הפקה מוזיקלית - מושגים

הפקה מוזיקלית - מה משמעות מושג זה?


מאת: |





Clock אולפן הקלטות Class-A-Studio
מוזמנים לשתף אם אהבתם את המאמר


הפקה מוזיקלית - מאמר מקיף בנושא


הקדמה:
לפניכם השיר צליל מיתר ב-2 ביצועים שונים. האחד בביצוע של אייל גולן והשני, אנוכי, דודי תמיר.
ברצוני להמחיש לכם דרך הקלטה זו, את פשר המושג "הפקה המוזיקלית".
בהמשך לדוגמה זו, אתם מוזמנים לקרוא את המאמר בנושא זה, שמיעה\קריאה מהנה ומועילה.

דודי תמיר, צליל מיתר--------אייל גולן, צליל מיתר
הפקה מוזיקלית, הסברים על מושג זה
טיפים בנושא הפקה מוזיקלית באולפן


מה זה הפקה מוזיקלית?

  1. הפקה מוזיקלית? - אני אגדיר זאת במילה אחת – שלמות!
    כל חלק המרכיב את ההפקה (במקרה שלנו אלבום מוזיקלי) נעשה באופן המושלם ביותר.
    בהמשך המאמר אני אפרט מה הם המרכיבים אשר יחדיו יוצרים את המונח - הפקה מוזיקלית.
    לחן, לדוגמה - יכול להיות טוב או רע (השקפה סובייקטיבית) וכך גם לגבי מילים, לדוגמה: "אנחנו דור מזויין", משפט זה אינו מייצג הפקה טובה או רעה, הוא צורת ביטוי של האומן (במקרה זה אביב גפן).

    הרבה יוצרים בראשית דרכם אינם יודעים או בטוחים "בחומרים שלהם". כמובן שניתן ללכת ללמוד כתיבה ספרותית או ללמוד באקדמיה 2 תארים ואחר- כך לכתוב\להלחין מוזיקה. אבל תגידו לי אתם, כמה יוצרים מפורסמים למדו כתיבה או הלחנה? תחשבו על זה, הביטלס (למשל) למדו...?
    אני מקווה שדברי לא הוצאו מהקשרם, כלומר: אני בעד לימודים אך יחד אם זאת, זה תלוי במטרה, בסגנון המוזיקה שאתם מעוניינים ליצור, ובכישרון שלכם.

    אני אוסיף ואומר שחלק מעבודת ההפקה מחייבת התייחסות לגבי הקונספצייה של המילים\לחנים, אך "במשקל" אחר לעומת הסעיפים הבאים.

עיבוד מוזיקלי

  1. האם העיבוד של השיר/סינגל מתאים/משכנע וגורם לי לריגוש שמחבר בין כל האלמנטים – לחן, מילים, זמר?. עיבוד מוזיקלי הוא הבסיס להפקה מוזיקלית. המעבד/מפיק של האלבום קובע:

    * כמה ואיזה כלים ישתתפו בשיר/אלבום.
    * איזה תפקיד יבצע כל כלי.
    * מה תהיה הדינמקיה של כל כלי נגינה, סולן.
    * האם יהיה פיתוח הרמוני שונה.
    * איזה סגנון מוזיקלי משקף העיבוד.

סאונד

  1. מהרגע שאתה לוחץ Play ישנה מיד תחושת התלהבות או אכזבה. במיוחד לגבי שירים שמתחילים עם כל חוליית הקצב: תופים, בס, גיטרות, קלידים, כך שניתן לשמוע את כל תחולת התדרים במלואה (LOW-MID-HY) "בשפת הסאונד". הפקה מוזיקלית טובה מאפשרת לנו לחוש\לשמוע את כל טווח התדרים בצורה "נקייה" וברורה. תווך זה נע בין 20h-20Kh. כל כלי נשמע ברור מאד וביחס מתאים לשאר הכלים!

    כאשר המפיק מתכנן אלבום/סינגל הוא "מצייר" בדמיון סאונד, לדוגמא:
    * האם התופים יהיו "יבשים" (ללא אפקט חדר)?
    * האם השירה אמורה להיות קדימה במיקס (סטייל שלמה ארצי)?
    * האם הסאונד הכללי יהיה מלא בנמוכים של בס/תופים או רך?
    * האם ליצור סאונד מקומפרס מאד או סאונד נקי ללא הרבה קומפרסייה?
    * איזה כלי יהיה דומיננטי בהפקה?

    אלא דוגמאות בודדות ביותר, אך אני מאמין שזה נותן לכם כיוון לגבי מהות הדברים.

נגינה

  1. רמת הביצוע של כל כלי בהפקה חשוב באופן יוצא מן הכלל! כמה פעמים יצא לכם לשמוע שיר ולהרגיש (למשל) שהתופים לא "יושבים" בקצב או גיטרת הבס?. אני בכוונה מביא כדוגמה את חוליית הקצב משום שעליהם נבנה כל השאר.

