דף הבית  »  אולפן הקלטות - טיפים »  ציוד אולפן מקצועי

ציוד לאולפן הקלטות מקצועי

איזה ציוד הקלטה מומלץ לרכוש לשם בניית אולפן הקלטות מקצועי? Class-A-Studio


מאת: |





Clock אולפן הקלטות Class-A-Studio
מוזמנים לשתף אם אהבתם את המאמר


מאמר בנושא ציוד אולפן הקלטות מקצועי


הקדמה:
כאשר אתם מתקשרים לאולפן הקלטות ושואלים - "האם יש לכם ציוד הקלטה מקצועי"? התשובה תהיה תמיד:
"יש לנו באולפן את הציוד המקצועי ביותר בעולם"...:)

בשבילי לדוגמה: יהלום מזוייף יראה בדיוק כמו יהלום אמיתי...
במאמר זה אפרט לכם על מפרט ציוד לאולפן הקלטות מקצועי ובנוסף, מהם ההבדלים בין ציוד פשוט לבין ציוד "קצה עליון" בתעשייה המקצועית.
1 המאמר פונה לקהל האמנים אשר מעוניינים להבין לעומק נושא זה בדרך להפקת אלבום מוזיקלי.
2 למי שמעוניין לרכוש ידע וללמוד בנושא ציוד הקלטה מקצועי.

כיום, בעידן אולפן לכל ילד + אתר אינטרנט, ניתן בקלות רבה להשלות זמרים/אמנים (ללא ניסיון) בכל הקשור לדרך בה מפיקים באולפן מקצועי. מרבית הזמרים הבוחרים היכן להקליט את אלבום חייהם, אינם מבינים (שלא באשמתם) מה ההבדל בין ציוד הקלטה מקצועי, לבין ציוד הקלטה נחמד או רע. מאמר זה נועד לעזור לכם להבין זאת.

תוכנת הקלטה

  1. protools hdx תוכנת פרוטולס היא התוכנה המקצועית ביותר בעולם לעריכה, הקלטה ופוסט פרודקשן (עריכת מוזיקה לסרטים).
    היא הסטנדרט העולמי בתחום ההקלטות והפוסט פרודקשיין. חברת AVID מובילה את שוק האודיו/וידאו משנת 1988 ועוד היום. עכשיו תרשו לי לפרט על ההבדלים בין גרסאות תוכנה/חומרה.


    * התוכנה מגיעה ב-2 רמות גימור: ProTools | ProTools HD
    * החומרה מחולקת ל-3 רמות איכות: Express | Netive |HDX.

    Pro Tools Express
    מיועדת למשתמש הביתי. זו חבילה הכוללת: תוכנה יחד עם כרטיס קול מסדרת Mbox של החברה.
    חיבור כרטיס הקול למחשב מבוצע עם כבל USB.
    הפלאגים בגרסה זו נתמכים בפורמט AAX Native 64 Bit. כל פעולות התוכנה תלויות באופן מלא על ידי כוח העיבוד של המחשב.

    Pro Tools HD Native
    מיועדת למשתמש הביניים ומאפשר הקלטה עם עכבה נמוכה ותמיכה בסדרת הממירים החדשה של החברה, AVID HD I/O. כרטיס ה-Native יושב ב-Slot בתוך המחשב ומקשר בין כרטיס הקול לבין התוכנה. ישנם פונקציות בתוכנה שקיימות גם בסדרת HDX אך כל עיבוד התכנה נעשה על ידי המחשב עצמו.
    הפלאגים בגרסה זו נתמכים בפורמט AAX Native 64 Bit.

    ProTools HDX
    "ספינת הדגל" של חברת Avid. מערכת פרוטולס HDX ישנם (מקסימום) שלושה כרטיסי DSP היושבים בתוך המחשב. הפלאגים בגרסה זו נתמכים בפורמט AAX DSP 64BIT.
    * AAX - שפת הפלאגים החדשה של החברה.
    * AAX DSP - פלאגים הנתמכים על ידי כרטיסי ה-DSP של החברה.

