דף הבית  »  מעבדי סאונד - הסברים  »  המדריך המלא: ריוורב

המדריך המלא: ריוורב

כל מה שאתה צריך לדעת אודות מעבד הסאונד - Reverb


מאת: דודי תמיר 15/2/2016





מוזמנים לשתף אם אהבתם את המאמר





המדריך המלא: ריווב - דודי תמיר


הקדמה:
מאמר זה עוסק במעבד הסאונד שהטבע העניק לנו - הדהוד (Reverb).
נושא זה מרתק מאוד ומעשיר את הסאונד באופן דרמטי ביותר בתנאי שאתם יודעים את הכללים.
מומלץ לא למהר ולקרוא סעיף אחר סעיף ולבסוף, להתנסות בפועל והרבה סבלות!

מאמר זה מחולק לפי הנושאים הבאים לנוחיותכם:


1 מי שמע Reverb בפעם הראשונה בהיסטוריה ואיפה?
2 Reverb בזמנים מודרניים וכיצד הוא נוצר
3 סוגי ה-Reverb השונים
4 הפרמטרים של ה-reverb
5 טיפים לשימוש ב-Reverb בתהליך המיקס
6 טעויות נפוצות כאשר משתמשים ב- reverb?
7 הגדרות ה-Reverb עבור כלי נגינה/שירה

מאמר זה הוא חלק מתוכנית הלימודים ב- קורס סאונד והפקה 1 על 1 של האולפן.
המדריך המלא: ריוורב, קריאה מהנה ומועילה.

מי שמע Reverb בפעם הראשונה בהיסטוריה ואיפה?

  1. אז מי שמע את ה-Reverb הראשון?
    הריוורב הראשון בהיסטוריה ה-“Reverb” הראשון בהיסטוריה אשר נשמע על ידי האדם יצר הטבע:
    קניון או מערה. האדם הראשון אשר חווה אפקט זה היה - האדם הקדמון.
    ההחזרים במקומות אלו היו מעט מפחידים או מסקרנים - אבל אין כמו הטבע.
    אתם בטוח זוכרים את הטיול שלכם למכתש הקטן/גדול והרגע שבו אתם צועקים בתוכו ונדהמים לשמוע הדהוד וחזרות ההדהוד...


    מהו Reverb?
    * reverberation = הִדהוּד
    אפקט שנוצר כאשר גל קול מוחזר דרך משטחים שונים לפני שהוא מגיע למאזין.
    כאשר הסאונד עוזב את מקור הצליל הוא נע במרחב לכל הכיוונים.
    המאזין ישמע את הסאונד ותנועתו:
    נקודת ההתחלה (מקור הסאונד) תחילה ולאחר מכן תנועת הסאונד אשר מושפעת מכל אשר נמצא בסביבה: קירות, רהיטים, אנשים וכו'.

    הריוורב תלוי בחומרים ממנו עשוי החלל סוג ה-reverb תלוי בגודל החלל, צורתו וסוג החומר ממנו בנוי החלל או סוג החומרים הנמצאים בו.
    לדוגמא: חדר מרובע יוצר הרבה פחות החזרים מאשר קתדרלה.
    חומרים שונים בתוך החלל יקבעו את תגובת התדרים, אורך ההחזרים ו-"זנב" ההדהוד.
    משטחים קשיחים ומעוגלים בחלל החדר יגרמו להחזרים גדולים יותר עם הדהוד ארוך יותר.



Reverb בזמנים מודרניים וכיצד הוא נוצר

  1. מפיקים מוזיקליים השתמשו ב- Reverb כבר בשנות ה-20, אך באופן טבעי.
    הם חיפשו חדרים אידיאליים כדי להשיג את הסאונד הרצוי אותו הם דמיינו.
    הם הציבו מיקרופונים בחלל החדר/אולפן לפי הסאונד הסופי עליו הם רצו להגיע.

    אבל אז נוצרה בעיה גדולה:
    jukebox כאשר תיבת הנגינה (בשנות השלושים) הגיע לעולם נוצר אפקט כפול של Reverb.
    1 הדהוד טבעי כתוצאה מהקלטה בחללים שונים עם הצבה מרובת מיקרופונים.
    2 הדהוד טבעי אשר נוצר על ידי מיקום תיבת הנגינה בחלל מסוים.
    כתוצאה מכך - שיטת הקלטה זו (חללים עם הצבת מיקרופונים) הופסקה.



    זו הסיבה מדוע הקלטות באותה תקופה נשמעו "יבשות" (באנגלית dry או flat).
    אך ברגע הופעת מערכות שמע חדישות, מפיקים מוזיקליים קבלו את "החופש" האמנותי לבצע הקלטות עם שימוש בהצבת מיקרופונים בחללים שונים כך שיתקבל סאונד עשיר מגוון.

    מדוע להשתמש ב- Reverb?
    Reverb מעניק לך אפשרות להוסיף “אווירה”, כוח או רכות ליצירה שלך.
    כמו כן, ניתן ליצור הפרדה בין ערוצים באופן קיצוני או סאונד אחיד לכל הערוצים מבחינת חלל אקוסטי.
    בעבר הלא רחוק, באו לידי ביטוי שתי גישות בתהליך ההפקה:
    1 הפקה מוזיקלית בסגנון לונדון - הפרדה מוחלטת בין ערוצים על ידי שימוש בחללים שונים במיקס.
    2 הפקה מוזיקלית בסגנון LA - איחוד כל הערוצים לסביבה אקוסטית אחת.

