דף הבית  »  פיתוח קול

פיתוח קול

פיתוח קול – כן או לא? תשובות לשאלות בנושא


מאת: |





מוזמנים לשתף אם אהבתם את המאמר


פיתוח קול - כן או לא?


הקדמה:
במהלך תקופה של 20 שנה אני נתקל שוב ושוב בשאלה של זמרים, האם אני צריך ללמוד פיתוח קול בכדי להיות זמר מפורסם או מצליח?. ובכן, בעידן המוזיקה המודרנית ושלל סגנונות מוזיקליים כיום, התשובה אינה חד משמעית כן או לא. בכתבה זו אני אתן לכם תשובות מרכזיות לשאלות חשובות ומעניינות בנושא פיתוח קול.

האם חייבים פיתוח קול בכדי להיות זמר מפורסם?

  1. תופתעו לדעת שהתשובה שלי היא לא! - תרשו לי להעמיק כעת בתשובה לנושא מורכב זה.

    באם היינו שואלים את אותה שאלה בתקופת ימיי הביניים (תקופת המוזיקה הקלאסית) אזי התשובה הייתה בוודאות כן!
    מוזיקה קלאסית הייתה אז בשיא הרייטינג (כמו שאנו מכנים זאת כיום). שלבי היווצרותה של המוזיקה הקלאסית:
    מוזיקת ימיי הביניים רנסנסבארוקהתקופה הקלאסית התקופה המודרניתמוזיקה קלאסית עכשווית.

    המשותף לכל הרשימה הנ"ל היא העובדה שהם סגנונות מוזיקה נלמדת ובעלת חוקים נוקשים בכל הקשור לאופן הנגינה או השירה. פיתוח התווי המוזיקלי נוצר אם היווצרות סגנון המוזיקה הקלאסית.

    המשותף למוזיקה הקלאסית מאז ועד היום היא העובדה שהיא סגנון מוזיקה נלמד.
    היא לא מוזיקה עממית שנוצרה ברחוב אלא נלמדת במוסדות אקדמיים. אתה לא תמצא זמר או נגן קלאסי שיגיד לך שהוא למד בבית, או הקים להקה, הופיעה והקליט וכך הוא הגיע לגדולה בעולם המוזיקה הקלאסית.

פיתוח קול בשיטה הקלאסית לבין השיטה המודרנית

  1. שירה בסגנון מוזיקה קלאסית, מחייב לימוד פיתוח קול במשך שנים רבות, להיות כפוף לחוקים נוקשים לגבי אופן השירה, לימוד קריאת תווים ולהיות מוזיקאי מלומד. אופן השירה צריך להיות בסטנדרט ידוע מראש: יציבות וניקיון קולי, מנעד גדול, רגישות, נשימה נכונה, דיקציה מעולה, ידע ברפרטואר קלאסי ועוד.

    בשונה מכך 180 מעלות, כיום במאה ה-21 התפתחו סגנונות מוזיקליים רבים ומגוונים כגון: רוק, פופ, ראפ, ג'אז, מזרחית ועוד. לפני 400 שנה, אם היה נכנס זמר רוק לאולם קונצרטים ומתחיל לשיר עם התזמורת - מה הייתה תגובת הקהל והנגנים ויותר "מפחיד", תגובת המנצח? התשובה היא, היו זורקים אותו החוצה מייד ואומרים "סליחה תקלה".

    כיום אתם יכולים לשמוע חיבור מוזיקלי כמו: להקת הרוק מטליקה בליווי תזמורת קלאסית, מה שנחשב לטירוף דאז. תהליך האבולוציה שלנו לקח מיליוני שנים עד הלום ובאופן יחסי, במאה השנים האחרונות אנחנו פיתחנו והתפתחנו בצורה כל כך משמעותית ומהירה, שלי אישית אין הסבר לכך. בכתבה זו אנו מדברים על התפתחות המוזיקה ופועל יוצא מכך, התפתחות סגנונות השירה.

דוגמאות לזמרים מפורסמים והשוני בגישה כלפי אופן השירה

  1. כעת אתן לכם כמה דוגמאות של זמרים שונים בסגנון השירה, אך המשותף לכולם הוא, הצלחה מסחרית ומקצועית.
    ריטה, אחינועם ניני, אביב גפן, עברי לידר, היהודים, יוני בלוך, ארקדי דוכין, שלמה ארצי, נינט טייב ועוד.