    כל ביצועי התוכנה מתבצעים על הכרטיסים, בנוסף לכוח עיבוד המחשב. אנו מקבלים כוח עיבוד עצום, אשר יכול להחזיק סשן של מאות ערוצים עם אפקטים, כלים ווירטואלים, עכבה נמוכה מאוד, מיקס סטריאו/סראונד והקלטה של ערוצים רבים בו זמנית ללא בעיה.
    כרטיסי ה-DSP מחוברים לכרטיס קול מסדרת HD I/O של חברת AVID. כרטיסי קול עם איכות סאונד אופטימלית.

    *ההפרש הכספי בין הגרסה הטובה ביותר לבין הגרסה הפשוטה, לשם השוואה:
    מערכת פרוטולס HDX הכוללת: 2 כרטיסי DSP + כרטיס קול HD I/O + תוכנה, עולה בארץ לאחר מיסוי 120,000ש"ח. Pro Tools Express עולה 3000ש"ח.

    תוכנת פרוטולס מובילה בשוק האודיו כבר 25 שנה בגלל:
    * ממשק משתמש הרבה יותר טוב מכל תוכנה אחרת
    * איכות סאונד של התוכנה/חומרה ללא פשרות
    * תאימות למחשבי PC ומחשבי MAC
    * כל חברות הסאונד (Plug-In, אפקטים וכלים וירטואלים) מייצרות עבור פרוטולס
    * ביצוע פוסט פרודקשן כסטנדרט בתעשיית הקולנוע
    * סינכרון מלא עם אולפני הקלטות בכל העולם
    * חברת AVID כבר מעל ל-20 שנה מובילה את החידושים הטכנולוגיים בשוק הנ"ל.
    * פרוטולס HDX היא "ספינת דגל" שאין לה מתחרים
    * אם אתה רוצה להיות נחשב בתחום - תעבוד עם פרוטולס!

    מי שאינו בקיא בתחום זה, לא ידע על קיום הכרטיסים במחשב או הבדל בין סוגי החומרה המגוונים. איכות הסאונד של מערכת HDX פשוט מדהימה. אם האמן ללא ניסיון קודם בתחום הקלטות אולפן מקצועיות, לא יהיה לו שיקול דעת נכון בנושא, מה שיגרום לו (פעמים רבות) לבחור אולפן עם ציוד פשוט במחיר זול - אך התוצאה תהיה עגומה. הרבה "אולפני הקלטה" (לצערי) מציגים עצמם עם ציוד קצה עליון אך בפועל זו אשליה אחת גדולה.

ממיר דיגיטלי/כרטיס קול

  1. protools hdx חלק חשוב ביותר בשרשרת הסאונד. תפקידו, להמיר את הסאונד האנלוגי הנכנס למחשב לסאונד דיגיטלי - A/D.
    תהליך זה יכול להיות גם באופן הפוך - דיגיטל לאנלוג D/A.
    * analog - A
    * digital - D


    למי מכם שזוכר, לפני 15-20 הקלטות אולפן התבצעו עם ציוד אנלוגי בלבד. ברגע שהופיע המחשב ותחום התוכנה פרץ החוצה בכל הכוח כל ענף ההקלטות עבר להקלטה דיגיטלית.
    בדרך כלל, ממרים דיגיטליים זולים כוללים בתוכם גם פרא-אמפ, חיבורי מידי וכו'.
    ממיר דיגיטלי קצה עליון יתמקד בדבר אחד בלבד - המרה A/D - D/A.

    ממיר דיגיטלי AVID HD I/O, ספינת הדגל של החברה וסטנדרט בתעשייה המקצועית:
    * הקלטה עד 192Khz
    * עכבה נמוכה ביותר
    * סאונד איכותי באופן מדהים
    * עד 16 ערוצי הקלטה בו זמנית + יכולת הרחבה עד 32 ערוצים
    * מתפקד באופן מושלם עם תוכנת פרוטולס HD
    * יכולת מעקב אחר אות ולהעניק לו "צבע" או לימיטר לפי בחירה.
    * Word Clock and Loop Sync I/O - סנכרון לכמה יחידות במקביל
    * metering LEDs - מד עוצמת הערוצים נראה באופן ברור על המכשיר
    * 2U סטנדרטי - rack-mountable chassis
    * מתחבר בקלות לכרטיס HD במחשב בעזרת כבל DigiLink Mini