    שתי גישות סאונד אלו באו לידיי ביטוי בשנות ה-80 עד 2000 לערך.
    כיום, העולם גלובלי וניתן לומר שאין הפרדה בכל הקשור לסאונד ההפקה אלא לפי סגנון המוזיקה.

    מה מכשירי Reverb מנסים להשיג?
    מכשירי ה-Reverb מנסים לדמות את מה שאוזן האדם שומעת באופן טבעי כל יום בטבע.
    כל מה שאנו שומעים משתקף כ-צליל החזר (הדהוד) וצליל מקור.
    בתהליך האבולוציה למדנו לפרש את מבנה הסאונד בחללים כך שהוא נותן לנו להרגיש את הסביבה האקוסטית בה הסאונד נמצא.
    אם ניקח מהסאונד את ההחזרים - הסאונד ייחשב "מת" או "יבש" 100%.

    במציאות, אם אנו (לדוגמא) מקליטים ערוץ שירה או כלי מסוים בחדר אקוסטי "יבש" עם הקלטה צמודת מיקרופונים, אנו נהיה חייבים לשחזר או לדמות סאונד בחלל טבעי על ידי הוספת Reverb.

סוגי ה-Reverb השונים

  1. סוגים שונים ומגוונים נוצרו לאורך השנים. לפניכם רשימה ופירוט לגבי כל אחד מהם, כיצד הוא עובד וכיצד הוא יכול לתרום ליצירה שלך.

    chamber reverb
    chamber reverb הדהוד טבעי אשר נוצר על ידי הצבת רמקולים ומיקרופונים בחלל מסוים.
    המיקרופונים קולטים את הסאונד אשר מושמע מהרמקולים בחלל זה ומעביר אותם למערכת הסאונד של אולפן הקלטות.
    שיטה זו יכולה להיות אפקטיבית כאשר אנחנו מקליטים באולפן אך ממש לא אפקטיבית בהופעות חיות.




    Plate reverb
    plate reverb נוצר על ידי הצבת משטח מתכת דק ומתמר (רכיב הממיר אות פיזי כלשהו לאות חשמלי ולהפך, לשם מדידה, בקרה או העברת מידע). אם תלחצו על האוזניים שלכם כנגד משטח מתכת גדול ותקישו עליו - אתם תבינו כיצד זה עובד. שיטה זו הייתה פופולרית באולפני Abbey Road וניתן לשמוע זאת באופן ברור בהקלטות של ה-Beatles או Pink Floyd. כיום, מכשירים דיגיטליים יוצרים אפקט זה באופן פשוט ללא צורך בציוד יקר וסרבול כפי שהשתמשו אז.



    Spring reverb
    spring-reverb בדומה לשיטת Plate reverb טכניקה זו פשוטה וזולה הרבה יותר.
    קפיץ מתכת מחליף את משטח המתכת הגדול אך עדיין ישנו שימוש עם מתמר.
    יחידה זו יכולה להיות מאוד קטנה. סוג זה של הדהוד התחיל את דרכו במגברי גיטרה.
    דוגמא מצוינת ל-Spring reverb ניתן לשמוע בכלי Hammond organ אשר הוטמע בו.
    ניתן להאזין לאפקט זה בשיר של להקת הדלתות בשיר ‘Light my Fire’.



    Digital reverb
    Digital reverb הוא למעשה הדמיה של הדהוד טבעי על ידי אלגוריתמים לעיבוד אותות. זהו אמנם תהליך מסובך, אך לצורך המטרה שלכם (עיצוב סאונד) אין זה רלוונטי כיצד נעשה תהליך זה. שיטה זו מאפשרת לך לשנות את הפרמטרים הרבים של אפקט ה-reverb, ולמעשה, הם מעניקים את האופציה ליצור הדהוד ייחודי לפי טעמך האישי. כיום, reverb דיגיטלי הוא הסוג הנפוץ ביותר. קל להבין מדוע: הן מבחינת הסרבול של יצירת אפקט טבעי והן מבחינת העלות ומהירות התפעול.


    בנוסף לכך, הם מעניקים לך מרחב אמנותי על ידי עיבוד הצליל הקיים.
    מכשירים אלו כוללים הגדרות קבועות מראש (presets) של הדמית חללים וסוגי הדהוד תוך מתן אפשרות שינוי הגדרות.
    לדוגמא: room - hall - studio - Plate - chamber.

    Ambience Reverb
    סוג ריוורב זה מתאפיין על ידי הגדרות ב- Digital reverb.
    אתם תבחינו במכשירים מסוימים בהדהוד Ambience (אֲוִירָה) שאינו מובן למשתמשים רבים.
    המוזיקה המודרנית כיום אינה משתמשת באופן רב ב-reverb רגיל אלא באלגוריתם (תכנות ההדהוד) אשר יוצר את הסאונד הייחודי Ambience.

    סאונד זה מייצר השתקפות ראשונה (early reflections) של חדר, אבל ללא זנב הדהוד או ממש מעט.
    אלגוריתם זה מאפשר יצירת סאונד עם מרחב אך ללא הדהוד אשר מערפל את הצליל.
    הוא יכול לעבוד מעולה על הקלטות שנעשו עם מיקרופונים צמודים ולהעניק להם תחושה יותר נוחה במיקס.

    בגלל שאנו מגדילים את כמות ה-החזרים המוקדמים לסאונד (early reflections) צלילים מהירים (כגון תופים וכו') יישמעו עם יותר כוח.
    רוב הסאונד נוצר על ידי פעולת early reflections לכן, לא נותרו הרבה פרמטרים אחרים לשינוי לעומת הדהוד רגיל:
    brightness pre-delay Decay Time וכו'.

