דף הבית  »  אולפן הקלטות - טיפים »  הקלטת סינגל - שלבים

הקלטת סינגל - שלבים

מהם השלבים להקלטת סינגל מקצועי לשיווק?


מאת: |





מוזמנים לשתף אם אהבתם את המאמר
תהליך הפקת סינגל מקצועי לרדיו


הקדמה:
לפניכם שלבי העבודה הנחוצים להפקת סינגל בהפקה מקצועית, לרדיו ולשיווק מקצועי.
אני בוחר להשתמש בכתבה זו בלשון יחיד (שיר) אך יש להתייחס (ורצוי) לכך כדרך עבודה על הפקת אלבום ברמת הפקה מקצועית לשיווק! כל השלבים ודרך העבודה על הפקת סינגל (או אלבום) מקצועי, מותנים בעבודה עם מפיק מוזיקלי ואולפן הקלטות מקצועי. תוכלו לקרוא בכתבות נוספות באתר, על נושאים נוספים הקשורים להפקת אלבום מקצועי.

הלחנה

  1. הלחנה - זו אומנות נלמדת, אך ישנם שירים נפלאים (שלמרבה הפלא) הולחנו ללא ידע מוזיקלי רחב, פשוט באו מתוך הנשמה. לפעמים אתה מחפש את הלחן הנכון והמרגש והוא פשוט לא יוצא.
    אך ברגע מסוים זה פורץ "מלמעלה" ויוצא ברגע אחד ובעוצמה מדהימה, אז אתה יודע ומרגיש בתוכך שזה הלחן שאתה מחפש.

    אני חושב שזה חיבור מיסטי בין "שמיים לארץ". כמובן שאנו מייחסים למילים (במידה והם קיימים לפני הלחן) מקור השראה ללחן. פעמים רבות לחן יכול להגיע מצירוף של כמה אקורדים או קצב מסוים "שמדליק" אותנו.
    "באומנות כמו באומנות אין דבר כזה שאין דבר כזה". הכלל החשוב הוא, חכה לרגע שתרגיש זאת עמוק בפנים.

לימוד השיר

  1. לחן טוב ומרגש, הוא אוסף של תווים, מקצבים ומרווחים מוזיקליים. אבל תפקידך "להחיות" את >הלחן בתצורה הראשונית שלו כחומר גלם בפני היוצר.
    גם תזמורת קלאסית מקצועית שעובדת על יצירות שכתבו מלחינים אגדתיים, כמו באך, מוצארט ועוד, עובדים חודשים (עם מנצח כמובן) בכדי ליצוק ליצירות המופלאות הללו נשמה, אינטרפרטציה וייחוד.

    כך גם אתם (באמצעות מפיק המוזיקלי ) צריכים לתת לשיר "חיים חדשים" ולהרגיש אותו בנשמה.
    כאשר אתם תקליטו או תופיעו, זה יתן את התחושה שאתם "נושמים", מרגישים וחולמים את השיר ולא שרים תווים בצורה יבשה. אפשרי לבצע את אותו שיר בכל-כך הרבה ווריאציות מוזיקליות, אך החוכמה היא, לדעת לחבר בין הלחן לבין "האני האמיתי שלך" מבחינת, >שירה, הרגשה, כיוון מוזיקלי וחיבור למילות השיר.

הקלטת סקיצה

  1. לאחר שאתה מרגיש את השיר "מושרש עמוק בתוכך" רצוי להקליט סקיצה עם מפיק מוזיקלי מקצועי.ואני מדגיש מקצועי!
    הסיבה לכך נעוצה בעובדה שהרבה זמרים באים אליי עם סקיצות, אך השירה שלהם בהקלטה אינה מרמזת על כיוון נכון ובנוסף לוקח זמן רב (אם בכלל) להחזיר אותם לכיוון של שירה נכונה, המתאימה לשיר ולעיבוד שאמור לשקף את היצירה.

    הקפידו לעבוד עם מפיק מוזיקלי מקצועי - זה יכול לחולל פלאים בשירה שלכם, בהפקת השיר, או האלבום כולו. את הסקיצה רצוי להקליט בליווי גיטרה או פסנתר.
    המטרה היא ליצור מבנה ראשוני, לבדוק את האורך הרצוי, האם חסר קטע מסוים במבנה כגון: Brig (קטע שונה מהבית והפזמון) או יש לחזור על פזמון יותר פעמים ועוד.