מיקרופון

  1. מיקרופונים מקצועיים לאולפן הקלטות מיקרופונים קיימים במגוון עצום של צורות, גדלים ועיצובים. מטרתם היא אחת - להפוך תנודות אוויר ולחץ אוויר לאנרגיה אלקטרונית כך שיהיה ניתן לבצע הגברה או הקלטה. פעולה זו מתאפשרת על ידי תנודות האוויר אשר פוגעות בדיאפרגמה (ממברנה דקה בתוך המיקרופון) אשר יוצר זרימה אלקטרונית. לכל מיקרופון ישנה מטרה ברורה, כגון: התאמה לכלי נגינה או שירה, הופעות חיות או הקלטות אולפן, הענקת "צבע" ייחודי וכו'.

    ישנם 3 סוגי מיקרופונים:
    * מיקרופון דינמי (מיועד בעיקר להופעות חיות וגם להקלטות אולפן לפי הצורך האומנותי)
    * מיקרופון Ribbon (היה נפוץ בשנות ה-60 ולמרבה הפלא התחילו בשנים אלו לשווקו מחדש)
    * מיקרופון קונדנסר (95% משמש בהקלטות אולפן אך במקרים מסוימים להופעות חיות)

    מיקרופון קונדנסר הוא הנפוץ ביותר בהקלטות אולפן וגם היקר מכולם.
    כיום, יש שפע אדיר של חברות לייצור מיקרופונים החל מ-500 ש"ח ועד 30,000ש"ח.
    אם אין לכם מידע או ניסיון - מיקרופון בשווי 1000 ש"ח יכול להיראות כמו מיקרופון השווה אלפי דולרים.
    בשל השינוי הדרסטי של תעשיית ההקלטות ו-אולפנים ביתיים, רוב החברות המייצרות מיקרופונים זולים מאוד לשם הגדלת נתח שוק.

    התפקיד שלכם כאמנים/לקוחות, (כמו כל סעיף במאמר זה) להבדיל בין ציוד פשוט וזול לבין הדבר האמיתי.
    * חברת Neumann מובילה בתחום המיקרופונים מאז שנות ה-50 ועד היום. בתמונה המצורפת ישנם כמה הדגמים המובילים והיקרים שלהם.

Pre-amp

  1. קדם מגבר לאולפן הקלטות פרה-אמפ, פירושו: קדם מגבר. נועד להגביר אותות ממקור צליל כמו, מיקרופון, כניסת Line של גיטרה, קלידים וכו'.
    תפקידו להגברי אותות חשמליים למקסימום סאונד "נקי", ללא עיוותים ורעשים. הפרה-אמפ הוא חוליה ראשונה וחשובה ביותר בשרשרת הסאונד באולפן, (אחרי המיקרופון) המגבירה את מקור הצליל.


    קיימים בשוק עשרות סוגים של קדם מגבר, זולים ויקרים עד מאד.
    קדם מגבר מגיע בתצורה של מארז 1 או 2U. הוא יושב יחד עם שאר הציוד בארגז המיועד לכך. בחיצוניות (כמו שאר הציוד) אתה לא תבחין (אם אין לך ידע מוקדם) בהבדלים בין קדם מגבר השווה 40,000 ₪ לבין מגבר בשווי 3,000 ₪, אך ההבדל בסאונד יגרום לך לבסוף להבין זאת.
    אולפן הקלטות Class-A-Studio משתמש במבחר דגמים מובילים, כגון:
    Neve | Avelon | SSL | Manley. ראה תמונה של הדגמים המובלים בשוק.

Equalizer

  1. רקולייזר מקצועי לאולפן תפקיד האקולייזר להנמיך ולהגביר תחומי תדרים ובכך אנו יכולים לעצב ולהשפיע על הסאונד של כל ערוץ בהקלטה, לדוגמא:
    תחום התדרים המרכזי של זמרת הוא- 2Khz עד 10Khz. שינויי בתדרים אלו ישפיע מאוד על הסאונד של הזמרת. עבודה עם אקולייזר ברמת גבוהה, חשובה ביותר כדי שנקבל תוצאה מדוייקת, ללא רעשי רקע/עיוותים וצבע סאונד ייחודי. אוזן האדם יכולה לקלוט טווח התדרים אשר נע בין: 20Hz-20Khz.