    Sampling Reverbs או Convolution Reverb
    תקן אירופאי חדש למדידת עוצמה טכנולוגיה חדשה יחסית, אשר בעזרתה נוכל לדגום את ההדהוד שנוצר בחללים שונים ואת ההדהוד שמייצרים מכשירי ריוורב אנלוגיים ודיגיטליים.
    בתהליך דגימת החללים, מתבצעות הקלטות רבות של גל Sweep (גל סינוס שמנגן ברציפות את כל התדירויות בין 20Hz ל-20KHz) אשר מנוגן בחללים אלו.
    אחד הנודעים והאיכותיים הוא Audio ease Altiverb 7 Regular




    ההקלטות מנותחות לאחר מכן על ידי מערכת דיגיטלית, שמייצרת presets של ההדהוד דגום. presets אלו נקראים Impulse Responses, או בקיצור - IR הם יישמרו בספריית דגימות אותן נוריד מאתר היצרן. קבצי ה-IR עשויים להיות בעלי נפח רב.

    plug-in מסוג Convolution יציעו שחזור באיכות גבוהה של ההדהוד הנוצר בחללים מסוגים שונים ושל מכשירי הדהוד, ואפשרויות עריכה מתקדמות ונרחבות. הסאונד המתקבל איכותי וטבעי הרבה יותר מאשר Digital reverb ויכול לשמש באופן מעולה להפקות פוסט פרודקשן בנוסף להפקה מוזיקלית.

הפרמטרים של ה-reverb

  1. Digital reverb הסיבה שיש לאפקט ה-reverb כל כך הרבה פרמטרים היא:
    השתקפות הסאונד בסביבה אשר משתנה בכל רגע נתון ויוצר גוון סאונד עשיר וייחודי.





    לדוגמא: השווה מחיאת כף בקתדרלה לעומת חדר מעץ ותבין כיצד החלל אשר עוטף את הסאונד יוצר סאונד "נוסף".
    בכל מקום גדול ולא סגור עם משטחים קשיחים - ייקח זמן מה עד שההחזרים ייעלמו.
    לעומת זאת, בחדר קטן החזרי הסאונד לא מובלטים עד כדי שהם מתמזגים עם צליל המקור, ולמרות זאת הסאונד הסופי המתקבל, יהיה שונה לחלוטין ללא השפעת חלל אקוסטי זה.

    מכשירי ה-reverb ב-אולפן הקלטות, מדמים את האופן בו הסאונד משתקף וממשיך להשתקף על משטחים שונים ומגוונים ולמעשה, מעבדי הסאונד אילו מדמים ומאפשרים לאוזן שלנו "להאמין" שזו סביבה אקוסטית אמתית.
    על ידי שינוי מספר פרמטרים במכשיר האפקט אנו יכולים לשנות את המאפיינים של אותה סביבה אקוסטית.

    להלן רשימת הפרמטרים אשר תמצאו במכשירי ה-reverb:
    Dry/Wet
    פרמטר זה מגדיר את כמות האפקט. נמדד באחוזים:
    100% Wet - האפקט נשלח במלואו אל הסאונד.
    100% Dry - האפקט לא יישלח כלל ולא תהיה לו כל השפעה על הסאונד.

    Size
    מייצג את "גודל" החדר שאנו רוצים לדמות.

    Width
    הרחבה או צמצום של מרחב החלל.
    מינימום Width - גורם לסאונד להישמע במונו.
    מקסימום Width - צידוד מלא, Stereo.

    החזרים ראשוניים Early Reflections
    הפרמטרים של הריוורב דפוס השתקפות ראשונית בחלל אקוסטי המדמה משטחים, אולמות, חדרים וכו'.
    למרות ש-משך הזמן הכולל יכול להיות מושפע מגודל החלל (Size) הפרמטר עצמו קבוע.
    ככל שאנו נגדיר החזרים מוקדמים גדולים יותר כך החדר הוירטואלי ישמע גדול יותר.
    הקצב שבו החזרים ראשוניים נבנים קשורה למיקום המאזין בחלל לכן, מספר מכשירים מקצועיים כוללים פרמטר למיקום בחלל האקוסטי.


    * חוק - מאזין אשר נמצא בסופו של אולפן קונצרטים ישמע את ההחזרים הראשוניים לאט יותר מאשר מאזין היושב בקדמת הבמה.
    החזרים אלו נמדדים באלפיות השנייה. הטווח המקובל נע בין 5 עד 20 אלפיות השנייה.
    לאחר שהסאונד ממשיך לנוע בחדר, גוף ההדהוד נבנה. נתון זה יכול להימשך כ-20 אלפיות השנייה עד אין סוף.

    Pre-Delay
    הפרש הזמן בין צליל המקור אשר מגיע למאזין לבין החזרים או הדהוד (reverberation).
    הם נוצרים כתוצאה מפגיעה במשטחים סביב מקור הסאונד.
    סאונד זה דועך כפי שהוא נקלט בהדרגה על ידי משטחים אלה.
    כדי להבין את הרעיון של ה- reverb הטבעי, פשוט תשירו במקלחת, בחדר האישי, באולם וכו'.