    זה כמו יסודות בטון לבניין. כך ניתן לאבחן כל כלי וכלי בהקלטה בדיוק כמו שאנחנו בוחנים ביצוע שירתו של זמר.
    נקודה חשובה - אם אתם בוחנים קטע מוזיקלי בסגנון ראפ או היפ-הופ ומיד שומעים שיר של שלמה ארצי ואז אם אומרים, "חסרים תדרים נמוכים בהקלטה של שלמה ארצי". אז טעות! חשוב להבין שלכל סגנון מוזיקלי יש את "צבע" הסאונד שלו.
    הכל עניין של התאמה לסגנון מוזיקלי.


להלן כמה כלים מנחים (בסיסיים) לסאונד לפי סגנונות שונים.

*

  1. רוק
    תופים+בס נוכחות בתדרים נמוכים ובעוצמה כללית גובהה במיקס. גיטרות חשמליות בעוצמה. הזמר לא "ניכנס" לך לתוך "האוזן", אנחנו מתיחסים לזמר כמו עוד כלי נגינה. לא חייבים להבין כל מילה של הזמר 100% מספיק גם 70%. (תשמעו הקלטות לפני 30-40 שנה מהארץ בהשוואה להתייחסות אז בעולם ותבינו את ההבדל).

    היפ-הופ
    תופים הם הכלי המוביל 100%! בעיקר BD (תוף הרגל) בשילוב בס "שיושב" (כמו תמיד) בצורה נכונה כנגד BD. שירה חשובה במרכז וכל הכלים הנוספים ברקע. ולמרות זאת אני שומע הרבה הפקות ששומעים תדרים נמוכים אך הכל נשמע "מרוח" ולא ברור\מאוזן. זאת אומנות לדעת "לשחק" עם נמוכים בסאונד אך יחד עם זאת לשמוע כל כלי בצורה מושלמת!

    רוק\פופ ישראלי
    שירה היא במרכז"העסק" דוגמה: שלמה ארצי, קרן פלס, עברי לידר ועוד... כל שאר הכלים מתמזגים באופן שווה. תופים ובס חשובים אך לא "מפוצצים" קדימה (תלוי בהפקה). כמות התדרים הנמוכים לעומת היפ-הופ או רוק כבד נמוכה בהרבה ושוב, הכל לפי "צבע" ההפקה שמחליט, מפיק מוזיקלי!

    אתני
    כלי הקשה, כלי מיתר במרכז. כיום אנחנו יכולים לכנות זאת, מוזיקת עולם! וכאן המגוון רחב ביותר הכולל השפעות מסגנונות שונים ומגוונים. מוזיקה אתנית יכולה להיות מורכבת מ- 2 כלים ועד שילוב מגוון של חוליית קצב\בס ועוד...אך לא נמצא כאן את הסאונד "המפוצץ" כמו ברוק או היפ-הופ. אחרי הכל האווירה בסגנון זה צריכה "להרגיע" אותנו ופועל יוצא מכך נתאים את הסאונד בכדי להגיע לתוצאה זו.

    סלסה
    גיטרה בס מובילה! פסנתר + כלי הקשה "עוטפים"ומעל כולם מקשטים כלי הנשיפה. גם כאן השירה חשובה אך לא צריכה "לצאת" החוצה במיקס 100%. אנחנו נרגיש טוב טוב את הבס מוביל את המוזיקה וסוחף את כל הנגנים "קדימה"! אנחנו לא רוצים להגיע לסאונד מקומפרס "לפנים" אלא משהו יותר רגוע אך מאד סוחף. יש כאן שילוב של עוצמה ורכות גם יחד.


לסיכום:
תחשבו על הפקה מוזיקלית כרעיון לעיצוב מסעדה משלב בניית החלל ועד בחירת המנות. הלקוח צריך להבין לאיזו מסעדה הוא ניכנס, מה הוא יכול לאכול שם ובאיזו אווירה. כך גם לאלבום מוזיקלי יש אמירה וסגנון ייחודי שאותה אנו מכנים: הפקה מוזיקלית. אני יכול להמשיך כך עד אין סוף, אך מקווה שהבנתם את העיקרון! ופעם הבאה שאתם שומעים את המושג – "אחי איזו הפקה מוזיקלית טובה", תדעו מה הכוונה.

אם אהבתם את המאמר, אתם מוזמנים לשתף

יש לכם שאלות, הערות, תגובות? אני אשמח לענות לכל שאלה כאן בתיבה התגובות או אם תרצו במייל שלי.
נהניתם מהמדריך וחשבתם שעזר לכם - אשמח לשיתוף במבחר כפתורי השיתוף.

אולפן הקלטות Class-A-Studio
מוזמנים לשתף אם אהבתם את המאמר
עיבוד מוזיקלי