    נסה להגביר על סאונד נתון כמו, גיטרה בס את תחום ה- 50Hz באקולייזר מהדרגה המובילה ותשווה זאת לאקולייזר פשוט ואז תבין את ההבדל. כמו תמיד מבחן A-B לא נותן מקום לספקות!
    בנוסף , לכל דגם יש "צבע" סאונד ייחודי לו. מפיקים בעלי אולפן מקצועי מחזיקים כמה מכשירים מכל סוג כדי לקבל מגוון "צבעים" בהפקה.

    כמו תמיד, ישנם מכשירים זולים מאוד ובאיכות ירודה אך עין לא מנוסה המכשירים יהיו זהים. אולפן הקלטות Class-A-Studio משתמש ברשימה אגדית זו באולפן: Neve | Avelon | SSL | Manley.

Compressor

  1. קומפרסורים מקצועיים לאולפן קומפרסור: מאפשר "שליטה" על רמת העוצמה של אות מוקלט, תוך כדי הקלטה או לאחר מכן באמצעות Plug-in בתוכנה (מדמה קומפרסור אנלוגי). התוצאה - ערוץ בעל מרווח דינאמי קטן יותר (לפי הגדרות הקומפרסור). ישנם נגנים/זמרים שלא מסוגלים לשלוט על הצליל "היוצא" באופן מושלם. הקומפרסור מנחית את העוצמות החזקות ומאפשר לצלילים החלשים להישמע חזק יותר.

    מרווח דינאמי = היחס בין העוצמה החלשה ביותר לעוצמה החזקה בערוץ.

    לכל קומפרסור יש "צבע" ואיכות שונה. חשוב להתאים את סוג הקומפרסור לפי המטרה הסופית, לדוגמה:
    * סאונד תופים "מלוכלך"
    * סאונד שירה "נקיה"
    * קומפרסור על ערוץ ה-BUSS
    * קומפרסור לביצוע מאסטרינג
    * קומפרסור להענקת "צבע" בלבד. (2db קימפרוס מקסימום).

    כמו כל מכשירי האולפן, כך גם כאן אין לנו יכולת הבחנה בין ציוד מקצועי ויקר לבין מכשירים זולים הנראים אותו דבר. אולפן הקלטות Class-A-Studio משתמש בקומפרסורים מהחברות המובילות: Amek- Neve, Avalon , SSL ועוד...

רמקולים

  1. רמקולים מקצועיים לאולפן הקלטות כיום, 99% מהאולפנים משתמשים ברמקולים לשדה שמיעה קרוב. מהנדסי סאונד הגיעו למסקנה שרמקולים קטנים (יחסית) ייעניקו תוצאה מושלמת להפקה. בזמנים עברו אולפנים היו מחזיקים רמקולים מאוד גדולים. אם תכנסו לאולפן שכזה ומיד אחר כך תבחרו לבקר באולפן עם זוג רמקולים קטנים, על תפרשו זאת כדבר שלילי אלא בדיוק ההפך. לפעמים, הגודל אינו קובע:).


    נתונים חשובים לרמקולים אולפניים:
    * מרווח התדרים של הרמקול נא בין 30Hz-20Khz
    * עומד בלחץ עוצמה (SPL) גבוהה
    * בעל תוצאת סאונד מאוזנת (FLAT) ללא הגברה בתחום מסוים
    * מומלץ לעבוד עם רמקולים מוגברים. פרט זה יחסוך לנו:
    כבלים מיותרים, חיסכון במקום, ללא רעש מגברים באולפן, התאמה מושלמת בין הרמקול למגבר.