    Decay Time
    כמה זמן לוקח להדהוד לצנוח לרמת עצמה של מינוס 60 db מהמקסימום.
    הגדלה של פרמטר זה מגדילה את תחושת גודל החדר. אם בתוך חלל מסוים נכניס עצמים, זמן דעיכת ההדהוד תקטן.
    זו הסיבה מדוע קהל בתוך אולם הופעות ישמע יותר "יבש" בהשוואה לרגע בו איש הסאונד מבצע soundcheck ללא קהל.
    ועוד דבר - ככל שהמרחב האקוסטי בו אנו נמצאים אינו סגור, כך זמן Decay Time יהיה הרבה יותר קצר.

    Damping - דעיכה
    Damping או בעברית דעיכה של ההדהוד או זנב ההדהוד.
    פרמטר זה קובע את רמת ההנחתה של התדרים הגבוהים ב-reverb.
    אפקטים מקצועיים (לרוב) הכוללים חלוקה ל-4/2 תחומי EQ אשר פועלים על פרמטר זה.
    Low Damp - High Damp
    כאשר נבצע חיתוך משמעותי בתדרים אלו, תהיה השפעה על ה-Decay Time (משך זמן ההדהוד - יתקצר).

    בחללים "רכים" יותר כגון: אולם מלא באנשים, זנב ההדהוד יאבד תדרים גבוהים כאשר הם מתנועעים בחלל ומייצרים סאונד "חם" יותר עם פחות "קצוות".
    אם סאונד ההדהוד נשמע מלאכותי והוא כולל תדרים גבוהים - ביצוע דעיכה יגרום לסאונד להישמע "חם" יותר.
    אם נרצה לקבל יותר "אוויר" נשאיר פרמטר ללא הנחתה.
    פרמטר זה מעניק לנו את האפשרות להתאים את "צבע" ההדהוד לערוץ הנבחר לפי הצרוך האמנותי.

    Crossover - חצייה של גבול
    תדרים גבוההים נספגים יותר מהר מאשר תדרים נמוכים ולכן הדהוד התדר תדרים נמוכים נמשך זמן הרבה יותר מתדרים גבוההים.
    כתוצאה מכך - רוב יחידות ה-reverb כוללת פיצול לתדרים גבוהים וגבוההים (או ל-4 תחומים) כך שניתן לטפל בכל אחד מהם בנפרד.
    שיטה זו מגדירה את התדירות שבה האות מפוצל.

    Density - צפיפות
    שולט בקצב שבו השתקפויות זנב reverb תיבנה בצפיפות.
    צפיפות נמוכה יותר מעניקה מרווח בין השתקפות הראשונה של ה-reverb וההשתקפויות הבאות.
    צפיפות גבוהה מאחדת את ההשתקפויות קרובות אחת לשנייה.
    * תופים וכלי הקשה - תתאים הגדרה של צפיפות גבוהה.
    * ערוצי שירה - תתאים הגדרה של צפיפות נמוכה - sustained sounds.

    Diffusion - פיזור
    פרמטר זה שולט על גודל פיזור של "זנב" ההדהוד לאורך הזמן וכיצד הוא מתפזר במרחב.
    הגדרות Diffusion גבוהה יצור קול הדהוד חלק או ברור יותר.
    הגדרות Diffusion נמוכה יגרום להדהוד רופף.

    לאחר הצטברות ההד הראשונית, Diffusion ממשיך לעצב ומשפיעה על צפיפות ה-reverb הכולל.
    השתמש בהגדרות פיזור גבוהות על כלי הקשה.
    השתמש בהגדרות פיזור נמוכות או בינוניות על שירה - הסאונד ישמע טבעי יותר.

    Reverse
    נתייחס לפרמטר זה כ-אפקט בתוך אפקט ה-reverb.
    אפקט זה יבצע היפוך של מעטפת ההדהוד ויעניק לנו אפקט היפוך ממש כמו שהוא נשמע - Reverse.
    רצוי פשוט להפעיל את הדמיון ולדעת באיזו נקודה יהיה נכון או מעניין להשתמש בפרמטר זה.
    לרוב, הוא יבוא לידי ביטוי במעברים.

    ההדהוד הפוך הוא מעיין היפוך של gated reverb אשר מתאפיין בהתקף איטי ודעיכה מהירה מאוד אשר מוענקת להשתקפות הראשונה של הסאונד (early reflections).
    כמו gated reverb - הפרמטר המרכזי הוא הזמן בו לוקח ל-reverb להיבנות ולהיסגר.

    Modulation Depth
    כדי ליצור וריאציה בצליל ה-reverb, אפנון הסאונד (MODULATION) מוסיף שינויים עדינים למאפייני ה-reverb.
    עומק אפנון גדל עם צליל ה-reverb צריך יותר תנועה.

    Tone/Color EQ REVEB
    מאז הימים בהם השתמשו בסוג הדהוד טבעי: chamber או Plate, היה נפוץ מאוד להשתמש ב-EQ בהחזרים של האפקט.
    בתקופה ההיא בה אפקט ההדהוד היחיד שהיה ניתן ליצור היה - chamber או Plate, באופן קבוע הוסיפו 10khz או 15khz משום האופן בו נוצר ההדהוד (הטבעי) יצר סאונד בגוון כהה.
    כתוצאה מכך האפקט נעלם בשלב המיקס אם לא היו מוסיפים לו תדרים גבוהים.
    בימינו אנו שימוש ב-אקולייזר בתוך יחידת ה-reverb נעשה עבור עיצוב הסאונד לפי רצוננו וללא גבולות.