    ברשימה זו ישנם זמרים אשר שרים כמו זמרים, כלומר, שירה שהיא תולדה של הסגנון הקלאסי וזמרים שלו למדו לרגע אחד פיתוח קול.
    תחשבו מה היה קורה לאביב גפן אילו היה מנסה לשיר בצורה קלאסית או אפילו בהשפעה קלאסית? אני אומר לכם שהקסם שלו היה מתפוגג לחלוטין.

    "באומנות כמו באומנות אין דבר כזה שאין דבר כזה"!
    בסגנונות מוזיקליים חדשים כמו רוק, מותר לשיר "צרוד", מותר לזייף בצורה אומנותית ורצוי לתת "צבע" אישי לשירה, כך שאתה יוצר צליל אחר ושונה ממה שנשמע עד כה.

    שלא תבינו אותי שלא כשורה, לא כל אחד שמזייף יכול להיות זמר, בדרך כלל אתה צריך לגלות את אשר "מסתתר" מאחורי צורת השירה שלך ולהבין האם זה כישרון או כישלון.
    תשובה לכך אתה יכול לקבל (לדוגמה), על ידי פגישת ייעוץ עם מפיק מוזיקלי מקצועי.

מהן המטרות בפיתוח קול?

  1. * הגדלת העוצמה הקולית: היכולת לשיר בעוצמה (פורטה בשפה הקלאסית) בכמה שפחות מאמץ תוך כדי הפקת צליל רחב וגדול היוצא מתיבת התהודה שלנו (הפה).

    * יצירת מנעד קולי גדול ככל האפשר: מנעד = מי ועד - כלומר, כמה נמוך (מבחינה מוזיקלית) וגבוהה אנו מסוגלים לשיר.

    * נשימה נכונה: אימון לנשימה נכונה בכדי להפיק את הצליל נכון. שירה נכונה מתבצעת על ידי הפעלת הסרעפת (ולא הריאות) ונדרש אימון והכוונה לנשימה דרך הסרעפת. ישנם תרגילים רבים בנושא זה ובלי קשר זו גם נשימה נכונה ליום יום.

    * שיפור הדיקציה: כמו בדיבור כך גם בשירה יש חשיבות להגיה. ישנן הברות קשות יותר לשירה ומילים מורכבות להגיה. על ידי תרגילים לשיפור הדיקציה אנו נהיה בעלי יכולת ביטוי ברורה לשירה וגם לדיבור.

    * שמיעה מוזיקלית: לשמיעה מוזיקלית אין גבולות, היכולת שלך לשמוע מנגינה ולקלוט אותה מהר, לשיר מרווחים מוזיקליים קשים, לזהות זיופים ולתקנם, מהווים חלק חשוב שאתה מקבל מפיתוח שמיעה. בשירת ג'אז מאולתרת אתה גם צריך לשיר לפי הרמוניות וסולמות ובלי שמיעה מעולה אתה לא תהיה מסוגל "לנווט" באלתור זורם ואיכותי.

    * יציבות קולית: יש לנו 2 מיתרים בגרון שאיתם אנחנו מפיקים את הצליל. תחשבו על זה כמו כל שריר בגופכם שאתם מאמנים בכדי לפתחו. יציבות המיתרים שלנו גורמת לצליל להיות יציב, איכותי, ומעניקה יכולת למשיכת הצליל לזמן ארוך. ישנם תרגילים רבים אשר גורמים למיתרים להתחזק.

    * יצירת צליל עם נפח תהודה גדול: כמו למשל הגיטרה כך גם הגוף שלנו הוא כלי. יש לנו את הגוף, הסרעפת, המיתרים וחלל הפה שהוא גם משתווה לתיבת התהודה של הגיטרה (לצורך המחשה). אנו יכולים ליצור תיבת תהודה איכותית על-ידי שיפור תנועות הפה, שימוש נכון בנשימה, תנועות גוף נכונות ועוד.

    * עיצוב הקול: כמו נגן כלי נשיפה (למשל סקסופון), לוקח שנים לעצב צליל ייחודי שנשמע מרשים.
    כל הסעיפים הרשומים כאן יגרמו לצליל המופק ממך להיות ייחודי ושונה מזמרים אחרים.