    כאשר אנחנו מבצעים את השיר "חיי", פעמים רבות השירה לא משתקפת באותה "אמת" כמו בהקלטה. הקלטה מאפשרת לנו לשמוע את עצמנו כמו שאנחנו מסתכלים במראה. נתון זה יעזור לנו לעצב את המשך העבודה על השיר/אלבום כולו.
    פעמים רבות המפיק יצור סקיצה יותר מושקעת על מנת לקבל את התמונה הקרובה למה שהולך להיות המוצר המוגמר. דוגמה: במידה ואנו שרים שיר רוק, יהיה נכון לנגן 2 גיטרות חשמליות בסאונד ובתחושה של רוק, מה שיסלול את הדרך להפקה הסופית כבר בהתחלה.

עיבוד מוזיקלי

  1. סיימנו להקליט את הסקיצה, שירה ובנוסף (במקרה שלנו) 2 גיטרות חשמליות בסגנון רוק.
    כעת המפיק מתחיל להרכיב את "הפאזל" ערוץ אחר ערוץ לשם קבלת שיר מעובד. מלכת העיבוד היא הרכבת כלים רבים (לפי הסגנון) המשולבים יחדיו ויוצרים הרמוניה וקצב.

    העיבוד יכול לקחת אותנו למחוזות מוזיקליים שונים ומגוונים. ניתן לעבד את אותו שיר בצורות רבות, אך מה שמוביל אותי כמפיק מוזיקלי הוא, סגנון השירה של הזמר, אופי האלבום והמילים. אני לא ארחיב כאן על תורת העיבוד המוזיקלי, נושא זה מורכב מאד בפני עצמו. הכוונה היא לתת לכם את הנקודות החשובות ביותר לעשיית שיר/אלבום מקצועי.

    הרבה פעמים יצא לי לשמוע שיר בעיבוד X והזמר ביקש מימני להקליט ולעבד אותו מחדש. אתם לא יכולים להבין (עד שלא תחושו זאת בעצמכם) מה עיבוד והפקה נכונה יכולים לעשות לשיר/אלבום שלכם.
    שיר בעיבוד, סאונד וביצוע לא נכון, יקבל ציון רע מאד אצל המאזין, מה שאנחנו צריכים להיזהר ממנו. הקהל שלנו הוא הדבר הכי חשוב לנו. תדע לבחור אולפן, מפיק ומעבד מוזיקלי מקצועי ביותר, שיודע את "קסם" העבודה ובעל ניסיון בדוק בתחום!
    אחרת, אתה והשיר תלכו "לעיבוד" גם כן!

נגינה מקצועית

  1. כעת הזמן להקליט את כלי הנגינה המשולבים בעיבוד השיר בצורה מקצועית, תוך מתן חשיבות רבה לאופן הנגינה (הפוך מהדרך בה ביצענו את הסקיצה) בכל האספקטים: דיוק, יצירתיות, סגנון ואיכות הסאונד.

    חשוב לדעת לשמור על קליק, לתת נגיעות של "קסם" אישי ולא לשכוח להוסיף הרבה נשמה. החשיבות לנגינה מדויקת על קליק, משלב נגינת ערוץ התופים וערוץ הבס, יתנו את הבסיס לאיכות ההקלטה (מבחינת הנגינה) ולאפשרות להוספת כלים נוספים בדיוק מקסימלי.

    כאשר אנחנו באים להקליט כלי נגינה (ולא חשוב איזה) יש לוודא שכלי הנגינה יהיו מוכנים להקלטה לדוגמה: לא מקליטים ערוץ גיטרה סופי עם מיתרים ישנים!
    הסאונד הראשוני המגיע מכלי הנגינה הוא הקובע. רק לאחר מכן המפיק יכול "לצבוע" את הסאונד באמצעות מכשירים. אם ננסה לעשות סאונד לזמר צרוד, הוא ימשיך להיות צרוד ולא משנה מה נעשה לסאונד בזמן ההקלטה.

    לכן, הקפידו על איכות כלי הנגינה כמו הנגינה עצמה! על המפיק לדאוג "לסטריליות" של כל ערוץ וערוץ בהקלטה, "ניקיון" של הערוץ המוקלט מרעשים, כיוון, בדיקה נוספת של העיבוד, (למרות שזאת בוצע בשלב העיבוד, אך לא יזיק לבצע בדיקה נוספת).
    לרוב כאשר אנחנו שומעים את החומר המוקלט בשלב מאוחר יותר, אנחנו מגלים דברים שלא שמענו בשמיעה ראשונית, על כן, ישנה חשיבות לאורך הזמן המוקדש להפקת השיר כולו.