טיפים לשימוש ב-Reverb בתהליך המיקס

  1. "צייר תמונה" של הנגנים במרחב
    לפני תהליך המיקס "צייר תמונה" של הנגנים במרחב אקוסטי ואז תנסה לשחזר תמונה זו בתהליך העריכה.
    לדוגמא: תופים רחוקים, שירה קרובה מאוד, גיטרות בזווית 30 מעלות כל אחת וקרובות יותר לזמר וכו'.

    שימוש נכון - בEQ של הריוורב
    ניתן להשתמש ב-presets של האפקט עצמו אך הנה כמה כללים לשימוש EQ בתוך האפקט.
    * כדי ליצור תחושה של קרבה - תבצע הגברה בתדרים הגבוהים.
    * כדי ליצור תחושה של ריחוק - בצע הנחתה של תדרים גבוהים או פילטר LPF.
    * אם ערוץ מסוים מלא בתזוזה (כגון תופים) - לבצע הנחתה של תדרים נמוכים עד שזה ישמע טוב.
    * במידה והסאונד נשמע "פתוח" הוסף תדרים נמוכים (לאפקט) וכתוצאה מכך החלל יתמלא. (כל עוד זה מתאים לעיבוד ולהשתלבות עם שאר הערוצים).
    * מקור הסאונד mono מצודד לכיוון אחד 100% - בצע הגברה של תדרים גבוהים בצד אחד של האפקט והנחתה של תדרים בצד השני (כאשר האפקט נמצא בערוץ AUX).

    בצע צידוד נכון
    על תבצע panning באופן קבוע בכל הערוצים לצד ימין/ושמאל 100% ישנן הרבה אפשרויות אחרות.
    זכור - צור קונטרסט בין הערוצים ועל ידי כך תתקבל תמונת סאונד עשירה.

    הגדר 100% אפקט בערוץ AUX
    אפקט בערוץ AUX יהיה במצב Wet כלומר, 100% אפקט ישלח לכניסת השליחות בערוצים - ואז יש לווסת את עוצמת השליחה בעזרת זחלן השליחה.

    השג גודל ועומק בעזרת ריוורב ו-delay
    השג את תחושת הגודל בעזרת ה-Reverb ותחושת עומק בעזרת delay ובאותה מידה ההפך.

    אם יש לך 50 אפקטים, תהיה זהיר...
    יש לך הרבה אפקטים? אם תשתמש בהם באופן מוגזם, התוצאה - סאונד מעורפל ולא ברור (בלשון עדינה).
    השתמש באפקטים בדיוק כמו שף במטבח. לפעמים מספיק מעט מלח, פלפל ושמן זית…!

    ישנן 2 שיטות מרכזיות לשימוש ב-reverb בתוכנה:
    א להכניס אפקט בנקודת השחלה - insert (לא מומלץ!).
    * כאשר תכניסו reverb בכניסת insert ה-זחלן וכפתורי הצידוד (PAN) מגיעים לאחר כניסות ה-insert - ולכן, אם תצדדו את הערוץ לצד ימין או שמאל, תשמעו את האפקט בצד של מקור הסאונד בלבד.

    ב להכניס אפקט בערוץ AUX ובערוצים המבוקשים לבצע שליחה לערוץ AUX דרך Sends.
    * כאשר האפקט מגיע דרך שליחה לערוץ AUX אתם תשמעו את המקור הסאונד + האפקט ובנוסף, בצד המנוגד אתם תשמעו את ההחזרים של הסאונד ועל ידי כך ישנה תחושה טבעית של הסאונד בחלל, אלא אם נרצה לבודד את הצליל בכוונה.

    * ניתן להשתמש ב-reverb אחד (או כמה) על עשרות ערוצים במקביל, על ידי שימוש בערוצי AUX לעומת הכנסת עשרות אפקטים דרך ה-insert בכל ערוץ.
    חיסכון של כוח עיבוד המחשב.

    ביצוע Sidechain Compression בערוץ ה-AUX שבו נמצא ה-Reverb
    פעולה זו תגרום לזנב ההדהוד להיות מורגש כאשר ערוץ השירה (למשל) יגיע לסוף המשפט,
    ובזמן השירה עצמה - הקומפרסור יבצע שליטה מלאה על פעולת ה-Reverb.

    כתוצאה מכך:
    * ערוץ השירה יהיה יותר ברור.
    * תשמע את סיומת האפקט בסוף כל משפט הרבה יותר טוב.
    * יוצר אפקט של "תנועה" וקצב - מעולה בעיקר ב-סגנונות פופ, דאנס, רוק וכו'.

    לביצוע:
    הכנס בערוץ Reverb ,AUX - ומיד אחריו קומפרסור.
    ערוץ השירה (לצורך ההדגמה) - בצע שליחה (send) לערוץ ה-AUX שבו נמצאים האפקטים.
    הגדר את כניסת ה-Sidechain של ה-קומפרסור כך שהוא יושפע מנתיב השליחה בערוץ השירה - לדוגמה:
    אם הענקנו שם ל-Bus, זאת השליחה אשר נגדיר בכניסת ה-Sidechain.
    עכשיו ניתן לשחק עם הגדרות ה-קומפרסור בהתאם לסגנון המוזיקה.

    Gated Reverb
    לפי אותו עיקרון של הסעיף הקודם - הכנס אפקט Gated לאחר ה-Reverb.
    ניתן לבצע את פעולת ה-Gated ללא שימוש ב-Sidechain.
    תחושת האפקט המתקבלת יוצר תחושת חלל אקוסטי חיי.

    אנו נרוויח:
    * שליטה על reverb decay ועל ידי כך ניתן להתאים את אורך ההדהוד לקצב המוזיקה.