    * החיפוש אחר הצליל הנכון לך. זהו תהליך ארוך, אך כאשר אתה מוצא את מה שאתה מדמיין, הסיפוק אדיר ביותר.
    צריך להוסיף לרשימה זו גם כלים פסיכולוגיים שיאפשרו לך להתמודד עם אימונים קשים וכישלונות זמניים.
    היכולת שלך להתמיד ולהצליח דומה לשחקן ספורט מקצועי שמתמודד עם לחץ, הקפדה על מקצועיות, עייפות ועוד. אימונים פסיכולוגיים הם חלק חשוב בכל תחום בחיים בו אנחנו רוצים להגיע לקצה היכולת.

ההבדל בין פיתוח קול בשיטה הקלאסית לבין השיטה המודרנית

  1. בשיטת הלימוד הקלאסית מייחסים חשיבות רבה לטכניקת הפקת הצליל וגוון השירה.
    כמו שהמוזיקה הקלאסית נשמעת כך גם צורת הלימוד, הינה מדויק וידועה מראש בלי רצון לחפש משהו שונה שלא עומד בסטנדרט המקובל!
    זה דומה לנגינת כינור קלאסי לעומת נגינת כינור בסגנון אירי או מזרחי.

    נגן קלאסי שמנגן כל החיים סגנון קלאסי, לא יהיה מסוגל לנגן סגנון אחר בצורה טבעית ואמיתית! במילה אחד שירה קלאסית = דיוק! בשיטת לימוד פיתוח קול בצורה מודרנית יהיה זה נכון להשאיר את גוון השירה הטבעי, אך לתת לקול נפח ולשפר שמיעה מוזיקלית, יכולת דיקציה טובה יותר, הגדלת המנעד ושיפור הנשימה.

    תחשבו על זמר מזרחית שינסה לשיר בדיוק של סגנון שירה קלאסית. זה יהיה נורא ואיום לשמוע אותו. לכן כאשר הולכים למורה לפיתוח קול חשוב להבין את ההבדלים בין שתי הגישות הללו. לדוגמה: אתה לא תלך ללמוד לנגן ג'אז אצל מורה קלאסי, אבל יסודות קלאסיים כמו נשימה,שמיעה, עוצמה ומנעד לא יזיקו לאף אחד.

במידה ואין לי כישרון שירה האם פיתוח קול יפתור את הבעיה

  1. במקרה זה התשובה מהירה ופשוטה - לא ולא! כל אדם, מומלץ שיידע מה נתן לו היקום במתנה.
    ללמוד דבר ללא כישרון לכך, זו "תחינת מים" חוץ מהעובדה שהמורה שלך ירוויח כסף.

    במידה ויש לך כישרון ואתה לא עושה דבר, אני אמליץ לך בחיוב ללכת לייעוץ והכוונה מקצועית, בכדי לבדוק מה מתאים לך ללמוד היכן וכיצד. הסוד הוא להיות במקום, בזמן ובאנרגיה הנכונה.

אני שר כבר שנים בלי ללמוד פיתוח קול ואנשים נדהמים מיכולת השירה שלי ?

  1. כן זה הגיוני ונהדר. זה מוכיח שקיבלת מתנה מלמעלה ויש לך קסם.
    אם אני אתחיל לרשום כאן כמה זמרים מפורסמים לעולם לא לקחו שיעור אחד של פיתוח קול הרשימה לא תיגמר.

    אם באמת אתה מקסים בקולך, לך למפיק מוזיקלי שיבדוק זאת ויחווה לך את דעתו בנושא והאם אתה בשל להפיק מוזיקה מקורית ולצאת לעולם החוצה כזמר!


לסיכום
לפני שאתם מחליטים לעשות משהו בתחום השירה מומלץ להתייעץ עם גורם מקצועי ואפילו כמה! על תשבו בבית ותמתינו לנס כי הוא לא יבוא. אין מזל, ישנה עבודה קשה ואמונה, שגורמת למזל לבוא. אתם מוזמנים לפנות עליי בכל שאלה ובקשה בנושא.
צרידות




!The Sound You Dream of Is The Sound You Get

.We Make Music&Clips You Won't Forget