הקלטת מיקס ראשוני לבדיקה

  1. מומלץ מאד (ואפילו חובה) לפני ביצוע מיקס ומאסטרינג סופי, להכין רפ-מיקס, כלומר מיקס ראשוני (בלי להיכנס ב-100 אחוז לפרטים הקטנים).

    לאחר ביצוע המיקס הראשוני יש להקשיב לתוצאה בבית, באוטו ובכמה שיותר מערכות שמע ובזמנים שונים. אתם לא תאמינו כמה חשיבות יש לשמיעת המיקס הראשוני לאחר יציאה מהאולפן ושמיעה במצב שהאוזן לא עייפה ובמערכות שמע שונות.
    אתם מהר מאד תוכלו לשמוע דברים שלא שמעתם באולפן. העבודה באולפן מתישה ולא נותנת לראות את "התמונה" בצורה ברורה.

    זאת אחת הסיבות לכך שאני עובד על שיר/אלבום ללא הגבלת זמן!
    יש להקשיב לערוץ השירה, האם יש זיופים או מילים לא ברורות, לבדוק כל פרט ופרט בעיבוד, נגינה, סאונד. רק לאחר מכן אנחנו נאשר את עשיית המיקס הסופי.

ביצוע מיקס סופי

  1. כעת המפיק יבצע את המיקס הסופי.
    לא יהיו לכם הפתעות, משום העובדה ששמעת את המיקס הראשוני לפני כן בבית. אני לא אכנס לפרטים והסברים על עשיית המיקס, זאת תוכלו לקרוא בכתבה ייחודית לכך באתר - מיקס\מאסטרינג. רק אציין שחשוב מאד לעשות מיקס מושלם במאה אחוז לפני השלב הסופי בהחלט - המאסטרינג. זאת במידה ואתם מבצעים את המאסטרינג באולפן אחר.

    אולפן הקלטות Class-A-Studio נותן מענה לעריכת מאסטרינג ברמה הגבוהה ביותר, לכן, גם במידה וצריך לחזור שלב אחורה למיקס, זה עדיין ניתן לביצוע ובקלות. פעמים רבות אולפן מאסטרינג מקבל אלבום לאחר מיקס לשם ביצוע מאסטרינג.
    לא תמיד יגיד לכם טכנאי המאסטרינג כי אליכם לחזור לאולפן ולבצע תיקונים במיקס, הוא פשוט ימשיך בעבודה בכדי להרוויח כסף. בנוסף, אתם תשושים, עייפים ומעוניינים לסיים את הפרויקט.

    העובדה שאני נותן שירות הכולל את כל שלבי ההפקה כולל מיקס ומאסטרינג ברמה בגבוהה ביותר, היא בכדי לא לגרום ללקוח תיזוזים, עייפות ואפשרות לתקן בקלות (במידה וצריך) כל דבר קטן בהפקה.

מאסטרינג

  1. שלב אחרון ומסכם בעשיית הסינגל או אלבום. תפקיד המאסטרינג, לתת גימור אחרון לסאונד הכללי של השיר מבחינת כיוון תדרים, עוצמה, עריכה דיגיטלית (חיתוכים מדויקים בתחילה ובסיום של כל שיר).

    במאסטרינג של אלבום ישנה חשיבות להתאמה בין השירים, בעוצמה, סאונד וחיתוכים.

לסיכום:
זהו, אתם יכולים להגיע הביתה להאזין ולהתענג מהתוצאה ולדעת שנתתם את כל כולכם לעשיית אומנות אמיתית. אם תלכו לפי ההמלצות הרשומות כאן באתר, אני מאמין שלא תתאכזבו. הבעיה היא שרוב רובם של הזמרים בתחילת דרכם, אינם מבינים או רוצים להבין את סודות ה - הפקה מוזיקלית מקצועית ומה דרוש לכך. מקווה שכתבות אלו יעזרו לכם להימנע משגיאות מיותרות. מרגע בחירת המפיק המוזיקלי ואולפן ההקלטות, האחריות היא בידי המפיק, לכן רוב האחריות שלכם תהיה בחירה נכונה של מפיק מוזיקלי מקצועי באמת + אולפן הקלטה!

* טיפ - על תנסו לבחור מפיק מוזיקלי ואולפן הקלטה כמו שאתם קונים חולצה בשוק. אלבום לא כדאי לזרוק לפח ויעלה לכם הרבה מאד להתחיל מהתחלה את התהליך.

בחירת אולפן הקלטות