    * ניתן לבצע ויסות מאוד כבד לאחר ה-Reverb ולאחר מכן להוסיף Gated.
    כתוצאה מכך נקבל חיתוך בהדהוד ה- Reverb ותחושה הרבה יותר גדולה של "תזוזה".

    * מעולה לשימוש בתופים או גיטרות חשמליות או כל ערוץ שבא לכם ליצור משהו מרענן.

    שמיעה ובדיקה במערכת הסאונד
    אל תקבעו את כמות האפקט על ידי שמיעה באוזניות אלא בדיקה ברמקולים וכיצד האפקט משתלב עם כל הערוצים.

טעויות נפוצות כאשר משתמשים ב- reverb?

  1. שימוש יתר ב-reverb
    שימוש יתר ב-reverb או הגדרה של זמן שחרור ארוך מידי או קצר מידי יגרום לתערובת לא טבעית "רחוקה" ולא משלבת בין הערוצים ב-מיקס.

    זמן ומיקום במרחב
    זמן ההדהוד צריך להתאים לסגנון המוזיקה שבא הוא מוטמע ולמקום הכלי בעיבוד תוך השתלבות עם שער הערוצים.

    התאמת הדהוד לסגנון המוזיקה
    מוזיקה בקצב איטי בסגנון New Age יכולה לקבל הדהוד ארוך ועשיר לעומת מוזיקה קצבית עם סאונד "קרוב לפנים", בדיוק ההפך - הדהוד קצר ומועט.

    צור קונטרסט
    זכור, הדהוד יכול ליצור מרחב קרוב/רחוק במיקס שלך, לכן:
    הקפד ליצור קונטרסט (הפרדה) בין חלקים קרובים/רחוקים על ידי שימוש נבון ולא להשתמש באפקט ללא אבחנה - אחרת תאבד את תחושת המרחב הכללי במיקס.

    ישנם 2 סעיפים חשובים שאתם אמורים להימנע מהם ברוב סגנונות המוזיקה:
    * ערוצי סטריאו זקוקים לממש מעט reverb - באופן טבעי הם ממלאים את את החלל, לדוגמא:
    שתי גיטרות אקוסטיות אשר מצודדות 100% לימין/שמאל. הוספת הדהוד רק תגרום לסאונד להיות מעורפל וכו'.

    * הדהוד גדול וארוך אינו מתאים לתדרים נמוכים כגון, גיטרה בס או תופים.
    במידה ותעשו זאת - תמצאו את המיקס שלכם "נעלם ונשמע כמו בוץ".
    מפיקים רבים נמנעים מהוספת הדהוד בתדרים נמוכים באופן גורף.

הגדרות ה-Reverb עבור כלי נגינה/שירה

  1. כמו תמיד - אלו קווים מנחים ולא חוקי "ברזל" - אך יחד אם זאת, רצוי מאוד ליישם זאת עם חשיבה "מחוץ לקופסה" כשצריך.

    תופים - טיפול בעזרת reverb
    הקלטת תופים עם ריוורב הקלטת תופים עם הצבת מיקרופונים קרובה אינה כוללת ambience (סאונד של חלל החדר - אווירה), אלא אם אתה מקליט את התופים בחדר "חיי" גדול כולל הצבת מיקרופונים לסאונד אווירה (ambience).
    אותו הדבר נכון לגבי דגימות תופים (תלוי באיזה חלל הם הוקלטו וכיצד).
    תוף הרגל יכול להיות מאוד בעייתי אם נוסיף Reverb וזאת משום התדרים הנמוכים אשר נמצאים באפקט ה-Reverb וגורמים ל-mix להישמע muddy (בוץ - בשפת הסאונד).
    שימוש באלגוריתם ambience יהיה עדיף ויגרום לסאונד להישמע יותר נמרץ או punchy (סאונד חד).


    הסיבות מדוע הגדרות ambient ב-Reverb יוסיפו חדות לסאונד הוא:
    1 סאונד זה מייצר השתקפות ראשונה (early reflections) של חדר אבל ללא זנב הדהוד או ממש מעט. אלגוריתם זה מאפשר יצירת סאונד עם מרחב ללא הדהוד.

    2 הגדרות Ambience יכול לשמש כאשר מעוניינים להעניק תחושה של קרבה למיקרופון או סאונד סינטיסייזר אשר "יושב" יותר טוב במיקס.

    3 בגלל שאנו מגדילים את כמות ההחזרים המוקדמים לסאונד כאשר אנו משתמשים ב-Ambience צלילים מהירים (כגון תופים וכו') יישמעו עם יותר כוח.

    * Gated reverb
    יעבוד מאוד טוב על תוף רגל (משום שאנו לא מאפשרים זמן הדהוד) אך יש להשתמש בו בעדינות, אלא אם אתה רוצה שכל התופים ישמעו ישנים (שנום ה-80) או עם סאונד אפקט.

    ניתן להוסיף Reverb לתוף ה-sner משום שהוא אינו מייצר תדרים מאוד נמוכים.
    הגדרת Plate נפוצה מאוד בגלל שהוא כולל סאונד עם תדרים גבוהים וללא מיצר השתקפויות מוקדמות (early reflections).
    הגדרת Plate כולל התקף מהיר אך יש להיזהר עם הגדרת long decay time - אלא אם קצב המוזיקה איטי מספיק ומאפשר מרווחים עבור ההדהוד.
    כלל "ברזל" ככל שהקצב מהיר יותר כך הפרמטר reverb decay time יהיה קצר!