    * אני אישית אוהב את צבע הסאונד של חברת ימאהה ומזה שנים עורך מוזיקה על הרמקולים שלהם.
    * מומלץ להחזיק באולפן זוג רמקולים קטנים יותר כרפרנס. הסטנדרט בתעשייה למטרה זו behritonec50a.
    * הפקה מוסיקלית מקצועית חייבת להישמע טוב על כל מערכת סאונד.
    * ללא אקוסטיקה נכונה בקונטרול - הרמקולים היקרים בעולם לא יעזרו לך.
    * כל עוד נתוני הרמקולים והאקוסטיקה עומדים בסטנדרטים - התוצאה תלוייה במקצועיות המפיק.

Plug-In

  1. plug-in for protools aax כיום בעידן המחשוב המתקדם, האפשרויות הם ללא גבולות מבחינת עיצוב סאונד בתוכנה.
    Plug-in - היא תוכנה היושבת בתוך תוכנת הקלטה של אולפן.
    ישנם תוכנות פלאג-אין בכל תחומי הסאונד כגון: אקולייזר, קומפרסור, נויז גייט, קדם מגבר, אפקטים רבים ומגוונים כמו ריוורב, דיליי והרשימה יכולה להמשיך עד אין סוף.

    למרות שלא מדובר בחומרה אלא "רק תוכנת מחשב", יש חשיבות מכרעת לאיכות ה-Plug-in הקיימים באולפן.
    איכות הדגימה של מכשירים אנלוגים למכשירי תוכנה פשוט מדהים ולא ניתן לאבחנה.
    הדבר החשוב ביותר בנושא זה - הוא קניית PLUG-IN איכותיים וברישיון!
    אולפנים לא מקצועיים מורידים כל מיני תוכנות זולות או חינמיות או פרוצות.
    כל התוכנות שלנו ברישיון כחוק ומשתמשים בתוכנות בפורמט AAX DSP אשר עובד אך ורק על Pro-Tools HDX.

virtual instrument software

  1. virtual instrument דוגם צלילים - מכשיר זה (כיום בא בתור תוכנה) מספק מגוון של צלילים מכל תחומי המוזיקה בעולם ברמה שרק הדמיון יכול לדמיין. תהליך זה מתבצע על ידי דגימת צליל מקור בתנאים אופטימליים, כך שאנו מקבלים סאונד הקרוב למציאות בלי אפשרות להבחין בין המקור, לדגימה. דגימות טובות עולות אלפי דולרים, אך ספריות סאונד רבות ככל האפשר יעניקו לנו "חופש" יצירתי ללא גבולות. במקרה זה ניתן לשמוע את ההבדלי איכות בין דגימה טובה לרעה מיד...

    אולפן הקלטות Class-A-Studio מעניק לך את המקסימום האפשרי ליצירת מוזיקה מכל "צבע", תחום, גוון וסגנון. ברשותי ספריות סאונד בשווי אלפי דולרים, הכוללים דגימות כלי נגינה מכל העולם. דוגמה אחת היא, ספריית - Vienna Symphonic Library שעולה 20 אלף דולר. חברה זו מתמחה בדגימת סאונדים קלאסיים בצורה מדהימה.



לסיכום
אני מקווה שמאמר זה העניק לכם ידע חשוב בכל הקשור לציוד הקלטה מקצועי וכיצד בקלות יכולים להטעות אתכם בנושא זה. אם בפעם הבאה בעל אולפן זה או אחר אומר את המשפט הנפוץ - "יש לנו את הציוד הטוב ביותר בעולם", זכרו את המאמר הזה ותנסו לבדוק את אמיתות הדברים.

לפני חתימה על חוזה הקלטה, נסו לקרוא את מפרט ציוד ההקלטה של האולפן איתו אתם חושבים לעבוד.
קחו רשימה זו לגורם חיצוני/ניטרלי לשם קבלת חוות דעת בנושא.
אז, שלא יעבדו עליכם...

אם אהבתם את המאמר, אתם מוזמנים לשתף

יש לכם שאלות, הערות, תגובות? אני אשמח לענות לכל שאלה כאן בתיבה התגובות או אם תרצו במייל שלי.
נהניתם מהמדריך וחשבתם שעזר לכם - אשמח לשיתוף במבחר כפתורי השיתוף.

אולפן הקלטות Class-A-Studio
מוזמנים לשתף אם אהבתם את המאמר
תהליך הקלטת סינגל