    * אם הגדרות reverb קצרות (short decay time) ניתן לשלב כמות גדולה יותר של reverb.
    כך ניצור סאונד יותר גדול וחיי ללא הפרעה ל-mix כך שהוא ישמע "מלוכלך".
    הדרך הנפוצה היא להשתמש בכמות גדולה של הדהוד קצר ובהיר עם הגדרה של plate או tiled-room ambience ועל ידי כך מוענק סוג של תוף סנר כפול.

    * עבור סאונד עוד יותר גדול בחר הגדרות short hall. הוסף מעט pre-delay כך שתתקבל תחושה של מכה חוזרת.

    * תופי תם-תם אינם זקוקים ל-הדהוד רב (אלא אם אתה מעוניין בסאונד שנות ה-80) משום שיש להם sustain טבעי לעומת שאר חלקי מערכת התופים.
    הגדרות הדהוד קצרות יכול להוסיף לסאונד כוח, תחושת אווירה. מומלץ לא להשאיר אותם יבשים לגמרי.

    * המטרה הכללית שאנו רוצים להשיג היא: תחושה של חלל עם תדרים גבוהים ללא זנב הדהוד גדול.
    ניתן גם להגדיר reverb אחד לכל המערכת ובאופן פרטני להשתמש ב-reverb נוסף או כמה עם הגדרות אחרות לחלקים ספציפיים במערכת התופים.
    מקרה זה מומלץ להשאיר את תוף הרגל "יבש" לחלוטין.

    באופן מסורתי:
    * תוף רגל מקבל כמות פחותה של הדהוד.
    * Sner - יקבל כמות גדולה הרבה יותר.
    * תופי תם תם יהיו בין לבין.

    כיום, ישנם הרבה יותר אפשרויות "לשבור את החוקים", אז תתנו לאוזניים שלכם להחליט מה יעבוד.
    אתם צריכים להתנסות עם הוספת הדהוד למיקרופונים של החדר או overhead.
    הכל תלוי באקוסטיקה של החלל וסגנון ההפקה או המוזיקה.
    * אם אני משתמש בתופים אקוסטיים דגומים אשר מגיעים עם סאונד חדר דגום - אני תמיד יעדיף להשתמש בהדהוד זה!
    לפי דעתי, הקלטה טבעית של מיקרופונים בחלל עצמו ישמעו הרבה יותר טבעי ואיכותי.
    בנוסף לכך, אני כמובן יכול להוסיף reverb לפי הצורך.

    לסיכום:
    כל reverb יכול להישמע אחר ממשנהו - לכן תתנסו ותשוו מה נשמע הכי טוב לכם לאותו הרגע.
    יכול להיות reverb מיושן ונשמע ממש חסר ערך - על תזרקו אותו, הוא יכול להתאים לסגנון מוזיקלי כגון, דאנס וכו'.
    אך אם אנחנו מחפשים סאונד טבעי - כאן איכות המכשיר אכן מאוד מאוד חשובה.



    ערוץ שירה - טיפול בעזרת reverb
    הקלטת שירה עם ריוורב הגדרות reverb עבור ערוץ השירה בהפקה, חיוני וחשוב מאוד, גם כאשר ערוץ השירה נשמע מעולה מבחינת הביצוע והסאונד.
    כאשר זמר או נגן מבצע הקלטה עם reverb - זה מעניק לו תחושה יותר נעימה ועוזר לביצוע יותר טוב.
    אבל למרות זאת, מאוד חשוב להבין כיצד הריוורב משפיע על המאזין בהתייחס לערוץ השירה.




    לדוגמא:
    הוספה של כמות גדולה של ריוורב נוטה להפחית את מובנות השירה, בעיקר עם הגדרת הדהוד ארוך - longer decay times. זה יכול למלא חלל חיוני במיקס כניגוד לביצוע contrast (ניגודים).

    * ריוורב בהיר יכול להדגיש הברות שורקות ומצד שני מעט מידי ריוורב מנתק אותו משאר הכלים ומאוד לא מחמיא לזמר.
    מהצד של ה-פסיכואקוסטיקה (האוזן האנושית והתנהגותה) reverb מעניק לנו תחושת מיקום הזמר בחלל החדר, אולם וכו'.
    הוספת כמות גדולה של ריוורב יוצר תחושת מרחק - לעומת האופן הרגיל בו הזמר אמור להופיע בקדמת הבמה/להקה.

    * כדי לגרום לזמר להופיע בקדמת "הבמה" אתה צריך להשתמש הגדרות קצרות ובנוסף (טריק ידוע):
    להגדיר 50-80ms של pre-delay ב-reverb על מנת ליצור תחושה של מרחב בין שירה בסאונד "יבש" לבין הריוורב.

    * אם אתה רוצה להוסיף "ניצנוץ" לזנב הריוורב השתמש בהגדרות:
    room- chamber - hall program.
    ובמקביל הגבר את הפרמטר early reflections כך ש-reverb decay לא יהיה דומיננטי.

    שיטה מקבילה של טכניקה זו: שימוש ב-2 reverb בשתי שליחות נפרדות
    1 עם הגדרות ambience (אווירה) עבור תחושת מרחב חיי לזמר.
    2 הגדרות reverb הכוללות הדהוד + pre-delay.
    הגדרת pre-delay עוזרת ליצירת סביבה אינטימית ומעניקה לסאונד ניצוץ.
    לכן, אם אתה לא צריך "זנב הדהוד" ברור, תנסה הגדרות ambience.

    * הדהוד ארוך (long decay time) יכול לעבוד כל עוד השיר מאפשר זאת מבחינת השארת מקום להדהוד זה.
    טכניקה טובה למניעת ה-reverb ביצוע רמיסה על כל המיקס נקרא - ducking.
    ducking - הנמחה
    ויסות ההדהוד כאשר אות הסאונד היבש נשמע, אך מאפשר לו לחזור למצב הרגיל בין המילים או משפטים.
    ביצוע ducking בעזרת gate היא הדרך הקלה לעשות זאת.
    מספיק לבצע Ducking של 2-3DB לערך כדי להשיג אפקט זה.
    הגדרות התקף/שחרור צריכות להיות מהירות או כפי שאני תמיד אומר - להתאים לאנרגיה/קצב השיר.

    הברות שורקות
    לגבי הברות שורקות אשר מוגברות כתוצאה מ-ריוורב בהיר:
    יהיה נכון או יותר טוב לבצע de-ess על הריוורב מאשר ערוץ השירה עצמו - כך אפקט ה-de-ess יהיה הרבה פחות מורגש.

    איזון ווליום לפני הוספת אפקטים
    לפני שאתם מתחילים להוסיף אפקטים לערוצים שלכם, בצעו איזון ווליום טוב לכל ערוצי ההקלטה ולאחר שאתם סיימתם, התחילו להוסיף את האפקטים!
    בדרך זו אתם לא תגזימו בכמות האפקטים כדי לפתור בעיות אחרות שאינן קשורות.
    בנוסף, תתייחסו לאפקטים כמו תבלינים באוכל - הכל בכמות נכונה, ללא הגזמה.

    הקלטות לא מקצועיות סובלות (בין היתר) בשימוש נרחב מידי באפקטים ובסופו של דבר מתקבל מיקס מעורפל, לא ברור ומרוב מרחב לא שומעים מרחב...
    בסופו של דבר, כל מכשירי אולפן הקלטות מקצועי כיום, אינם יכולים להחליף אוזניים מקצועיות.
    הקפידו להקשיב למוזיקה איכותית בסגנונות שונים ולשים לב כיצד בוצע ההפקה עד לפרטים הקטנים ביותר, ניתן להפיק מכך השראה, תועלת רבה מאוד!



    ערוצי גיטרות - טיפול בעזרת reverb
    הקלטת גיטרה עם ריוורב גיטרות חשמליות (לרוב) מקושרות ל-spring reverb לא משום שהוא נשמע נפלא, זה הסאונד שאנו הורגלנו לשמוע, בנוסף - הוא נמצא כמעט בכל מגברי גיטרה.
    הרבה מכשירים כוללים הדמיה של spring reverb באיכות טובה וחלקם לא.





    לסגנונות הפקה מסוימים יהיה רצוי להתנסות עם הגדרות הדהוד אחרים עם או בלי pre-delay ולראות איזו הגדרה נשמעת הכי טוב.
    ליצירת סאונד גדול יש לבצע ויסות לסאונד הגיטרה ואז הוסף הדהוד גדול - bright hall reverb.
    זה יכול להיות אפקטיבי רק אם יש לך מספיק מקום במיקס להדהוד.
    יהיה נחמד לבצע Gate על האפקט ליצירת סאונד מרווח ללא בעיה בין הפסקות הנגינה.
    שיטה זו יכולה להחליף סאונד עם הגדרות ambience.
    גיטרות אקוסטיות ייהנו מ-Bright plate reverb אם אתה מעוניין בסאונד זה, אך מומלץ מאוד לשמור על reverb time קצר אחרת תיווצר בעיה.




לסיכום:
אם אהבתם מוזמנים לשתף, דודי תמיר.

עוד כתבות שיעניינו אותך

פיתוח קול - כן או לא?

מושגים בסאונד

מושגים בסאונד | שיטות מדידת | מבנה גל אודיו | הקלטה אנלוגית/דיגיטלית ועוד

כיצד לשמור על הקול, למנוע צרידות ואם לא ניתן, מה עושים?

המדריך המלא - קומפרסור

כיצד להשתמש בקומפרסור? - כל הטיפים והמידע המקצועי לשימוש והבנת הקומפרסור

כיצד מתנהל שיעור פיתוח קול ומה לומדים בו?

המדריך המלא - לימיטר

כל מה שאתה צריך לדעת אודות מעבד הסאונד - לימיטר

רשימת תרגילי פיתוח קול לאימון אישי בבית

המדריך המלא - אקולייזר

כל מה שאתה צריך לדעת אודות מעבד הסאונד - אקולייזר

כיצד להגיע לייחוד קולי, מה הכוונה מאחורי מילה זו - וממה חשוב להיזהר?

המדריך המלא גייט

כיצד ומדוע להשתמש במעבד הסאונד Gate/Expender - המדריך המלא

לימוד אישי 1 על אחד באולפן מקצועי - דודי תמיר

קורס פרוטולס/ProTools

לימוד אישי 1 על אחד באולפן מקצועי - דודי תמיר

כל הטיפים לבחירת מורה לפיתוח קול ומה חשוב לדעת

המדריך המלא: delay

כל מה שאתה צריך לדעת אודות מעבד הסאונד - Delay

כיצד להתמודד עם פחד קהל - כל הטיפים החשובים

"מלחמת הרעש"

YouTube התחילה לבצע normalisation על קבצי השמע שלכם!



אם אהבתם את המאמר, אתם מוזמנים לשתף

מוזמנים לשתף. יש לכם שאלות? צור קשר


מוזמנים לשתף אם אהבתם את המאמר


Delay